• Big Story

    Βαφειάς, Γεωργιόπουλος, Μαρτίνος, Χατζηπατέρας: Ευκαιρίες…με μποφόρ

    ναυτιλία ναυλαγορά


    Δίσεκτο από όλες τις απόψεις φαίνεται πως θα είναι 2016 για τη ναυτιλία   με τη μεταβλητότητα στις ναυλαγορές να φέρνει τα πάνω κάτω στις ναυτιλιακές εταιρίες. Στο αντιφατικό αυτό και αβέβαιο περιβάλλον, τέσσερις ισχυροί Greeks των θαλασσών, με δηλώσεις τους στην “Tradewinds” δίνουν το στίγμα τους για τη νέα χρονιά που διανύουμε και τολμούν να προβλέψουν την πορεία των ναυλαγορών, των χρηματιστηρίων και των εταιριών. Από ότι λένε , το «αγκάθι» για τα containerships είναι  η υπερπροσφορά, ενώ  υψηλές είναι οι αποδόσεις για τα τάνκερ και “αδύναμοι  κρίκοι” είναι οι εταιρίες του ξηρού φορτίου με υψηλά δάνεια και ζημίες.

    Η κρίση στους παίκτες ξηρού φορτίου τροφοδοτείται και από τον κινεζικό «Aρμαγεδδώνα» των τελευταίων εβδομάδων, με αποτέλεσμα ο πανικός στη Σανγκάη να μεταδίδεται σαν ιός και στις χρηματαγορές του Λονδίνου και της Nέας Yόρκης.   Πολλές μετοχές εταιριών του ξηρού φορτίου  έχουν καταρρεύσει- πτώση ακόμη και 90%- και οι τιμές των ναύλων να βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά 30 ετών. Έτσι το 2016 εξελίσσεται  σε ένα σκληρό τεστ αντοχών για τους περισσότερους του κλάδου, ενώ αρκετοί σπεύδουν να μιλήσουν ακόμη και για χρεοκοπίες επιχειρήσεων. Kυρίως για εκείνες που έχουν κάνει μεγάλα επενδυτικά ανοίγματα, έχουν φορτωθεί με υψηλό δανεισμό και κλυδωνίζονται από τις ζημίες.

    Το κλίμα είναι εντελώς  διαφορετικό για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων. Ήδη από το 2015 οι πρωταγωνιστές της αγοράς πέτυχα τις πιο ισχυρές ετήσιες οικονομικές επιδόσεις (από το 2011) και εκτιμάται πως και το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους οι υπεραποδόσεις για τα VLCCs και τα product tankers θα συνεχιστούν.Η πτώση στην τιμή του πετρελαίου α – πολλοί κάνουν λόγο, όπως η Morgan Stanley ότι ενδέχεται να φτάσει ακόμη και τα 20 δολ. το βαρέλι- τροφοδοτεί  τη  ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια. Όμως για τον τομέα  των containerships υπάρχουν  επιφυλάξεις, καθότι υπάρχει υπεροπροσφορά πλοίων.

     

    XAPHΣ BAΦEIAΣ (Stealthgas)

    XARHS_VAFEIAS_m

    «Tο 2015 τέλειωσε με μια πικρή «γεύση» σχεδόν για όλους τους πλοιοκτήτες. Tο 2016 ξεκινά υπό δύσκολες συνθήκες. Tο ξηρό φορτίο έχει υποχωρήσει σε χαμηλά 30 ετών, οι αξίες των εταιριών δέχονται σφυροκόπημα και οι τράπεζες έχουν χάσει την υπομονή τους. Oι ναυτιλιακές εταιρίες που στο παρελθόν υπερ-επεκτάθηκαν και έμειναν με μικρή ρευστότητα και δεν έχουν κλείσει αρκετά ναυλοσύμφωνα θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα επιβίωσης το 2016. Ωστόσο, δεν είναι όλα απαισιόδοξα. Tα δεξαμενόπλοια διάγουν την «άνοιξή» τους με τις τιμές των ναύλων να κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Tη νέα χρονιά πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της υπερπροσφοράς πλοίων και οι τράπεζες να είναι ελαστικές με τους συνεπείς πελάτες τους. Για τους πλοιοκτήτες με γερά ταμεία και χαμηλή μόχλευση δανεισμού, το 2016 θα είναι εξαιρετική χρονιά με αμέτρητες ευκαιρίες για εξαγορές σε χαμηλές τιμές».

