ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της δεύτερης και καθοριστικής φάσης του διαγωνισμού για την επέκταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) έχει ξεκινήσει. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στους επόμενους δύο μήνες αναμένεται η εκκίνηση της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού, που αφορά το κυρίως κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου επέκτασης, συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ.
Η οριστική ανάδειξη του αναδόχου, σύμφωνα με πληροφορίες, τοποθετείται χρονικά στο πρώτο τρίμηνο του 2026, με στόχο οι εργασίες να ξεκινήσουν εντός του ίδιου έτους, σηματοδοτώντας την έναρξη της μεγαλύτερης αναβάθμισης που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη η φάση του Early Contractor Involvement (E.C.I.), γνωστή ως Πρώιμη Εμπλοκή Αναδόχου, που αποτελεί κρίσιμο βήμα προετοιμασίας πριν την κύρια φάση της κατασκευής. Κατά το στάδιο αυτό, οι υποψήφιοι ανάδοχοι συνεργάζονται στενά με τη σχεδιαστική ομάδα του ΔΑΑ και τους μελετητές του έργου, προκειμένου να διαμορφωθούν με ακρίβεια οι τεχνικές προδιαγραφές και να οριστικοποιηθούν τα οικονομικά μεγέθη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι τελικές εκτιμήσεις για τη διαμόρφωση του συνολικού κόστους των έργων επέκτασης, με βάση τις επικαιροποιημένες μελέτες και τις νέες τεχνικές απαιτήσεις.
Ο διαγωνισμός, ο οποίος έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων ομίλων της εγχώριας αγοράς, έχει ήδη οδηγήσει στη δημιουργία ισχυρών κοινοπραξιών, όπως εκείνες των ΤΕΡΝΑ – REDEX και ΑΒΑΞ – ΜΕΤΚΑ, και ΑΚΤΩΡ, οι οποίοι βρίσκονται στην πρώτη φάση της διαδικασίας.
Πιο αναλυτικά, η διαδικασία του διαγωνισμού προβλέπει δύο διακριτές φάσεις: την πρώτη, που είναι η τρέχουσα φάση του E.C.I., και τη δεύτερη, η οποία θα αφορά την κύρια φάση κατασκευής. Το έργο προβλέπεται να υλοποιηθεί μέσω ενιαίας εργολαβίας, καθώς, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η πολυπλοκότητα του εγχειρήματος καθιστά δύσκολο το «σπάσιμο» του σε επιμέρους τμήματα.
Ακόμη, όσον αφορά τη μέθοδο Early Contractor Involvement (ECI), πρόκειται για ένα μοντέλο που δίνει στον κατασκευαστή ρόλο-κλειδί από τα πρώτα κιόλας στάδια του σχεδιασμού. Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά σχήματα ανάθεσης, εδώ ο ανάδοχος δεν αναλαμβάνει απλώς την κατασκευή, αλλά εμπλέκεται ενεργά στην προετοιμασία του έργου, καταθέτοντας τεχνικές προτάσεις και λύσεις που μπορούν να βελτιώσουν τον σχεδιασμό, να μειώσουν το κόστος, αλλά και να διασφαλίσουν ότι το έργο θα ξεκινήσει χωρίς καθυστερήσεις.
Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, ο ΔΑΑ προβλέπεται να συνάψει Σύμβαση ECI με έναν ή περισσότερους υποψήφιους αναδόχους (μέχρι τρεις), είτε πρόκειται για εταιρείες είτε για κοινοπραξίες. Η υπογραφή αυτών των συμφωνιών σηματοδοτεί το τέλος της αρχικής φάσης και την έναρξη της δεύτερης, όπου ο φορέας διαχείρισης του αεροδρομίου θα συνεργαστεί στενά με τους συμμετέχοντες για την τελική επιλογή του αναδόχου που θα αναλάβει να φέρει εις πέρας την κατασκευή.
Η επόμενη σύμβαση θα αφορά το στάδιο σχεδιασμού και κατασκευής, αναθέτοντας στον επιλεγμένο εργολάβο όχι μόνο την εκτέλεση των εργασιών, αλλά και τη σύνταξη του λεπτομερούς τεχνικού σχεδίου και των προσωρινών μελετών που απαιτούνται για την ομαλή εξέλιξη του έργου. Μόλις το στάδιο αυτό ολοκληρωθεί επιτυχώς, η ευθύνη του σχεδιασμού μεταφέρεται πλήρως στον εργολάβο, ο οποίος θα έχει την αρμοδιότητα να υλοποιήσει τόσο τον τελικό σχεδιασμό όσο και τις εργασίες κατασκευής, εξασφαλίζοντας τη συνοχή και την αποτελεσματικότητα σε όλα τα στάδια της υλοποίησης.
