ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με έμφαση στην ανάπτυξη με νέα έργα εκτός Ελλάδας, και ενώ οι μεγάλες παραχωρήσεις που έχει εξασφαλίσει θα αρχίσουν να αποδίδουν, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εισέρχεται σε μια νέα εποχή αποδόσεων και συστηματικής αύξησης των μεγεθών της, που θα οδηγήσουν σε διπλασιασμό των EBitda του 2024 στην τριετία. Ο όμιλος, που έχει ήδη δώσει δείγμα γραφής που ήδη τον φέρνει στην κορυφή των επενδυτικών επιλογών, έχει δύο κρυμμένες αξίες που αποδίδουν μακροπρόθεσμα: το ικανό μάνατζμαντ και τις διαφοροποιημένες δραστηριότητες με σταθερές υψηλές αποδόσεις.
Ο πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη χθεσινή ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μετόχων, έδωσε ένα δείγμα των προοπτικών λέγοντας ότι με τη συνεισφορά των παραχωρήσεων που έχει αναλάβει ο όμιλος έρχεται διπλασιασμός των EBITDA από τα 400 εκατ. στα 800 εκατ. ευρώ έως το 2028.
Ο κ. Περιστέρης αναφέρθηκε στις υψηλές επιδόσεις του Ομίλου για το 2024, ενώ υπογράμμισε και τη διεθνή αναγνώριση από επενδυτικά κεφάλαια αναφερόμενος στο πρόσφατο placement, το οποίο μέσα σε δύο ώρες έκανε ανάρπαστες τις μετοχές που αντιστοιχούσαν στο 5,05% του μετοχικού κεφαλαίου. Ο επικεφαλής του ομίλου χαρακτήρισε έτος ορόσημο το 2024 με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να εντάσσεται στις κορυφαίες εταιρείες παραχώρησης στη ΝΑ Ευρώπη.
Πράγματι, το management του Γιώργου Περιστέρη έχει καταφέρει να κάνει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περιζήτητη από τους ισχυρούς ξένους θεσμικούς, τόσο για τις υψηλές αποδόσεις της, όσο και για την προοπτική της, που εξασφαλίζει το μεγάλο ανεκτέλεστο έργων αλλά και η ποιότητα του χαρτοφυλακίου έργων που διαθέτει. Έως τη λήξη του πρώτου φετινού τριμήνου το ανεκτέλεστο ανέρχονταν στα 6,7 δισ. ευρώ, ενώ σε αυτό δεν περιλαμβάνεται ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), που είναι περίπου 1,8 δισ. ευρώ, αλλά ούτε η Εγνατία Οδός, για την οποία ο όμιλος έχει κηρυχτεί προτιμητέος παραχωρησιούχος.
Πέρσι η εταιρεία εμφάνισε κέρδη άνω των 800 εκατ. ευρώ, στα οποία ενσωματώνεται και η πώληση του ενεργειακού βραχίονα της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη ανήλθαν στα 400 εκατ. Η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή που σηματοδότησε την πώληση σε μια εποχή που αν και οι αποτιμήσεις δεν είναι υψηλές έγινε σε τιμή που άφησε ικανοποιημένους όλους τους μετόχους.
Η ανοδική πορεία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζεται και φέτος, και το πρώτο τρίμηνο του 2025 ήταν το κορυφαίο πρώτο τρίμηνο της ιστορίας του ομίλου, με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται κατά 49% φτάνοντας στα 989,4 εκατ. ευρώ από 663,9 εκατ. ευρώ το 1ο τρίμηνο του 2023, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA εκτοξεύθηκε κατά 55,1%, φτάνοντας τα 135,5 εκατ. ευρώ έναντι 87,4 εκατ. ευρώ το 2023.
