Big Story

Τα μεγαλύτερα deals του 2016: Τι αλλάζει στο χάρτη της ναυτιλίας

ναυτιλία


Κατά τη διάρκεια του 2016 έλαβαν χώρα μεγάλα και σημαντικά deals στο χώρο της διεθνούς ναυτιλίας. Είναι γεγονός ότι η κρίση που παρατηρείται τόσο στην αγορά του ξηρού φορτίου όσο και στις μεταφορές υγρού χύδην σε διεθνές επίπεδο, έχει θορυβήσει και έχει οδηγήσει τους μεγάλους παίκτες στη λήψη δραστικών μέτρων προκειμένου να επιβιώσουν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο και γεμάτο προκλήσεις περιβάλλον.

Η δημιουργία κοινοπραξιών και συνεταιρικών σχημάτων φαίνεται πως αποτελεί μία λύση για ισχυροποίηση των εταιρειών αλλά και, όπως φαίνεται, την τελευταία τάση στις αγορές. Πρόκειται για κίνηση-ματ, καθώς μια κοινοπραξία αυτόματα αυξάνει τα μεγέθη, τις δυνατότητες αλλά και τις διαθέσιμες επιλογές των εταιρειών εκείνων που αποφασίζουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και τις δραστηριότητές τους κάτω από μια κοινή ομπρέλα επιχειρήσεων.

Παρακάτω ακολουθούν οι μεγαλύτερες συνεργασίες που ήρθαν να αλλάξουν για τα καλά το τοπίο στην ποντοπόρο ναυτιλία και να κυριαρχήσουν στις διεθνείς μεταφορές. Σύμφωνα πάντως με τους αναλυτές, δεν αποκλείεται να δούμε και άλλες ανάλογες κινήσεις και το 2017.

G2 Ocean
Από αριστερά: Elisabeth Grieg (πρόεδρος Grieg Star), Camilla Grieg (διευθύνουσα σύμβουλος Grieg Star), Kristian Jebsen (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Gearbulk)

Gearbulk και Grieg Star: Μαζί ως G2 Ocean

Οι δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις μεταφορές ξηρού φορτίου, η ελβετική Gearbulk και η νορβηγική Grieg Star, είχαν ανακοινώσει καιρό τώρα ότι θα ενώσουν τις δυνάμεις τους και θα προχωρήσουν στη δημιουργία κοινοπραξίας με στόλο 130 φορτηγών πλοίων αξίας 814 εκατ. δολαρίων.

Όπως έκαναν γνωστό οι δύο εταιρείες την Τρίτη 27/12, η νέα κολοσσιαία εταιρεία θα λάβει το όνομα G2 Ocean, όπου το “G” προέρχεται από τα αρχικά των ονομάτων και των δύο ναυτιλιακών και το “2” συμβολίζει την ένωσή τους.

Το κοινοπρακτικό σχήμα G2 Ocean πρόκειται να συνδυάσει τους διεθνείς πόρους και τη δεξιοτεχνία αμφότερων των Gearbulk και Grieg Star και τον στόλο τους που αποτελείται από τόσο από συμβατικά φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου όσο και πλοία τύπου open hatch και semi-open hatch.

Ο στόλος της G2 Ocean θα αποτελείται από περισσότερα από 130 φορτηγά πλοία και θα έχει αξία τουλάχιστον 814 εκατ. δολαρίων, ενώ θα είναι ένας από τους ισχυρότερους στις μεταφορές ξηρού φορτίου διεθνώς.

νικος τσακος ΤΕΝ
Νίκος Τσάκος, εφοπλιστής Tsakos Energy Navigation Ltd. (TEN)

Νίκος Τσάκος – Hyundai: Δημιουργούν από κοινού την Tsakos Hyundai Shipmanagement

Ο όμιλος Τσάκου και ο νοτιοκορεατικός κολοσσός Hyundai ενώνουν τις δυνάμεις τους στην Tsakos Hyundai Shipmanagement, μία νέα εταιρεία διαχείρισης πλοίων με έδρα την Ελλάδα, η ίδρυση της οποίας εγκρίθηκε με υπουργική απόφαση του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή η οποία δημοσιεύθηκε στη «Διαύγεια», με ημερομηνία 15 Νοεμβρίου.

Όπως αναφέρεται στην υπουργική απόφαση, η Tsakos Hyundai Shipmanagement θα απασχολείται αποκλειστικά «με τη διαχείριση, εκμετάλλευση, ναύλωση, διακανονισμό αβαριών, μεσιτεία αγοραπωλησιών ή ναυπηγήσεων ή ναυλώσεων πλοίων με ελληνική ή ξένη σημαία πάνω από 500 κόρους ολικής χωρητικότητας, με εξαίρεση τα επιβατηγά ακτοπλοϊκά πλοία και τα εμπορικά πλοία που εκτελούν εσωτερικούς πλόες, καθώς και με την αντιπροσώπευση πλοιοκτητριών εταιρειών, ως και επιχειρήσεων που έχουν σαν αντικείμενο εργασιών τις ίδιες με τις προαναφερόμενες δραστηριότητες».

