ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Κόντρα με μήλον της έριδος τα ηλεκτρικά πατίνια ξέσπασε τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα ανάμεσα στον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο και τον δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, με τον Κανονισμό κυκλοφορίας και στάθμευσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) στον Δήμο Αθηναίων να βρίσκεται σε διαβούλευση -μετά από καιρό αναμονής και αλλεπάλληλα ερωτήματα των δημοτικών συμβούλων- έως και τις 4 Νοεμβρίου 2025.
Την περασμένη Παρασκευή, ο κ. Θεοδωρικάκος εξέδωσε ανακοίνωση αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας και της στάθμευσης των ηλεκτρονικών πατινιών. «Για τον κ. Δούκα δεν αποτελεί έκπληξη ότι για όλα φταίνε οι άλλοι. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα υπεύθυνα καθήκοντα του Δημάρχου Αθηναίων έχει υιοθετήσει μία συρρικνωμένη αντίληψη για τις ευθύνες της τοπικής αυτοδιοίκησης και μία διευρυμένη σε ό,τι άλλο αφορά στο πρόσωπό του, καθώς βρήκε και τον χρόνο να διεκδικήσει, χωρίς επιτυχία, την προεδρία του ΠΑΣΟΚ.
Τώρα και για τα πατίνια του φταίνε οι άλλοι και συγκεκριμένα το υπουργείο Ανάπτυξης. Ο κ. Δούκας μπερδεύει την ίδρυση μιας εταιρείας, όπου πράγματι η Κυβέρνηση της ΝΔ έχει απλοποιήσει τα πράγματα μειώνοντας τη γραφειοκρατία -που είναι ευθύνη του υπουργείου Ανάπτυξης- και των ρυθμίσεων που αφορούν σε ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που καθορίζονται από άλλες νομοθετικές διατάξεις. Στην περίπτωση των ελαφρών προσωπικών ηλεκτρικών οχημάτων ο νόμος 5209/2025 είναι ξεκάθαρος», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Θεοδωρικάκος επικαλούμενος τον νέο ΚΟΚ, όπου στο άρθρο 3 δίνεται ο ορισμός των ΕΠΗΟ (παρ. 17) και στο άρθρο 112 στην παράγραφο 9ζ εξηγείται ότι με απόφαση του οικείου ∆ημοτικού Συμβουλίου ή της δημοτικής επιτροπής στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους καθορίζονται σε κατοικημένες περιοχές ειδικοί χώροι στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο.
Καταπέλτης ο Δούκας: Ο Τάκης Θεοδωρικάκος «στοχοποιεί» τον δήμο – Η Αθήνα δεν είναι υποκατάστημα του Υπουργείου
Ο κ. Δούκας το Σάββατο στράφηκε εναντίον του υπουργού Ανάπτυξης, με μία απάντηση – καταπέλτη που δημοσίευσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο X. «Ο Υπουργός Ανάπτυξης φαίνεται να ζει σε διαφορετική πραγματικότητα. Μιλά για ”συρρικνωμένη αντίληψη” για την Αυτοδιοίκηση του Δημάρχου Αθηναίων, όταν η ίδια η κυβέρνησή του είναι αυτή που συρρικνώνει συστηματικά τις αρμοδιότητες της Αυτοδιοίκησης και ειδικά του Δήμου Αθηναίων. Όπως όλα δείχνουν ο κ. Θεοδωρικάκος μάλλον αισθάνεται Υπουργός σε κυβέρνηση άλλης χώρας», υποστηρίζει ο κ. Δούκας και προσθέτει:
«Αντί να συντονιστεί με την Υφυπουργό κ. Μιχαηλίδου, ο ένας ”στοχοποιεί” τον Δήμο και η άλλη ζητά ρυθμίσεις που είτε είναι αρμοδιότητα της κυβέρνησης, είτε έχουν ήδη προχωρήσει από τον Δήμο. Θα τους προτείναμε – για αρχή – να διαβάσουν την απάντηση του Δήμου, ώστε να ευθυγραμμιστούν μεταξύ τους, τουλάχιστον στα βασικά.
Για τη διευκόλυνσή τους:
-Η δημόσια διαβούλευση στο τελικό σχέδιο του Δήμου για τα πατίνια, έχει αναρτηθεί εδώ και αρκετές ημέρες στο site του Δήμου Αθηναίων και σύντομα ολοκληρώνεται. Ούτε γι’ αυτό δεν φρόντισαν να ενημερωθούν. Αμέσως μετά την ενσωμάτωση τυχόν σημαντικών προτάσεων από την διαβούλευση, το τελικό σχέδιο θα έρθει στο Δημοτικό Συμβούλιο και θα εφαρμοστεί.
–Η κυβέρνηση ήταν αυτή που επέλεξε να αφήσει το θέμα με στοιχειώδεις ρυθμίσεις επί πέντε χρόνια και τώρα υποκριτικά εντοπίζει ευθύνες στους Δήμους.
