Έως τα τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου αναμένεται να θεσπιστεί ο νέος κανονισμός του Δήμου Αθηναίων για τα ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα) και τα επινοικιαζόμενα/διαμοιραζόμενα οχήματα μικροκινητικότητας.

Λαμβάνοντας υπόψη του τα προβλήματα που δημιουργούνται στους δρόμους της πόλης και ταυτόχρονα αναγνωρίζοντας την ανάγκη θέσπισης ενός κανονιστικού πλαισίου, το οποίο θα δώσει τέλος στις παραβάσεις και θα βελτιώσει τη μικροκινητικότητα, ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας συναντήθηκε στο Δημαρχιακό Μέγαρο τη Δευτέρα 5 Μαΐου 2025 με εκπροσώπους των εταιρειών Hoppy, Hop, Lime και RideMovi, που δραστηριοποιούνται στον τομέα των επινοικιαζόμενων ηλεκτρικών πατινιών στην Αθήνα.

1

Σκοπός του κ. Δούκα είναι ο κανονισμός να καταρτιστεί και να ψηφιστεί έγκαιρα για να έχει άμεση εφαρμογή εν όψει της τουριστικής περιόδου στην Αθήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες, με βάση τον νέο κανονισμό αναμένεται να απαγορευτεί η χρήση πατινιών μεταξύ άλλων σε δρόμους όπως η Ερμού και γύρω από αρχαιολογικούς χώρους, όπου παρατηρείται αυξημένη τουριστική κίνηση και ειδικά τους μήνες του καλοκαιριού.

Ταυτόχρονα ο κ. Δούκας υπογράμμισε την επιτακτική ανάγκη να ρυθμιστεί η κυκλοφορία των πατινιών στους δρόμους της Αθήνας, μιας και παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα, όπως για παράδειγμα η εναπόθεση πατινιών σε διάφορους δημόσιους κοινόχρηστους χώρους. Τη θέση αυτή ενίσχυσαν και τα στοιχεία της Δημοτικής Αστυνομίας, τα οποία ανέφεραν ότι οι παραβάσεις σε σχέση με τα ΕΠΗΟ τον Απρίλιο έφτασαν τις 197, σε αντίθεση με τον Μάρτιο που ήταν 88!

«Το τελευταίο διάστημα η όχληση είναι τρομακτική. Πατίνια σε ράμπες, σε οδεύσεις τυφλών, στη μέση του δρόμου. Βλέπω καθημερινά δεκάδες τέτοια περιστατικά. Δε θέλουμε να κυνηγάμε τα πατίνια, θέλουμε να οργανώσουμε την κυκλοφορία τους στην πόλη. Είμαστε αποφασισμένοι να επιβάλλουμε κανόνες στην κυκλοφορία τους. Η μικροκινητικότητα πρέπει να προχωρήσει σωστά, με κανόνες και με σεβασμό στον δημόσιο χώρο.

Γι’ αυτό έχουμε ετοιμάσει ένα νέο πλαίσιο που περιλαμβάνει 70 οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης, ζώνες απαγόρευσης κυκλοφορίας, και μείωση της ταχύτητας των πατινιών σε συγκεκριμένους δρόμους. Θέλουμε να ξεκινήσουμε άμεσα την εφαρμογή του νέου κανονιστικού πλαισίου, σε συνεργασία με τις εταιρείες», τόνισε ο κ. Δούκας κατά τη διάρκεια της συνάντησης.

Τι αναφέρει η ισχύουσα νομοθεσία για τα ΕΠΗΟ

Το πρώτo ρυθμιστικό πλαίσιο για τα δίκυκλα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών τέθηκε σε εφαρμογή το 2021 και προβλέπει την επιβολή προστίμων σε περιπτώσεις παράβασής του.

Σύμφωνα με το νόμο, τα ΕΠΗΟ χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: αυτά που έχουν μέγιστη ταχύτητα έως 6χλμ/ώρα (για άτομα άνω των 12 ετών) και αυτά που κινούνται με μέγιστη ταχύτητα από 6-25 χλμ/ώρα (για άτομα άνω των 15 ετών), με τους οδηγούς να είναι υποχρεωμένοι να κυκλοφορούν με νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου. Τα ΕΠΗΟ με μέγιστη ταχύτητα από 6-25 χλμ/ώρα κινούνται υποχρεωτικά σε ποδηλατόδρομους – όπου υπάρχουν. Εναλλαντικά, μπορούν να κινηθούν στους δρόμους χρησιμοποιώντας το δεξί άκρο του οδοστρώματος, ενώ απαγορεύεται ρητά να κυκλοφορούν σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50χλμ/ώρα.

