• Κοινωνία

    Πιερρακάκης: 4 +1 τομές που έρχονται στον χώρο της Εκπαίδευσης

    Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης


    Με ταχείς ρυθμούς ξεκινάει η νέα χρονιά για τον Κυριάκο Πιερρακάκη ο οποίος έχει βάλει στόχο να παρουσιάσει ένα πυκνό νομοθετικό έργο στην Παιδεία τους επόμενους μήνες, φέρνοντας μεταρρυθμίσεις σε όλες τις βαθμίδες.

    Το μεγαλύτερο στοίχημα για τον ίδιο αλλά και για την κυβέρνηση είναι να ολοκληρωθεί μέσα στον Φεβρουάριο η ψήφιση του νομοσχεδίου «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», το οποίο θα δώσει το πράσινο φως σε πανεπιστήμια του εξωτερικού να ανοίξουν για πρώτη φορά μη κρατικά μη κερδοσκοπικά παραρτήματα στη χώρα.

    H αρχή γίνεται με το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και κατάρτιση κι εντός του επόμενου έτους αναμένονται και τα υπόλοιπα νομοθετήματα που φιλοδοξεί η πολιτική ηγεσία να καλύψουν όλο το φάσμα της εκπαίδευσης.

    Μη κρατικά Πανεπιστήμια

    Εντός του Ιανουαρίου αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο», το οποίο περιλαμβάνει διατάξεις για την ενίσχυση και την γραφειοκρατική απελευθέρωση των δημοσίων πανεπιστημίων αλλά και τα κριτήρια λειτουργίας των μη κρατικών πανεπιστημίων.

    Πρόβλεψη για υποτροφίες, ερευνητική δραστηριότητα, πανεπιστημιακούς με διδακτορικό τίτλο, ολοκληρωμένες κτιριακές υποδομές με πρόβλεψη για βιβλιοθήκες και εργαστήρια, μελέτες βιωσιμότητας και οικονομικό πλάνο είναι μόνο μερικές από τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου, το οποίο θα περιλαμβάνει μια σειρά αυστηρών προδιαγραφών για την λειτουργία των παραρτημάτων αλλά και διαρκή έλεγχο από αρμόδια ανεξάρτητη Αρχή για το αν πληρούνται οι κανόνες.

    Τα παραρτήματα θα αποτελούν μη κερδοσκοπικά ιδρύματα, με στόχο μια ασφαλή ερμηνεία του άρθρου 16. «Τα κριτήρια που θα θέσουμε θα είναι τα αυστηρότερα της Ευρώπης», έχει διαμηνύσει σε δηλώσεις του ο κ. Πιερρακάκης, υποστηρίζοντας ότι το νομοσχέδιο προβλέπει πρωτίστως την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου, ανοίγοντας παράλληλα τον δρόμο σε μία νέα προοπτική για τη χώρα. «Yλοποιούμε μια πολιτική ανοιχτών οριζόντων, που θα επιτρέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, μέσα από ένα πλαίσιο αυστηρών και συνάμα λειτουργικών ποιοτικών κριτηρίων που εξασφαλίζει ότι θα προσελκύσουμε υψηλού επιπέδου πανεπιστήμια του εξωτερικού».

    Για το ενδιαφέρον των ξένων πανεπιστημίων, το υπουργείο Παιδείας σημειώνει ότι γίνονται ζυμώσεις, με αρκετά ιδρύματα να μελετούν το ενδεχόμενο ίδρυσης ενός παραρτήματος. Τα κυπριακά πανεπιστήμια, όπως το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας που ήδη συζητάει την ίδρυση της πρώτης κρατικής ιατρικής σχολής στη χώρα μας.

    Τα πτυχία των παραρτημάτων θα προσφέρουν πλήρη αναγνώριση, επαγγελματική αλλά και ακαδημαϊκή, όπως ακριβώς συμβαίνει με τους τίτλους σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων.

    Στο μέτωπο των κολεγίων από την άλλη επικρατεί αναβρασμός, καθώς αν και αρκετά από αυτά έχουν κάνει τα τελευταία χρόνια σημαντικές επενδύσεις για την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, το κριτήριο του μη κερδοσκοπικού ιδρύματος τους αιφνιδίασε. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, το νομοσχέδιο δεν αλλάζει τίποτα για τα κολέγια, τα οποία ανήκουν στην μεταλυκειακή βαθμίδα της εκπαίδευσης, χωρίς όμως να αποκλείονται από την δυνατότητα ίδρυσης ενός μη κρατικού πανεπιστημίου, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις.

    Επαγγελματική εκπαίδευση

    Μία διοικητική αναδιάρθρωση που θα ανοίξει τον δίαυλο επικοινωνίας των δομών της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας με εξασφαλισμένη την ψηφιοποίηση της διαδικασίας είναι η φιλοσοφία του νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, το οποίο αναμένεται εντός του επόμενου δεκαημέρου να κατατεθεί στη Βουλή.