Και μιας και μιλάμε για αρμοδιότητες, ας μας απαντήσει το Υπουργείο Ανάπτυξης, αν μετά την ίδρυση μιας εταιρείας, τα οχήματα της τίθενται αυτομάτως σε κυκλοφορία στον δημόσιο χώρο, χωρίς καμία άδεια λειτουργίας ή κυκλοφορίας.
Αν κάποιοι αναζητούν ”άλλον Δήμαρχο” για να φορτώσουν τις δικές τους παραλείψεις, ενημερώνουμε ότι η Αθήνα δεν είναι υποκατάστημα του Υπουργείου. Είναι πόλη με Αυτοδιοίκηση, σχέδιο και λογοδοσία προς τους πολίτες – όχι προς την εκάστοτε επικοινωνιακή ανάγκη της κυβέρνησης»
Τι προβλέπει ο προς διαβούλευση κανονισμός του δήμου Αθηναίων
Αθήνα, 2025. Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν καθιερωθεί ως μέσο μαζικής μεταφοράς, με ολοένα και περισσότερες εταιρείες να τα συμπεριλαμβάνουν στον στόλο τους. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι σκηνές εγκατάλειψης των δίκυκλων οχημάτων στα πεζοδρόμια, στους δρόμους και γενικότερα ακόμα και σε σημεία που δεν το περιμένεις. Αυτή η νέα «επένδυση» των εταιρειών που εκτελούν μεταφορικό έργο δημιούργησε ταυτόχρονα και νέα προβλήματα, τόσο σε επίπεδο κανονισμού όσο και σε επίπεδο υποδομών.

Ο κανονισμός του δήμου Αθηναίων στοχεύει στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας και τη διασφάλιση της ασφάλειας όλων των χρηστών των δημόσιων χώρων, δίνοντας έμφαση στη μικροκινητικότητα και στα ηλεκτροκίνητα μέσα. με βάση τη νομοθεσία που περιλαμβάνει τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τον Νόμο 3463/2006, τον Ν. 3852/2010 και τον πρόσφατο Ν. 5209/2025, που εισάγει νέες ρυθμίσεις για τα Ε.Π.Η.Ο.
Σημειώνεται δε, ότι οι διατάξεις εφαρμόζονται σε όλη την επικράτεια του Δήμου Αθηναίων και καλύπτουν τόσο τους κανόνες κυκλοφορίας όσο και τους κανόνες στάθμευσης για τα Ε.Π.Η.Ο., που διακρίνονται σε κατηγορίες ανάλογα με την μέγιστη ταχύτητά τους.
Τόσο οι οδηγοί, όσο και οι εταιρείες εκμίσθωσης οχημάτων υποχρεούνται να τηρούν ασφαλείς πρακτικές, όπως η χρήση προστατευτικών μέσων, η συμμόρφωση με τα όρια ταχύτητας και η ενημέρωση των χρηστών για τους κανόνες οδικής ασφάλειας. Τεχνικά, τα οχήματα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συστήματα γεωγραφικού εντοπισμού (geofencing) για τον περιορισμό κίνησης σε μη επιτρεπόμενες περιοχές, καθώς και να διαθέτουν τα απαιτούμενα φώτα και συστήματα ειδοποίησης. Η τήρηση αυτών των προδιαγραφών αποτελεί όρο για τη χορήγηση αδειών λειτουργίας
Οι 19 περιοχές απαγόρευσης στάθμευσης και κυκλοφορίας ΕΠΗΟ
Ο κανονισμός ορίζει διαφορετικά επίπεδα αυστηρότητας ως προς την κυκλοφορία και στάθμευση σε διάφορες ζώνες μέσα στην πόλη:
- Ζώνες με πλήρη απαγόρευση χρήσης οχημάτων, κυρίως σε πεζοδρόμους, αρχαιολογικούς χώρους και περιοχές με χαμηλά όρια ταχύτητας (6χλμ/ώρα).
- Ζώνες με περιορισμένη ταχύτητα και ειδικούς κανόνες προτεραιότητας υπέρ των πεζών.
- Ζώνες μαζικής στάθμευσης για εταιρικά ενοικιαζόμενα οχήματα με συγκεκριμένες προδιαγραφές και χρεώσεις.
Οι ζώνες και οι σχετικές διατάξεις βασίζονται σε λεπτομερή χαρτογράφηση, η οποία θα επιτρέπει την ορθή εποπτεία και τήρηση του κανονισμού.
Η κυκλοφορία και η στάθμευση των ΕΠΗΟ απαγορεύεται σε περιοχές με ιδιαίτερο χαρακτήρα, όπως το ιστορικό κέντρο, οι αρχαιολογικοί χώροι, πλατείες και πεζόδρομους. Επιπλέον, ορίζονται περιοχές με περιορισμό ταχύτητας στα 6χλμ/ώρα, ειδικά για την προστασία πεζών και πολιτισμικών χώρων.
