Με ένα πρόγραμμα τριών ταχυτήτων αναμένεται να προχωρήσει η αξιολόγηση της Δημόσιας Διοίκησης, όπως ανακοίνωσε χθες, Τρίτη 6 Μαΐου 2025, ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου για την έναρξη της αξιολόγησης από τους πολίτες.

Μία κομβική στιγμή για τη βελτίωση των υπηρεσιών του δημοσίου ξεκίνησε από χθες μέσω της ψηφιακής εφαρμογής axiologisi.ypes.gov.grτην οποία οι ενήλικοι πολίτες, που διαμένουν στην Ελλάδα και είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, θα μπορούν να επισκέπτονται μέχρι και τις 24 Μαΐου, ούτως ώστε να υποβάλλουν την αξιολόγησή τους για την εμπειρία τους με τη δημόσια διοίκηση.

1

Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων, ο κ. Λιβάνιος στην κοινή συνέντευξη τύπου που παραχώρησε με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, «Με τη νέα αυτή πρωτοβουλία που αναλάβαμε από κοινού, τα Υπουργεία Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθιερώνουμε και εφαρμόζουμε για πρώτη φορά μέσω ενός τακτικού ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου τη μεγαλύτερη κλίμακα αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών και φορέων του κεντρικού κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης».

Θεόδωρος Λιβάνιος (υπουργός Εσωτερικών), Δημήτρης Παπαστεργίου (υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης)
Θεόδωρος Λιβάνιος (υπουργός Εσωτερικών), Δημήτρης Παπαστεργίου (υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης)

Αντιστοίχως, ο κ. Παπαστεργίου επεσήμανε «…Το ελληνικό Δημόσιο, με εξωστρέφεια τίθεται στην κρίση των πολιτών, με στόχο να γίνει καλύτερο, να επιλύσει προβλήματα, να εκσυγχρονιστεί ακόμα περισσότερο. Οι πολίτες δε θα είναι μόνο αποδέκτες αυτής της αναβάθμισης, αλλά και συμμέτοχοι στη διαδικασία…».

axiologisi.ypes.gov.gr: Ένα ολοκληρωμένο ερωτηματολόγιο ποσοτικής έρευνας

O υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος και ο υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου κατά την παρουσίαση της εφαρμογής
O υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος και ο υπουργός Ψηφιακής διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου κατά την παρουσίαση της εφαρμογής

Από την Τρίτη 6 έως και το Σάββατο 24 Μαΐου, οι πολίτες μπορούν να συμμετέχουν εθελοντικά στην αξιολόγηση του δημοσίου, αρκεί -όπως προαναφέραμε- να είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας. Να σημειωθεί ότι μέχρι αυτή τη στιγμή στο μητρώο είναι εγγεγραμμένοι 5 εκατομμύρια πολίτες.

«Ό,τι μετριέται μπορεί να βελτιωθεί», είπε ο κ. Λιβάνιος κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της εφαρμογής, την οποία χαρακτήρισε καινοτόμα. Το axiologisi.ypes.gov.gr είναι εργαλείο αξιολόγησης μίας σειράς υπηρεσιών, που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών, οι οποίοι με τη σειρά τους μπορούν να υποβάλλουν ανώνυμα τη βαθμολογία τους δύο φορές τον χρόνο: κάθε Μάιο-Ιούνιο και κάθε Οκτώβριο-Νοέμβριο.

Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο ερωτηματολόγιο ποσοτικής έρευνας, διάρκειας 6-8 λεπτών κατά μέσο όρο, τα αποτελέσματα του οποίου θα δημοσιεύονται στην ίδια την εφαρμογή και θα υπάρχει πλήρη διαφάνεια. Επίσης, οι εκάστοτε υπηρεσίες/φορείς θα μπορούν να αντλούν τα απαραίτητα στοιχεία, ούτως ώστε να εκσυγχρονιστούν και να βελτιωθούν, ενώ τα στοιχεία θα είναι προσβάσιμα από όλους επί του συνόλου προς περαιτέρω διερεύνηση.

