ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με σημαντικές επισημάνσεις, παρενέβη στη δημόσια διαβούλευση , ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων του Υπουργείου Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ) για το νομοσχέδιο που θα συζητηθεί σήμερα σε Επιτροπή της Βουλής.
Αναλυτικότερα, η πρόεδρος της ΠΟΥΕΝ. Ζωή Πεντότη, τονίζει ότι το νομοσχέδιο θα πρέπει να αποσαφηνίσει τον ρόλο του νέου εποπτικού φορέα στην ανάπτυξη του λιμένα και στη σύνδεση του με την πόλη, καθώς και να αρθούν εκείνες οι διατάξεις που επικαλύπτουν την αρμοδιότητα του ελέγχου της ασφάλειας της λιμένων.
Ειδικότερα, στο άρθρο, 3 για την Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Αντικατάσταση άρθρου 127 ν. 4389/2016, επισημαίνονται τα εξής:
1. Θα πρέπει να αναφερθεί ο σκοπός της Υπηρεσίας. Επισημαίνεται ότι σε καμία προτεινόμενη διάταξη δεν αναφέρεται ο σκοπός της Υπηρεσίας, ώστε να είναι σαφής o ρόλος της στο λιμενικό σύστημα και την ελληνική διοίκηση. Θα πρέπει να τονιστεί ο ρόλος της Υπηρεσίας στην κάλυψη του διοικητικού κενού που δημιουργήθηκε από την ιδιωτικοποίηση των έως πρότινος δημόσιων οργανισμών λιμένων, τα οποία είχαν διττό χαρακτήρα και ενεργούσαν τόσο ως επιχειρήσεις του δημοσίου, όσο και ως φορείς δημόσιας εξουσίας στα λιμάνια. Η τελευταία ιδιότητα, δηλαδή ο φορέας δημόσιας εξουσίας στα παραχωρημένα λιμάνια, είναι αυτή που περιέρχεται στη προτεινόμενη Υπηρεσία, ώστε να καλυφθεί το διοικητικό κενό που προέκυψε στη λειτουργία του κράτους.
Η Υπηρεσία πρέπει να έχει αναπτυξιακό πρόσημο, με κύριο σκοπό την βιώσιμη ανάπτυξη των λιμένων προσαρμοσμένη στην ελληνική πραγματικότητα, όπου τα λιμάνια είναι μέρος των πόλεων. Προτείνεται στους σκοπούς της Υπηρεσίας να ενσωματωθούν οι όροι της βιώσιμης ανάπτυξης των λιμένων, όπως αυτοί προκύπτουν από τους επιμέρους στόχους της Ατζέντας 2030, οι οποίοι ενσωματώνουν και τις τρεις διαστάσεις της βιώσιμης ανάπτυξης –κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική.
Σκοπός της Υπηρεσίας θα πρέπει να είναι η αρμονική συνύπαρξη και ανάπτυξη λιμένων και πόλεων, η παράλληλη και αλληλένδετη οικονομική τους ανάπτυξη, μέσα από την ενίσχυση των οικονομικών δραστηριοτήτων ανάμεσα στα λιμάνια και τις πόλεις, αλλά και του θαλάσσιου τουρισμού, που μπορεί να αποτελέσει πηγή πλούτου για τις παραλιμένιες πόλεις, η υγεία και η ευημερία που συνδέονται άρρηκτα με την προστασία του περιβάλλοντος, η προώθηση του πολιτισμού που έχει δημιουργηθεί και δυναμικά εξελίσσεται από τη συνύπαρξη λιμένων και πόλεων κ.α..
2. Στην κατεύθυνση αυτή, αλλά και σύμφωνα με το σχολιασμό μας στα επόμενα προτεινόμενα άρθρα, μέσω του οποίου γίνεται σαφές ότι η προτεινόμενη Υπηρεσία δεν μπορεί να ασκήσει τόσο αρμοδιότητες που αφορούν την ασφάλεια (safety) των πλοίων όσο και τις αρμοδιότητες του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017, προτείνεται η απαλοιφή των όρων «ασφάλεια» και «πλοίο» από τον τίτλο της προτεινόμενης οργανικής μονάδας και αντιπροτείνεται να συμπεριληφθούν οι όροι «εποπτεία», «παρακολούθηση»(monitoring) και «ανάπτυξη», όπως επί παραδείγματι «Υπηρεσία, Παρακολούθησης, Εποπτείας και Ανάπτυξης Λιμένων»
Προτείνεται να αντικατασταθεί ο όρος Διοικητής από τον όρο Πρόεδρος, καθώς το ανώτατο όργανο διοίκησης σύμφωνα με τα προτεινόμενα άρθρα που ακολουθούν είναι το Συμβούλιο Διοίκησης, και ως εκ τούτου διοικητικά είναι πιο ορθός ο όρος Πρόεδρος.
Άρθρο 4 Συμβούλιο Διοίκησης Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Προσθήκη άρθρου 127Α στον ν. 4389/2016
1. Η παράγραφος 4(γ) έρχεται σε σύγκρουση με την παράγραφο 2 (ι) του προτεινόμενου άρθρου 127Β, καθώς στην παρ. 4(γ) προβλέπεται ότι το Συμβούλιο Διοίκησης εκφράζει απλή γνώμη για τον Κανονισμό Λειτουργία προς τον Υπουργό, ενώ στην παράγραφο 2(ι) του άρθρου 127Β προβλέπεται ότι εισηγείται για τον Κανονισμό Λειτουργίας ο Διοικητής προς τον Υπουργό.