Επιπλέον, απαγορεύεται εν κινήσει η χρήση ακουστικών ή κινητού τηλεφώνου, όπως επίσης να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες στο όχημα ή να κινούνται δύο ή περισσότερα ΕΠΗΟ παράλληλα. Οι οδηγοί των ΕΠΗΟ είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δύο χέρια το τιμόνι (όπου υπάρχει, εκτός και αν δίνουν σήμα αλλαγής κατεύθυνσης), να φορούν κράνος, να δίνουν προτεραιότητα στους πεζούς, να κινούνται με αντίστοιχη ταχύτητα αν υπάρχουν πεζοί και όπου υπάρχει κίνδυνος να οδηγούν βαδίζοντας, ενώ τις νυχτερινές ώρες οφείλουν να έχουν αντανακλαστικό ρουχισμό. Τα ΕΠΗΟ δε, οφείλουν να έχουν κουδούνι, λευκό φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως στο πίσω μέρος τους.

 

Τα πέντε βασικά σημεία του νέου κανονισμού του Δήμου Αθηναίων

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης στο Δημαρχιακό Μέγαρο τόσο από την πλευρά του Δήμου, όσοι και οι εκπρόσωποι των εταιρειών συμφώνησαν ο νέος κανονισμός να περιλαμβάνει τα παρακάτω βασικά σημεία:

  1. Ανταλλαγή δεδομένων: Οι εταιρείες θα παρέχουν αναλυτικά στοιχεία για τον στόλο τους καθώς και λοιπά δεδομένα κίνησης και στάθμευσης. Σήμερα σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν πάνω από 4.000 πατίνια στην Αθήνα.
  2. Καθορισμός θέσεων στάθμευσης: Παρουσιάστηκαν καταρχήν 70 οριοθετημένα σημεία στάθμευσης για την αποσυμφόρηση των πεζοδρομίων και των κοινόχρηστων χώρων, τα οποία θα προκύψουν έπειτα από διαβούλευση μεταξύ των δύο μερών, με επανεξέταση επιπλέον σημείων έπειτα από συλλογή δεδομένων σε επόμενο στάδιο.
  3. Τεχνικοί περιορισμοί: Οι εταιρείες επιβεβαίωσαν ότι διαθέτουν τα τεχνικά μέσα για να επιβληθούν συγκεκριμένα όρια ταχύτητας και να καθοριστούν ζώνες απαγόρευσης κυκλοφορίας καθώς και τη δυνατότητα ρύθμισης χρέωσης χρηστών λόγω αντικανονικής συμπεριφοράς.
  4. Ταυτοποίηση & Έλεγχος: Κάθε πατίνι φέρει μοναδικό σειριακό αριθμό, συνεπώς θα μπορεί να είναι εφικτός ο έλεγχος και η επιβολή προστίμων.
  5. Αποζημίωση για χρήση δημόσιου χώρου: Προβλέπεται η θέσπιση ανταλλάγματος για τον χώρο που καταλαμβάνουν τα οχήματα στις υποδομές της πόλης.

Υπενθυμίζουμε ότι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που θα τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή προβλέπει αυστηρότερες ποινές για τους παραβάτες, θέτοντας ταυτόχρονα ένα νέο ρυθμιστικό πλαίσιο και για τα δίκυκλα.

 

Διαβάστε επίσης:

Κυρανάκης: Στόχος μας οι άνθρωποι υπό την επήρεια αλκοόλ να μην είναι πίσω από το τιμόνι – Έρχονται παρεμβάσεις στον νέο ΚΟΚ

Δήμας: Στην Κρήτη, προχωρούμε με συντεταγμένες ενέργειες στην υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής που θωρακίζουν το νησί

Greg Abel: Ο διάδοχος του Buffett, που ξεκίνησε την πορεία του μοιράζοντας φυλλάδια και μιλά γι’ αυτόν όλη η Wall Street