ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το καλοκαίρι του 2024, συνολικά 153 ακτοπλοϊκά πλοία εξυπηρέτησαν καθημερινά 115 νησιά της χώρας, είτε συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους, επισημαίνει στην ετήσια μελέτη της για την ελληνική ακτοπλοΐα, η XRTC, πρόεδρος της οποίας είναι ο Γιώργος Ξηραδάκης.
Συνολικά 33 εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το μέγεθος του στόλου τους, το είδος των πλοίων τους και τα χαρακτηριστικά τους, τονίζει η XRTC στην ανάλυση της.
Στις μεγάλες εταιρείες εντάσσονται η ATTICA, και οι ΜΙΝΩΙΚΕΣ, μέρος του ιταλικού ομίλου Grimaldi, οι οποίες δημοσιοποιούν τα οικονομικά τους στοιχεία τα οποία χρησιμεύουν στην εις βάθος ανάλυσή τους αυτής της Μελέτης.
Ο όμιλος Attica μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης με απορρόφηση της ΑΝΕΚ, σύμφωνα με την από 04.12.2023 απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης έχει έναν στόλο ο οποίος περιλαμβάνει τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries», «Hellenic Seaways» και «Anek Lines».
Ο ακτοπλοϊκός της στόλος αριθμεί πλέον 43 πλοία, από τα οποία τα 28 είναι συμβατικά επιβατηγά/ οχηματαγωγά πλοία, τα 13 είναι ταχύπλοα. Επίσης διαθέτει και 2 φορτηγά/οχηματαγωγά πλοία. Ο στόλος της μεταφέρει το 37% των επιβατών και το 46% των οχημάτων της Ελληνικής Ακτοπλοϊκής κίνησης.
Ο όμιλος των ΜΙΝΩΙΚΩΝ αποτελείται από την εταιρία ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΕ και της θυγατρικής αυτής Minoan Italia S.p.A. και ανήκει στον Ιταλικό όμιλο Grimaldi. Ο στόλος που δραστηριοποιείται στη γραμμή Πειραιάς-Κρήτη αποτελείται από 3 συμβατικά επιβατηγά/ οχηματαγωγά πλοία.
Οι Attica και η Minoan Lines που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική Ακτοπλοΐα ανήκουν σε δύο από τους μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους παγκοσμίως, που καταλαμβάνουν την πρώτη και την τρίτη θέση αντίστοιχα στους 10 μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους διαχείρισης συμβατικών επιβατικών/οχηματαγωγών πλοίων παγκοσμίως σε επίπεδο μεταφορικής ικανότητας επιβατών ακτοπλοΐας ενώ αντίστροφα ο όμιλος Grimaldi και ο όμιλος Attica καταλαμβάνουν την πρώτη και την τέταρτη θέση παγκοσμίως με επίπεδο μεταφορικής ικανότητας οχημάτων.
Τα 46 πλοία των Attica και Μινωικών, αποτελούν τους στυλοβάτες της αγοράς αφού διακινούν επιβάτες και προπάντων το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων από και προς τα νησιά. Καλύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους τις ανάγκες των κατοίκων στη νησιωτική χώρα με μεγάλα επιβατηγά/οχηματαγωγά πλοία των οποίων ο μέσος όρος μήκους είναι τα 144μ.
SEAJETS
Η εταιρία Seajets συμφερόντων του Μάριου Ηλιόπουλου αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική Ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρία με στόλο 29 πλοία (24 ταχύπλοα και 5 συμβατικά).
Διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων παγκοσμίως και εξυπηρετεί 50 νησιά στο Αιγαίο με 400 διασυνδέσεις μεταξύ λιμανιών των νησιών του.
Η Seajets χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της μόνο κατά την υψηλή τουριστική περίοδο, προσαρμόζοντας τα δρομολόγιά της.