Η παράγραφος 4(δ) προβλέπει την αρμοδιότητα εφαρμογής του Κανονισμό (ΕΕ) 2017/352 από την προτεινόμενη Υπηρεσία. Επισημαίνεται όμως ότι σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 16 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352 «Η διεκπεραίωση των καταγγελιών διενεργείται κατά τρόπον που αποφεύγει τις συγκρούσεις συμφερόντων και είναι λειτουργικά ανεξάρτητος από κάθε διαχειριστικό φορέα του λιμένα ή πάροχο λιμενικών υπηρεσιών. Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν τον ουσιαστικό λειτουργικό διαχωρισμό μεταξύ της διεκπεραίωσης των καταγγελιών, αφενός, και της κυριότητας και της διαχείρισης των λιμένων, της παροχής λιμενικών υπηρεσιών και της χρήσης των λιμένων, αφετέρου.
Η διεκπεραίωση των καταγγελιών είναι αμερόληπτη και διαφανής και σέβεται δεόντως το δικαίωμα στην ελευθερία του επιχειρείν.». Δηλαδή ο ίδιος ο Κανονισμός, ο οποίος είναι δεσμευτικός θέτει περιορισμούς και επιβάλει τον ουσιαστικό λειτουργικό διαχωρισμό μεταξύ του ελεγκτή και των ιδιοτήτων του κυρίου των λιμένων που είναι το ελληνικό δημόσιο, του παρόχου των λιμενικών υπηρεσιών που στις περιπτώσεις των κρατικών λιμένων, αλλά και της παροχής υπηρεσιών πλοήγησης και καβοδεσίας είναι το ελληνικό δημόσιο.
Η προτεινόμενη Υπηρεσία υπάγεται ορθώς απευθείας στον Υπουργό Ναυτιλίας και το ανώτατο όργανο διοίκησής της αποτελείται από το Διοικητή που επιλέγεται από τον Υπουργό, δύο (02) εκπροσώπους του Υπουργού και το Διευθυντή Λιμενικής Πολιτικής που έχει αρμοδιότητες επί των κρατικών λιμένων. Η ιεραρχική υπαγωγή και η οργανωτική διάρθρωση της Υπηρεσίας αφενός κρίνονται ως ορθές για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητάς της όσον αφορά τις λοιπές προτεινόμενες αρμοδιότητες της, αφετέρου όμως καθιστούν απαγορευτική την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017 από την Υπηρεσία αυτή.
Η οργανωσιακή δομή και η μη ιεραρχική υπαγωγή της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, η οποία είναι ανεξάρτητη αρχή, διασφαλίζουν τη σύμφωνη με τον Κανονισμό (ΕΕ) 352/2017 άσκηση των αρμοδιοτήτων του.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 113Α του ν.4389/2016 , που είχε προστεθεί με το άρθρο 47 Ν.4597/2019 (Α΄35) και εν συνεχεία καταργήθηκε με το άρθρο 50 Ν.4770/2021 (Α΄15) προβλεπόταν ότι «Η Ρ.Α.Λ., πέραν των μέτρων που προβλέπονται στα άρθρα 113 και 114 του ν. 4389/2016, επιβάλλει κυρώσεις για παραβάσεις των διατάξεων του Κανονισμού.
Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετά από εισήγηση της Ρ.Α.Λ., καθορίζεται το σύστημα κυρώσεων του προηγούμενου εδαφίου, τα πρόστιμα που επιβάλλει ανάλογα με την παράβαση, καθώς και η διαδικασία επιβολής, εκτέλεσης και είσπραξης των προστίμων αυτών».
Η ως άνω διάταξη ήταν σύμφωνη με τους όρους λειτουργικού διαχωρισμού μεταξύ ελεγκτή- διεκπεραιωτή καταγγελιών και ελεγχόμενου κυρίου λιμένων ή παρόχου λιμενικών υπηρεσιών, συνεπεία της μη ιεραρχικής υπαγωγής στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων.
Προτείνεται η επανεξέταση επαναφοράς της ως άνω καταργηθείσας διάταξης, άλλως να εξεταστεί η άσκηση των αρμοδιοτήτων του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017 από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
2. Η διάταξη της παραγράφου 5 προάγει τη διαφάνεια του θεσμού και τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Για την πληρέστερη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος προτείνεται: 1) να αναφερθεί ρητά ότι ο Διοικητής και ο αναπληρωτής του είναι επίσης υπόχρεοι για την υποβολή σχετικής γνωστοποίησης στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, 2) να συμπεριληφθεί η απαγόρευση οιασδήποτε συμμετοχής σε εταιρεία (τίτλοι, μετοχές, μερίδια κλπ) που συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την άσκηση των καθηκόντων τους, 3) να προβλεφθεί ότι οι ως άνω απαγορεύσεις και ασυμβίβαστα να ισχύουν τόσο κατά τη θητεία, όσο και για τα επόμενα τρία (3) χρόνια από τη λήξη της θητείας του Διοικητή, του αναπληρωτή του, των τακτικών και αναπληρωματικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης.
