Η Κιάρα Φεράνι, το απόλυτο fashion icon της Ιταλίας, η γυναίκα που έχτισε μια πραγματική επιχειρηματική αυτοκρατορία γύρω από το όνομά της, βρέθηκε την εβδομάδα που πέρασε ενώπιον του Δικαστηρίου του Μιλάνου για τη δεύτερη προδικαστική ακρόαση μίας υπόθεσης που έχει συγκλονίσει την ιταλική κοινωνία και τα διεθνή μέσα.

Η κατηγορία; Διακεκριμένη απάτη σε σχέση με φιλανθρωπικές καμπάνιες για δύο γνωστά προϊόντα: τα χριστουγεννιάτικα πανετόνε και τα πασχαλινά αβγά με την υπογραφή Ferragni. Οι εισαγγελείς υποστηρίζουν πως οι καμπάνιες προωθήθηκαν ως «πρωτοβουλίες με κοινωνικό σκοπό», χωρίς ωστόσο τα κέρδη να κατευθυνθούν εξ ολοκλήρου στις δωρεές για τις οποίες υποτίθεται προορίζονταν.

1

Στο πλευρό της Φεράνι βρέθηκαν οι δικηγόροι της, Τζουζέππε Ιαννακόνε και Μαρτσέλο Μπάνα. Η ίδια εμφανίστηκε ήρεμη, συγκρατημένη και με την ίδια χαρακτηριστική κομψότητα που την έκανε παγκόσμιο σύμβολο.

«Είναι μια δύσκολη φάση στη ζωή μου και ελπίζω να το καταλαβαίνετε αν δεν θέλω να κάνω περαιτέρω σχόλια. Ευχαριστώ που είστε εδώ και ας προχωρήσουμε», είπε στους δημοσιογράφους καθώς αποχωρούσε από το δικαστήριο.

\Ήταν η πρώτη φορά που εμφανίστηκε αυτοπροσώπως στο δικαστήριο για την υπόθεση, καθώς η πρώτη ακρόαση είχε καθαρά διαδικαστικό χαρακτήρα.

Από τα εξώφυλλα της Vogue στο Μιλάνο της Δικαιοσύνης

Η Φεράνι δεν είναι μία απλή influencer. Είναι ένα brand από μόνη της. Από τη δημιουργία του blog The Blonde Salad το 2009, εξελίχθηκε σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο που συνδύαζε μόδα, επιχειρηματικότητα και ένα προσωπικό αφήγημα.

Με πάνω από 30 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram και μια σειρά από συνεργασίες με οίκους όπως οι Dior, Prada, Tod’s και Lancôme, η Φεράνι είχε καταφέρει να γίνει το πρόσωπο μιας νέας εποχής για το fashion marketing — εκεί όπου η προσωπικότητα είναι το προϊόν.

Γι’ αυτό και η δίκη της δεν αφορά μόνο ένα νομικό ζήτημα· είναι ένα crash test για ολόκληρο το οικοσύστημα των influencers. Για το κατά πόσο η «εικόνα» μπορεί να παραμείνει αλώβητη όταν δοκιμάζεται σε θέματα δημόσιας ηθικής.

Η επιλογή της συντομευμένης διαδικασίας

Η Φεράνι, δηλώνοντας εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη, αποφάσισε να προχωρήσει μέσω συντομευμένης δίκης — μια επιλογή που συνήθως συνεπάγεται ταχύτερη εκδίκαση και, σε περίπτωση καταδίκης, μειωμένη ποινή.

Η ίδια έχει τονίσει ότι θέλει να αποδείξει την αθωότητά της ενώπιον του δικαστηρίου, ενώ οι δικηγόροι της επισημαίνουν ότι έχει ήδη τακτοποιήσει το αστικό σκέλος της υπόθεσης, προχωρώντας σε δωρεές συνολικού ύψους 3,4 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι εισαγγελείς του Μιλάνου, Εουτζένιο Φούσκο και Κριστιάν Μπαρίλι, υποστηρίζουν ότι η Φεράνι απέσπασε περίπου 2,2 εκατομμύρια ευρώ από τις πωλήσεις των προϊόντων, χρήματα που, σύμφωνα με τις Αρχές, δεν κατευθύνθηκαν σε φιλανθρωπικούς σκοπούς όπως είχε ανακοινωθεί.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Chiara Ferragni ✨ (@chiaraferragni)

Οι συμβιβασμοί και οι καταγγελίες

Η ιταλική οργάνωση προστασίας καταναλωτών Codacons, που αρχικά είχε κινηθεί νομικά εναντίον της, απέσυρε τη μήνυσή της μετά από εξωδικαστικό συμβιβασμό. Αντίστοιχα, μια 76χρονη γυναίκα που είχε αγοράσει τα επίμαχα χριστουγεννιάτικα πανετόνε απέσυρε την αγωγή της μετά από συμφωνία.

