Για τα μεγάλα έργα που ήδη τρέχουν αλλά και για αυτά που σχεδιάζονται μιλάει μέσω της συνέντευξη του στο Mononews ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας.

Αρχής γενομένης από τον ΒΟΑΚ που μόλις την Παρασκευή έπεσαν οι υπογραφές για το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά ο Χρίστος Δήμας λέει πως «αποτελεί, ίσως, το πιο απαιτητικό έργο αυτοκινητοδρόμου που έχει υλοποιηθεί στη χώρα μας».

1

Και προσθέτει πως η σύμβαση που υπογράφθηκε εκκινεί τη διαδικασία κατασκευής ενός αυτοκινητοδρόμου που η δική μας γενιά θα μπορεί να περηφανεύεται ότι θα αφήσει παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές. Είναι γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ που είχε κολλήσει για χρόνια, ξεκίνησε και υλοποιείται από τις Κυβερνήσεις της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη, σημειώνει.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρεται και στις συμβάσεις που υπογράφηκαν την περασμένη εβδομάδα και αφορούν στα έργα αποκατάστασης στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο στη Θεσσαλία από τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023, με τον συνολικό προϋπολογισμό να αγγίζει τα 1.35 δισ. ευρώ.

Επισημαίνει ότι στο οδικό δίκτυο οι παρεμβάσεις αφορούν 1.007 σημεία σε έξι περιφερειακές ενότητες, ενώ στον σιδηρόδρομο θα ανακατασκευαστεί το τμήμα από τον Δομοκό έως τη Λάρισα και θα εγκατασταθούν από την αρχή τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία είχαν τοποθετηθεί λίγες μέρες πριν την εκδήλωση της κακοκαιρίας.

Ο Χρίστος Δήμας μιλάει ακόμα και για τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και μεταξύ άλλων επισημαίνει τον εκσυχρονισμό του πλαισίου κυρώσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, την ίδρυση του Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας αλλά και την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων καθώς και την αποτελεσματική είσπραξη προστίμων.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη

Η κυβέρνηση δρομολογεί νέα μέτρα για την ασφάλεια στα πανεπιστήμια. Παραταύτα όμως έχετε ψηφίσει ένα νόμο από το 2021 που φαίνεται πως δεν εφαρμόζεται. Τι θα αλλάξει τώρα;

Η κυβέρνηση παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην ενίσχυση της ασφάλειας στα πανεπιστήμια, με στόχο τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος που διασφαλίζει την προστασία φοιτητών και καθηγητών και απομονώνει φαινόμενα παραβατικότητας.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι σημαντικό να προβλέπονται αυτοματοποιημένες πειθαρχικές συνέπειες για εκείνους τους φοιτητές που συγχέουν την ελευθερία της έκφρασης με την οργανωμένη βία.

 

Την Παρασκευή έπεσαν οι υπογραφές για το ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα το δρόμο Ηράκλειο – Χανιά. Έχουν βρεθεί οι πόροι για να ολοκληρωθεί το έτσι; Πότε θα παραδοθεί ο ΒΟΑΚ;

Η σύμβαση που υπογράφθηκε εκκινεί τη διαδικασία κατασκευής ενός μεγαλειώδους έργου, ενός αυτοκινητοδρόμου που η δική μας γενιά θα μπορεί να περηφανεύεται ότι θα αφήσει παρακαταθήκη στις επόμενες γενιές. Είναι γεγονός, ότι ο ΒΟΑΚ που είχε κολλήσει για χρόνια, ξεκίνησε και υλοποιείται από τις Κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Αποτελεί, ίσως, το πιο απαιτητικό έργο αυτοκινητοδρόμου που έχει υλοποιηθεί στη χώρα μας. Παράγοντες όπως το εύρος του αντικειμένου, τα μεγάλα τεχνικά έργα σε συνδυασμό με γεωμορφολογικές και γεωτεχνικές δυσκολίες, καθώς και οι περιβαλλοντικοί περιορισμοί, καθιστούν το εγχείρημα ιδιαίτερα σύνθετο από τεχνικής πλευράς, με δεδομένες τις λειτουργικές απαιτήσεις και τα πρότυπα κανόνων ασφαλείας.