Ως εκ τούτου προτείνεται η διαγραφή του τελευταίου εδαφίου «Αντίστοιχη υποχρέωση γνωστοποίησης έχουν όλα τα μέλη του Σ.Δ. προς τον Διοικητή της Ε.Μ.Α.Λ.Π. καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας τους. Αν από τις πιο πάνω γνωστοποιήσεις προκύπτει σχέση του μέλους με επιχείρηση που συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την άσκηση των καθηκόντων του, εκπίπτει από τη θέση του, με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ε.Μ.Α.Λ.Π.», καθώς απλά η έκπτωση από τη θέση του Διοικητή ή του μέλους δεν μπορεί να αποκαταστήσει τυχόν ζημία που θα έχει ήδη προκληθεί στο δημόσιο.
Αντιπροτείνεται η αναδιατύπωση του άρθρου, ώστε οι αναφορές και οι αποκλεισμοί να ισχύουν τόσο για την τριετία πριν τη θητεία, όσο και για όλη τη διάρκεια της θητείας αλλά και για την τριετία που ακολουθεί, να είναι γενικοί και να καλύπτουν συνολικά όλες τις ενδεχόμενες συγκρούσεις συμφερόντων ανάμεσα στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, κατά τα πρότυπα του γαλλικού συστήματος, δηλαδή να αφορά σε οποιαδήποτε σχέση εργασίας ή παροχής συμβουλών προς τις εν λόγω επιχειρήσεις καθώς επίσης και στην απόκτηση μετοχών ή συμμετοχή στο κεφάλαιο των εν λόγω εταιρειών. Επίσης προτείνεται να εξεταστεί από κοινού με το Υπουργείο Δικαιοσύνης η θέσπιση ποινών για την περίπτωση παράβασης των ανωτέρω απαγορεύσεων και ασυμβίβαστων.
Άρθρο 5 Διοικητής Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Προσθήκη άρθρου 127Β στον ν. 4389/2016
Προτείνεται η αντικατάσταση του όρου «Διοικητής» με τον όρο «Πρόεδρος», καθώς ο όρος Πρόεδρος είναι ο πλέον δόκιμος από πλευράς διοικητικής επιστήμης, καθώς υφίσταται Συμβούλιο Διοίκησης.
Στην παράγραφο 2(β) θα πρέπει να προστεθεί ότι οι αρμοδιότητες του Προέδρου θα πρέπει να ασκούνται σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα κακοδιοίκησης και καταστρατήγησης του νόμου, αλλά και για να είναι σαφές το διοικητικό σύστημα λειτουργίας της Υπηρεσίας και τα όρια ευθύνης κάθε ιεραρχικού κλιμακίου.
Η παράγραφος 2 (ε) που αφορά αρμοδιότητες προληπτικών ελέγχων και κανόνων ασφαλείας σε λιμένες και πλοία προτείνεται να διαγραφεί σύμφωνα με την επιχειρηματολογία που αναπτύσσουμε στο σχολιασμό μας στο επόμενο άρθρο.
Η παραγραφος 2 (ι) έρχεται σε σύγκρουση με την παράγραφο 4(γ) του προτεινόμενου άρθρου 127Α, καθώς στην τελευταία προβλέπεται ότι το Συμβούλιο Διοίκησης εκφράζει απλή γνώμη για τον Κανονισμό Λειτουργίας προς τον Υπουργό, ενώ στην παράγραφο 2(ι) του παρόντος άρθρου προβλέπεται ότι εισηγείται για τον Κανονισμό Λειτουργίας ο Διοικητής προς τον Υπουργό.
Στην παράγαφο 3 (β) θα πρέπει να προστεθούν και άλλα επιστημονικά πεδία όσον αφορά τα τυπικά προσόντα του Διοικητή (Προέδρου) όπως επί παραδείγματι νομική, διοίκηση, ναυτιλιακά, μηχανική κ.α.
Στην παράγραφο 4 πρέπει να προβλεφθεί η άσκηση καθηκόντων Διοικητή (Προέδρου) έως την πλήρωση της θέσης.
Στην παράγραφο 5 πρέπει να προβλεφθούν ρητά τα ασυμβίβαστα για τη θέση του Προέδρου, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφό 5 του ανωτέρω προτεινόμενου άρθρου 127Α και των σχετικών σχολίων που αναπτύξαμε. Δηλαδή ασυμβίβαστα που αφορούν τόσο οιαδήποτε σχέση εργασίας όσο και συμμετοχής (τίτλοι, μερίδια, μετοχές κ.α) σε εταιρία που σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με το αντικείμενο της Υπηρεσίας για τρία (3) χρόνια πριν τη θητεία, κατά τη θητεία και για τρία (3) χρόνια μετά τη θητεία με ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης του νόμου.
Άρθρο 6 Αρμοδιότητες της Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Αντικατάσταση άρθρου 128 ν. 4389/2016
1. Στην παραγραφο 1 (α) θα πρέπει να εξεταστεί η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων με τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ.
Στην παραγραφο 1 (γ) θα πρέπει να εξεταστεί η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων με τη Διεύθυνση Ελέγχου Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων & Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ.