Επιπλέον, με τον περιοδικό χαρακτήρα της έρευνας, θα δίνονται μετρήσιμα στοιχεία σχετικά με τη βελτίωση των υπηρεσιών κατά το ενδιάμεσο χρονικό διάστημα, ενώ από τη μελέτη των στοιχείων θα συγκροτείται άμεση εικόνα των αναγκών των πολιτών, με αποτέλεσμα οι φορείς να κρίνουν σε ποιους τομείς πρέπει να δοθεί προτεραιότητα και συγχρόνως θα ελέγχεται και η μεταβλητότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

αξιολόγηση δημοσίου, εφαρμογή axiologisi.ypes.gov.gr

Πώς θα αξιολογούν οι πολίτες τη δημόσια διοίκηση

αξιολόγηση δημοσίου, εφαρμογή axiologisi.ypes.gov.gr

Οι πολίτες που θα επιλέξουν να συμμετέχουν στην αξιολόγηση θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τους κωδικούς taxis net για να εισέλθουν στην εφαρμογή ή να συνδεθούν μέσω του gov.gr. Στις περισσότερες ερωτήσεις καλούνται να βαθμολογήσουν τις υπηρεσίες από το 1 έως το 10 ή να επιλέξουν «Δεν έχω άποψη», αν δεν έχουν γνώση της απάντησης ή και να μην απαντήσουν την ερώτηση, ενώ υπάρχουν και μερικές πολλαπλής επιλογής. Το ερωτηματολόγιο κλείνει με δύο ερωτήσεις στις οποίες οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν ποιες υπηρεσίες θα επιθυμούσαν να γίνουν ψηφιακές και παράλληλα αφήνεται ελεύθερος χώρος για περαιτέρω προτάσεις και σχολιασμό των προς αξιολόγηση υπηρεσιών. Υπενθυμίζουμε ότι ο κάθε πολίτης μπορεί να υποβάλει την αξιολόγησή του μία φορά ανά τις δύο περιόδους, ενώ όταν πατήσει οριστική υποβολή δεν θα μπορεί να επεξεργαστεί τις απαντήσεις του.

αξιολόγηση δημοσίου, εφαρμογή axiologisi.ypes.gov.gr αξιολόγηση δημοσίου, εφαρμογή axiologisi.ypes.gov.gr

 

Τα 3 βασικά μέρη του ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο που θα κληθούν να απαντήσουν οι πολίτες περιλαμβάνει 3 βασικά μέρη:

  • Την αξιολόγηση υπηρεσιών της Κεντρικής Κυβέρνησης (ΑΑΔΕ, e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ, Κτηματολόγιο, Αστική Συγκοινωνία, ηλεκτρονική συνταγογράφηση, myHealth κ.ά.), καθώς και τις υπηρεσίες του gov.gr (υπεύθυνη δήλωση/εξουσιοδότηση, ψηφιακή ταυτοποίηση των εισιτηρίων για αγώνες μέσω Gov.gr Wallet, ηλεκτρονικό παράβολο, Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς κ.ά.).
  • Την αξιολόγηση υπηρεσιών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (κατάσταση οδικού δικτύου αρμοδιότητας Δήμου, κατάσταση οδικού δικτύου αρμοδιότητας Περιφέρειας, καθαριότητα, παιδικές χαρές, ηλεκτροφωτισμός, χώροι στάθμευσης, χώροι πρασίνου/πάρκα, Δημοτική Αστυνομία, κατάσταση πεζοδρομίων, υποδομές για Άτομα με Αναπηρία, Υπηρεσίες Δόμησης – Πολεοδομία, ανακύκλωση απορριμμάτων, χώροι στάθμευσης, παιδικοί/βρεφικοί σταθμοί, υποδομές σχολικών κτηρίων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ΚΑΠΗ, Δημοτική Συγκοινωνία, Δημοτικά Ιατρεία, πρόγραμμα διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς κ.ά.).
  • Ερωτήσεις προφίλ και προτάσεις: Οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να αναφέρουν ποιες υπηρεσίες επισκέφθηκαν πρόσφατα (ΚΕΠ, Υπηρεσία Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Υπηρεσία Αδειών Διαμονής Αλλοδαπών κ.ά.), εάν τα παιδιά τους φοιτούν σε κάποια βαθμίδα εκπαίδευσης, να υποβάλλουν ελεύθερα τις παρατηρήσεις τους και να προτείνουν υπηρεσίες που θα ήθελαν να ψηφιοποιηθούν.