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό στις κάτωθι 19 περιοχές αναμένεται να απαγορευτεί η στάθμευση και η κυκλοφορία των πατινιών:

Οι ζώνες στάθμευσης
Παράλληλα, ο κανονισμός προβλέπει τη δημιουργία 126 σημείων μαζικής στάθμευσης που αντιστοιχούν σε 1574 θέσεις. Οι χώροι στάθμευσης είναι χωροθετημένοι σε ζώνες με διαγραμμίσεις, σήμανση και προδιαγραφές.
Ειδικότερα θα ισχύουν οι εξής ζώνες στάθμευσης:
Α) Ζώνες Μαζικής Στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο. (50): περιλαμβάνονται θέσεις: 694 (1ης & 2ης δημοτικής κοινότητας)
Β) Ζώνες Μαζικής Στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο. (43): περιλαμβάνονται θέσεις: 498 (3ης – 6ης- 7ης δημοτικής κοινότητας)
Γ) Ζώνες Μαζικής Στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο. (31): περιλαμβάνονται θέσεις: 382 (4ης – 5ης δημοτικής κοινότητας)
Η στάθμευση Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται εκτός των ειδικά ορισμένων θέσεων και περιοχών μαζικής στάθμευσης, ενώ επιβάλλονται τέλη παραχώρησης και διαγραφής, που καθορίζονται ανά ζώνη και κατηγορία.
Ως ετήσιο τέλος κοινόχρηστου χώρου ανά παραχωρούμενη θέση στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο., το οποίο καταβάλλεται εφάπαξ έως την 20η Μαρτίου εκάστου έτους και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας, ορίζεται:
- Α’ Κατηγορία – Ετήσιο τέλος: 120,00 € / ανά θέση στάθμευσης / Ε.Π.Η.Ο.
- Β’ Κατηγορία – Ετήσιο τέλος: 80,00 € / ανά θέση στάθμευσης / Ε.Π.Η.Ο.
- Γ’ Κατηγορία – Ετήσιο τέλος: 60,00 €/ ανά θέση στάθμευσης / Ε.Π.Η.Ο.
Επιπλέον, σε κάθε εταιρεία εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. επιβάλλεται ετησίως η υποχρέωση καταβολής τέλους ύψους δεκαπέντε ευρώ ανά παραχωρούμενη θέση στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο., το οποίο αντιστοιχεί στην υλοποίηση της διαγράμμισης των εξωτερικών ορίων των Ζωνών Μαζικής Στάθμευσης στον κοινόχρηστο χώρο.
Πρόστιμα και κυρώσεις
Οι εταιρείες εκμίσθωσης Ε.Π.Η.Ο. σύμφωνα με τον κανονισμό οφείλουν να καταθέτουν αναλυτικούς καταλόγους του στόλου τους, να ενημερώνουν τους χρήστες εγκαίρως και να συμμορφώνονται με τις τεχνικές και κυκλοφοριακές υποδείξεις. Επιπλέον, έχουν υποχρέωση απομάκρυνσης οχημάτων που στάθμευσαν παράνομα και να τηρούν ειδική σήμανση
Οι παραβάτες, τόσο οδηγοί όσο και εταιρείες, υπόκεινται σε πρόστιμα που ξεκινούν από 30 ευρώ, ενώ για σοβαρές παραβάσεις, όπως η μη απομάκρυνση οχημάτων, εφαρμόζονται και διοικητικές κυρώσεις και διαδικασίες απομάκρυνσης από κοινοχρήστους χώρους.
Υπενθυμίζεται ότι η διαμόρφωση του κανονισμού βασίζεται σε πολυετή προεργασία, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2024 και προβλέπει σταδιακό σχεδιασμό και υλοποίηση από το 2025 έως το 2026. Η διαδικασία περιλαμβάνει επίσης τη συγκέντρωση και ανάλυση δεδομένων κυκλοφορίας, με έμφαση στην αποτελεσματική διαχείριση των ηλεκτρικών οχημάτων και την ενημέρωση των χρηστών. Μέσω συνεργασιών με αρμόδιους φορείς, ο δήμος έχει σχεδιάσει το πλαίσιο κανόνων και τις απαραίτητες υποδομές με επίκεντρο την προστασία των ευπαθών ομάδων και τη διασφάλιση της λειτουργικότητας του χώρου.
Το τελικό σχέδιο του κανονισμού, θα παρουσιαστεί και θα τεθεί προς ψήφιση σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας εντός του 2025.
Διαβάστε επίσης:
Στον «αέρα» τα σχέδια του Χάρη Δούκα για τη Βασιλίσσης Όλγας – Εντός προγραμματισμού η παράδοση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αυστρία: Ο ΟΠΕΚ+ συμφωνεί σε μικρή αύξηση της παραγωγής πετρελαίου τον Δεκέμβριο και σε μια παύση για το α’ τρίμηνο του 2026
- ΕΛΤΑ: Αυτά είναι τα καταστήματα που βάζουν λουκέτο
- Ηράκλειο: Τέσσερις τουλάχιστον πυροβολισμούς από δυο όπλα δέχθηκε ο 39χρονος
- Καιρός: Έρχεται νέα κακοκαιρία με καταιγίδες – Πότε θα βρέξει στην Αττική