Στην παραγραφο 1 (στ) επισημαίνεται ότι η αρμοδιότητα του Κανονισμό (ΕΕ) 2017/352 είχε ανατεθεί στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων με το άρθρο 113Α του ν.4389/2016, το οποίο είχε προστεθεί με το άρθρο 47 Ν.4597/2019, ΦΕΚ Α 35/28.2.2019 και καταργήθηκε με το άρθρο 50 Ν.4770/2021.ΦΕΚ Α 15/29.1.2021, όπως αναφέρεται στο σχολιασμό μας στο προηγούμενο άρθρο.
Στην παράγραφο 1(ζ) πρέπει να επισημανθεί ότι οι έλεγχοι τήρησης της νομιμότητας στα λιμάνια πραγματοποιούνται από τη λιμενική αστυνομία και δεν υφίσταται λόγος αλλά και δυνατότητα δημιουργίας νέου ελεγκτικού μηχανισμού ή σώματος, ο οποίος απαιτεί πλήθος προσωπικού. Επιπλέον όπως αναφέρθηκε ανωτέρω η αρμοδιότητα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352 από την νέα Υπηρεσία δεν είναι σύμφωνη με τις προϋποθέσεις που ο ίδιος ο Κανονισμός ορίζει.
Στην παράγραφο 1(η) αναφέρονται τα πρότυπα ασφαλείας για επιβατηγά πλοία, λιμενικές εγκαταστάσεις και λιμένες. Επισημαίνεται ότι τα κύρια πρότυπα / κανονισμοί ασφάλειας (safety) που εφαρμόζονται για επιβατηγά πλοία προβλέπονται από τη SOLAS — International Convention for the Safety of Life at Sea, που αφορά τον ασφαλή σχεδιασμό, κατασκευή, εξοπλισμό και λειτουργία των πλοίων, με ιδιαίτερες απαιτήσεις για τα επιβατηγά πλοία όπως διαμερισματοποίηση, διάσωση, πυροπροστασία και την έκδοση σχετικών πιστοποιητικών(π.χ. Passenger Ship Safety Certificate κ.λπ.). Η εν λόγω αρμοδιότητα σήμερα ασκείται από τη Διεύθυνση Μελετών και Κατασκευών Πλοίων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, που στελεχώνεται από άκρως εξειδικευμένη ομάδα ναυπηγών, μηχανολόγων, ηλεκτρολόγων και άλλων ειδικοτήτων μηχανικών και ναυτικών και επουδενί δεν μπορεί να ασκηθεί από την προτεινόμενη με τον παρόν νόμο Υπηρεσία.
Όσον αφορά τις λιμενικές εγκαταστάσεις και λιμένες δεσμευτικά διεθνή πρότυπα υφίστανται μόνο όσον αφορά την ασφάλεια ως security και όχι ως safety, συγκεκριμένα τα πρότυπα αυτά προβλέπονται από τον ISPS Code (SOLAS XI-2) — International Ship & Port Facility Security Code, τα οποία περιλαμβάνουν την ασφάλεια (security) για πλοία και λιμενικές εγκαταστάσεις: αξιολογήσεις κινδύνου, Σχέδιο Ασφάλειας Πλοίου (SSP), Σχέδιο Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης (PFSP), CSO / SSO / PFSO, επίπεδα ασφάλειας. Η εφαρμογή και ο έλεγχος γίνεται σε εθνικό επίπεδο από το Λιμενικό/Ακτοφυλακή και αποτελεί αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Ελέγχου Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων & Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ.
Όσον αφορά την ασφάλεια ως safety για τα λιμάνια δεν υπάρχει ένα ένας ενιαίος διεθνής κώδικας όπως ο ISPS, αλλά το πλαίσιο της ασφάλειας (safety) στα λιμάνια καλύπτεται από συνδυασμό εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και τεχνικών προτύπων.
Συγκεκριμένα οι Γενικοί Κανονισμοί Λιμένα (ΓΚΛ είναι η κύρια πηγή κανόνων ασφάλειας (safety) στα ελληνικά λιμάνια, που έχουν ενσωματώσει τις Οδηγίες 2001/96/ΕΚ & 2002/84/ΕΚ για την ασφαλή φορτοεκφόρτωση, αλλά και τα πρότυπα του ΙΜΟ για την ασφαλή πρόσδεση, την ασφαλή επιβίβαση κ.α., καθώς ρυθμίζουν ζητήματα όπως:κανόνες πρόσδεσης / αγκυροβολίας, διαχείριση κινδύνων στους λιμένες, λιμενικά έργα και τεχνικές προδιαγραφές, λειτουργία χερσαίας ζώνης, φορτώσεις/εκφορτώσεις (ενσωμάτωση), ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών και προστασία θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Οι Γενικοί Κανονισμοί Λιμένα αποτελούν αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας, που υπάγεται στον Κλάδο Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, και εφαρμόζονται από τα κατά τόπους Λιμεναρχεία.