Για την ώρα, η νεοσυσταθείσα εταιρεία βρίσκεται στο αρχικό στάδιο και δεν υπάρχουν ακόμη στοιχεία για αυτήν σε κάποια από τις ναυτιλιακές πλατφόρμες που είναι διαθέσιμες στο κοινό. Ωστόσο, αυτό που ακούγεται έντονα είναι ότι η εταιρεία θα μπορούσε να αποτελέσει ένα «όχημα» από κοινού διαχείρισης πλοίων μεταφοράς LNG από τους δύο μεγάλους ομίλους, και σε πρώτη φάση θα αναλάβει την τεχνική διαχείριση των δύο πλοίων μεταφοράς LNG) που ανήκουν ήδη στην Tsakos Energy Navigation (TEN): το χωρητικότητας 149.700-cbm Neo Energy (κατασκευής 2007) και το χωρητικότητας 174.000-cbm Maria Energy (κατασκευής 2016), που αμφότερα έχουν κατασκευαστεί στα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries και απασχολούνται σήμερα με μακροχρόνιες ναυλώσεις.

mol
Το φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «MOL Performance» της MOL έχει χωρητικότητα

Nippon Yusen KK (NYK), Mitsui OSK Lines (MOL) και Kawasaki Kisen Kaisha Ltd. (K Line)

Οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες ιαπωνικών συμφερόντων – NYK, MOL και K Lineένωσαν τις δραστηριότητές τους στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, δημιουργώντας έτσι μια κοινοπραξία-μαμούθ που θα αποτελέσει την έκτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.

Οι τρεις ιαπωνικές ναυτιλιακές προχώρησαν σε αυτή την κίνηση προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κρίση που πλήττει τη βιομηχανία και η οποία επιβάλλει δραστικά μέτρα ώστε οι συνέπειές της να περιοριστούν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό.

Για την ακρίβεια, θα δημιουργήσουν μια ναυτιλιακή κοινοπραξία που το μέγεθός της θα είναι τέτοιο ώστε θα ελέγχει ποσοστό της τάξεως του 7% των παγκόσμιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με όσα αναφέρει η κοινή ανακοίνωση των τριών εταιρειών.

Η κοινοπραξία-γίγαντας αναμένεται να έχει λάβει σάρκα και οστά μέχρι την 1η Ιουλίου του 2017 και να κατέχει μερίδιο αγοράς ύψους 19 δισ. δολαρίων, ενώ θα αποτελεί τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή της Ασίας στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων, μετά την κινεζική Cosco Shipping Corp.

Οι δραστηριότητες της κοινοπραξίας αναμένεται να έχουν ξεκινήσει ως τον Απρίλιο του 2018, ενώ θα διαθέτει έναν τεράστιο στόλο που θα αποτελείται από 256 φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η NYK θα έχει συμμετοχή της τάξεως του 38% στην κοινοπραξία, ενώ οι MOL και K Line αμφότερες θα κατέχουν από 31%, όπως αναφέρει η κοινή τους ανακοίνωση.

nova marine carriers
Το φορτηγό πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου «Sider Luck» της Nova Marine Carriers είναι χωρητικότητας 26.307-dwt και κατασκευής του έτους 2010

Carisbrooke Shipping και Nova Marine Carriers

Οι ναυτιλιακές Carisbrooke Shipping και Nova Marine Carriers ανακοίνωσαν ότι αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να δημιουργήσουν μια κοινοπραξία που θα δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού φορτίου. Οι δυο εταιρείες από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ελβετία αντίστοιχα, από την 1η Ιανουαρίου του 2017 θα δραστηριοποιούνται από κοινού δημιουργώντας έναν συνδυασμένο στόλο που θα αποτελείται από 60 φορτηγά πλοία μικρών αποστάσεων.

Την ίδια στιγμή, τα κεντρικά της Nova Marine στο Λουγκάνο της Ελβετίας θα αποτελέσουν την έδρα των δραστηριοτήτων της νέας κοινοπραξίας.

Σημειώνεται ότι η βρετανική Carisbrooke διαθέτει συνολικά έναν διευρυμένο στόλο 48 φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και πολλαπλών χρήσεων και επικεντρώνεται στις μεταφορές προϊόντων ευρωπαϊκών σιτηρών, λιπασμάτων, άνθρακα αλλά και δασοκομικών προϊόντων.

Από τη μεριά της η ελβετική Nova Marine διαθέτει έναν στόλο που αποτελείται από 50 φορτηγά πλοία και δραστηριοποιείται στις μεταφορές προϊόντων σε περιοχές όπως η Βαλτική, η Βόρεια Ευρώπη, η Μεσόγειος αλλά και η Μαύρη Θάλασσα.

