ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δύο θετικές συστάσεις για Motor Oil και δύο ουδέτερες για τη HelleniQ Energy είναι οι τελευταίες εκτιμήσεις για τους δύο εισηγμένους ομίλους στο ΧΑ, όπου από τις αρχές του χρόνου σημειώνουν επιδόσεις +21% και +2%, αντίστοιχα.
Η Eurobank Equities και ο Νίκος Αθανασούλιας βλέπουν θετικές προοπτικές και για το β’ εξάμηνο του 2025, αναβαθμίζοντας τις προβλέψεις τους για την κερδοφορία και δίνοντας έμφαση στη στρατηγική μετάβασης προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), η οποία, όπως σημειώνει, παραμένει υποτιμημένη από την αγορά.
Η Eurobank διατηρεί τη σύσταση «Αγορά» για τη Motor Oil, αυξάνοντας την τιμή στόχο στα €29,9 από €28,1 προηγουμένως. Όπως τονίζεται, η μετοχή διαπραγματεύεται με σημαντική έκπτωση της τάξης του 17% σε σχέση με τη HelleniQ και παραμένει ελκυστική ακόμη και έναντι των μέσων κυκλικών αποτιμήσεων του κλάδου. Η εκτίμηση για EBITDA το 2025 ανέρχεται στα €932 εκατ., με τις προβλέψεις για τα επόμενα έτη να κινούνται στα €850–900 εκατ.. Αντίθετα, για τη HelleniQ Energy η Eurobank μειώνει τη σύσταση σε «Διακράτηση» από «Αγορά», παρά την αύξηση της τιμής στόχου στα €9,1 (από €8,8). Η υποβάθμιση βασίζεται σε λόγους αποτίμησης, καθώς η μετοχή διαπραγματεύεται ήδη σε επίπεδα αντίστοιχα με τις μεσοπρόθεσμες αποδόσεις EBITDA που αναμένονται στο κάτω εύρος του guidance της εταιρείας (€0,8–1 δισ.). Η νέα εκτίμηση για το EBITDA του 2025 διαμορφώνεται με αύξηση 5%, ενώ για το 2026 η αύξηση φτάνει το 9%.
Τα περιθώρια διύλισης παραμένουν εντυπωσιακά ανθεκτικά, παρά τις αντίξοες μακροοικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες. Οι δείκτες αναφοράς έχουν επιστρέψει στα $7–9/βαρέλι, έναντι των χαμηλών μονοψήφιων επιπέδων του β’ εξαμήνου 2024, υποδεικνύοντας ισχυρή ζήτηση ενόψει και της εποχικά ευνοϊκής θερινής περιόδου. Στην Ελλάδα, η κατανάλωση παραμένει ισχυρή, ενώ οι εκτιμήσεις για επέκταση της παγκόσμιας δυναμικότητας είναι πλέον πιο συγκρατημένες.
Η Eurobank προβλέπει ότι και οι δύο εταιρείες θα επιστρέψουν σε μέγιστη δυναμικότητα παραγωγής το 2026, με την πλήρη αποκατάσταση της μονάδας CDU της MOH (έως τέλος γ’ τριμήνου) και την ολοκλήρωση της συντήρησης της μονάδας της Ελευσίνας της HelleniQ εντός του β’ τριμήνου. Οι εκτιμώμενες ταμειακές ροές από το σκέλος του διύλισης φτάνουν τα €0,5–0,6 δισ. ετησίως ανά εταιρεία.
Και οι δύο εταιρείες εντείνουν τις προσπάθειές τους για ενίσχυση της παρουσίας τους στις ΑΠΕ. Η MOH στοχεύει σε 1,6 GW εγκατεστημένη ισχύ έως το 2027 (από 839MW σήμερα), ενώ η HelleniQ στοχεύει σε 1 GW έως το 2026 (από 494MW σήμερα), ενώ αμφότερες έχουν ως μακροπρόθεσμο στόχο τα 2 GW έως το 2030.