Ταυτόχρονα το επιχειρηματικό ρίσκο που είναι πλέον πολύ χαμηλότερο λόγω της διαφοροποίησης των δραστηριοτήτων και των επαναλαμβανόμενων ροών από τις παραχωρήσεις. Ο οίκος σημειώνει πως η ΓΕΚ Τέρνα είναι ένα case study πραγματικής αξίας που ακόμα δεν έχει την αντανάκλαση που αξίζει στο ταμπλό.
Τι κοιτάει στην ενέργεια
Ο κ. Περιστέρης επισήμανε ότι η πώληση της εταιρείας δεν σταματά τις δραστηριότητες της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από τον ενεργειακό κλάδο στον οποίο όπως αναφέρθηκε ο όμιλος θα συνεχίσει να είναι παρόν σε σύνθετα και απαιτητικά έργα αντλησιοταμίευσης και τα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Στον τομέα της ενέργειας εξάλλου σχεδιάζει να προχωρήσει σε νέα ενεργειακά έργα εκτός Ευρώπης.
Σημειώνεται ότι ο τομέας της Ενέργειας μέσω της Ήρων Ενεργειακή είχε εξαιρετική πορεία στο πρώτο τρίμηνο του έτους και ενίσχυσε σημαντικά τα έσοδά του κατά 41,4%, στα 528,9 εκατ. ευρώ. Στον τομέα της Παραγωγής και Εμπορίας Ηλεκτρισμού από Θερμικές Πηγές Ενέργειας στην Ελλάδα και το Εξωτερικό, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 2,4%, ενώ η μέση τιμή στη χονδρεμπορική αγορά κατέγραψε άνοδο κατά 69% έναντι του πρώτου τριμήνου του 2024 κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών φυσικού αερίου.
Η Ήρων Ενεργειακή παρουσίασε αύξηση 28% στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2024, ως αποτέλεσμα της ενισχυμένης συμμετοχής του εργοστασίου στην αγορά, λόγω υψηλής ζήτησης και αυξημένων εξαγωγών. Για την νέα μονάδα φυσικού αερίου την οποία έχει η ΗΡΩΝ σε συνεργασία με τη Motor Oil στην Κομοτηνή τονίστηκε ότι μπήκε σε λειτουργία και με αποδόσεις που ξεπερνούν όλες τις προδιαγραφές.
Αττική Οδός: Τι αλλαγές εισηγείται για την αποσυμφόρηση
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει γίνει από τους ισχυρότερους ομίλους παραχωρήσεων στην ευρύτερη περιοχή, έχοντας εξασφαλίσει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο έργων που δίνουν μια δυναμική ανάπτυξης στον όμιλο τα επόμενα χρόνια.
H προσάρτηση της Αττικής Οδού κατέστησε τον όμιλο έναν από τους μεγαλύτερους Παραχωρησιούχους στη Νότια Ευρώπη και για το έργο αυτό η διοίκηση του ομίλου εισηγείται σημειακές παρεμβάσεις για την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
«Εισηγούμαστε προτάσεις που ελπίζουμε να γίνουν δεκτές» σημείωσε χωρίς να δώσει αναλυτική ενημέρωση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι παρεμβάσεις για την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού στοχεύουν στην αύξηση της χρήσης της Αττικής Οδού και των εσόδων της. Για αυτό, οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι προτείνει τη διάνοιξη δύο εξόδων, σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους, προκειμένου να διαχωριστεί η κυκλοφορία οχημάτων ανάλογα με την κατεύθυνσή τους προς την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας.
Σημειώνεται ότι εκ της σύμβασης το τιμολόγιο παραμένει «παγωμένο» για μια πενταετία από την έναρξη της Παραχώρησης, δηλαδή έως τον Οκτώβριο του 2029.
