• Κοινωνία

    Ζητείται λύση στον γρίφο των εφάπαξ για τους μηχανικούς

    • Αργυρώ Μαυρούλη

    Νότης Μηταράκης


     “Φρένο” στην ευνοϊκότερη μεταχείριση μερίδας του πρώην τομέα Πρόνοιας Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, που έλαβε υψηλότερο εφάπαξ σε σχέση με αυτό που προβλεπόταν με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου, έβαλε με απόφασή του ο υφυπουργός για θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης Νότης Μηταράκης.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, εντός των επόμενων εβδομάδων θα είναι έτοιμη η σωστή εγκύκλιος για τον υπολογισμό των εφάπαξ με βάση το νόμο Κατρούγκαλου.

    Άγνωστο παραμείνει εάν ο κ. Μηταράκης θα ζητήσει να επιστραφούν πίσω τα χρήματα από όσους έλαβαν μεγαλύτερα εφάπαξ από αυτά που θα έπρεπε.

    Το σχετικό έγγραφο του υφυπουργού ήρθε μετά τις παρατηρήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη (20/4/2019) και τις ενστάσεις του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης (25/6/2019), τις οποίες γνώριζε και η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει σε κάποια αλλαγή.

    Ο υπολογισμός των εφάπαξ έγινε μάλιστα, όπως καταγγέλλει ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Νότης Μηταράκης, σύμφωνα με απλή εγκύκλιο που εξέδωσε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, τον Μάρτιο του 2018, παρακάμπτοντας όσα προβλέπει ο νόμος που ψήφισε το 2016.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, η έρευνα για τον αριθμό των εφάπαξ που καταβληθήκαν θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του μήνα.

    Τι προέβλεπε ο νόμος

    Ο νόμος 4387/2016 προβλέπει ότι το εφάπαξ θα ισούται με το άθροισμα του τμήματος εφάπαξ παροχής που αντιστοιχεί στα έτη ασφάλισης μέχρι 31/12/2013 και του τμήματος που αντιστοιχεί στα έτη από 1/1/2014 και εφεξής.

    Για το διάστημα έως το 2013 γίνεται διάκριση μεταξύ μισθωτών και αυτοτελώς απασχολουμένων.

    Για τους μισθωτούς υπάρχει διάκριση μεταξύ αυτών που είχαν εισφορά 4% επί των αποδοχών και αυτών που είχαν διαφορετικό ποσοστό.

    Επιπλέον, προβλέπεται ότι ως αποδοχές για τον υπολογισμό του εφάπαξ νοείται για τους μισθωτούς ο μέσος όρος των αποδοχών κατά τα 5 τελευταία έτη έως και τις 31/12/2013.

    Για τους αυτοτελώς απασχολούμενους υπολογίζεται ο μέσος όρος των τιμών των ασφαλιστικών κατηγοριών, επί των οποίων υπεβλήθησαν εισφορές κατά τα πέντε τελευταία έτη έως το 2013.

    Ωστόσο, εγκύκλιος που εκδόθηκε στις 13/3/2018 καθορίζει τις αποδοχές για τον υπολογισμό της εφάπαξ παροχής των πριν από την 1/1/1993 ασφαλισμένων, ειδικά του πρ. Τομέα Πρόνοιας Μηχανικών και ανατρέπει τα όσα ο νόμος προβλέπει.

    Στην πράξη, παύει τη διάκριση μεταξύ μισθωτών και αυτοτελώς απασχολουμένων, παύει τη διάκριση μεταξύ μισθωτών με εισφορά 4% και αυτών που είχαν διαφορετικό ποσοστό και εισάγει διαφορετική βάση υπολογισμού των αποδοχών.

    Στις ενστάσεις επισημαίνεται ότι ο νόμος παρακάμφθηκε και αλλοιώθηκε με απλή εγκύκλιο, που ευνοεί μερίδα ασφαλισμένων ενώ θα έπρεπε οι όποιες αλλαγές να γίνουν με νέα -τροποποιητική- διάταξη νόμου που να ισχύει για όλους.

    Αρνητική, μάλιστα, στην αλλαγή νόμου με εγκύκλιο ήταν και η εισήγηση που είχε κάνει η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου, η οποία δεν εισακούστηκε.

    Η εγκύκλιος (με ΑΔΑ ΩΙΙ0465Θ1Ω-6ΦΣ και ημερομηνία 13.3.2018), την οποία είχε υπογράψει ο πρώην υφυπουργός Τάσος Πετρόπουλος, μετέβαλε τον κανόνα του άρθρου 35 παρ. 4 του νόμου 4387/2016 (νόμος Κατρούγκαλου) και εισήγαγε ειδικά για τους πριν από το 1993 ασφαλισμένους του πρώην ΤΣΜΕΔΕ έναν διαφορετικό τρόπο υπολογισμού του εφάπαξ, που οδηγούσε σε ποσά κατά πολύ υψηλότερα έναντι των μετά το 1993 ασφαλισμένων του ίδιου φορέα.

    Το αποτέλεσμα ήταν να πληρωθούν υψηλά εφάπαξ σε συγκεκριμένη κατηγορία ασφαλισμένων (με εισφορές πριν από το 1993 στον κλάδο Πρόνοιας του ΤΣΜΕΔΕ) ενώ την ίδια στιγμή για τους μετά το 1993 ισχύουν οι περιορισμοί του νόμου που μειώνει σημαντικά το εφάπαξ.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