Οι ανωτέρω αναφερόμενες Υπηρεσίες, δηλαδή η Διεύθυνση Μελετών Κατασκευών Πλοίων, η Διεύθυνση Ελέγχου Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων & Λιμενικών Εγκαταστάσεων και η Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας πραγματοποιούν ελέγχους και επιθεωρήσεις είτε με εξειδικευμένους επιθεωρητές (ναυπηγούς, ηλεκτρολόγους, μηχανολόγους κ.α.), είτε με τα στελέχη του λιμενικού στα κατά τόπους λιμεναρχεία.
Από τα ανωτέρω είναι σαφές ότι η προτεινόμενη με το παρόν νομοσχέδιο Υπηρεσία δεν είναι δυνατόν να αναλάβει τις ως άνω αρμοδιότητες ελέγχου και εποπτείας ασφάλειας λιμένων και πλοίων, αφενός επειδή αποτελούν αρμοδιότητες άλλων Υπηρεσιών του ίδιου Υπουργείου και θα προκληθεί διοικητική αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων συνεπαγόμενη περιττή γραφειοκρατία και σπατάλη πόρων και αφετέρου επειδή στην στελέχωση της Υπηρεσίας δεν προβλέπεται ούτε επαρκής αριθμός στελεχών, ούτε στελέχη των απαιτούμενων ειδικοτήτων για να ασκηθούν αυτές οι αρμοδιότητες.
Επιπλέον, αναφέρεται ότι στο Υπουργείο υφίσταται η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας, που υπάγεται στον Κλάδο Ναυτιλίας του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ και μεριμνά για τον καθορισμό όρων ασφαλούς ναυσιπλοΐας προς προστασία της ανθρώπινης ζωής και περιουσίας στη θάλασσα, τη θέσπιση εθνικού κανονιστικού πλαισίου επί θεμάτων ασφαλούς ναυσιπλοΐας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν τεχνικά θέματα κατασκευής και εξοπλισμού πλοίων καθώς και την προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας σύμφωνα με τις Διεθνείς Συμβάσεις που κυρώνει η χώρα και την ενωσιακή νομοθεσία, την οργάνωση της διενέργειας και την άσκηση ελέγχων της ποιότητας των επιθεωρήσεων των υπό ελληνική σημαία πλοίων καθώς και πλοίων με ξένη σημαία που καταπλέουν σε ελληνικούς λιμένες σύμφωνα με το Μνημόνιο Κατανόησης των Παρισίων (Paris MOU) κ.α.
Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2 «οι αρμοδιότητες του παρόντος άρθρου ασκούνται, εφόσον δεν προσκρούουν στις αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων του άρθρου 8 του ν. 4033/2011 (Α 264)», καθιστά τις ως άνω διατάξεις κενές περιεχομένου καθώς οι αρμοδιότητες ασφάλειας και ελέγχων ανήκουν όπως αναφέρθηκε σε Υπηρεσίες του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ.
Το αν οι ως άνω αρμοδιότητες ή μέρος αυτών πρέπει να εξέλθουν του Αρχηγείου ΛΣ ΕΛΑΚΤ αποτελεί τεράστιο οργανωσιακό κεφάλαιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο φέρει προϋποθέσεις που δεν μπορεί να καλύψει η προτεινόμενη Υπηρεσία, καθώς ως οργανωσιακή αναδιάρθρωση απαιτεί μεγάλες τομές, σφαιρικό σχεδιασμό και νέες προσλήψεις μεγάλου αριθμού πολιτικού προσωπικού διαφόρων επιστημονικών ειδικοτήτων. Σχεδιασμό στον οποίο επί της αρχής συμφωνούμε και θα μπορούσαμε να εκφράσουμε τις απόψεις μας για την επιτυχή ολοκλήρωσή του, στα πλαίσια μιας γενικότερης ρηξικέλευθης αναμόρφωσης του ΥΝΑΝΠ.
2. Στην παράγραφο 3 (ια) θα πρέπει να αναφερθεί ρητά ότι η Υπηρεσία αποτελεί τον «Οργανισμό» σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 2881/2001 (Α’ 16), περί του αρμόδιου οργάνου για τη διοίκηση και διαχείριση λιμένα, διώρυγας ή διαύλου για τα λιμάνια και τις λιμενικές εγκαταστάσεις που έχουν παραχωρηθεί ή υποπαραχωρηθεί στην ιδιωτική οικονομία
3. Η παράγραφος 4 θα πρέπει να αναδιατυπωθεί υπό το πρίσμα ότι η προτεινόμενη Υπηρεσία δεν ικανοποιεί τις προϋποθέσεις που θέτει ο ίδιος ο κανονισμός (ΕΕ) 352/2017 για την εφαρμογή του και ως εκ τούτου ο εν λόγω κανονισμός δεν μπορεί να αποτελέσει αρμοδιότητα της Υπηρεσίας αυτής.
Συνεπώς, δεδομένου ότι η Υπηρεσία δεν θα έχει την αρμοδιότητα εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) 352/2017, η ενδικοφανής προσφυγή θα πρέπει να ασκείται ενώπιον του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στον οποίο υπάγεται ιεραρχικά.