Ωστόσο, άλλες ενώσεις καταναλωτών, όπως οι Adicu και Casa del Consumatore, εμμένουν στις αξιώσεις τους. Η τελευταία, μάλιστα, φέρεται να αρνήθηκε πρόταση συμβιβασμού ύψους 5.000 ευρώ.

Οι ημερομηνίες των ακροαματικών διαδικασιών ορίστηκαν για τις 25 Νοεμβρίου και 19 Δεκεμβρίου, ενώ η απόφαση αναμένεται τον Ιανουάριο.

Η σκιά στην εικόνα της τέλειας ζωής

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Chiara Ferragni ✨ (@chiaraferragni)

Το σκάνδαλο έρχεται σε μια περίοδο που η Φεράνι βιώνει μια έντονη προσωπική κρίση. Ο γάμος της με τον γνωστό ράπερ Φέντεζ φαίνεται να έχει διαλυθεί, με τα ιταλικά μέσα να μιλούν για «ψυχρό πόλεμο» ανάμεσά τους.

Η ίδια έχει περιορίσει σημαντικά τις αναρτήσεις της, αποφεύγοντας τις φωτογραφήσεις και επιλέγοντας πιο χαμηλούς τόνους, σε μια προσπάθεια επαναπροσδιορισμού της δημόσιας εικόνας της. Παράλληλα, μεγάλοι εμπορικοί συνεργάτες της -όπως η Safilo και η Coca-Cola- ανέστειλαν ή επανεξέτασαν τις συνεργασίες τους μετά την αποκάλυψη της υπόθεσης.

Το ιταλικό κοινό, που για χρόνια τη θεωρούσε το «χρυσό κορίτσι της νέας εποχής», δείχνει διχασμένο. Άλλοι τη στηρίζουν, θεωρώντας την στόχο υπερβολικής προβολής, ενώ άλλοι τη βλέπουν ως σύμβολο μιας εποχής υπερβολής και εμπορευματοποίησης κάθε αξίας.

Από το brand στη δοκιμασία της αλήθειας

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Chiara Ferragni ✨ (@chiaraferragni)

Για την ίδια τη Φεράνι, η υπόθεση αυτή ξεπερνά τη νομική διάσταση. Αγγίζει την ουσία της επιρροής της, το πώς το κοινό αντιλαμβάνεται την αυθεντικότητα.

Η επιτυχία της βασίστηκε σε μια πρωτοφανή σύνδεση με τους followers της — μια σχέση που τώρα δοκιμάζεται όσο ποτέ. Στον κόσμο των social media, όπου η εικόνα είναι νόμισμα, κάθε ρωγμή στη φήμη μοιάζει με απώλεια κεφαλαίου.

Όπως δήλωσε πρόσφατα ένας ιταλός αναλυτής του κλάδου των media, «η Φεράνι υπήρξε το πρώτο πείραμα μετατροπής του εαυτού σε brand. Αν πέσει εκείνη, δεν θα είναι απλώς η πτώση μιας influencer, αλλά η κατάρρευση ενός ολόκληρου μοντέλου προβολής».

Το επόμενο κεφάλαιο

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Chiara Ferragni ✨ (@chiaraferragni)

Η δίκη της Κιάρα Φεράνι δεν είναι μόνο μια υπόθεση απάτης. Είναι μια στιγμή καμπής για τη βιομηχανία της επιρροής. Μια υπενθύμιση ότι, ακόμα και στο πιο φωτεινό σκηνικό, η διαφάνεια παραμένει ο ισχυρότερος σύμμαχος της εμπιστοσύνης.

Όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα, το 2025 θα μείνει ως η χρονιά που η Κιάρα Φεράνι πέρασε από την κορυφή της δόξας στη σκιά της αμφισβήτησης. Και ίσως, μέσα από αυτή τη δοκιμασία, ξαναχτίσει όχι μόνο την καριέρα της, αλλά και τη σχέση της με την αλήθεια.

Διαβάστε επίσης:

Chiara Ferragni: Οι ζημίες των 10 εκατ. ευρώ και οι κρίσιμες συνελεύσεις που θα κρίνουν την τύχη της «αυτοκρατορίας» της

Κιάρα Φεράνι: Από την επιτυχία στην απάτη και η δίκη που απειλεί την «αυτοκρατορία» της

Chiara Ferragni: Η απάτη και τα σκάνδαλα που ταράζουν την αυτοκρατορία της βασίλισσας του Instagram