Πέραν των τεχνικών δυσκολιών, το κόστος κατασκευής είναι ιδιαίτερα υψηλό και η εξεύρεση της απαιτούμενης χρηματοδότησης αποτελούσε διαχρονικά ένα σύνθετο ζήτημα. Ο προϋπολογισμός του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο αγγίζει τα 1,75 δισ. ευρώ, μαζί με την προαίρεση.

Είναι ένα έργο παραχώρησης, το οποίο χρηματοδοτείται με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και 592 εκατ. ευρώ από το ΕΠΑ (Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης) προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027. Το υπόλοιπο ποσό, σχεδόν, 1 δισ. ευρώ, είναι ίδια κεφάλαια και δάνεια.

Ο Χρίστος Δήμας στην παρουσίαση του ΒΟΑΚ

Τα τελευταία έξι χρόνια έγιναν μεθοδικά οι απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου να φτάσουμε στο σημείο να λειτουργούν, σήμερα, εργοτάξια σε δύο τμήματα του έργου Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, αλλά και να υπογράψουμε τη σύμβαση για το μεγαλύτερο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.

Τα τεχνικά στοιχεία του έργου είναι εντυπωσιακά, καθώς διατηρούνται χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου ηπειρωτικής χώρας.

Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο αφορά σε οδικό άξονα μήκους περίπου 158 χλμ., ο οποίος καταλήγει ανατολικά στον Ανισόπεδο Κόμβο Χερσονήσου.

Επιπλέον, στο έργο Παραχώρησης προβλέπεται και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά με δικαίωμα προαίρεσης και νέο κόμβο στην παράκαμψη Χανίων, που συνδέει τον ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο Χανίων.

 

Πριν λίγες ημέρες είχατε βρεθεί στη Λάρισα για τα οδικά έργα αποκατάστασης σε όλη τη Θεσσαλία. Πρόκειται για τις περιοχές που είχαν χτυπηθεί από το Ντανιελ. Μάλιστα τα έργα αυτά αφορούν και το σιδηρόδρομο.

Την προηγούμενη εβδομάδα υπογράψαμε τις συμβάσεις που αφορούν στα έργα αποκατάστασης στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, από τις εκτεταμένες ζημιές που προκλήθηκαν στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέμβριο του 2023, με τον συνολικό προϋπολογισμό να αγγίζει τα 1.35 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για έργα ιδιαίτερης σημασίας καθώς, με την ολοκλήρωσή τους θα εξομαλυνθεί η οδική και σιδηροδρομική κυκλοφορία σε όλα τα σημεία του αντίστοιχου δικτύου που σήμερα παραμένουν κατεστραμμένα, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη μετακίνηση των πολιτών με όρους αυξημένης ασφάλειας, αλλά και στην απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών.

Χαρακτηριστικά, στο οδικό δίκτυο οι παρεμβάσεις αφορούν 1.007 σημεία σε έξι περιφερειακές ενότητες, ενώ στον σιδηρόδρομο θα ανακατασκευαστεί το τμήμα από τον Δομοκό έως τη Λάρισα και θα εγκατασταθούν από την αρχή τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία είχαν τοποθετηθεί λίγες μέρες πριν την εκδήλωση της κακοκαιρίας.

Προκειμένου να μπορέσουν να υλοποιηθούν τα συγκεκριμένα έργα, εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση ύψους 600 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ τα υπόλοιπα 735 εκατομμύρια ευρώ θα αντληθούν από εθνικούς πόρους.

Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι, στόχος μας με αυτά τα έργα είναι, να δημιουργήσουμε καλύτερες και πιο ανθεκτικές υποδομές, οι οποίες θα περιλαμβάνουν και τα απαραίτητα συνοδά έργα, προκειμένου να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη δυνατή αντοχή τους στον χρόνο και στις κλιματικές συνθήκες.

