Η αγορά ξηρού φορτίου χύδην επέδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα το τρίτο τρίμηνο του 2025, υποστηριζόμενη από τις σταθερές ροές εμπορευμάτων και τις σταθερές προοπτικές ζήτησης σε βασικούς τομείς.

Όπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, στην εβδομαδιαία επισκόπηση του, τα κέρδη στην spot αγορά ενισχύθηκαν σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με τα περισσότερα τμήματα να καταγράφουν τους υψηλότερους τριμηνιαίους μέσους όρους τους σε περισσότερο από ένα χρόνο.

1

Τα πλοία Capesize ηγήθηκαν της αγοράς, με τον μέσο όρο του τρίτου τριμήνου του 2025 να ανέρχεται στα 24.223 δολάρια/ημέρα, την ισχυρότερη τριμηνιαία επίδοση από το τρίτο τρίμηνο του 2024.

Τα Kamsarmaxes ακολούθησαν με μέσο όρο 15.888 δολάρια/ημέρα, τον υψηλότερο από το δεύτερο τρίμηνο του 2024, ενώ τα Ultramaxes είχαν μέσο όρο 16.930 δολάρια/ημέρα, το καλύτερο επίπεδο από το τρίτο τρίμηνο του 2024.

Τα Handysizes βελτιώθηκαν επίσης, με μέσο όρο 12.818 δολάρια/ημέρα, σηματοδοτώντας και πάλι το ισχυρότερο τριμηνιαίο αποτέλεσμα από το τρίτο τρίμηνο του 2024.

Αυτές οι βελτιώσεις αντανακλούν έναν συνδυασμό υγιέστερης δραστηριότητας στον Ατλαντικό, σταθερότερης ζήτησης στον Ειρηνικό και ισχυρών ροών φορτίου από την Κίνα, ιδίως σε βωξίτη και σιδηρομετάλλευμα, τονίζουν οι αναλυτές της Xclusiv.

Αναλύοντας τα δεδομένα εμπορικής ροής από την πλατφόρμα Signal Ocean, σημειώνεται ότι από τις αρχές του 2025, η Κίνα έχει εισαγάγει 165,4 εκατομμύρια τόνους βωξίτη, σημειώνοντας απότομη αύξηση 26% σε ετήσια βάση σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024.

Αυτός ο όγκος ήδη σχεδόν ισούται με τις εισαγωγές ολόκληρου του έτους του 2023 και είναι μόνο 9% κάτω από το σύνολο του 2024. Ο Σεπτέμβριος ήταν ιδιαίτερα ισχυρός, με τις εισαγωγές να φτάνουν τα 17,4 εκατομμύρια τόνους, 14% υψηλότερες από τον Αύγουστο και τη μεγαλύτερη μηνιαία πρόσληψη από τον Ιούνιο του 2025.

Η Γουινέα εξακολουθεί να κυριαρχεί ως ο κύριος προμηθευτής της Κίνας, παρέχοντας 131,45 εκατομμύρια τόνους και αντιπροσωπεύοντας το 73,7% των συνολικών εισαγωγών.

Το ποσοστό αυτό υπερβαίνει ήδη τις εξαγωγές της Γουινέας ολόκληρου του έτους το 2024 κατά 6%, υπογραμμίζοντας την ταχεία επέκτασή της.

Αντίθετα, ο ρόλος της Αυστραλίας έχει μειωθεί, με τις αποστολές να μειώνονται κατά 26% σε ετήσια βάση σε 33,38 εκατομμύρια τόνους, αντανακλώντας την ασθενέστερη δυναμική της προσφοράς και τη μετατόπιση των κινεζικών προτιμήσεων προμηθειών.

Τα πλοία Capesize έχουν αναδειχθεί ως οι  ωφελημένοι από αυτό το εμπόριο. Το 2025, μετέφεραν το 70,9% των εισαγωγών βωξίτη της Κίνας, σε σύγκριση με 62,1% το 2024 – μια εντυπωσιακή αύξηση 14%. Οι μεταφορείς Supramax βελτίωσαν επίσης το μερίδιό τους, αυξανόμενοι από 3% σε 3,7% (+23%).