αξιολόγηση δημοσίου, εφαρμογή axiologisi.ypes.gov.gr

Οι τρεις πυλώνες της αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης

Η αξιολόγηση της δημόσια διοίκησης εδράζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες. Ο πρώτος πυλώνας περιλαμβάνει την αξιολόγηση του προσωπικού από τους προϊστάμενους. Μέχρι στιγμής από τα στοιχεία που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας, όπως είχε γράψει νωρίτερα τον Μάρτιο το mononews.gr, κρίθηκε,  ότι στη δεξιότητα «Προσανατολισμός στον Πολίτη» θα έπρεπε να υπάρξουν βελτιωτικές ενέργειες μόνο για 6.380 υπαλλήλους, γεγονός που σύμφωνα με πληροφορίες ήχησε ως «καμπανάκι» στους επιτελείς του Υπουργείου Εσωτερικών, καθώς το θεωρούν ως απόλυτη προτεραιότητα.

Υπενθυμίζουμε ότι στην εφαρμογή αξιολόγησης για το 2023 υποβλήθηκαν 166.350 αξιολογήσεις. Από τις αξιολογήσεις προέκυψε ότι μόλις 1.390 υπάλληλοι είναι χαμηλής απόδοσης, 4.259 περιπτώσεις ικανοποιούν τα κριτήρια υψηλής απόδοσης, 11.000 περιπτώσεις εξετάζεται εάν ικανοποιούν τα κριτήρια υψηλής απόδοσης, ενώ 39.394 δεν πληρούν τα κριτήρια υψηλής απόδοσης και απορρίπτονται. Παράλληλα, μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να δοθούν περαιτέρω στοιχεία και για την αξιολόγηση των υπαλλήλων για το 2024, η οποία αφορά συνολικά 189.000 δημόσιους υπαλλήλους, από τους οποίους οι 25.000 είναι προϊστάμενοι.

Ο δεύτερος πυλώνας είναι η αξιολόγηση της δημόσιας διοίκησης από τους πολίτες. Σημειώνουμε ότι η εφαρμογή axiologisi.ypes.gov.grδεν αποτελεί εφαρμογή από την οποία θα προκύψουν δεδομένα επιβράβευσης των υπαλλήλων, αλλά έναν κοινό τόπο όπου θα συγκεντρώνονται αποτελέσματα ανά φορέα, ανά περιοχή, ανά περιφέρεια κ.ο.κ. και τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν δε θα είναι προσωποποιημένα πάνω σε πρόσωπα αλλά στις ίδιες τις υπηρεσίες εν συνόλω, με βάση πάντα την εμπειρία των πολιτών. Όπως τόνισε ο κ. Λιβάνιος στη συνέχεια επαφίεται στην κάθε διοίκηση το πώς θα αξιοποιήσει τον πλούτο των δεδομένων που θα παρέχει η εφαρμογή. Συν τοις άλλοις, σαφώς τα δεδομένα του ερωτηματολογίου θα συνεκτιμηθούν στον σχεδιασμό νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, ενώ όπως διευκρινίστηκε η ίδια η εφαρμογή δεν είναι εργαλείο υποδοχής καταγγελιών.

Ο τρίτος πυλώνας της αξιολόγησης, περιλαμβάνει την αξιολόγηση των πολιτών αυτή τη φορά προσωποποιημένα και έχει να κάνει με τις υπηρεσίες, όπου η εξυπηρέτηση γίνεται πρόσωπο με πρόσωπο (π.χ. τα ΚΕΠ). Σχεδιάζεται, λοιπόν, μία συμπληρωματική μέθοδος αξιολόγησης, κατά την οποία οι πολίτες απαντώντας σε σχετικό ερωτηματολόγιο που θα λαμβάνουν μόλις εξυπηρετηθούν σε κάποια δημόσια υπηρεσία, θα αξιολογούν την υπηρεσία, αλλά και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε.

Τα πρώτα στοιχεία για την αξιολόγηση της δημόσιας διοίκησης από τους πολίτες, ανάλογα με τον όγκο των δεδομένων αναμένεται να δημοσιευτούν στις αρχές Ιουνίου. Με την εφαρμογή axiologisi.ypes.gov.gr, το υπουργείο Εσωτερικών δίνει τον λόγο στους πολίτες με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

 

Διαβάστε επίσης:

Υπουργείο Εσωτερικών: Αυτές είναι οι δεξιότητες που θα έπρεπε να βελτιώσουν οι δημόσιοι υπάλληλοι

ΥΠΕΣ: Ώρα μηδέν για την αξιολόγηση της Δημόσιας Διοίκησης από τους πολίτες

Δήμος Αθηναίων: Έως τα τέλη Μαΐου έρχεται ο κανονισμός κίνησης για τα δίκυκλα οχήματα