Απολαμβάνει λοιπόν τα ιδιαίτερα πλεονεκτήματα των ταχυπλόων που δραστηριοποιούνται μόνο την περίοδο υψηλής ζήτησης. Εκ των αναφερθέντων χαρακτηριστικών δίνεται η δυνατότητα στην εταιρία να σχεδιάζει εγκαίρως τα δρομολόγια των ταχυπλόων πλοίων της και παράλληλα να δημιουργεί νέες γραμμές.
Η εταιρία το 2024 προχώρησε στις κάτωθι αγορές πλοίων:
1. Τα αδελφά πλοία «Osman Gazi 1» και «Orhan Gazi 1» που ναυπηγήθηκαν στην Austal (Henderson) της Αυστραλίας το 2007 για λογαριασμό της Τουρκικής Istanbul Deniz Otobusleri (IDO) τα οποία μετονομάστηκαν «Jumbo Jet 1» και «Jumbo Jet 2»
2. Τα ταχύπλοα «Superrunner Jet 2» (1999) και «Champion Jet 3» (1997),
3. Το «Eurochampion Jet» (ex HSC Natchan Rera) που κατασκευάστηκε το 2007 στην Αυστραλία από την Incat.
4. Το συμβατικό πλοία «Super Star II» (1986)
5. Το «Tera Jet 2» μεταφορικής ικανότητας 1,350 επιβατών και 400 οχημάτων
6. Το συμβατικό πλοίο «Express Skiathos» (1996) από τον όμιλο Attica το οποίο δραστηριοποιείται στις Σποράδες έναντι συνολικού τιμήματος €9 εκατ.
Η εταιρία προχώρησε στην 5ετή ναύλωση του «Santorini Palace» από τις Μινωικές Γραμμές. Το High-Speed catamaran πλοίο που μετονομάστηκε «Olympic Champion Jet», έχει ναυπηγηθεί το 2005 και θα αγοραστεί από τη Seajets μετά το πέρας της περιόδου ναύλωσης.
Επίσης, ναύλωσε το πλοίο της «Caldera Vista» στην εταιρία Africa Morocco το οποίο θα δρομολογηθεί στη γραμμή Ταγγέρη-Αλχεθίρα.
Εκτός από την Seajets, ο Μάριος Ηλιόπουλος έχει δημιουργήσει την εταιρία κρουαζιέρας Neonyx Cruises, ενώ έχει επίσης αγοράσει στο παρελθόν τα κρουαζιερόπλοια: Aegean Majesty (ex Veendam) το Queen of Oceans (ex P&O Oceana) και το Majesty of Oceans (ex Majesty of the Seas).
Στις μεσαίες εταιρείες λειτουργούν τέσσερις εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο τόσο σε κύριες, όσο και σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές.
Οι εταιρίες Fast Ferries, Levante Ferries, Golden Star Ferries και Dodekanisos Ferries δραστηριοποιούνται με 19 πλοία (15 συμβατικά και 4 ταχύπλοα) καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Τα στοιχεία των στόλων προέρχονται από τις ιστοσελίδες των εταιριών, ενώ τα στοιχεία για τις αγοραπωλησίες των πλοίων προέρχονται από το διαδίκτυο και από πηγές της αγοράς.
FAST FERRIES
H Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη to 1989. Η εταιρία πούλησε το πλοίο «Thunder» στον όμιλο Attica έναντι συνολικού τιμήματος €17.75 εκατ. ενώ προχώρησε στην αγορά των δύο πλοίων της ANMEZ, το «Διονύσιο Σολωμό» και το «Αδαμάντιο Κοραή». Τα δύο αυτά πλοία προστέθηκαν στο στόλο της εταιρίας ο οποίος πλέον αποτελείται από 5 συμβατικά πλοία.
