ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την εξέλιξη των μεγάλων έργων αλλά και τον σχεδιασμό για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού περιγράφει μέσω της συνέντευξής του στο Mononews ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας.
Όπως σημειώνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επενδύει συστηματικά στην κατεύθυνση αυτή σε δύο άξονες: στην ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και στην αναβάθμιση των οδικών υποδομών.
Ο Χρίστος Δήμας μιλάει ακόμα για την επέκταση του Μετρό τόσο στην Αθήνα όσο και στην Θεσσαλονίκη. Με βάση το χρονοδιάγραμμα όσον αφορά την επέκταση από τη Θεσσαλονίκη προς την Καλαμαριά, στόχος είvαι όπως λέει ο υπουργός Υποδομών το έργο να παραδοθεί στους πολίτες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026, ενώ επισημαίνει πως για να γίνει η διασύνδεση θα διακοπεί προσωρινά η βασική γραμμή, από τις 10 Νοεμβρίου έως τις 10 Δεκεμβρίου.
Παράλληλα ο Χρίστος Δήμας αναφέρεται και στην μείωση των τροχαίων ατυχημάτων τονίζοντας πως «η βασική μας επιδίωξη είναι να διαμορφώσουμε μια νέα κουλτούρα ασφαλούς οδήγησης, όπου η υπευθυνότητα και η προσοχή στους δρόμους γίνονται κτήμα στη συνείδηση όλο και περισσότερων οδηγών».
Ο υπουργός Υποδομών όμως μιλάει ακόμα για τις δημοσκοπήσεις, τον στόχο της αυτοδυναμίας για τη ΝΔ, τον Αντώνη Σαμαρά αλλά και για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και τις πληρωμές των αγροτών.
Διαβάστε αναλυτικά την συνέντευξη
Κύριε υπουργέ. Μειώθηκαν κατά 60% τα θανατηφόρα τροχαία την έξοδο της 28ης Οκτωβρίου σε σχέση με πέρυσι. Που οφείλεται; Στο νέο ΚΟΚ;
Η μείωση του αριθμού των θυμάτων είναι ένα γεγονός το οποίο μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε τη διαρκή προσπάθεια που καταβάλλουμε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας. Δεν προσφέρεται, όμως, σε καμιά περίπτωση για πανηγυρισμούς, καθώς και σε αυτή την έξοδο υπήρξαν, δυστυχώς, άνθρωποι που έχασαν τη ζωή τους.
Εμείς επιμένουμε να εφαρμόζουμε μία σειρά πρωτοβουλιών και δράσεων όπως η δημιουργία σύγχρονων οδικών αξόνων, η ενημέρωση των πολιτών για τη σημασία της πρόληψης ατυχημάτων και η εφαρμογή του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η βασική μας επιδίωξη είναι να διαμορφώσουμε μια νέα κουλτούρα ασφαλούς οδήγησης, όπου η υπευθυνότητα και η προσοχή στους δρόμους γίνονται κτήμα στη συνείδηση όλο και περισσότερων οδηγών.
Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για μία σύνθετη εξίσωση που απαιτεί χρόνο, βρισκόμαστε, όμως, σε σωστή κατεύθυνση και τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν εφησυχάζουμε.
Στο Μετρό ποιοι είναι οι επόμενοι σταθμοί και πότε θα παραδοθούν;
Στις αρχές του νέου έτους θα έχουμε την επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμάρια. Πέντε (5) επιπλέον σταθμοί θα διευρύνουν τον αριθμό των περιοχών που θα εξυπηρετούνται από το Μετρό, γεγονός που θα αυξήσει σημαντικά την επιβατική κίνηση και θα συνεισφέρει ακόμα περισσότερο στην μείωση της κίνησης στο κέντρο της πόλης της Θεσσαλονίκης.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα, στόχος μας είναι το έργο να παραδοθεί στους πολίτες μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026, ενώ για να γίνει η διασύνδεση θα διακοπεί προσωρινά η βασική γραμμή, από τις 10 Νοεμβρίου έως τις 10 Δεκεμβρίου. Φυσικά, έχει ληφθεί μέριμνα για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, με την προσθήκη μιας νέας γραμμής του ΟΑΣΘ και την πύκνωση των δρομολογίων τεσσάρων λεωφορειακών γραμμών.
