• AUTO

    O Καναδός billionaire, οι αεραγωγοί και τα 400 χιλιάδες δολάρια!


    O Λώρενς Στρολ μιλά εξαιρετικά σπάνια. Εβραϊκής καταγωγής και με περιουσία που ξεπερνά τα 2,5 δισ. προτιμά να ασχολείται με τη συλλογή των κλασσικών Ferrari που διαθέτει. Επιχειρεί στον τομέα των επώνυμων ρούχων και διαθέτει μετοχές σε Tommy Hilfiger, Michael Kors και Asprey & Garrard.

    Το 2018 αγόρασε μια ομάδα Formula 1, την Force India και την μετονόμασε σε Racing Point. Πριν λίγο καιρό επένδυσε 182 εκατ. λίρες για το 16,7% των μετοχών της Aston Martin την οποία θα επαναφέρει σαν όνομα στη F1, με την ομάδα που του ανήκει, το 2021. Ο γιος του 61χρονου Καναδού, Λανς Στρολ, οδηγεί σήμερα για τη Racing Point.

    Πιθανόν τις προηγούμενες εβδομάδες να έχετε παρακολουθήσει την διαμάχη μεταξύ Renault και Racing Point όσον αφορά στην νομιμότητα των αεραγωγών των φρένων της RP. Διαμάχη που ξεκίνησε γιατί η Racing Point που πολλοί στέκονται στο πόσο μοιάζει με τη Mercedes, είναι ταχύτερη της Renault. Η καταγγελία της Renault που έγινε αποδεκτή από τη FIA, έλεγε ότι οι αεραγωγοί είναι αντιγραφή αυτών της Mercedes. Το πρόστιμο έφτασε τα 400 χιλιάδες δολάρια, αφαιρέθηκαν και 15 βαθμοί από την ομάδα, αλλά επετράπη να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τους αεραγωγούς των φρένων.

    Η απόφαση αυτή έκανε έξαλλο τον Καναδό επιχειρηματία που σε μια σπάνια δημόσια δήλωσή του, αναφέρθηκε στην ακεραιότητά του: «Δεν έχω κλέψει ποτέ στη ζωή μου. Αυτές οι κατηγορίες είναι απαράδεκτες και ψεύτικες. Μας διασύρουν και δεν θα το επιτρέψω. Με απογοητεύει το φτωχό αθλητικό πνεύμα των ανταγωνιστών μας».

    Η ιστορία ξεκινά με τις αλλαγές των κανονισμών. Έως πέρυσι επιτρέπονταν να χρησιμοποιείς σχέδιο από αεραγωγούς φρένων άλλης ομάδας. Από φέτος δεν επιτρέπετε. Οι φετινοί αεραγωγοί φρένων της RP βασίζονται σε σχέδιο της Mercedes του 2018. Τότε επιτρέπονταν η χρήση του. Η ομάδα στην ακρόαση που έγινε παρουσία ανθρώπων της FIA, του Νικόλα Τομπάζη συμπεριλαμβανομένου, αλλά και των Mercedes, Renault εμφάνισε 883 σχέδια CAD με δουλειά και βελτιώσεις του αρχικού σχεδίου. Γι’ αυτό και ο Τομπάζης τόνισε ότι δεν έχει νόημα να αλλάξουν οι αεραγωγοί αφού η γνώση που έχουν αποκομίσει στην RP δεν χάνεται.

    Η απόφαση βασίστηκε στο ότι οι φετινοί αεραγωγοί βασίζονται στο σχέδιο του 2018. Το οποίο επιτρέπονταν να χρησιμοποιηθεί πέρυσι και πρόπερσι αλλά δεν επιτρέπεται φέτος.

    Ας δούμε γιατί είναι τόσο σημαντικοί οι αεραγωγοί των φρένων που παίζουν ρόλο 20% στην αεροδυναμική απόδοση του μονοθεσίου. Η οποία παίζει το 40% του συνολικού ρόλου στην απόδοση. Οι αεραγωγοί των φρένων διοχετεύουν αέρα στα φρένα με στόχο την ψύξη τους. Η εξωπραγματική ικανότητα πέδησης των μονοθέσιων οφείλεται στις ιδιότητες του ανθρακονήματος: Οι δίσκοι στη φάση της πέδησης ανεβαίνουν μέσα σε 1 sec από τους 200 βαθμούς Κελσίου στους 800 βαθμούς Κελσίου χωρίς να παραμορφώνονται. Οι αεραγωγοί απάγουν αυτή τη θερμότητα.

    O Λώρενς Στρολ με το γιο του Λανς σε φωτ. προ πανδημίας

    Ο αεραγωγός βρίσκεται σ’ ένα σημείο κρίσιμο: Αυτοί των εμπρός τροχών τραβούν αέρα από το χείλος εκφυγής της εμπρός αεροτομής και πρέπει να θεωρούνται συνδυασμός με την αεροτομή. Βγάζουν τον καυτό αέρα, κάτω από τα ψυγεία. Ο θερμός αέρας κινείται ταχύτερα από τον κρύο και δημιουργούνται στροβιλισμοί/αντιστάσεις όταν έρχονται σ’ επαφή. Οι στροβιλισμοί μειώνουν την αεροδυναμική απόδοση του μονοθέσιου. Οι πίσω αεραγωγοί τραβούν αέρα από το σώμα του μονοθέσιου και βγάζουν ζεστό αέρα σε μια πολύ κρίσιμη περιοχή για τους στροβιλισμούς ακριβώς δίπλα στο διαχύτη. Σε πίστες με ιδιαίτερες απαιτήσεις από τα φρένα όπως π.χ. η Μόντσα οι αεραγωγοί έχουν μεγάλη διατομή, ενώ σε άλλες όπως το Μονακό την κλείνουν με μονωτική ταινία.

    Τόσο η Racing Point με τον Λώρενς Στρολ να είναι έξαλλος, όσο και οι Ferrari, Renault, McLaren, Williams άσκησαν έφεση επί της αρχικής απόφασης της FIA. Η υπόθεση θα έχει συνέχεια.



    ΣΧΟΛΙΑ