ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κυρανάκης: Στόχος μας από Σεπτέμβριο η 24ωρη λειτουργία μετρό, τραμ και λεωφορείων τα Σαββατοκύριακα
Τον σιδηρόδρομο δεν θα πετύχουμε να τον αλλάξουμε με υποσχέσεις, αλλά με πράξεις τονίζει μέσω της συνέντευξής του στο Mononews o αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης για το νομοσχέδιο που έφερε για τα τρένα ξεκαθαρίζοντας παράλληλα πως τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι άμεσης παρέμβασης και δεν αποτελούν το πλήρες όραμα μας για το σιδηρόδρομο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης μιλάει για το Ενιαίο Κέντρο Επιχείρησης για τα τρένα και μεταξύ άλλων επισημαίνει πως θα έχει τη δυνατότητα να δίνει εντολή ακόμη και για ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας ενώ στο Κέντρο θα συμμετέχουν τόσο επόπτες του ΟΣΕ, όσο και εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών εταιρειών, της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.
Παράλληλα ο αναπληρωτής υπουργός αρμόδιος για τις μεταφορές αναφέρεται και στο ανθρώπινο δυναμικό και στο πλαίσιο για τις ιατρικές και ψυχομετρικές δοκιμασίες που προβλέπονται ενώ για τους υπαλλήλους του ΟΣΕ σημειώνει πως ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας, οι ποινές θα κυμαίνονται από την υποχρεωτική επανεκπαίδευση έως και την απόλυση.
Ο νέος σχεδιασμός περιλαμβάνει ακομα ότι οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα οφείλουν να συμμορφώνονται με τις προβλεπόμενες από τον νόμο κυρώσεις και των δικών τους εργαζομένων, ενώ αν διαπιστωθεί ότι μηχανοδηγός που θα έπρεπε να έχει απομακρυνθεί συνεχίζει να εργάζεται, η ποινή θα μεταφέρεται στην ίδια την επιχείρηση, της οποίας θα αναστέλλεται η άδεια λειτουργίας.
Ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης όμως απαντάει και για τη Hellenic Train και το τι θα επαναξεταστει με τη σύμβαση που έχει υπογραφεί ενώ αποκαλύπτει πως το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα μεταβεί στην Ιταλία, όπου θα έχει συναντήσεις τόσο με τον ομόλογο μου, όσο και με την μητρική εταιρεία.
«Σίγουρα υπάρχουν στοιχεία της σύμβασης, τα οποία πρέπει να επανεξεταστούν, ώστε να εξασφαλιστεί η καλύτερη λειτουργία και παρακολούθηση της σύμβασης, αλλά και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό» τονίζει.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης κάνουν λόγο για επικοινωνιακό αποπροσανατολισμό σε σχέση με το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση των σιδηροδρόμων αφού όπως υποστηρίζουν ανακυκλώνει τα ίδια προβλήματα. Τι λέτε;
Έχω τονίσει από την πρώτη στιγμή της παρουσίας μου στο Υπουργείο Μεταφορών, ειδικά στην παρούσα συγκυρία, ότι δεν αντιλαμβάνομαι τον ρόλο μου ως κάποιου που θέλει να είναι σε τροχιά διαρκούς σύγκρουσης με την αντιπολίτευση. Πράγματι, υπάρχουν φωνές λαϊκισμού και τοξικότητας, που κοιτάζουν πώς θα προσκομίσουν πρόσκαιρα μικροκομματικά και δημοσκοπικά οφέλη.
Πιστεύω όμως ειλικρινά, ότι υπάρχουν και εκείνοι που ενδιαφέρονται πραγματικά για το πώς θα μπορέσουμε με συνεργασία και ουσιαστικό διάλογο, να κάνουμε κάτι καλύτερο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο οποίος διαχρονικά και με ευθύνες όλων των κομμάτων που άσκησαν διακυβέρνηση, ειδικά την δεκαετία της κρίσης, δυστυχώς παραμελήθηκε. Είμαστε εδώ να ακούσουμε προτάσεις που θα κατατεθούν στη διαβούλευση, αλλά και στη συζήτηση που θα γίνει στις επιτροπές και την Ολομέλεια της Βουλής.
Σε ένα τόσο σημαντικό θέμα, που λόγω και του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών απασχολεί και σωστά την ελληνική κοινωνία, δεν σκοπεύουμε να επιβάλλουμε μια πολιτική με αυστηρά κομματικούς όρους. Ούτως ή άλλως, τα μέτρα άμεσης εφαρμογής που ανακοινώσαμε με την παρουσίαση του νομοσχεδίου δεν αποτελούν το πλήρες όραμά μας για τον σιδηρόδρομο, αλλά τις πρώτες άμεσες παρεμβάσεις. Τον σιδηρόδρομο δεν θα πετύχουμε να τον αλλάξουμε με υποσχέσεις, αλλά με πράξεις.