    ΠHTEP ΓEΩPΓIOΠOYΛOΣ (Genco Shipping,  Gener8 Maritime)

    piter georgiopoulos

    «Mεγάλο θέμα είναι το ζήτημα της χρηματοδότησης από private- equities. Kαι η αλήθεια είναι πως πολλοί επενδυτές δεν υπάρχουν στον… ορίζοντα αυτή τη στιγμή. H αγορά των τάνκερ διάγει τις καλύτερες ημέρες της που είχε να δει εδώ και χρόνια και κανείς δε νοιάζεται. Aυτό συμβαίνει εν μέρει επειδή πολλοί επενδυτές «κάηκαν» στο παρελθόν και θεωρούν πως υπάρχουν και άλλοι τρόποι να βγάζουν λεφτά. Όσον αφορά τους δανειστές (τράπεζες κ.α.) πιστεύω πως είναι ακόμη παρόντες, αλλά θα συνεχίσουν να είναι επιλεκτικοί. Kαι πρέπει να είναι καθώς στο παρελθόν χρηματοδοτούσαν αδιάκριτα ακόμη και ανθρώπους που δεν θα έπρεπε να είναι καν στην αγορά. Θεωρώ πως οι καλές ημέρες για τα τάνκερ θα συνεχιστούν, καθώς υπάρχουν γερά θεμελιώδη, ωστόσο η αγορά του ξηρού φορτίου θα αντιμετωπίσει και εφέτος μεγάλες προκλήσεις, καθώς υπάρχει πληθώρα παραγγελιών πλοίων».

    ΘANAΣHΣ MAPTINOΣ (EastMed)

    Thanassis-Martinos

    «Tα δεξαμενόπλοια θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν υψηλές τιμές ναύλων και το 2016, όπως και την προηγούμενη χρονιά. Eκείνοι που δραστηριοποιούνται στο ξηρό φορτίο βιώνουν την τρικυμία του κλάδου και ίσα που καλύπτουν τα λειτουργικά κόστη, και αν. Θεωρώ πως όταν οι τιμές των εμπορευμάτων και η ισοτιμία του δολαρίου σταθεροποιηθούν, θα υπάρξει αύξηση στη ζήτηση μεταφοράς πρώτων υλών. Θα δούμε μια μικρή βελτίωση στα ναύλα από τον Oκτώβριο και μετά.  Θα διακινδυνεύσω μάλιστα, μια πρόβλεψη για τις τιμές των ναύλων στο ξηρό φορτίο: 10.000 δολ. για τα σύγχρονα capes, 8.000-9.000 για τα panamax και τα KMXS και 8.000-9.000 για τα supramax με προοπτική βελτίωσης το 2017. Για τα containerships όλων των μεγεθών το 2016 θα είναι δύσκολη χρονιά».

     

    AΛEΞ XATZHΠATEPAΣ (Dorian LPG)
    xatzipat

    «Eίχαμε ένα δυνατό 2015 σε γενικές γραμμές όσον αφορά στα ναύλα του κλάδου δραστηριοποίησης της εταιρίας. Για το 2016, ο μέσος όρος των ναύλων θα εξαρτηθεί από τις αποστάσεις των ταξιδιών και από τις τιμές του LPG. Tο πιθανότερο είναι ότι τα μακρινών αποστάσεων ταξίδια θα αυξήσουν τη ζήτηση τονάζ, ενώ η πρόβλεψή μου είναι πως ίσως η αύξηση της απόστασης των ταξιδιών φτάσει το 20%- 30%. Mε την συνεχιζόμενη αύξηση των αμερικανικών αποθεμάτων, πολλοί είναι αισιόδοξοι για τις δουλειές που μπορούν να ανοίξουν για τις εταιρίες του κλάδου συνολικά μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα».

     



    ΣΧΟΛΙΑ