Το ίδιο ισχύει, και με τα 33 σχολεία στις πληγείσες περιοχές, όπου η αποκατάσταση έχει ήδη προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό και το κόστος καλύπτεται από δωρεά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

 

Ποιες είναι οι κύριες πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα;

Προκειμένου να ενισχύσουμε την οδική ασφάλεια σε όλη τη χώρα, έχουν ληφθεί αρκετές σημαντικές πρωτοβουλίες.

Μεταξύ άλλων πρωτοβουλιών:

-εκσυγχρονίζουμε το πλαίσιο κυρώσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας,

-ιδρύσαμε το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας,

-και λανσάρουμε την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και την αποτελεσματική είσπραξη προστίμων.

Έχουμε εφαρμόσει με επιτυχία πρωτοβουλίες οδικής ασφάλειας με εκπληκτικά αποτελέσματα στο τμήμα Πάτρα-Πύργος και θα εφαρμόσουμε παρόμοιες πρωτοβουλίες και σε άλλα έργα, όπως για παράδειγμα στον ΒΟΑΚ.

 

Ποιες είναι οι ενέργειες που γίνονται για την υλοποίηση σημαντικών έργων πρόληψης πλημμυρών και άρδευσης;

Η ορθολογική διαχείριση των υδάτινων πόρων αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους και απαιτητικούς στόχουςσε μια εποχή κλιματικής κρίσης.

Η πρόσβαση σε καθαρό νερό είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, αλλά και βασική προϋπόθεση για τη δημόσια υγεία, τη γεωργία, τη βιομηχανία και την ενεργειακή ασφάλεια.

Παρά το γεγονός ότι, η ζήτηση αυξάνεται, τα αποθέματα μειώνονται, οι καλλιέργειες διψούν, οι οικισμοί απειλούνται από πλημμύρες και τα οικοσυστήματα υποβαθμίζονται. Η ανομβρία, οι ακραίες θερμοκρασίες και οι καταρρακτώδεις βροχές έχουν γίνει πια ο κανόνας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η αντιπλημμυρική προστασία απαιτεί στοχευμένες παρεμβάσεις, ώστε να αποφευχθούν ή να περιοριστούν οι ζημιές από τις έντονες βροχοπτώσεις και να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα των υποδομών.

Έχοντας ως αφετηρία τα παραπάνω, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει και υλοποιεί ένα σύνολο έργων ύδρευσης, άρδευσης και αντιπλημμυρικής προστασίας, σε όλη την επικράτεια με στόχο την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Κατά τις προηγούμενες εβδομάδες, υπογράψαμε την επανεκκίνηση του φράγματος στον Ασωπό Κορινθίας και αυτή την εβδομάδα υπογράψαμε τις συμβάσεις για τα Μπραμιανά και το φράγμα της Πλακιώτισσας στην Κρήτη. Προχωράμε ωστόσο και σε περαιτέρω έργα που θα ανακοινωθούν τους επόμενους δύο μήνες.

Το 2024, υπεγράφησαν συμβάσεις ή ανακοινώθηκαν διαγωνισμοί για φράγματα και έργα πρόληψης πλημμυρών στη Μεσσηνία, την Αιτωλοακαρνανία, τη Λέσβο, το Ρέθυμνο και την Αττική.

Επιπλέον, προχωρήσαμε στην υπογραφή συμβάσεων και στην ολοκλήρωση έργων άρδευσης στην Αργολίδα, την Ημαθία, τη Φθιώτιδα, τη Χαλκιδική, τις Σέρρες, την Καστοριά, τη Λάρισα, τα Τρίκαλα, τη Μαγνησία και την Κορινθία.

Πέρα όμως από τα έργα, χρειαζόμαστε μια νέα κουλτούρα για το νερό. Μια λογική και υπεύθυνη στάση, με σεβασμό στη φύση και με όραμα για τις επόμενες γενιές. Χρειαζόμαστε πολιτικές που να χτίζουν ανθεκτικότητα, όχι μόνο να διορθώνουν τις συνέπειες.