• Business

    Η Αττική Οδός σε αριθμούς: Τι έχει αποδώσει έως σήμερα στους μετόχους της και στο δημόσιο

    Αναστάσιος και Δημήτρης Καλλιτσάντσης


    Με μέση απόδοση 10% «τρέχει» η Αττική Οδός μέχρι το τέλος της παραχώρησης τον Οκτώβριο του 2024, ένα πρωτοποριακό έργο, σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους 70 χλμ. που άλλαξε τον κυκλοφοριακό χάρτη της Αθήνας. Η κίνηση των υφιστάμενων μετόχων της (Ελλάκτωρ και J&P Άβαξ) να αγοράσουν το 10% που πούλησε η τράπεζα Πειραιώς ήταν μάλλον αναμενόμενη. Για την Ελλάκτωρ, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Αναστάσιο Καλλιτσάντση, η ενίσχυση της συμμετοχής αυτής είναι ευθυγραμμισμένη με τη στρατηγική του ομίλου που προβλέπει τη διατήρηση της ηγετικής του θέσης στον τομέα των παραχωρήσεων και τη δημιουργία μέσω αυτής μακροχρόνιας προστιθέμενης αξίας για τους μετόχους.

    Η επένδυση των μετόχων της Αττικής Οδού κινητοποίησε συνολικά ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 822,2 εκατ. ευρώ. Μέχρι σήμερα και αφού εξυπηρετούνται τα δάνεια που ελήφθησαν, έχουν αποσβεστεί μέσω μερισμάτων τα 476,9 εκατ. ευρώ.

    Η πρώτη χρονιά που διανεμήθηκε μέρισμα προς τους μετόχους της Αττική Οδου, για τα κεφάλαια που επένδυσαν στα έτη 2000 έως 2002, ήταν το 2013, δηλαδή 13 χρόνια μετά την πρώτη επένδυση τους στο έργο. Το 2013 το μέρισμα ήταν 78,2 εκατ. ευρώ, το 2014 114,9 εκατ. το 2015 62,2 εκατ. το 2016 70,9 εκατ., το 2017 71,2 εκατ. και το 2018 79,5 εκατ. ευρώ.

    Η κυκλοφορία των αυτοκινήτων στην Αττική Οδό αποτυπώνει την πορεία της χώρας τα τελευταία χρόνια. Με το ξεκίνημα το 2005 η μέση ημερήσια κυκλοφορία είναι 248.784 και ανεβαίνει τα επόμενα έτη για να φθάσει το 2009 σε 307.300. Στη συνέχεια μειώνεται με τη χαμηλότερη κίνηση να σημειώνεται το 2014 με μέση ημερήσια κυκλοφορία 196.960. Έκτοτε οι διελεύσεις αυξάνονται ξανά, 201.749 μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2015, 210.492 το 2016 και 216.893 το 2017.

    Το ξεκίνημα της Αττικής Οδού

    Ο διεθνής διαγωνισμός για την ανάθεση της υλοποίησης του έργου της Αττικής Οδού, με τη μέθοδο της παραχώρησης με συγχρηματοδότηση ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Η «Κοινοπραξία Αττική Οδός» ανακηρύσσεται ανάδοχος του έργου τον Μάρτιο του 1996 και η σύμβαση υπογράφεται 23 Μαΐου 1996.

    Το κόστος κατασκευής ήταν 1,3 δις ευρώ και η χρηματοδότηση προήλθε κατά 35% από το Ελληνικό Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και κατά 65% από την Παραχωρησιούχο εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.» με ίδια και δανειακά κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από Εμπορικές Τράπεζες, ενώ οι μέτοχοι της Αττικής Οδού παρείχαν εγγυήσεις για το σύνολο των δανείων, για όλη τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου.

    Σύμφωνα με τους συντελεστές του έργου τα 14 έτη πλήρους λειτουργίας του έχουν γίνει εργασίες βαριάς συντήρησης και έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις συνολικού ύψους 117,939 εκατ. ευρώ.

    Η συμφωνηθείσα απόδοση σύμφωνα με το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, ανέρχεται σε 13,1%, ενώ εκτιμάται πως η απόδοση δεν θα ξεπεράσει το 10% μέχρι το τέλος της παραχώρησης.

    Οι εργοδοτικές εισφορές που έχει αποδώσει η Αττική Οδός Α.Ε. και η Αττικές Διαδρομές Α.Ε. μέχρι και την οικονομική χρήση 2017 ανέρχονται σε 7,555 εκατ. ευρώ και 55,092 εκατ. αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή οι φόροι και τα λοιπά έσοδα για το ελληνικό δημόσιο ανέρχονται συνολικά σε 864 εκατ. ευρώ.

    Η Αττική Οδός παρουσιάζει εξαιρετικά αποτελέσματα στην οδική ασφάλεια, με δείκτη επικινδυνότητας εφάμιλλο κορυφαίων αυτοκινητόδρομων στην Ευρώπη, με παραδοσιακά υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας, σε χώρες όπως η Γερμανία, η Δανία και η Γαλλία.

    Η συμβολή της στη βελτίωση της κυκλοφορίας στην πρωτεύουσα αναμφισβήτητη. Αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), συνδέοντας την Εθνική Οδό Αθηνών-Πατρών με την Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος, έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα διασταυρούμενα μεταξύ τους τμήματα, καθώς και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω:

    • Τη Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων (Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ.
    • Τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ.), μήκους περίπου 13 χλμ.
    • Τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Τι σημαίνει για την αγορά των ΑΕΕΑΠ η αποχώρηση Grivalia, οι πρώτες αντιδράσεις

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Εντός του 2019 η έναρξη της υλοποίησης του Atalanti Hills

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Οι big business του real estate: Γιατί ο Άρης Καρυτινός της Εθνικής Πανγαία αγόρασε 23 νέα ακίνητα



    ΣΧΟΛΙΑ