Άρθρο 8 Διάρθρωση Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Αντικατάσταση άρθρου 130 ν. 4389/2016
Σε συνέχεια των ανωτέρω παρατηρήσεων μας περί των αρμοδιοτήτων ελέγχων και εποπτείας για την ασφάλεια πλοίων, λιμένων και λιμενικών εγκαταστάσεων, που αποτελούν αρμοδιότητα άλλων υπηρεσιών του Υπουργείου και είναι αδύνατον να ασκηθούν από την προτεινόμενη Υπηρεσία, προτείνεται να διαγραφούν οι όροι «Ασφάλεια» και «Πλοίο» από τους τίτλους τον Οργανικών Μονάδων επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, Διεύθυνσης και Τμήματος.
Το Τμήμα Ναυαγίων και το Τμήμα Εποπτείας Ιστορικών Τεκμηρίων και Αρχείων του συνόλου των Ελληνικών Λιμένων δεν μπορούν να ενοποιηθούν αφενός λόγω της μη συνάφειας των δύο αντικειμένων που απαιτούν διαφορετικές επιστημονικές ειδικότητες και μεθόδους, και αφετέρου λόγω του όγκου των εργασιών που διεκπεραιώνει κάθε τμήμα. Είναι σαφές ότι η ένωση των δύο τμημάτων θα καταστήσει αναποτελεσματική την άσκηση των αναφερόμενων αρμοδιοτήτων με ευρύτερες συνέπειες τόσο στο θαλάσσιο περιβάλλον όσο και στη διάσωση και διατήρηση των ιστορικών τεκμηρίων και αρχείων που περιλαμβάνουν από κτίρια έως καταλόγους επιβατών.
Η Διεύθυνση Ελέγχου και Λήψης Μέτρων, θα πρέπει να διαγραφεί σύμφωνα με το σχολιασμό που έγινε στα ανωτέρω άρθρα και τη μη δυνατότητας άσκησης των αρμοδιοτήτων του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017, λόγω των περιορισμών που θέτει ο ίδιος ο κανονισμός.
Το Τμήμα Γραμματείας, το οποίο είναι επιφορτισμένο με την οριζόντια υποστήριξη όλης της Γενικής Διεύθυνσης και έχει τεράστιο όγκο εργασιών θα πρέπει να υπαχθεί στη Γενική Διεύθυνση, όπως ισχύει σήμερα και για τις ανάγκες του Προέδρου να συσταθεί ξεχωριστό γραφείο κατά το πρότυπο του Γραφείου Γραμματειακής Επιμελητείας που υποστηρίζει το έργο του Γενικού Διευθυντή Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων.
Η παράγραφος 2 θα πρέπει να αναδιατυπωθεί ώστε να προβλεφθεί ρητά η δυνατότητα τροποποίησης της οργανωτικής δομής, των αρμοδιοτήτων, της στελέχωσης και κάθε θέματος που αφορά την οργάνωση και τη λειτουργία της νέας Υπηρεσίας με τον Οργανισμό του Υπουργείου, ο οποίος άλλωστε αναμένεται να αλλάξει εντός του επόμενου έτους.
Άρθρο 9 Στελέχωση Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Προσθήκη άρθρου 130Α στον ν. 4389/2016
Επί της παραγράφου 1 επισημαίνεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός της ΔΑΛ αφορούσε τη στελέχωση με τριάντα (30) υπαλλήλους για την αποτελεσματική άσκηση εποπτείας επί δύο (2) λιμένων, του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Σήμερα η ΔΑΛ εποπτεύει πέντε (5) παραχωρημένα ή υποπαραχωρημένα λιμάνια στην ιδιωτική οικονομία (Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο και Λιμένας Φίλιππος στην Καβάλα), ενώ η προοπτική νέων παραχωρήσεων και υποπαραχωρήσεων λιμένων στην ιδιωτική οικονομία ως μέσο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, όπως έχει επιλεγεί για τα επόμενα χρόνια, θα αυξήσει τον αριθμό των λιμένων αρμοδιότητας της ΔΑΛ μπορεί και στο διπλάσιο, δηλαδή στα δέκα (10) λιμάνια. Η δε στελέχωσή της σήμερα ανέρχεται σε επτά (7) υπαλλήλους, οι οποίοι υπολείπονται κατά πολύ των τριάντα (30) οργανικών θέσεων που είχαν αρχικά προβλεφθεί για τα δύο (2) λιμάνια, και οι οποίοι σήμερα καταβάλουν υπέρμετρες προσπάθειες να ανταπεξέλθουν στην άσκηση των προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων.
Προτείνεται η στελέχωση να αυξηθεί στους πενήντα (50) υπαλλήλους, ώστε η Υπηρεσία να μπορεί να ανταποκριθεί στο όλο και αυξανόμενο εύρος αρμοδιοτήτων.
Περαιτέρω προτείνεται όλες οι θέσεις εργασίας να είναι μόνιμου προσωπικού ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και η περιγραφή τους να αφορά μόνο την Κατηγορία και τον Κλάδο. Η εξαντλητική εξειδίκευση των κλάδων σε ειδικότητες αποτελεί τροχοπέδη για τη στελέχωση της Υπηρεσίας, καθώς θέτει περιορισμούς στο ήδη ελάχιστο στελεχιακό δυναμικό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και στους τυχόν ενδιαφερόμενους προς μετάταξη ή απόσπαση υπαλλήλους. Περαιτέρω, η ανάγκη για ειδικό επιστημονικό προσωπικό εκ των πραγμάτων έχει εξαλειφθεί, καθώς οι περισσότεροι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι πλέον φέρουν έναν τουλάχιστον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών. Άλλωστε, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία το ειδικό επιστημονικό προσωπικό μπορεί να καταλάβει θέση κατηγορίας ΠΕ του Κλάδου που αντιστοιχεί το πτυχίο του.
