Πολιτισμός

Το απίθανο ταξίδι της Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων – Η εικονική και η αληθινή ηρωίδα


Τι έγινε όταν η Αλίκη έπεσε στην τρύπα του λαγού; Απίστευτα, ανατρεπτικά, φανταστικά πράγματα, αν και απολύτως φυσιολογικά σ΄έναν κόσμο, που σε τίποτε δεν έμοιαζε με τον ανθρώπινο.

Πρόκειται για την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων φυσικά, που ενάμιση αιώνα μετά την πρώτη έκδοση του έργου, αποτελεί σταθερά ένα παγκόσμιο, πολιτιστικό φαινόμενο. Έγινε ταινία για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση, έγινε κινούμενα σχέδια, ανέβηκε στο θέατρο, υπήρξε πηγή έμπνευσης για μεγάλους χορογράφους, μουσικούς και ζωγράφους, αποτυπώθηκε ακόμη και στα πιο ευτελή, διακοσμητικά αντικείμενα.

Όλη αυτή την εξέλιξη ενός από τα πιο δημοφιλή βιβλία παιδικής λογοτεχνίας στον κόσμο ιχνηλατεί τώρα το Μουσείο Victoria & Albert του Λονδίνου με μια έκθεση, που με τίτλο «Alice: Curiouser and Curiouser» θα εγκαινιαστεί τον Μάρτιο.

Νωρίτερα όμως, από τις 22 Οκτωβρίου ετοιμάζεται να δώσει μία πρόγευση μέσω της μαγείας της εικονικής πραγματικότητας. Καλεί το κοινό να μπει «βαθιά μέσα στην λαγότρυπα» μαζί με την Αλίκη για ένα βιώσει έναν άλλο φανταστικό κόσμο μέσα από το διάρκειας 45 λεπτών «Alice in Wonderland Show». Έναν κόσμο, όπου παρελαύνουν «Από λαγότρυπες μέχρι καθρέφτες και από φλαμίνγκο μέχρι σκαντζόχοιρους», όπως λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Κέιτ Μπέιλι. Μαζί βεβαίως με κινούμενα οπτικά εφέ, όπως τη λιμνούλα με τα δάκρια της Αλίκης ή τον αλλοπρόσαλλο διάδρομο με τις πόρτες.

Εικονική πραγματικότητα

«Ο κόσμος των θαυμάτων και ειδικά το απίθανο ταξίδι της Αλίκης μέσα σ’ ένα φανταστικό σύμπαν είναι ο καταλληλότερος για την εικονική πραγματικότητα», δηλώνει επίσης η Κέιτ Μπέιλι θυμίζοντας, ότι από τότε που γράφτηκαν από τον Λιούις Κάρολ τα βιβλία «Η Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και «Μέσα απ’ τον Σπασμένο Καθρέφτη» δεν παύουν με τις ιδέες και τις έννοιές τους να εκτοξεύουν τη φαντασία παιδιών αλλά και ενηλίκων.

Άλις Λίντελ, η Αλίκη της Χώρας των Θαυμάτων, το 1872

Όπως είναι γνωστό άλλωστε η σάτιρα, οι αλληγορίες και οι συμβολισμοί που περιλαμβάνονται στα δύο έργα εκτιμώνται ιδιαίτερα, κυρίως από τους μεγάλους, καθώς σ΄αυτούς φαίνεται, ότι απευθύνονται. Γιατί μπορεί ο μαθηματικός και συγγραφέας Τσαρλς Λούτγουϊτζ Ντότζσον (1832 – 1898), όπως ήταν το πραγματικό του όνομα να έγραψε την «Αλίκη» σαν ένα παραμύθι για να διασκεδάσει τις κόρες της φιλικής του οικογένειας των Λίντελ και μάλιστα το προόριζε αρχικά ως δώρο Χριστουγέννων σε μία από αυτές, την Άλις, όπως αναφέρεται στην αφιέρωσή του, δεν παραλείπει όμως να καυτηριάσει τις ιδέες και τις αντιλήψεις της συντηρητικής Βικτωριανής εποχής στην οποία έζησε. Την ευκαιρία, του την δίνει η μικρή φίλη του Αλίκη, που καθώς βρίσκεται μέσα στην λαγότρυπα όλα γύρω της ανατρέπονται κι ο κόσμος των ανθρώπων σχολιάζεται, επικρίνεται, χλευάζεται με θράσος.

Σκηνές εικονικής πραγματικότητας από την παραγωγή του Μουσείου Victoria & Albert

Η αληθινή Αλίκη

Πολλά έχουν γραφτεί πάντως και για το κορίτσι που ενέπνευσε τον Λιούις Κάρολ, την Άλις Λίντελ (1852 – 1934) μετέπειτα, Χάργκριβς, το τέταρτο από τα δέκα παιδιά του Χένρι Λίντελ, που ήταν ηγούμενος της Εκκλησίας του Χριστού της Οξφόρδης και ένας από τους συντάκτες του περίφημου Λεξικού Λίντελ-Σκοτ. Μέσα από τις φωτογραφίες της, κυρίως αυτές της σπουδαίας φωτογράφου Μάργκαρετ Κάμερον αναδεύεται μια γυναίκα με ιδιαίτερη πνευματικότητα και ομορφιά. Ένα άτομο που ακόμη και σε μικρή ηλικία μπορούσε να δώσει ώθηση για τη συγγραφή ενός από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας παιδικής λογοτεχνίας. Περισσότερα βεβαίως έχουν ειπωθεί για τον ίδιο του Λιούς Κάρολ κι άλλωστε ακόμη συζητείται η αφοσίωσή του στα νεαρά κορίτσια και σε ποιο βαθμό ήταν αυτό επιλήψιμο ή όχι.

Dorothea Tanning «Μια μικρή, νυχτερινή μουσική», 1943

Στην παραγωγή του V&A πάντως θέση έχει ειδικά η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» και έτσι στις 22 Οκτωβρίου, στις 2 μμ CST, το κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει την εκδήλωση είτε στο κανάλι του μουσείου στο YouTube είτε μέσω της πλατφόρμας ENGAGE (σε Windows PC ή συσκευή). Επίσης εγκαινιάζεται μια εμπειρία εικονικής πραγματικότητας στο σπίτι, το «Curious Alice», όπου οι χρήστες μπορούν να ακολουθήσουν τον λευκό κούνελο μέσα από κινούμενα σχέδια της ισλανδής καλλιτέχνιδας Kristjana S. Williams για την έκδοση που θα συνοδεύσει την έκθεση «Alice: Curiousier and Curiousier».

Σκηνές εικονικής πραγματικότητας από την παραγωγή του Μουσείου Victoria & Albert
Το έργο του Σαλβατόρ Νταλί «Ένα τρελό πάρτι τσαγιού», 1969
Η Zenaida Yanowsky ως κόκκινη Βασίλισσα στο μπαλέτο «Η Αλίκη στη χώρα των Θαυμάτων» στο Βασιλικό Μπαλέτο του Λονδίνου, το 2011
Οι τρεις αδερφές Λίντελ, από αριστερά: Λορίνα, Ήντιθ και Άλις, το 1872

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση


ΣΧΟΛΙΑ