• AUTO

    Κατάρ: Γιατί η F1 ήταν πιο γρήγορη από τα Moto GP;


    Την προηγούμενη Κυριακή έγινε για πρώτη φορά αγώνας F1 σε μια πίστα σήμα κατατεθέν του πρωταθλήματος Moto GP στο Λοσάιλ.

    Αν δει κανείς το χρόνο ρεκόρ της pole στον αγώνα του Μοto GP την άνοιξη στην πίστα του Λοσάιλ στο Κατάρ αυτός ήταν στο 1:52.7. Θεωρήθηκε μάλιστα έκπληξη το πόσο γρήγορα κινήθηκαν οι μηχανές. Η τελική ταχύτητά τους, δε ξεπερνούσε τα 360km/h τιμή εξωπραγματική. Την ίδια στιγμή τα μονοθέσια της F1 δεν έφταναν τα 345km/h όμως το χρονόμετρο στην μάχη της pole σταμάτησε στο 1:20.9. Ο Χάμιλτον γύρισε με μ.ω.τ. τα 239km/h.

    Αν δει κανείς τις προσπάθειες των οδηγών της F1 και του Moto GP πολύ δύσκολα μπορεί να μαντέψει τέτοια διαφορά στο ρυθμό (F1: 81sec, Moto GP: 113 sec) που φτάνει τα 32sec υπέρ της F1. Πόσο μάλλον που αν κληθείς να μαντέψεις ποιος πάει πιο γρήγορα μάλλον θα επιλέξεις τα Moto GP. Πιθανόν και λόγω προσλαμβανομένων παραστάσεων καθώς στην πραγματική ζωή οι γρήγορες μηχανές δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτοκίνητα.


    Πόσο μάλλον να μαντέψεις πως είναι τόσο πιο αργές οι μοτοσυκλέτες. Η διαφορά αυτή οφείλεται σε δυο λόγους: Ο πρώτος και κυριότερος είναι η αεροδυναμική απόδοση, ο δεύτερος η επιφάνεια επαφής των ελαστικών. Το σώμα του μονοθεσίου πιέζεται με δύναμη περίπου 1500kg σε ταχύτητα 200km/h.

    Αυτό συντελεί στην αύξηση της ταχύτητας διέλευσης από τις γρήγορες στροφές καθώς αυξάνεται το κράτημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τριπλέτα δεξιών στροφών 12,13,14 που οι μοτοσυκλέτες στρίβουν με 180km/h, ο Χάμιλτον περνούσε με 7η και 275km/h!

    Παρότι στη μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού στη Λοσάιλ οι μηχανές φτάνουν λόγω δύναμης και χαμηλότερου βάρους και λιγότερων αεροδυναμικών αντιστάσεων τα 360km/h, οι αναβάτες φρενάρουν 250m πριν την στροφή. Τα μονοθέσια δεν ξεπερνούν λόγω αεροδυναμικών αντιστάσεων τα 345km/h (για τις συγκεκριμένες κλίσεις στις αεροτομές) αλλά οι οδηγοί φρενάρουν 200 μέτρα παρακάτω, στα 50m πριν την στροφή.

    Αυτό οφείλεται στην επιφάνεια επαφής των τεσσάρων φαρδιών ελαστικών, αλλά και στην πίεση που ασκεί η κάθετη αεροδυναμικά παραγόμενη δύναμη σε κάθε τετραγωνικό χιλιοστό της επιφάνειας επαφής των ελαστικών. Πίεση πολύ μεγαλύτερη και σε επιφάνεια πολύ ευρύτερη, απ’ την αντίστοιχη της μοτοσυκλέτας.
    Για να γίνει πιο κατανοητό το τι ακριβώς συμβαίνει όταν ένα μονοθέσιο στρίβει στις στροφές 12,13,14 με 270km/h λέμε και αυτό: Αν έστριβε με την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας δηλαδή με 180km/h θα κινδύνευε να βγει εκτός πίστας γιατί δεν θα είχε αρκετή αεροδυναμική πίεση για να περάσει μ’ αυτά τα χιλιόμετρα. Καθότι η αεροδυναμική πίεση αυξάνεται εκθετικά στα 270km/h η πίεση αρκεί για να στρίψει το μονοθέσιο χωρίς να γλιστρά.

    Διαβάστε επίσης:

    Ford Ranger: Πιο αμερικάνικο δε γίνεται!

    Porsche: Το 2025 τα μισά αυτοκίνητα που θα πουλάμε θα είναι ηλεκτρικά!



    ΣΧΟΛΙΑ