• AUTO

    Κουλτούρα ασφαλείας στους αγώνες

    • Του Τάκη Πουρναράκη, μηχανολόγου μηχανικού


    Με αφορμή το δυστύχημα σε αγώνες dragster στο Αγρίνιο αποσαφηνίζουμε μερικά σημαντικά στοιχεία.

    Μπαίνοντας σε οποιαδήποτε πίστα θα δεις μια ταμπέλα που αναφέρει: «Motorsport is  dangerous». Αυτό το γνωρίζουν όλοι όσοι εμπλέκονται στους αγώνες. Προφανώς όμως δεν το γνωρίζουν όσοι μιλούν γι’ αυτούς ειδικά μετά από δυστυχήματα όπως το χθεσινό στο Αγρίνιο.

    Ξεκινώ με τα συλλυπητήρια στην οικογένεια του θύματος. Σκοπός του κομματιού δεν είναι να σας αποκαλύψει τι έγινε, καθώς προφανώς δεν γνωρίζουμε. Σκοπός είναι να σταθούμε σε όλα όσα θα μπορούσε να είχαν γίνει, σε όλα όσα μπορούν να γίνουν ώστε στο μέλλον να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες να συμβεί κάτι παρόμοιο.

    Στους αγώνες dragster στόχος είναι η επίτευξη της απόλυτης επιτάχυνσης στα 402m στο ένα τέταρτο του μιλίου. Σ’ αυτούς τους αγώνες συμμετέχουν ειδικά τροποποιημένα οχήματα τα οποία δεν κυκλοφορούν στο δρόμο. Το ξεκαθαρίζω αυτό γιατί διαβάζω «οδηγούσε ένα από τα πιο γρήγορα Nissan GTR που κυκλοφορούσαν». Τα οχήματα αυτά μεταφέρονται με γερανό στο χώρο διεξαγωγής των αγώνων.

    Όπως μπορείτε να δείτε στις φωτογραφίες που παραθέτω οι σύγχρονες διεθνείς πίστες (ευθείες με συγκεκριμένες προδιαγραφές οδοστρώματος)  έχουν οριοθέτηση με προστατευτικά εκατέρωθεν ώστε να μην εκτίθενται σε επιπλέον κίνδυνο οι οδηγοί αν χάσουν τον έλεγχο. Αυτά τα προστατευτικά δεν υπήρχαν στο Αγρίνιο.

    Κατά την άποψή μου είναι εμφανές πως υπάρχει κάποια μηχανική αστοχία λόγω της ακραίας επιτάχυνσης κάτι όχι ασυνήθιστο σ’ αυτούς τους αγώνες. Έτσι το αυτοκίνητο τραβάει πρώτη φορά λίγο δεξιά, και την δεύτερη εντελώς δεξιά. Φεύγει από την άσφαλτο και αρχίζει να περιστρέφεται. Εκεί δυστυχώς σπάει η έδραση του καθίσματος του οδηγού. Πράγμα που είναι σχεδόν αδύνατον καθώς το κάθισμα πρέπει να πακτώνεται με τον κλωβό ασφαλείας του οχήματος.

    Αν δείτε παρά τις περιστροφές υπάρχει ζωτικός χώρος επιβίωσης στην καμπίνα του αγωνιστικού (κύκλος). Αν ο οδηγός είχε παραμείνει εντός του αυτοκινήτου πιθανώς θα είχε γλυτώσει.

    Όπως μπορείτε να δείτε στη σχετική φωτογραφία έχουν κοπεί οι βίδες της δεξιάς βάσης (βέλος). Το ερωτηματικό είναι γιατί δεν συγκράτησε η ζώνη ασφαλείας, αγωνιστικών προδιαγραφών, το κάθισμα και τον οδηγό. Πιθανώς κάτι δεν ήταν όπως προβλέπονταν από τους κανονισμούς όσο αφορά την έδρασή της. Κάτω από το κάθισμα φαίνεται να πιάνει πάνω στη βάση του!

    Δυο πράγματα κρατώ:

    1. Ανάγκη κατασκευής πίστας dragster με σύγχρονες προδιαγραφές ασφαλείας
    2. Ανάγκη αυστηρών ελέγχων και πιστής τήρησης των σύγχρονων προδιαγραφών ασφαλείας στα αγωνιστικά οχήματα.

    Δείτε εδώ το βίντεο του δυστυχήματος

    Διαβάστε επίσης:

    Σοκ σε αγώνες Dragster στο Αγρίνιο: Νεκρός 33χρονος οδηγός

    Μαζική «απόδραση» για τους Αθηναίους: Αυξημένη η έξοδος οχημάτων από τα διόδια Ελευσίνας και Αφιδνών

    Πρώτο Σαββατοκύριακο χωρίς SMS και με ελεύθερες μετακινήσεις – Κοσμοσυρροή στα λιμάνια



    ΣΧΟΛΙΑ