LEVANTE FERRIES
Η Levante Ferries, συμφερόντων Γιώργου Θεοδόση δημιουργήθηκε το 2015 με την ένωση 3 ακτοπλοϊκών εταιρειών των Levante, Ionissos και Zante Ferries. Έχει 6 συμβατικά πλοία, τα «Fior de Levante», «Mare di Levante», «Ανδρέας Κάλβος», «Κεφαλονιά», «Smyrna di Levante» και «Contessa di Levante» εκ των οποίων τα 4 είναι δρομολογημένα στις γραμμές Πάτρας/Κυλλήνης – Ζακύνθου-Κεφαλλονιάς-Ιθάκης .
GOLDEN STAR FERRIES
Η εταιρία των Γιώργου και Δημήτρη Στεφάνου έχει 5 πλοία, εκ των οποίων τα 3 είναι συμβατικά («Superferry», «Andros Queen» και «Andros King») και 2 ταχύπλοα «HSC Superexpress» και το «HSC Golden Princess». Η εταιρία το 2024 αγόρασε το «Andros King» (ex. Volcan de Taburiente) ναυπηγημένο το 2006 στην Ισπανία, που διαθέτει χωρητικότητα 1.500 επιβατών και 310 οχημάτων, ενώ η μέγιστη ταχύτητά του φτάνει τους 22,5 κόμβους. Το που αγοράστηκε το 2024 δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει τις εργασίες μετασκευής του και δεν έχει ακόμα δρομολογηθεί.
DODEKANISOS SEAWAYS
Η Dodekanisos Seaways της οικογενείας Σπανού δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες συγκοινωνίες στα Δωδεκάνησα και στα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Διαθέτει δύο ταχύπλοα καταμαράν, το Dodekanisos Express και το Dodekanisos Pride καθώς και το Ε/Γ – Ο/Γ Παναγία Σκιαδενή, τα οποία καλύπτουν 18 νησιωτικούς προορισμούς.
Στην κατηγορία των μικρότερων εταιρειών λειτουργούν 26 εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Το σύνολο του στόλου αυτών των εταιριών είναι 61 πλοία εκ των οποίων μόνο τα 3 είναι ταχύπλοα.
Η αναφορά μας εδώ γίνεται πάντα σε επίπεδο στόλου και μόνο, καθώς αυτές οι εταιρίες δεν δημοσιοποιούν οικονομικά ή άλλου είδους στοιχεία. Τα στοιχεία των στόλων προέρχονται από τις ιστοσελίδες των εταιριών, ενώ τα στοιχεία για τις αγοραπωλησίες των πλοίων προέρχονται από το διαδίκτυο και από πηγές της αγοράς.
Επισημαίνεται ότι πολλές από αυτές τις εταιρίες πάρα το γεγονός ότι έχουν τοπικό χαρακτήρα παρουσιάζουν καινοτόμες διαχειριστικές δομές, υιοθετούν προγράμματα καρτών προνομίων, κρατήσεις on line, Web check in, e-tickets όπως οι μεγαλύτερες εταιρίες και εξελίσσουν το προϊόν της ακτοπλοΐας.
Επίσης οι περισσότερες από τις εταιρίες αυτές επισκευάζουν ή και σε κάποιες περιπτώσεις χτίζουν τα πλοία τους στην Ελλάδα γεγονός που χρήζει ιδιαίτερης ευαρέσκειας και στήριξης από το κράτος αλλά και όλους τους δημόσιους φορείς. Βασική προϋπόθεση όμως αποτελεί η ανάπτυξη εταιρικού προφίλ με στόχο να μπορέσουν να αντλήσουν τραπεζικά κεφάλαια.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Υπουργείο Εργασίας: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 14 Αυγούστου
- Ζάκυνθος: Χωρίς ενεργό μέτωπο η φωτιά στον Λαγανά
- Φον ντερ Λάιεν: «Η ισραηλινή κυβέρνηση οφείλει να αναθεωρήσει την απόφασή της για τη Γάζα»
- Μέγαρα: Χωρίς ενεργό μέτωπο η φωτιά που ξέσπασε στην περιοχή Κουμιντρί