Προτείνεται η κατανομή των 50 οργανικών θέσεων Μονίμων και ΙΔΑΧ υπαλλήλων να είναι ως ακολούθως:
1. Είκοσι πέντε (25) θέσεις ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού
2. Δέκα (10) θέσεις ΠΕ Μηχανικών
3. Μία (01) θέση ΠΕ Πληροφορικής
4. Πέντε (05) θέσεις ΤΕ Διοικητικού-Λογιστικού
5. Πέντε (05) θέσεις ΤΕ Μηχανικών
6. Μία (01) θέση ΤΕ Πληροφορικής
7. Δύο (02) θέση ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού
8. Μία (01) θέση ΔΕ Πληροφορικής
Η παράγραφος 3(γ) πρέπει να αναδιατυπωθεί, καθώς η προτεινόμενη Υπηρεσία αποτελεί οργανική μονάδα του Υπουργείου, συνεπώς οι υπάλληλοι του ΥΝΑΝΠ μετακινούνται με Απόφαση τοποθέτησης και όχι απόσπασης. Η απόσπαση δυνάμει της διάταξης του άρθρου 9 του ν.4440/2016 περί ενδοϋπουργικής κινητικότητας θα μπορούσε να αφορά μόνο τους υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, η οποία έχει ξεχωριστή Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης από αυτήν του Κεντρικού Υπουργείου. Σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος οι αρμοδιότητες του προσωπικού της προτεινόμενης Υπηρεσίας ανήκουν στη Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών του κεντρικού Υπουργείου και οι οργανικές θέσεις προσαυξάνουν τις οργανικές θέσεις του Υπουργείου, συνεπώς οι υπάλληλοι του Υπουργείου, πλην της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου μετακινούνται με απόφαση τοποθέτησης και όχι απόσπασης.
Άλλωστε στη προτεινόμενες διατάξεις που ακολουθούν χρησιμοποιείται ορθά ο όρος «τοποθέτηση». Το δε χρονικό όριο των δύο (02) συν δύο (02) ετών υπηρέτησης είναι αποτρεπτικό για τη στελέχωση και ενδυνάμωση της Υπηρεσίας, καθώς κανένα σοβαρό στέλεχος που θέλει να μάθει, να εργαστεί και εξελιχθεί σε βάθος σε ένα αντικείμενο δεν μπορεί να έχει περιορισμένο ορίζοντα υπηρεσίας. Επιπλέον αναφέρεται ότι η θητεία σε θέση ευθύνης είναι τρία (03) έτη σύμφωνα με το νόμο, χρονικό διάστημα που ξεπερνά τη διετία.
Στην παράγραφο 5 (α) πρέπει να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος, καθώς δεν προβλέπεται στις οργανικές θέσεις ( ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος είναι διαφορετικός από τον Κλάδο ΠΕ Μηχανικών Ειδικότητας Περιβάλλοντος)
Στην παράγραφο 5 (β) και στις δύο υποπαραγράφους πρέπει ομοίως να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος. Στην παράγραφο 5 (βα) πρέπει να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΤΕ Μηχανικών και ΤΕ Πληροφορικής. Επιπλέον στην υποπαράγραφο 5 (ββ) πρέπει να διαγραφεί ο κλάδος ΠΕ Μηχανικών’(Το όνομα της Διεύθυνσης της υποπαραγράφου 5(βα) δεν πρέπει να περιέχει τους όρους «ασφάλεια» και «πλοίο»)
Ομοίως και στις υποπαραγράφους 5(γα) και (γβ) πρέπει ομοίως να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος και να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΤΕ Μηχανικών και ΤΕ Πληροφορικής (Ο τίτλος του τμήματος της υποπαραγράφου 5(γα) δεν πρέπει να περιέχει τους όρους ασφάλεια και πλοίο)
Στην υποπαραγραφο 5(γγ) πρέπει να μετονομαστεί το Τμήμα σε Τμήμα Ναυαγίων, και να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος, να διαγραφούν οι επαναλήψεις των κλάδων και να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΤΕ Μηχανικών και ΤΕ Πληροφορικής.
Πρέπει να συμπεριληφθεί το Τμήμα Εποπτείας των ιστορικών τεκμηρίων του συνόλου των Ελληνικών Λιμένων, όπως υφίσταται σήμερα με Προϊστάμενο του Κλάδου ΠΕ Διοικητικοού Οικονομικού ή ΤΕ Διοικητικού-Λογιστικού.
Στην υποπαράγραφο 5(γε) πρέπει να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΠΕ Πληροφορικής και ΤΕ Πληροφορικής.
Στην παράγραφο 7 θα πρέπει να διαγραφεί η λέξη «τοποθέτηση», καθώς η τοποθέτηση των υπαλλήλων του Υπουργείου δεν μπορεί να έχει περιορισμό χρόνου. Επίσης θα πρέπει να διαγραφεί η φράση «και ισάριθμων στελεχών του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων», καθώς δεν υφίσταται ανάγκη της υπηρεσίας για στελέχη των ενόπλων δυνάμεων.
