Τα θεμέλια ενός ολοκληρωμένου ψηφιακού πλαισίου που θα εκσυγχρονίσει και θα ψηφιοποιήσει εξ ολοκλήρου τη διαχείριση των τροχονομικών παραβάσεων στην Ελλάδα φέρνει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μέσω του σχεδίου νόμου «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις», που έχει τεθεί προς δημόσια διαβούλευση μέχρι την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025 στις 09:00.

Μετά την ψήφιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έχει τεθεί σε ισχύ από τις 13 Σεπτεμβρίου 2025, το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναμένεται να καλύψει όλα τα κενά που έχουν δημιουργηθεί λόγω της απουσίας της ψηφιοποίησης. Επισημαίνεται δε, ότι οι έλεγχοι με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών αποτελούν μία από τις 5 προτεραιότητες που έχουν τεθεί από την κυβέρνηση για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Οι άλλες τέσσερις είναι ο νέος ΚΟΚ, οι σύγχρονες υποδομές, η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όπως επίσης και η οδική παιδεία.

1

Οι νέες παρεμβάσεις προς ενίσχυση του ΚΟΚ

Το νέο σχέδιο νόμου έρχεται να φέρει μία σειρά παρεμβάσεων προς ενίσχυση του νέου ΚΟΚ, με προβλεπόμενα αποτελέσματα τη βελτίωση στην αποτελεσματικότητα της επιβολής προστίμων, τη συλλογή εσόδων για την οδική ασφάλεια και την εξυπηρέτηση των πολιτών μέσω ψηφιακών εργαλείων. Επίσης, με τα νέα μέτρα η κυβέρνηση προσδοκά να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια, να μειωθούν οι παραβάσεις και τα τροχαία ατυχήματα, προσφέροντας νέα οικονομικά οφέλη που θα υποστηρίξουν περαιτέρω έργα υποδομής και ασφάλειας στο οδικό δίκτυο της χώρας.

Ψηφιακό Ενιαίο Σύστημα Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), Δίκτυο Καμερών με Τεχνητή Νοημοσύνη, Ψηφιακή Επίδοση και Διαχείριση Ενστάσεων, Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ.), Οικονομικές Επιπτώσεις και Δημοσιονομική Διαχείριση, Νομικές και Τεχνολογικές Ρυθμίσεις είναι οι έξι βασικοί άξονες του νέου σχεδίου νόμου.

Δεδομένα σε real time

Με τη δημιουργία του Ε.Η.Σ., του σύγχρονου ηλεκτρονικού συστήματος για την καταγραφή, διαχείριση και βεβαίωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) και των προστίμων, θα συγκεντρώνονται σε πραγματικό χρόνο όλα τα δεδομένα από κάμερες, τεχνητή νοημοσύνη και αστυνομικές υπηρεσίες, προσφέροντας ψηφιακή έκδοση των Πράξεων Βεβαίωσης Παράβασης (Π.Β.Π.) και ψηφιακή επίδοση αυτών στον πολίτη, με σκοπό την απλοποίηση των διαδικασιών και την αύξηση αποδοτικότητας. Το νέο αυτό σύστημα θα έχει «επικοινωνία» με δημόσια μητρώα (οχημάτων, πολιτών, φορολογικά) εξασφαλίζοντας την ορθή ταυτοποίηση και διαχείριση των στοιχείων.

Το δίκτυο καμερών τελευταίας τεχνολογίας θα παίξει καθοριστικό ρόλο στον έλεγχο των παραβάσεων σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, χρησιμοποιώντας προηγμένα συστήματα οπτικών αισθητήρων και τεχνητή νοημοσύνη για άμεση και ακριβή καταγραφή παραβάσεων (όπως υπέρβαση ορίου ταχύτητας, παραβίαση φωτεινού σηματοδότη, χρήση κινητού εν κινήσει, παράνομη στάθμευση κ.ά.). Σημειώνεται δε, ότι η χρήση των δεδομένων θα περιοριστεί αυστηρά στην επιβολή διοικητικών κυρώσεων και θα είναι εναρμονισμένο με τον κώδικα GDPR.

Όπως ήταν εδώ και καιρό γνωστό, η επίδοση των παραβάσεων θα γίνεται ψηφιακά στους πολίτες μέσω της πλατφόρμας gov.gr, με δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής ένστασης εντός προκαθορισμένης προθεσμίας. Το σχέδιο νόμου προβλέπει την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου υποσυστήματος για την υποβολή ενστάσεων, την πραγματοποίηση ψηφιακών ραντεβού και βιντεοκλήσεων με αρμόδιες αρχές, διευκολύνοντας την εξυπηρέτηση του πολίτη και αυξάνοντας τη διαφάνεια.

Ποιος θα διαχειρίζεται τις κάμερες και την επιβολή προστίμων

Τη διαχείριση τόσο των καμερών όσο και της επιβολής προστίμων αναμένεται να αναλάβει η Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ.), μία νέα αυτοτελής υπηρεσία με αρμοδιότητα τη διαχείριση του δικτύου καμερών και την είσπραξη προστίμων.