Με το νέο σχέδιο προχωράτε σε νέες δομές ασφαλειας όπως με το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας ή τη νέα πλατφόρμα που θα ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο που θα βρίσκονται τα τρένα.
Ναι, και χαίρομαι που με ρωτάτε για αυτά. Το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας που ιδρύουμε θα βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία τόσο με τις τοπικές τηλεδιοικήσεις, τα σταθμαρχεία, το Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων, αλλά και το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού, ενώ θα επιβλέπει και την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Στόχος είναι να το Κέντρο αυτό να έχει πλήρη εικόνα, σε πραγματικό χρόνο, για το σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου και τους συρμούς, ώστε να μπορεί να επεμβαίνει όπου χρειάζεται και να πράττει τα δέοντα.
Το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας θα έχει δηλαδή την αρμοδιότητα να επεμβαίνει και σε απλές περιπτώσεις ακίνδυνων παραβιάσεων όπως αυτές θα καταγράφονται ψηφιακά, αλλά τόσο και σε περιπτώσεις δυνητικού κινδύνου, όπου θα επικοινωνεί άμεσα με τις τηλεδιοικήσεις και τον μηχανοδηγό. Σε περίπτωση άμεσου κινδύνου, το ΕΚΕ όπως θα ονομάζεται, θα έχει τη δυνατότητα να δίνει εντολή ακόμη και για ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας. Είναι πολύ σημαντικό επίσης ότι θα συμμετέχουν στο ΕΚΕ τόσο επόπτες του ΟΣΕ, όσο και εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών εταιρειών, της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.
Σε ό,τι αφορά την πλατφόρμα railway.gov.gr, με βάση τον σχεδιασμό μας, θα περιλαμβάνει ένα εσωστρεφές σκέλος, το οποίο θα αξιοποιεί το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας για τη λειτουργία του, αλλά και ένα εξωστρεφές, από το οποίο κάθε επιβάτης, κάθε πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει πού βρίσκονται τα τρένα ανά πάσα στιγμή, σε όλο το μήκος του δικτύου. Το τονίζω αυτό, σε όλο το μήκος του δικτύου, όχι μόνο όπου λειτουργεί τηλεδιοίκηση. Θα μπορεί ο κάθε γονιός να βλέπει πού βρίσκεται το τρένο που βάζει μέσα το παιδί του. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να αποκαταστήσουμε το κενό εμπιστοσύνης που υπάρχει.

Πέρα από την ψηφιακή αναβάθμιση όμως αλλάζετε και το σύστημα αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού των σιδηρόδρομων. Προβλέπονται ακόμα και απολύσεις για όσους εργαζόμενους κάνουν κάποιο λάθος.
Σωστά. Ήδη δρομολογείται η συνεργασία με τις υγειονομικές υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων, σε συνεργασία με τις οποίες θα διεξάγονται οι ψυχομετρικές και ιατρικές δοκιμασίες, αυστηρών προδιαγραφών για όσους υπηρετούν σε κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας.
Οι υποχρεωτικές δοκιμασίες καταλληλότητας στις οποίες θα καλούνται να ανταποκριθούν οι εργαζόμενοι τόσο κατά την πρόσληψη όσο και κατά την τακτική αξιολόγηση θα συμπεριλαμβάνουν δοκιμασίες αντανακλαστικών, ψυχομετρικές εξετάσεις, δοκιμές μέσω της χρήσης προσομοιωτών, γενικές ιατρικές εξετάσεις, εξετάσεις αισθήσεων, αιματολογικές για ναρκωτικές ουσίες, τεστ θεωρητικών γνώσεων, ορθοφωνία, διαχείριση σεναρίων κρίσεων υπό συνθήκες πίεσης.
Θέλουμε το ανθρώπινο δυναμικό που καλείται να διαχειριστεί επί καθημερινής βάσης ανθρώπινες ζωές, να αξιολογείται σε κάθε πιθανό – ρεαλιστικό σενάριο και να έχει πλήρη συναίσθηση της ευθύνης που φέρει όταν φτάσει να ασκεί τα καθήκοντά του.