Στην Αθήνα, η γραμμή 4 του Μετρό, από το Άλσος Βεΐκου μέχρι το Γουδή είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που εκτελείται στην Αττική, με καθοριστική σημασία για το συγκοινωνιακό δίκτυο της πρωτεύουσας τις προσεχείς δεκαετίες. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 15 νέων σταθμών σε πυκνοκατοικημένες περιοχές και οι εργασίες προχωρούν με τη διάνοιξη των σηράγγων από τους μετροπόντικες «Αθηνά» και «Νίκη».
Όσον αφορά το κυκλοφοριακό υπάρχει σχεδιασμός για την αντιμετώπιση της κατάστασης στον Κηφισό;
Το κυκλοφοριακό ζήτημα στην Αθήνα και στα μεγάλα αστικά κέντρα αποτελεί αναμφισβήτητα ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα, το οποίο δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με αποσπασματικές κινήσεις ούτε από έναν φορέα.
Απαιτείται ένας ολιστικός σχεδιασμός από τα συναρμόδια Υπουργεία και την τοπική αυτοδιοίκηση, με έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα και τη βελτίωση των οδικών υποδομών.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επενδύει συστηματικά στην κατεύθυνση αυτή σε δύο άξονες: στην ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και στην αναβάθμιση των οδικών υποδομών.
Στο πρώτο σκέλος περιλαμβάνονται η επέκταση της Γραμμής 4 του Μετρό, η ανανέωση του στόλου λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα, η αναβάθμιση των συρμών της Γραμμής 1 και η ενίσχυση των συγκοινωνιών με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Είναι μονόδρομος να περιοριστεί η εξάρτηση από το Ι.Χ., να προωθηθούν οι εναλλακτικές μορφές μετακίνησης και να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Στο σκέλος των οδικών υποδομών προωθούμε παρεμβάσεις με όρους ρεαλισμού και αποτελεσματικότητας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συμφόρηση στον κόμβο της Μεταμόρφωσης και ειδικότερα στο σημείο όπου η κυκλοφορία από την Αττική Οδό προς την Εθνική Οδό Αθηνών–Λαμίας συναντά την κίνηση από Ελευσίνα. Εκεί οι δύο λωρίδες καταλήγουν σε μία, γεγονός που προκαλεί καθημερινά σημαντικά μποτιλιαρίσματα.
Για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος, έχει ήδη δρομολογηθεί σημειακή παρέμβαση όπου θα διαχωριστούν οι λωρίδες, έτσι ώστε πρώτα να εισέρχονται οι οδηγοί που έρχονται από Ελευσίνα και περίπου 150 μέτρα πιο κάτω εκείνοι που έρχονται από το αεροδρόμιο. Το έργο αυτό θα γίνει εντός του 2026.
Επιπλέον, εντός του 2025, επιδιώκουμε την προκήρυξη του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, ενός νευραλγικού έργου που θα ανακουφίσει την κυκλοφορία στους βασικούς άξονες του Λεκανοπεδίου και θα αποτρέψει τη διέλευση βαρέων οχημάτων μέσα από τον αστικό ιστό. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό Αθηνών–Κορίνθου, καθώς και παρεμβάσεις στους ανισόπεδους κόμβους Σκαραμαγκά, Σχιστού και Ναυπηγείων.
Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για τον ΒΟΑΚ;
Καταρχάς, πριν από λίγους μήνες άρχισαν να γίνονται τα έργα που αφορούν στις προσωρινές παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε υφιστάμενα τμήματα του ΒΟΑΚ με τη μεγαλύτερη επικινδυνότητα. Πρόκειται ουσιαστικά για το ίδιο μοντέλο μέτρων που εφαρμόστηκε με επιτυχία στον άξονα Πάτρα–Πύργος, μειώνοντας σημαντικά τα ατυχήματα και κατακόρυφα τις μετωπικές συγκρούσεις.
Όσον αφορά στον καινούργιο δρόμο, αυτή τη στιγμή προχωρούν οι εργασίες στα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ, τόσο στο δημόσιο έργο Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη, όσο και στο έργο ΣΔΙΤ Νεάπολη -Χερσόνησος Ηρακλείου.
Η σύμβαση παραχώρησης για το μεγαλύτερο τμήμα, Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157 χλμ., υπεγράφη τον Μάιο του 2025 και βρισκόμαστε στο στάδιο όπου τελεί υπό έγκριση η περιβαλλοντική αδειοδότηση των μελετών για το τμήμα της προαίρεσης, Κίσσαμος – Χανιά, μήκους περίπου 30 χλμ. Η έναρξη παραχώρησης εκκινεί μετά την έγκριση της περιβαλλοντικής και την υπογραφή της σύμβασης προαίρεσης.
