• ΑΓΟΡΕΣ

    UBS: «Ταύρος» για την Ελληνική οικονομία, το χρέος και την επενδυτική βαθμίδα

    Gyorgy Kovacs της UBS

    Gyorgy Kovacs της UBS


    «Αναμένουμε ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα επιβραδυνθεί σε μόλις 2,5% το 2023, πριν ανακάμψει στο 3,2% το 2024 από το αναθεωρημένο προς τα πάνω 6,4% το 2022, βοηθούμενη από την απορρόφηση του RRF στα κεφάλαια και τη βελτίωση των οικονομικών των νοικοκυριών», εξηγεί ο οικονομολόγος Gyorgy Kovacs της UBS.

    Η Ελλάδα αναμένεται να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό το επόμενο έτος και η ελβετική τράπεζα βλέπει ότι το δημόσιο χρέος θα μειωθεί στο 152% του ΑΕΠ έως το 2024.

    «Η Ελλάδα στοχεύει επίσης στις αρχές του 2023 να αποπληρώσει 2,7 δισ. ευρώ δανείων από το πρώτο πρόγραμμα χρηματοδοτικής στήριξης, το οποίο συμφωνήθηκε τον Μάιο του 2010. Το Υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να εκδώσει ομόλογα αξίας 8 δισ. ευρώ το επόμενο έτος που είναι στα ίδια επίπεδα με αυτά που έχει αντλήσει η Ελλάδα μέχρι στιγμής το 2022. Η κυβέρνηση έχει καταθέσεις ύψους 33 δισ. ευρώ περίπου στην Τράπεζα της Ελλάδος. Για το 2024, προβλέπουμε ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει σε επίπεδο πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 1,5% περίπου του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος θα μειωθεί περαιτέρω στο 152% του ΑΕΠ. Το επόμενο ορόσημο για τις αγορές είναι ο χρόνος μιας πιθανής αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα. Δεδομένης της εγγύτητας των εκλογών τον Ιούλιο του 2023, εμείς πιστεύουμε ότι οποιαδήποτε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας θα μπορούσε να συμβεί το νωρίτερο το δεύτερο εξάμηνο του 2023», εκτιμά η UBS.

    Οι προβλέψεις πάνω από το consensus αναλυτών και επίσημου τομέα

    «Αυξάνουμε την πρόβλεψή μας για το ΑΕΠ στο 6,4% το 2022 από 5,7% νωρίτερα, αντανακλώντας δύο παράγοντες. Πρώτον, την ισχυρότερη διαδοχική αύξηση του ΑΕΠ το β’ τρίμηνο του 2022 (1,2% q/q) που συνεπάγεται μεταφορά ανάπτυξης κατά 620 μ.β. για το 2022. Δεύτερον, τα εισερχόμενα στοιχεία του γ΄ τριμήνου παρέμειναν αρκετά εύρωστα: τόσο η βιομηχανική παραγωγή όσο και οι λιανικές πωλήσεις σημείωσαν σημαντική άνοδο τον Ιούλιο-Αύγουστο σε σχέση με το δ΄ τρίμηνο (3,5% και 1,6% αντίστοιχα), ενώ οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων σημείωσαν άλμα 24% q/q το γ΄ τρίμηνο. Το ίδιο μήνυμα μεταφέρουν και τα στοιχεία σε ετήσια βάση: ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 50,1% σε ετήσια βάση τον Ιούλιο-Αύγουστο (β΄ τρίμηνο 44,7% σε ετήσια βάση) και η αύξηση των πιστώσεων επίσης επιταχύνθηκε (6,1% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο έναντι 4,2% ετησίως τον Ιούνιο)», εξηγεί ο Kovacs.

    Τα διαθέσιμα ήπια στοιχεία για το 4ο τρίμηνο υποδηλώνουν υποχώρηση της δυναμικής, ωστόσο, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη υποχώρησε απότομα στα επίπεδα των αρχών του 2021 και οι δείκτες PMI επίσης υποχώρησαν.

    «Προβλέπουμε τώρα αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% για την Ελλάδα το 2023, κυρίως λόγω της στασιμότητας στην Ευρωζώνη. Τα ιστορικά στοιχεία δείχνουν ότι 1% ασθενέστερη ανάπτυξη στην Ευρωζώνη, θα μείωνε την ελληνική ανάπτυξη κατά 1%-1,2%.