Στην παράγραφο 9 θα πρέπει να διαγραφεί η φράση «και των ενόπλων δυνάμεων» και η πρόταση «Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων συνεχίζουν να λαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών και επιδομάτων της οργανικής τους θέσης».
Η παράγραφος 10(β) πρέπει να διαγραφεί.
Τέλος επισημαίνεται ότι για τη Διεύθυνση Ελέγχου και Λήψης Μέτρων, την οποία προτείνουμε ούτως ή άλλως να διαγραφεί, λόγω μη δυνατότητας άσκησης των αρμοδιοτήτων του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017 εξαιτίας των περιορισμών που θέτει ο ίδιος ο κανονισμός, δεν γίνεται καμία αναφορά στους Κλάδους των υπαλλήλων που θα μπορούσαν να καταλάβουν θέση ευθύνης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΥΣ Α’ Άρθρο 10 Εξουσιοδοτικές διατάξεις – Προσθήκη άρθρου 131Α στον ν. 4389/2016
Στην παράγραφο 2 (α) πρέπει να ληφθούν υπόψιν τα σχόλια μας για την αντικατάσταση του άρθρου 128 και τις αρμοδιότητες που αφορούν την ασφάλεια λιμένων και πλοίων που ασκούνται από τις Υπηρεσίες του ΛΣ ΕΛΑΚΤ.
Η παράγραφος 2(β) συνεπάγεται την επιφόρτιση της Υπηρεσίας με τα ναυάγια και επικίνδυνα και επιβλαβή πλοία εντός όλων των λιμένων της ελληνικής επικράτειας, γεγονός το οποίο θα επιβαρύνει υπέρμετρα τόσο των όγκο εργασιών της Υπηρεσίας, σε σημείο αναποτελεσματικότητας, όσο και τον προϋπολογισμό της ΔΑΛ, καθώς η εφαρμογή του ν.2881/2001 απαιτεί χρηματικές δαπάνες, οι οποίες σε περιπτώσεις μεγάλων και δύσκολων ως προς την ανέλκυση ναυαγίων μπορούν να εξανεμίσουν το αποθεματικό της Υπηρεσίας. Ως εκ τούτου προτείνεται να διαγραφεί η εν λόγω διάταξη και οι κατά τόπους αρμόδιοι οργανισμοί να αναλάβουν τις ευθύνες και τα κόστη ανέλκυσης ναυαγίων καθώς εισπράττουν έσοδα για την παροχή λιμενικών υπηρεσιών.
Άρθρο 11 Μεταβατικές διατάξεις-Προσθήκη παρ. 9 και 10 στο άρθρο 132 του ν. 4389/2016
Η κατάργηση της πρόβλεψης σύστασης Περιφερειακού Γραφείου στον Πειραιά είναι λογική καθώς η έδρα της Υπηρεσίας είναι στον Πειραιά. Όμως είναι αναγκαία η διατήρηση των ρυθμίσεων των παρ. 6 και 7, οι οποίες αφορούν τη σύσταση περιφερειακών γραφείων της Υπηρεσίας. Στη Θεσσαλονίκη λειτουργεί περιφερειακό γραφείο με μεγάλο όγκο εργασιών που απαιτεί φυσική παρουσία και επιτόπιες αυτοψίες στο λιμένα.
Η κατάργηση του περιφερειακού γραφείου Θεσσαλονίκης προφανώς θα επηρεάσει την αποτελεσματικότητα και εύρυθμη λειτουργία της Υπηρεσίας και αφετέρου θα θέσει σε κίνδυνο την εργασιακή ασφάλεια του συναδέλφου που υπηρετεί στο εν λόγω γραφείο. Στις δε λοιπές συμβάσεις παραχώρησης λιμένων έχουν προβλεφθεί χώροι γραφείων για τις περιφερειακές μονάδες της Υπηρεσίας, καθώς είναι κοινά αποδεκτό ότι απαιτείται η φυσική παρουσία στελεχών της Υπηρεσίας στα κατά τόπους λιμάνια αρμοδιότητάς της.
Διαβάστε επίσης
Drewry: Με πτώση 2% οι τιμές στη διακίνηση κοντέινερ – Στα 1.806 δολάρια η μέση τιμή
ΡΑΑΕΥ: Σε κόκκινο συναγερμό η Αττική, η Πατμος και η Λέρος- Τι έπεται
Το δείπνο Μητσοτάκη – Βέμπερ με φόντο την προεδρία του Eurogroup
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Buy, Hold or Sell: Άμεση ανάλυση για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ElvalHalcor, Intracom, ΟΠΑΠ
- Το νέο ταλέντο του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου είναι 14 ετών και έκανε ήδη ντεμπούτο με την Άρσεναλ!
- Το σχέδιο Μητσοτάκη για εκλογές τον Μάρτιο του 2027 και τα ισχυρά διλήμματα
- Espace Gabrielle Chanel: Ο οίκος μόδας εγκαινιάζει την πρώτη δημόσια βιβλιοθήκη σύγχρονης τέχνης στην Κίνα