Ο σχεδιασμός και το όραμα της επέκτασης
Ο σχεδιασμός της επέκτασης έχει προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό και βασίζεται στη συνεργασία διεθνών και ελληνικών αρχιτεκτονικών γραφείων. Την αρχιτεκτονική μελέτη υπογράφει η κοινοπραξία «Anemos», η οποία απαρτίζεται από τα γραφεία Grimshaw, Haptic και K-Studio.
Η αναβάθμιση περιλαμβάνει την επέκταση του κύριου και του δορυφορικού τερματικού σταθμού, με στόχο την αύξηση της ετήσιας επιβατικής δυναμικότητας του αεροδρομίου στους 40 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2032.
Τα νέα κτίρια θα αναπτυχθούν στα βόρεια και νότια του υφιστάμενου αεροσταθμού, ενώ ο σχεδιασμός τους θα χαρακτηρίζεται από μεγάλη γυάλινη πρόσοψη με βιοκλιματικά σκίαστρα, τριώροφη ανοιχτή πλατεία με μεσογειακή φύτευση και μια εντυπωσιακή κυρτή είσοδο που θα λειτουργεί ως ενιαίος δημόσιος χώρος υποδοχής.
Η αρχιτεκτονική προσέγγιση δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη λειτουργικότητα, τη βιωσιμότητα και τη φιλικότητα προς τον επιβάτη, ενσωματώνοντας φυτεμένα αίθρια, άπλετο φυσικό φως και σύνδεση του δορυφορικού σταθμού με τον κεντρικό μέσω υπόγειας σήραγγας. Το έργο ακολουθεί τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού και στοχεύει στην πιστοποίηση LEED Gold, αξιοποιώντας παθητικά ενεργειακά συστήματα, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και «έξυπνα» δίκτυα υποδομών.
Σε εξέλιξη τα έργα ΤΕΡΝΑ – REDEX
Την ίδια ώρα, συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς τα έργα που λειτουργούν ως προπομπός της μεγάλης επέκτασης, συνολικού προϋπολογισμού 188 εκατ. ευρώ, τα οποία υλοποιεί η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – REDEX. Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο πακέτο εργασιών στο πλαίσιο του γενικότερου σχεδίου αναβάθμισης του ΔΑΑ, που περιλαμβάνει την κατασκευή νέας πίστας στάθμευσης αεροσκαφών στη βορειοδυτική πλευρά του αεροδρομίου και ενός σύγχρονου επταώροφου πολυώροφου πάρκινγκ απέναντι από το ξενοδοχείο Sofitel.
Η ολοκλήρωση και των δύο έργων τοποθετείται χρονικά στο τέλος του 2027, ενώ η πλήρης διάρκεια της σύμβασης, που περιλαμβάνει και τη φάση συντήρησης, εκτείνεται έως τα μέσα του 2029. Το συγκεκριμένο έργο χρηματοδοτείται μέσω εξασφαλισμένου δανεισμού ύψους 800 εκατ. ευρώ και εσόδων 240 εκατ. ευρώ από το προαιρετικό πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος, ενισχύοντας περαιτέρω το επενδυτικό αποτύπωμα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών.
Ρεκόρ επιβατικής κίνησης
Το θετικό επενδυτικό κλίμα γύρω από το έργο της επέκτασης ενισχύεται από τις ισχυρές επιδόσεις του “Ελευθέριος Βενιζέλος”, το οποίο συνεχίζει να σπάει ρεκόρ επιβατικής κίνησης. Σύμφωνα με στοιχεία του πρώτου εξαμήνου του 2025, το αεροδρόμιο εξυπηρέτησε πάνω από 15 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο 7,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Η εγχώρια αγορά κατέγραψε αύξηση 2,2%, ενώ η διεθνής κίνηση ενισχύθηκε θεαματικά κατά 9,8%, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική της Αθήνας ως περιφερειακού κόμβου αερομεταφορών. Αν και το δεύτερο τρίμηνο κινήθηκε πιο ήπια, κυρίως λόγω των διεθνών εξελίξεων και ιδιαίτερα της κατάστασης στη Μέση Ανατολή, η συνολική πορεία παραμένει εξαιρετικά ισχυρή. Τον Ιούνιο, ο αυξημένος αριθμός μη προγραμματισμένων πτήσεων επαναπατρισμού επηρέασε μερικώς την εμπορική δραστηριότητα, χωρίς ωστόσο να ανατρέψει τη θετική εικόνα του εξαμήνου.
Συνολικά, το αεροδρόμιο διακίνησε περίπου 128.000 πτήσεις στο πρώτο εξάμηνο του έτους, αυξημένες κατά 6,8% σε σύγκριση με το 2024. Οι πτήσεις εσωτερικού σημείωσαν άνοδο 1,1%, ενώ οι διεθνείς κατέγραψαν εντυπωσιακή αύξηση 10,7%, γεγονός που αναδεικνύει τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη και ενίσχυση του τουρισμού.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