Παραχωρήσεις: Το ισχυρό χαρτί του ομίλου
Σύμφωνα με τους αναλυτές, η συμβολή της Αττικής Οδού (που ενοποιήθηκε με τον όμιλο τον Οκτώβριο του 2024) αναμένεται να ενισχύσει τα EBITDA των παραχωρήσεων από 41 εκατ. ευρώ το 2024 σε 177 εκατ. ευρώ το 2025, ξεπερνώντας τα 200 εκατ. ευρώ έως το 2028. Επιπλέον, η Εγνατία Οδός εκτιμάται ότι από τις αρχές του 2026, θα συνεισφέρει με λειτουργικά κέρδη 86 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστούν οι συμμετοχές σε Ολυμπία Οδό, IRC και Καστέλι, τα συνολικά EBITDA των παραχωρήσεων εκτιμάται ότι θα υπερβούν τα 600 εκατ. ευρώ το 2028.
Σύμφωνα με τη διοίκηση οι συνολικές διανομές από το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων θα ανέλθουν στα 11 δισ. σε όλη τη διάρκεια των παραχωρήσεων και σε αυτό βοηθά και η απόκτηση της Αττικής Οδού το τίμημα της οποίας ύψους 3,2 δισ. και συνέβαλλε στη μείωση του χρέους κατά 1,5%. Για την Εγνατία Οδό , όπως τόνισε χθες ο κ. Περιστέρης, το τίμημα θα καταβληθεί στο ελληνικό δημόσιο ως το τέλος του έτους, ενώ για τον ΒΟΑΚ τα στελέχη της εταιρείας δήλωσαν ότι αποτελεί ένα πολύπλοκο και σύνθετο έργο και ότι αναμένονται οι εγκρίσεις από την DG COMP και DG Energy το τρίτο προς τέταρτο τρίμηνο του έτους.
Τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων και υδάτινων πόρων ενισχύουν τη συμβολή τους στα μεγέθη του Ομίλου, εξασφαλίζοντας έσοδα μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας ύψους 1,9 δισ. ευρώ καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους.
ΤΕΡΝΑ: Σημαντική παρουσία στις κατασκευές
Όσον αφορά την ΤΕΡΝΑ την εταιρεία κατασκευών του ομίλου συνεχίζει τη δυναμική της ανάπτυξη εκτός Ελλάδας. Η εταιρεία αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης αναδείχθηκε σε δύο σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως του 1 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, η ΤΕΡΝΑ μειοδότησε, σε κοινοπραξία με την Alstom Romania, σε δύο έργα συνολικού μήκους 83 χιλιομέτρων, που αφορούν τον σχεδιασμό και την πλήρη ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής Craiova-Drobeta Turnu Severin-Caransebeș, μέρος του διαδρόμου Orient/East Mediterranean.
Φορέας δημοπράτησης των έργων είναι ο κρατικός διαχειριστής σιδηροδρομικών υποδομών CFR.
Τα εν λόγω έργα περιλαμβάνουν τα εξής τμήματα:
– LOT 1: Craiova – Filiași, με προϋπολογισμό 543.448.600 ευρώ.
– LOT 2: Filiași- Igiroasa, με προϋπολογισμό 449.206.363 ευρώ.
Η διάρκεια εκπόνησης των μελετών είναι 12 μήνες, ενώ η διάρκεια κατασκευής ορίζεται σε 36 μήνες.
Εάν δεν υπάρξουν απρόοπτα, η υπογραφή των συμβάσεων αναμένεται περί τα τέλη του έτους.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΥΠΕΞ: Επικοινωνία με τον πρέσβη της Αιγύπτου για τους Έλληνες που συμμετέχουν στο March to Gaza
- Ραδιενεργή και χημική ρύπανση στο Νατάνζ μετά τις ισραηλινές επιθέσεις, παραδέχεται ο IAEA
- Μαρίνα Χατζημανώλη: Είμαστε στο πλευρό των ναυτικών και ειδικότερα στα παιδιά τους με ειδικές ανάγκες
- Wall Street: Βαριές απώλειες μετά και την απάντηση του Ιράν στο Ισραήλ – Εξαϋλώθηκαν τα κέρδη της εβδομάδας