    Η ανάκαμψη της δυναμικής επιστρέφει το 2024

    «Υπάρχουν δύο βασικά χαρακτηριστικά των ελληνικών μακροοικονομικών μεγεθών που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη διατήρηση της ανάπτυξης. Πρώτον, η Ελλάδα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο απορρόφησης των μέτρων της ΕΕ και των Ταμείων Ανάκαμψης στηριζόμενη στο πρόγραμμα ‘Ελλάδα 2.0’: Η Ελλάδα εξασφάλισε προκαταβολή (Αύγουστος 2021) από το RRF και έχει ήδη υποβάλει το αίτημα για τη δεύτερη πληρωμή. Αυτά τα κεφάλαια θα αποτελέσουν συνολικά 11 δισ. ευρώ (5% περίπου του ΑΕΠ) από τα 30,5 δισ. ευρώ διαθέσιμα. Είναι σημαντικό ότι η Ελλάδα έχει ήδη εγκρίνει έργα αξίας 13,5 δισ. ευρώ για επιχορηγήσεις του RRF (372 έργα) και επενδυτικά έργα αξίας 8,2 δισ. ευρώ (210 συμβάσεις). Αυτό σημαίνει ότι τα προσδιορισθέντα έργα θα καλύψουν περισσότερο από το 55% του διαθέσιμου κονδυλίου και θα πρέπει να ωθήσουν τη αύξηση των πιστώσεων, δεδομένου του στοιχείου της συγχρηματοδότησης. Το πρόγραμμα ‘Ελλάδα 2.0 θα μπορούσε να ενισχύσει το ΑΕΠ κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες το 2023, σύμφωνα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις. Δεύτερον, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά αντιμετωπίζουν πίεση από τον υψηλό πληθωρισμό, υπάρχουν κάποιοι ελαφρυντικοί παράγοντες το 2023: α) ισχυρό αρχικό σημείο στην αγορά εργασίας (η απασχόληση είναι η υψηλότερη από τις αρχές του 2011)- β) συνεχιζόμενη δημοσιονομική στήριξη (το προσχέδιο του προϋπολογισμού υποθέτει αξία 13 δισ. ευρώ ή περίπου 5,7% του ΑΕΠ για την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο που καταβάλλεται από το Ταμείο Πράσινης Μετάβασης, γ) 7% προγραμματισμένες αυξήσεις στις συντάξεις- δ) πιθανή αύξηση του κατώτατου μισθού το Μάιο του 2023 (μετά από μια αύξηση κατά 10% σε δύο στάδια το 2022)- και ε) τα νοικοκυριά έχουν ακόμα περίπου 10% του ΑΕΠ συσσωρευμένες αποταμιεύσεις σε καταθέσεις (μετά την πανδημία) διαθέσιμες για να καταφύγουν σε αυτές», επισημαίνει ο Kovacs.

    Ο πληθωρισμός είναι πιθανό να έχει κορυφωθεί το Σεπτέμβριο, καθώς η προκαταρκτική μέτρησή του, υποχώρησε στο 9,8% ετησίως τον Οκτώβριο από 12,1% ετησίως το Σεπτέμβριο λόγω της επίδρασης της ενεργειακής βάσης. Καθώς ο πυρήνας του πληθωρισμού ήταν αρχικά πολύ υποτονικός στην Ελλάδα (4,9% τον Σεπτέμβριο) και οι επιδράσεις στις τιμές της ενέργειας/των τροφίμων θα πρέπει να γίνουν αποπληθωριστικές, αναμένουμε ότι ο πληθωρισμός θα μειωθεί γρήγορα από περίπου 10% κατά μέσο όρο το 2022 σε περίπου 4% το 2023 και στη συνέχεια σε 2% το 2024.

    Η εκτέλεση του προϋπολογισμού παραμένει πολύ ισχυρή στην Ελλάδα το 2022

    Το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο κατέγραψε ένα μικρό πλεόνασμα 37 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, ένα πλεόνασμα κοντά στα 6 δισ. ευρώ (περίπου 3% του ΑΕΠ) υπεραπόδοση έναντι του στόχου (το 82% εξηγείται από την αύξηση των φόρων).

    Ένα μεγάλο μέρος της υπεραπόδοσης των φορολογικών εσόδων προέρχεται από τον ΦΠΑ και τους φόρους εισοδήματος. Η τρέχουσα εκτέλεση αυξάνει την πιθανότητα το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα να είναι χαμηλότερο από τον στόχο της κυβέρνησης του -1,7% του ΑΕΠ. Η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει ότι το πρωτογενές ισοζύγιο θα κινηθεί σε πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ το 2023.

    Ο βασικός κίνδυνος, κατά την άποψή της UBS, είναι ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος (1 δισ. ευρώ) για να φιλοξενήσει πρόσθετη ζήτηση δαπανών/ή ένα έλλειμμα των εσόδων. Η UBS πιστεύει ότι το δημόσιο χρέος θα μπορούσε να μειωθεί στο 159% του ΑΕΠ το 2023 μετά από 167% του ΑΕΠ το 2022.

    Διαβάστε επίσης:

    Η Ebury για την εβδομάδα που αρχίζει στις αγορές

    Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με τις μετοχές των Aegean, Cenergy, ΕΛΠΕ, Eurobank, Fourlis, ΟΠΑΠ, ΤΕΝΕΡΓ, ΠΛΑΘ και Πειραιώς



    ΣΧΟΛΙΑ