Η υπηρεσία υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, για την ηλεκτρονική διαχείριση των οδικών υποδομών με αντικείμενο:
α) την ανάπτυξη και λειτουργία Συστήματος Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών παρακολούθησης και χρέωσης τελών διοδίων οχημάτων,
β) την ανάπτυξη και λειτουργία ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης, καταγραφής και επεξεργασίας κυκλοφοριακών φόρτων,
γ) την ανάπτυξη και λειτουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Παρόχων Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Τηλεδιοδίων (Ε.Υ.Τ.), που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών,
δ) τη διαχείριση του κέντρου παρακολούθησης διοδίων,
ε) τη σύνταξη και έκδοση προδιαγραφών υποχρεωτικής εφαρμογής για ενιαία ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, σε όλο το οδικό δίκτυο ανεξαρτήτως υπηρεσίας ή φορέα λειτουργίας και εκμετάλλευσης,
στ) την παροχή γνωμοδότησης στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για τα σημεία ανέγερσης και λειτουργίας των σταθμών τελών διοδίων στο οδικό δίκτυο και στις εισόδους της χώρας,
ζ) την παρακολούθηση και απόδοση των εσόδων, εκτός αυτών που αφορούν συμβάσεις παραχώρησης που διέπονται από το π.δ. 60/2007 (Α’ 64),
η) την εποπτεία του δικτύου καμερών, που καταγράφουν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 5209/2025, Α΄ 100), και
θ) την ψηφιακή διαχείριση οδικών παραβάσεων που καταγράφονται από κάμερες ή άλλα τεχνικά μέσα, την ενημέρωση των πολιτών για τις παραβάσεις, και τη διαχείριση της είσπραξης των προστίμων.

Επιπλέον, η ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. μεριμνά για την ανάπτυξη της τεχνολογίας και της πληροφορικής σε θέματα σχετικά με τον σκοπό της, όπως σε θέματα οδικής ασφάλειας, για την ανάπτυξη εφαρμογών για την πρόληψη οδικών ατυχημάτων και την προώθηση της οδικής ασφάλειας σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Για την επίτευξη των σκοπών της συνεργάζεται με άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και συμμετέχει σε εθνικά και διεθνή προγράμματα ή προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η υπηρεσία θα χρηματοδοτείται από πιστώσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ τα έσοδα από τα πρόστιμα διανέμονται σε τοπικούς οργανισμούς για έργα οδικής ασφάλειας, στην ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. για τη λειτουργία του δικτύου, καθώς και σε ασφαλιστικά ταμεία.

Πώς θα εισπράττονται τα πρόστιμα

Τα πρόστιμα από τις ηλεκτρονικές καταγραφές θα εισπράττονται ηλεκτρονικά και θα αποδίδονται σε ειδικό λογαριασμό του κρατικού προϋπολογισμού με την ονομασία «Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας και Πρόστιμα για Παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.». Ταυτόχρονα, θα υπάρχει αυστηρός έλεγχος και παρακολούθηση της είσπραξης από την ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ., με διασύνδεση με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για εκτέλεση διοικητικών μέτρων είσπραξης, ενώ τα έσοδα θα αξιοποιούνται και για χρηματοδότηση δράσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στη χώρα, στην ενημέρωση των πολιτών και στη διατήρηση και εξέλιξη των συστημάτων επιτήρησης.

Με βάση το νέο σχέδιο νόμου οι πόροι από τα πρόστιμα δε θα αποδίδονται μόνο στους δήμους, γεγονός που έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οι πόροι θα μοιράζονται:

α) στους δικαιούχους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών και ανάλογα με το εάν η εγκατάσταση και η συντήρηση των καμερών γίνονται με μέριμνα και δαπάνες τους, κυρίως για χρηματοδότηση έργων οδικής ασφάλειας,
β) στην ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. και διατίθενται:
i) για τη χρηματοδότηση του έργου προμήθειας και εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου καμερών καταγραφής παραβάσεων, μέσω εγγραφής ισόποσης πίστωσης στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθ΄ υπέρβαση του ετήσιου ανώτατου ορίου πιστώσεων του εθνικού σκέλους του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Α.Π.Δ.Ε.),
ii) για δράσεις οδικής ασφάλειας,
iii) για κάλυψη λειτουργικών δαπανών,
γ) στον Τομέα Πρόνοιας Αστυνομικών (Τ.Π.ΑΣ.) και στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων (Τ.Π.Υ.Α.Π.) του Ταμείου Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑ.Π.Α.Σ.Α.), καθώς και στο Μετοχικό Ταμείου Στρατού (Μ.Τ.Σ.) και
δ) υπέρ των λοιπών φορέων, οι οποίοι εγκαθιστούν συστήματα σταθερών ή φορητών οπτικών αισθητήρων ελέγχου (καμερών).

Τονίζεται δε, ότι το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μία σειρά από νομικές και τεχνολογικές ρυθμίσεις, οι οποίες προβλέπουν την τροποποίηση των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ως προς την επιβολή, βεβαίωση και είσπραξη διοικητικών προστίμων, με ειδικές προβλέψεις για παραβάσεις που τεκμηριώνονται μέσω ψηφιακών μέσων, την εγκατάσταση σαφών μηχανισμών αυθεντικοποίησης και διαχείρισης προσωπικών δεδομένων, τηρώντας αυστηρά τον GDPR και τον Κανονισμό για την τεχνητή νοημοσύνη και τέλος, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για μεταβατικές και καταργούμενες διατάξεις, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στο νέο ψηφιακό σύστημα.

Διαβάστε επίσης:

ΠΕΔΑ: Όλο το σχέδιο της ολιστικής προσέγγισης που φέρνει επανάσταση στη διαχείριση αστικών αποβλήτων

Στον «αέρα» τα σχέδια του Χάρη Δούκα για τη Βασιλίσσης Όλγας – Εντός προγραμματισμού η παράδοση

ΓΑΙΑΟΣΕ: Έτσι θα είναι οι νέοι κεντρικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί της χώρας – Όλο το master plan των επενδύσεων (Φωτογραφίες)