Η Eurobank, αν και παραμένει πιο συντηρητική στις προβλέψεις της (1,51GW για MOH και 1,05GW για HelleniQ το 2027), εκτιμά ότι τα επαναλαμβανόμενα EBITDA από τις ΑΠΕ θα φτάσουν τα €170 εκατ. για τη MOH και τα €100 εκατ. για τη HelleniQ. Επιπλέον, οι δύο όμιλοι δίνουν έμφαση στην κάθετη ολοκλήρωση: η HelleniQ εξαγόρασε πλήρως την Elpedison, ενώ η MOH ενσωμάτωσε την παραγωγή της Komotini CCGT στην NRG, ενόψει και της εμπορικής έναρξης λειτουργίας της μονάδας.
H Pantelakis Securities και οι αναλυτές Βασίλης Κόλλιας και Πάρης Μαντζαβράς, από την πλευρά τους διατηρούν τη σύσταση «υπεραπόδοσης» (Overweight) για τη μετοχή της Motor Oil με τιμή στόχο τα €31,7. Ο όμιλος έχει κεφαλαιοποίηση €2,62 δισ. και EV €4,41 δισ., με ελεύθερη διασπορά 58%. Ο πολλαπλασιαστής EV/EBITDA για την περίοδο 2025–27 κινείται μεταξύ 4,6 φορές και 4,2 φορές, με μερίσματα 6,3%–6,8% και απόδοση κεφαλαίου (ROIC) 10,4%.
Αντιθέτως, για τη HelleniQ Energy (ΕΛΠΕ) η σύσταση υποβαθμίζεται σε «ουδέτερη» (Neutral), παρά την ανοδική αναθεώρηση της τιμής στόχου στα €9,2 (από €8,4). Η κεφαλαιοποίηση του ομίλου φτάνει τα €2,51 δισ. και η επιχειρηματική αξία (EV) τα €5,35 δισ., με ελεύθερη διασπορά 28%. Ο δείκτης EV/EBITDA διαμορφώνεται στις 6,9 φορές για το 2025 και υποχωρεί στις 5,2 φορές το 2027, ενώ τα μερίσματα αυξάνονται σταδιακά από 5,4% σε 6,7%. Η απόδοση κεφαλαίου διαμορφώνεται σε 6,3%–7,8%.
Οι αποτιμήσεις επιβεβαιώνονται και μέσω μεθοδολογίας SOTP, η οποία ενσωματώνει τις πράσινες δραστηριότητες των ομίλων. Για τα ΕΛΠΕ, η πιθανή γεώτρηση νοτιοδυτικά της Κρήτης διατηρεί επενδυτικό ενδιαφέρον, αλλά πρόκειται για μεσοπρόθεσμο σενάριο με ορίζοντα το 2026–27.
Θετικά παραμένουν τα περιθώρια διύλισης στην Ευρώπη, παρά τις έντονες διακυμάνσεις στην τιμή του πετρελαίου και τη γεωπολιτική αβεβαιότητα. Το μπρεντ σκαρφάλωσε έως τα 78 δολάρια ανά βαρέλι στα μέσα Ιουνίου λόγω της έντασης Ισραήλ–Ιράν, όμως γρήγορα αποκλιμακώθηκε στα 67 δολάρια, μετά τη συγκρατημένη αντίδραση της Τεχεράνης και την επίτευξη κατάπαυσης του πυρός. Παρόλα αυτά, τα crack spreads στην Ευρώπη παρέμειναν υψηλά, ενισχυμένα από εποχική ζήτηση, αναταραχές στην προσφορά diesel και προβλήματα στις ροές φυσικού αερίου από το Ισραήλ.
Παρότι η επανεκκίνηση του πολέμου και το ενδεχόμενο κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ (από όπου διέρχεται περίπου το 18% του παγκόσμιου πετρελαίου) παραμένει ο βασικός κίνδυνος, το σενάριο θεωρείται απίθανο, καθώς και η ίδια η Τεχεράνη εξαρτάται από τη διέλευση 1,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως μέσω του στρατηγικού περάσματος.
Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου παραμένει ισχυρή, παρά την αύξηση των EVs, χάρη κυρίως στις εισαγωγές των μη ανεπτυγμένων χωρών και ειδικά της Κίνας. Αν και επίκεινται αυξήσεις παραγωγής από τον OPEC+, η όποια υπερπροσφορά εκτιμάται ότι θα απορροφηθεί λόγω της ισχυρής ζήτησης, των προβλημάτων στη Βενεζουέλα και των γεωπολιτικών κινδύνων στη Μέση Ανατολή.
Στο πεδίο των περιθωρίων διύλισης, αυτά υποχώρησαν στα 10 δολάρια ανά βαρέλι το α’ τρίμηνο του έτους – κοντά στον μέσο κυκλικό όρο – και διολίσθησαν περαιτέρω στα 8 δολάρια τον Απρίλιο λόγω των εμπορικών εντάσεων ΗΠΑ. Ωστόσο, από τον Μάιο ανέκαμψαν έντονα στα 13 με 14 δολάρια, στηριζόμενα σε καθυστερημένες νέες επενδύσεις, καθυστερήσεις στο μεγάλο διυλιστήριο Dangote της Νιγηρίας και διαταραχές στον εφοδιασμό από τη Μέση Ανατολή. Ο μέσος όρος του β’ τριμήνου διαμορφώνεται έτσι κοντά στα 12 δολάρια ανά βαρέλι.
Αναθεωρήσεις εκτιμήσεων για ΕΛΠΕ και Motor Oil
Με φόντο τη θετική συγκυρία, οι εκτιμήσεις για τα περιθώρια των ΕΛΠΕ αναθεωρούνται ανοδικά για το 2025/2026, στα 11,7 και 12,2 δολάρια ανά βαρέλι αντίστοιχα (+10%/+12%), ενσωματώνοντας την αναβάθμιση του διυλιστηρίου Ελευσίνας που προσθέτει 0,4 δολάρια ανά βαρέλι.
Αντίθετα, η εκτίμηση για τη Motor Oil στο 2025 μειώνεται κατά 15% στα 9,5 δολάρια ανά βαρέλι (από 8,4 δολάρια το α’ τρίμηνο), λόγω της προσωρινής επίπτωσης από τη φωτιά στο διυλιστήριο. Ωστόσο, η ζημιά αντισταθμίζεται από ασφαλιστικές αποζημιώσεις €250 εκατ., εκ των οποίων τα €200 εκατ. αφορούν διακοπή εργασιών. Μετά την πλήρη επαναλειτουργία της μονάδας στο γ’ τρίμηνο 2025, οι εκτιμήσεις για το 2026 ενισχύονται στα 12,4 δολάρια ανά βαρέλι (+8%). Η αναβάθμιση των προβλέψεων οδηγεί και τις δύο εταιρείες σε επαναφορά σε επίπεδα EBITDA κοντά στο €1 δισ. από το 2027 και μετά. Αυτό βασίζεται στη σταθερή δυναμική του κλάδου, την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης (εκτιμώμενος μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης EBITDA από ΑΠΕ στο 17% για την περίοδο 2024–2027), τη συγχώνευση της Elpedison, καθώς και τη διείσδυση της Motor Oil στον τομέα διαχείρισης αποβλήτων.
Διαβάστε επίσης
Τρεις συστάσεις «αγορά» για την Coca-Cola HBC και υψηλότερες τιμές στόχοι
J.P. Morgan: Σταθερή η στρατηγική δανεισμού της Ελλάδας – Αυξημένες οι εκδόσεις στην Ευρωζώνη
Optima bank για Metlen: Νέα εποχή με στρατηγικές επενδύσεις και νέα τιμή στόχος στα €62,4
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