Σε ό,τι αφορά τις παραβάσεις, προβλέπεται στο νομοσχέδιο η κατηγοριοποίησή τους σε υψηλού, μεσαίου και χαμηλού κινδύνου, ενώ με το σύστημα ψηφιακής καταγραφής θα προκύπτει η σώρευση παραβάσεων σε ένα μόνο πρόσωπο. Για τους υπαλλήλους του ΟΣΕ, ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας, οι ποινές θα κυμαίνονται από την υποχρεωτική επανεκπαίδευση έως και την απόλυση.
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα οφείλουν να συμμορφώνονται με τις προβλεπόμενες από τον νόμο κυρώσεις και των δικών τους εργαζομένων, ενώ αν διαπιστωθεί ότι μηχανοδηγός που θα έπρεπε να έχει απομακρυνθεί λόγω επικινδυνότητας από τη θέση του, συνεχίζει να εργάζεται κανονικά, η ποινή θα μεταφέρεται στην ίδια την επιχείρηση, της οποίας θα αναστέλλεται η άδεια λειτουργίας.
Ο σχεδιασμός που τρέχετε για τα τρένα θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2027 που έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση;
Τα μέτρα που ανακοινώσαμε ήταν τα μέτρα άμεσης εφαρμογής τα οποία είχαμε υποχρέωση να λάβουμε ώστε να υπάρξει όσο το δυνατόν πιο άμεσα, ουσιαστική αναβάθμιση των συστημάτων και δομών ασφαλείας. Και οφείλω να υπογραμμίσω σε κάθε τόνο ότι δεν ξεκινήσαμε από το μηδέν. Τα τελευταία δύο χρόνια έγινε αθόρυβα και μεθοδικά πολλή δουλειά, η οποία ωρίμασε πλέον να αποκτήσει ορατότητα και να επιταχυνθεί.
Οπότε για να απαντήσω και στον πυρήνα του ερωτήματός σας, τα μέτρα που ανακοινώσαμε θα βρίσκονται σε στάδιο ολοκλήρωσης πολύ νωρίτερα από το 2027 και επισημαίνω ότι δεν αποτελούν το συνολικό όραμα μας για τον σιδηρόδρομο.
Η επαναδιαπραγμάτευση με τη Hellenic train μπορεί να αφορά συνολικά τη σύμβαση που έχει υπογράψει με το ελληνικό δημόσιο;
Ζητάμε ως κράτος από την Hellenic Train να επενδύσει σοβαρά σε μια σειρά από τομείς. Νέο στόλο τρένων, εκπαίδευση προσωπικού, αυστηρή αξιολόγηση. Πολλά από αυτά είναι προβλέψεις που θα απορρέουν μέσα από όσα φέρνουμε με το νέο νομοσχέδιο, ορισμένα άλλα θα προστεθούν όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία αναθεώρησης και εκσυγχρονισμού του ΓΚΚ (Γενικός Κανονισμός Κίνησης). Ωστόσο, το σύνολο αυτών μας των παρεμβάσεων έχει ως πρωταρχικό μέλημα να ενισχύσουμε τα μέτρα ασφάλειας και να προσθέσουμε νέες δικλίδες.
Θέλουμε όμως να κάνουμε και συνολικά την εμπειρία του επιβάτη στον σιδηρόδρομο όσο γίνεται πιο καλή. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα μεταβώ και ο ίδιος στην Ιταλία, όπου θα έχω συναντήσεις τόσο με τον ομόλογο μου, όσο και με την μητρική εταιρεία της Hellenic Train. Σίγουρα υπάρχουν στοιχεία της σύμβασης, τα οποία πρέπει να επανεξεταστούν, ώστε να εξασφαλιστεί η καλύτερη λειτουργία και παρακολούθηση της σύμβασης, αλλά και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό.
Διαβάστε επίσης:
Ο Παύλος Μαρινάκης στο My Story: Το μπάσκετ, η Νομική, το πέρασμα από τη δημοσιογραφία, Τέμπη και οικονομία και η μεγάλη πολιτική πρόκληση
Τι «έψαξε» η Fitch στο υπουργείο Οικονομικών – Τι θα γίνει με την αξιολόγηση του Scope
Νικόδημος Φαρμάκης: Ποιος είναι ο «τσάρος» των οικονομικών της Εκκλησίας που θέλει να γίνει τραπεζίτης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Επιχείρηση «μαμούθ» στην Πάτρα: Εξαρθρώθηκαν διεθνείς εγκληματικές οργανώσεις σε υποθέσεις αρχαιοκαπηλίας
- Πετρέλαιο: Νέα βουτιά 6% – Kάτω από τα 68 δολάρια το βαρέλι το Brent
- Πηγές Πενταγώνου: «Αντεξαν» οι πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν
- Συναγερμός στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου: Βρέθηκαν ισχυρά εκρηκτικά και φυτίλι