Αντίθετα, άλλες κατηγορίες πλοίων έχασαν έδαφος. Τα VLOC κατέγραψαν απότομη πτώση, μειούμενα από 9,4% σε 6,2% (-34%), ενώ οι μεταφορείς Panamax και Handysize συρρικνώθηκαν κατά περίπου το ένα τρίτο η καθεμία.

Η χωρητικότητα Panamax μειώθηκε επίσης, χάνοντας σχεδόν τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες για να διαμορφωθεί στο 13,3% (-22%). Η αυξανόμενη εξάρτηση από τα πλοία Capesize στηρίζει τα ισχυρότερα κέρδη τους και τονίζει τον στρατηγικό ρόλο του τμήματος στις ροές χύδην εμπορευμάτων προς την Κίνα.

Σε αντίθεση με τον βωξίτη, οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας μειώθηκαν κατά τη διάρκεια του 2025. Οι συνολικές αφίξεις έφτασαν τους 276,1 εκατομμύρια τόνους, μειωμένες κατά 14% σε ετήσια βάση.

Η Ινδονησία παρέμεινε ο κορυφαίος προμηθευτής με 140,53 εκατομμύρια τόνους, που αντιπροσωπεύουν το 50,9% των εισαγωγών άνθρακα της Κίνας, αν και αυτό ήταν 16% χαμηλότερο από το προηγούμενο έτος.

Η Αυστραλία κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 53,87 εκατομμύρια τόνους (μερίδιο 19,5%), υπογραμμίζοντας ένα υποτονικό εμπορικό περιβάλλον σε σύγκριση με την ισχυρή ζήτηση που παρατηρήθηκε το 2024.

Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερές σε σύγκριση με το 2024, φτάνοντας συνολικά τους 919,3 εκατομμύρια τόνους μέχρι στιγμής το 2025.

Η Αυστραλία, ο μεγαλύτερος προμηθευτής, απέστειλε 573,57 εκατομμύρια τόνους, σημειώνοντας μικρή μείωση 0,8% σε σχέση με πέρυσι. Η Βραζιλία, ωστόσο, επέκτεινε την παρουσία της, με τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 4% σε 207,74 εκατομμύρια τόνους.

Αυτή η μετατόπιση υπογραμμίζει τη σταδιακή διαφοροποίηση της προσφοράς της Κίνας, διατηρώντας παράλληλα υψηλά συνολικά επίπεδα εισαγωγών. Ο συνδυασμός της ανθεκτικής ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος, των αυξανόμενων ροών βωξίτη και των μεταβαλλόμενων εμπορικών προτύπων στον άνθρακα έχει δημιουργήσει ένα υποστηρικτικό υπόβαθρο για τα κέρδη ξηρού φορτίου χύδην στο τρίτο τρίμηνο του 2025.

Η αυξανόμενη κυριαρχία των πλοίων Capesize στο εμπόριο βωξίτη, παράλληλα με τους σταθερούς όγκους μεταλλεύματος, υποδηλώνει συνεχιζόμενη ισχύ στα μεγαλύτερα τμήματα. Με όλες τις κατηγορίες πλοίων να καταγράφουν τους ισχυρότερους τριμηνιαίους μέσους όρους τους σε διάστημα άνω του ενός έτους, η αγορά εισέρχεται στο τέταρτο τρίμηνο του 2025 με θετική δυναμική, αν και με αβεβαιότητες που συνδέονται με τις εισαγωγές ενέργειας και τις τάσεις της παγκόσμιας ζήτησης, επισημαίνουν στην εβδομαδιαία ανάλυση τους οι αναλυτές της  Xclusiv.

Διαβάστε επίσης

Xρυσός: Εκτόξευση σε ιστορικό υψηλό λόγω ασθενέστερου δολαρίου και κινδύνου παύσης λειτουργίας των ΗΠΑ (shutdown)

Γουίλιαμς (Fed): Οι κίνδυνοι για τον πληθωρισμό είναι μειωμένοι καθώς η επίδραση των δασμών είναι περιορισμένη

Μουσαλέμ (Fed): Oι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να είναι προσεκτικοί με τις μειώσεις επιτοκίων