Επιπλέον, οι μελέτες για το τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία υλοποιούνται από τον ΟΑΚ με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Είναι δεδομένο ότι απαιτείται χρόνος, καθώς δεν μιλάμε για ένα απλό έργο, αλλά για έναν οδικό άξονα με χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου σε νησιωτική περιοχή.
Η ΝΔ στις δημοσκοπήσεις είναι πρώτη και με διψήφια διαφορά από το δεύτερο ΠΑΣΟΚ αλλά μακριά από τον στόχο της αυτοδυναμίας. Τι λέτε; Σας ανησυχεί ένα ενδεχόμενο κόμμα Σαμαρά;
Ο ρόλος των δημοσκοπήσεων είναι να αποτυπώνουν τον σφυγμό της κοινωνίας, καθώς και τις τάσεις που διαμορφώνονται επί διαφόρων θεμάτων σε μία δεδομένη χρονική στιγμή. Ωστόσο, εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι οι περισσότεροι πολίτες αναγνωρίζουν το ουσιαστικό έργο της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς και τη συνολική προσπάθεια που γίνεται για τη βελτίωση της καθημερινότητας όλων ύστερα από βαθιές, πολυετείς και διαδοχικές κρίσεις.
Διανύουμε το δεύτερο μισό της κυβερνητικής μας θητείας και αδιαπραγμάτευτος στόχος μας έως την άνοιξη του 2027 είναι να προχωρήσουμε σταθερά και αποτελεσματικά στην ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων που έχουμε θέσει και που θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας προς το καλύτερο.
Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης σας, καθένας έχει το δικαίωμα στο πλαίσιο ενός δημοκρατικού πολιτεύματος να εκφραστεί όπως ο ίδιος επιλέγει. Συνεπώς, θα έλεγα ότι η συζήτηση γύρω από υποθετικά σενάρια περισσότερο αποπροσανατολίζει και λιγότερο παράγει κάποιο απτό πολιτικό αποτέλεσμα.

Η αντιπολίτευση ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για τον ΟΠΕΚΕΠΕ υποστηρίζοντας πως μεταξύ των πρωταγωνιστών του σκανδάλου είναι γαλάζια στελέχη. Τι απαντάτε; Την ώρα μάλιστα που οι αγρότες ετοιμάζουν κινητοποιήσεις λόγω των καθυστερήσεων των πληρωμών.
Κατ’ αρχάς, να υπογραμμίσω ότι η ενσωμάτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό βήμα για τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα στη διαχείριση των αγροτικών ενισχύσεων. Στόχος της κυβέρνησης, η οποία κατανοεί απόλυτα την αγωνία των αγροτών, είναι να εξασφαλίσει ότι θα κατατεθούν το ταχύτερο δυνατόν και στο ακέραιο οι αγροτικές ενισχύσεις στους δικαιούχους. Πρόκειται για μία απαιτητική εξίσωση, τα θετικά αποτελέσματα της οποίας έχουν ήδη φανεί μετά και τις πρόσφατες συλλήψεις.
Το ζήτημα του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι αδιαμφισβήτητα διαχρονικό και συνεπώς δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά σε στελέχη της κυβερνώσας παράταξης. Αντιθέτως, η Νέα Δημοκρατία αποδεικνύει έμπρακτα ότι επιλύει ένα ακόμη ζήτημα οι ρίζες του οποίου διατρέχουν πολλές δεκαετίες, διασφαλίζοντας έτσι διαφάνεια, αποτελεσματικότητα και εξυγίανση για το σύνολο του αγροτικού κόσμου.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αυστρία: Ο ΟΠΕΚ+ συμφωνεί σε μικρή αύξηση της παραγωγής πετρελαίου τον Δεκέμβριο και σε μια παύση για το α’ τρίμηνο του 2026
- ΕΛΤΑ: Αυτά είναι τα καταστήματα που βάζουν λουκέτο
- Ηράκλειο: Τέσσερις τουλάχιστον πυροβολισμούς από δυο όπλα δέχθηκε ο 39χρονος
- Καιρός: Έρχεται νέα κακοκαιρία με καταιγίδες – Πότε θα βρέξει στην Αττική