ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Κομβικής σημασίας για την επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά και το επενδυτικό πρόγραμμα της Cosco είναι η αυριανή συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Δεκάδες κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής, δικηγόροι και δήμοι επιχειρούν να μπλοκάρουν ξανά τα έργα προσβάλλοντας εκ νέου το Μaster Ρlan του Λιμένα.
Ενώπιον της επταμελούς συνθέσεως του E΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, συζητείται αύριο το πρωί σειρά υποθέσεων, με εισηγητές τους Συμβούλους Χ. Λιάκουρα, Χ. Μπολόφη και Δ. Βανδώρο, στις οποίες προσβάλλονται, μεταξύ άλλων, από το Δικηγορικό Σύλλογο Πειραιά, το Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας και μεγάλο αριθμό κατοίκων, το Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο εγκρίθηκε το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και η Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) του Λιμένα Πειραιώς, καθώς και άλλες πράξεις που αφορούν, ιδίως, την περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων βελτίωσης και επέκτασης του Λιμένος Πειραιώς, μεταξύ των οποίων οι εκδοθείσες αποφάσεις έγκρισης περιβαλλοντικών όρων.
Οι υποθέσεις αυτές φέρονται προς συζήτηση ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, σε συνέχεια της 547/2022 αποφάσεως της Ολομέλειας του ΣτΕ.
Τότε το Ανώτατο Δικαστήριο είχε “μπλοκάρει” το έργο κρίνοντας ότι πριν από την εκπόνηση του master plan του Λιμένα Πειραιώς έπρεπε να έχει προηγηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση με την έγκριση σχετικής Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.
Επιπλέον το ΣτΕ είχε εκδώσει το υπ’ αριθμόν 154/2022 Πρακτικό Επεξεργασίας, με το οποίο γνωμοδότησε επί του σχεδίου του προεδρικού διατάγματος για την έγκριση του master plan του Λιμένα Πειραιώς και έκρινε το τελευταίο νόμιμο με παρατηρήσεις.
Στο πλαίσιο των υποθέσεων αυτών, το Δικαστήριο καλείται τωρα να αποφασίσει, μεταξύ άλλων, ως προς την πληρότητα και την επάρκεια της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (μεταξύ άλλων ως προς την εκτίμηση των επιπτώσεων από τον κυκλοφοριακό φόρτο) και συνακόλουθα, ως προς το εάν η τελευταία πληροί τις απαιτήσεις της οδηγίας 2001/42/ΕΚ.
Επιπλέον, το Δικαστήριο καλείται να αποφασίσει εάν το προσβαλλόμενο προεδρικό διάταγμα παραβιάζει το άρθρο 24 του Συντάγματος, καθώς, κατά τους αιτούντες, αυτό προβαίνει σε ευκαιριακή και αποσπασματική ανάπτυξη του λιμένος Πειραιώς χωρίς προηγούμενο ευρύτερο χωροταξικό σχεδιασμό, επιδεινώνει τους όρους διαβίωσης των κατοίκων των παραλιμένιων περιοχών και δεν προστατεύει επαρκώς το πολιτιστικό περιβάλλον της περιοχής.
Επιπλέον, το ΣτΕ καλείται να αποφανθεί:
●Εάν η διαβούλευση που προηγήθηκε της έκδοσης του προσβαλλόμενου προεδρικού διατάγματος ήταν σύμφωνη με το ενωσιακό δίκαιο και τη σύμβαση του Aarhus.
●Εάν η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων έτους 2023 είναι σύμφωνη με τις διατάξεις του εθνικού και ενωσιακού δικαίου και της σύμβασης του Aarhus και συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, εάν η προηγηθείσα διαδικασία διαβούλευσης και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων πληρούσαν τις απαιτήσεις αυτών, εάν η Διοίκηση όφειλε να είχε προβεί σε προκαταρκτικό περιβαλλοντικό έλεγχο (screening) και προηγούμενη ειδική οικολογική αξιολόγηση, δεδομένου ότι το έργο βρίσκεται πλησίον περιοχών του δικτύου Natura 2000, καθώς και εάν προστατεύονται επαρκώς το πολιτιστικό περιβάλλον της περιοχής και το τοπίο της Πειραϊκής Χερσονήσου.
Κάποιοι από τους αιτούντες ζητούν να υποβληθεί προδικαστικό ερώτημα στο ΔΕΕ για την ερµηνεία διατάξεων του ενωσιακού δικαίου.
Διαβάστε επίσης:
Γαλλία: Νεκρός ο Πρέσβης της Νότιας Αφρικής – Έπεσε από τον 22ο όροφο ξενοδοχείου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