πητερ γεωργιοπουλος john fredriksen
Πήτερ Γεωργιόπουλος (αριστερά) και John Fredriksen (δεξιά), δύο από τους μεγαλύτερους εφοπλιστές διεθνώς

John Fredriksen και Πήτερ Γεωργιόπουλος: Στα σκαριά εταιρεία-γίγαντας στο υγρό φορτίο

Σαρωτικές αλλαγές προμηνύονται στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων σε περίπτωση που γίνει πραγματικότητα το σενάριο που θέλει τις ναυτιλιακές Gener8 Maritime, συμφερόντων του Έλληνα εφοπλιστή Πήτερ Γεωργιόπουλου και Frontline, συμφερόντων του Νορβηγού εφοπλιστή John Fredriksen, να συγχωνεύονται δημιουργώντας έναν ναυτιλιακό γίγαντα στις μεταφορές υγρού φορτίου.

Η online πλατφόρμα δεδομένων VesselsValue, η οποία προσδιορίζει τις δίκαιες αποτιμήσεις των πλοίων εδώ και 5 χρόνια, εγκαινίασε τη συνεργασία της με το mononews.gr, παρέχοντας στοιχεία που θα ρίξουν φως στο πώς αναμένεται να διαμορφωθεί ο παγκόσμιος χάρτης των δεξαμενόπλοιων κατόπιν της ενδεχόμενης συγχώνευσης Gener8 και Frontline.

Στην περίπτωση που η Gener8 τελικώς απορροφηθεί από τη Frontline, τα δεδομένα στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων αλλάζουν σημαντικά καθώς, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της VesselsValue, η νέα εταιρεία που θα δημιουργήσουν οι δύο μεγάλες ναυτιλιακές θα βρίσκεται στη δεύτερη θέση σε παγκόσμιο επίπεδο, πίσω μόνο από τον κινεζικό κολοσσό COSCO Shipping Energy Transportation.

Ειδικότερα, ο ισχυρός στόλος που θα δημιουργηθεί θα αποτελείται από 86 δεξαμενόπλοια, συνολικής χωρητικότητας 17,544 εκατ.-dwt και συνολικής αξίας 4,073 δισ. δολαρίων. Σημειώνεται μάλιστα ότι, με βάση την αξία του στόλου, η νέα ναυτιλιακή θα βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως, με την COSCO να την ακολουθεί.

Δείτε αναλυτικά την κατάταξη της VesselsValue μετά την συγχώνευση Gener8-Frontline:

vesselsvalue-frontline-gener8

Borr Drilling: Η νέα εταιρεία στον κλάδο των γεωτρήσεων

Η Borr Drilling, μία νέα εταιρεία με μεγάλες φιλοδοξίες στον κλάδο των γεωτρήσεων, στις 19 Δεκεμβρίου ολοκλήρωσε την έκδοση μετοχών αξίας 155 εκατ. δολαρίων στο Όσλο, έναντι 2 δολαρίων ανά μετοχή, θα διαθέσει τα έσοδα από την κίνηση αυτή για να αποκτήσει δύο σύγχρονες πλατφόρμες ανύψωσης (jack-up platforms) από τη Hercules Offshore, τις Hercules Resilience και Hercules Triumph, με συνολικό κόστος 130 εκατ. δολαρίων.

Ως διευθύνων σύμβουλος της Borr Drilling, ορίστηκε ο Rune Magnus Lundetræ, πρώην οικονομικός διευθυντής της Seadrill, συμφερόντων του John Fredriksen, ενώ στο διοικητικό συμβούλιο της Borr συμμετέχουν και ο Tor Olav Troim – άλλοτε δεξί χέρι του Fredriksen – και ο Svend Anton Maier, επίσης πρώην ανώτατο στέλεχος της Seadrill.

«Η φιλοδοξία της Borr Drilling είναι να αποκτήσει και να λειτουργεί σύγχρονα υλικά γεωτρήσεων που θα αγοράζονται με σημαντική έκπτωση έναντι της τιμής για ένα νεότευκτο», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία.

«Μέσω της απόκτησης των δύο ανυψωτικών πλατφορμών κλάσης Super A, ολοκληρώσαμε μία πολύ ελκυστική είσοδο στην αγορά των γεωτρήσεων σε τιμές που είναι κοντά σε ιστορικό χαμηλό. Πιστεύουμε ότι η Borr Drilling μπορεί να εξυπηρετήσει ως μία αποτελεσματική λειτουργική πλατφόρμα για να κατευθύνει περαιτέρω και να πραγματοποιήσει επενδύσεις σε επισφαλή περιουσιακά στοιχεία, ώστε να εκμεταλλευθεί τις χαμηλές τιμές των περιουσιακών στοιχείων και τη συνεχιζόμενη ρευστότητα στην αγορά των υπεράκτιων πλατφορμών», αναφέρει ακόμα η εταιρεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Μεικτή εικόνα στην αγορά των τάνκερ. Ποιες κατηγορίες ξεχώρισαν

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Basil M. Karatzas: Κοιτώντας την κρυστάλλινη σφαίρα της ναυτιλίας για τις προβλέψεις του 2017

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Η DryShips “ψαλιδίζει” τις χρεώσεις που πληρώνει σε εταιρείες συμφερόντων του Γ. Οικονόμου