    Στην πράξη θα δημιουργηθούν 60 δομές campus για την καλύτερη διασύνδεση των ΕΠΑΛ και ΙΕΚ (τα οποία θα μετονομαστούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης), θα λειτουργήσει ψηφιακή πύλη διασύνδεσης των αποφοίτων με την αγορά εργασίας και η επαγγελματική εκπαίδευση θα χρηματοδοτηθεί με τουλάχιστον 120 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των υποδομών της.

    «Θέλουμε να καταστήσουμε την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση πρώτη, ελκυστική και αξιόπιστη επιλογή για πολλούς νέους μας», είχε αναφέρει κ. Πιερρακάκης  κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου, χαρακτηρίζοντας ως «αυτονόητη» την ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

    Το νομοσχέδιο θα κατέβει στη Βουλή στα μέσα Ιανουαρίου και θα ψηφιστεί εντός του μήνα, ώστε να πάρει σειρά το νομοσχέδιο για το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο».

    Από το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» στο «Ανοιχτό Σχολείο»

    Η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση μπαίνουν στο μικροσκόπιο του υπουργού Παιδείας, ο οποίος έχει ήδη ξεκινήσει να μελετάει προτάσεις.

    Στην ίδια λογική με τα δημόσια πανεπιστήμια, ο κ. Πιερρακάκης στοχεύει στην αποδέσμευση των διαδικασιών από τη γραφειοκρατία και στην ταυτόχρονη ψηφιοποίηση των συστημάτων, εκμεταλλευόμενος και την πρότερη εμπειρία του στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

    Αυτό προβλέπει ταχύτερες διαδικασίες για τους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη εκπαίδευσης σε γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά και ψηφιακά εργαλεία προς διευκόλυνση των γονέων όπως ενημέρωση μέσω email ή μηνύματος για τις επιδόσεις των παιδιών τους, δράσεις και επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς.

    Εθνικό απολυτήριο

    Ο φάκελο της αναβάθμισης του απολυτηρίου Λυκείου αναμένεται να ανοίξει άμεσα. Το εθνικό απολυτήριο αν και έχει βρεθεί κατά καιρούς στα προγράμματα προηγούμενων κυβερνήσεων και στις εξαγγελίες των προκατόχων του και απασχολεί την τελευταία 20ετία τον δημόσιο διάλογο, δεν έχει επιτευχθεί ακόμα.

    Αν και δεν έχει κλειδώσει ακόμα καμία αλλαγή, τα σενάρια που φαίνεται να μελετώνται από τον υπουργό και την ομάδα του έχουν ως γνώμονα τις διεθνείς πρακτικές αλλά και το κεκτημένο των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Η φιλοσοφία του Εθνικού Απολυτηρίου είναι να δημιουργηθεί ένα αξιόπιστο σύστημα αξιολόγησης με τις επιδόσεις των αποφοίτων και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου να προσμετρούνται στο γενικό μέσο όρο.

    Η θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου θα λειτουργήσει κομβικά και στον διάλογο που έχει ανοίξει για την είσοδο των υποψηφίων στα μη κρατικά πανεπιστήμια, αναβαθμίζοντας την αξιολόγηση των αποφοίτων του Λυκείου, οι οποίοι στη συνέχεια θα διεκδικήσουν μία θέση στα ιδιωτικά ιδρύματα.

    Ειδική Αγωγή

    Ήδη από την πρώτη του εμφάνιση στη Βουλή, ο Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στο ευαίσθητο θέμα της ειδικής αγωγής, ως ένα από τα πρώτα ζητήματα που θα κληθεί να διαχειριστεί.

    Την άνοιξη του 2024 αναμένεται να δημοσιοποιηθούν οι πρώτες πληροφορίες για την κατεύθυνση των πρωτοβουλιών του, με τις διατάξεις να περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στο νομοσχέδιο για το «Ανοιχτό Σχολείο».

    Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο στοχεύει στην αναδιάρθρωση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), τα οποία αξιολογούν τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών, και ενεργή εμπλοκή του υπουργείου Παιδείας στην προσχολική αγωγή με τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για νήπια, εργαλεία υπό τη μορφή παιχνιδιών, σταθμισμένες κλίμακες αξιολόγησης και ερωτηματολόγια για την έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση σε μαθησιακές δυσκολίες.

    Διαβάστε επίσης:

    Πιερρακάκης: Με αναδρομική ισχύ η εγκύκλιος για τις απουσίες μαθητών λόγω covid-19

    Αναβρασμός σε 35 κολλέγια για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια – Τι φοβούνται οι κολλεγιάρχες

    Μη κρατικά πανεπιστήμια: Με ποια κριτήρια θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2025



    ΣΧΟΛΙΑ