• Πολιτισμός

    Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη: Με τους Αδαμάκο, Λάππα, Ξένου και Χαραλάμπους κατακτά την Art Athina

    Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη: Με τους Αδαμάκο, Λάππα, Ξένου και Χαραλάμπους κατακτά την Art Athina

    Η Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη, στον Πόρο


    Θα έλεγε κανείς αγγλιστί, ότι παρουσιάζει τους Big Guns. Δηλαδή ότι η Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη συμμετέχει στην Art Athina με το βαρύ πυροβολικό της ελληνικής σύγχρονης τέχνης: Γιάννη Αδαμάκο, Γιώργο Λάππα, Βάνα Ξένου, Πάνο Χαραλάμπους.

    Θα έλεγε κανείς,  ότι η CITRONNE Gallery (που η Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη διατηρεί στον Πόρο και στο Κολωνάκι) συμμετέχει στην Art Athina με μία πρόταση εξωστρέφειας. «Σταθερός της στόχος είναι ο διάλογος ανάμεσα στην ελληνική και την διεθνή καλλιτεχνική επικαιρότητα, καθώς και ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν της Τέχνης», σημειώνει και η ιδρύτρια της γκαλερί.

    Εφόσον και οι τέσσερις αυτοί εικαστικοί έχουν εμιφολοχωρήσει με αξιοσημείωτο τρόπο στα καλλιτεχνικά δρώμενα της διεθνούς σκηνής.

    Ο Γιώργος Λάππας (χαρακτηριστικά) και ο Πάνος Χαραλάμπους έχουν εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας. Η Βάνα Ξένου και ο Γιάννης Αδαμάκος έχουν σταθερά διεθνή εκθεσιακή παρουσία.

    Για την Art Athina, η CITRONNE Gallery οργανώνει μια ad hoc πρόταση. Δανείζεται προσεγγίσεις από την δεκαπενταετή εικαστική της εμπειρία και τις περνάει μέσα από το φίλτρο του παρόντος, της σύγχρονης γλώσσας.

    Γιάννης Αδαμάκος

    Ένα φλερτ με το όνειρο και την ψευδαίσθηση

    Ο Γιάννης Αδαμάκος φλερτάρει με τα όρια της συνείδησης, του πραγματικού, αισθητού κόσμου. Ανιχνεύει στο σκοτάδι τα σύνορα ανάμεσα στην αλήθεια και το όνειρο, που θολώνουν μέσα στη Μνήμη και το υποσυνείδητο. Το φως και το σκοτάδι, οι διαφορετικές τονικότητες που αλληλεπιδρούν σε αντίστηξη, οι σκιές, αντανακλούν το μόνιμο προβληματισμό του.

    «Όταν δουλεύω μ’ ενδιαφέρει να ζωγραφίσω την απόσταση μεταξύ συγκεκριμένου και αφηρημένου, μεταξύ της έκρηξης και της καταλαγής, με ενδιαφέρει να αξιοποιήσω το τυχαίο και να το εντάξω σε μια οργανωμένη ζωγραφική επιφάνεια», εξηγεί ο ίδιος.

    «Ο ορίζοντας, η ηρεμία που εκπέμπει η οριζόντια γραμμή και η ανησυχία, η ανάταση που προκαλεί η κάθετη, δημιουργούν τον κάνναβο πάνω στον οποίο κτίζω το έργο μου».

    Ο σουρεαλισμός της ανθρώπινης ύπαρξης

    Στην περίπτωση του Γιώργου Λάππα (όσο κανείς έφερε την pop art στην Αθήνα τη δεκαετία του 1970), η γκαλερί ανατρέχει στο διάσημο έργο (τρόπον τινά σε «πολλαπλά») Mappemonde ή ελληνιστί Χάρτης του Κόσμου. Ήταν το έργο που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 43η Μπιενάλε της Βενετίας το 1988.

    Το έργο θεωρείται τομή στην καλλιτεχνική του πορεία και ανήκει διεκδικεί μια θέση στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία της εποχής. Αποτελείται από σχεδόν 3.000 τρισδιάστατες φιγούρες διαφόρων υλικών, που συνθέτουν ένα ατέρμονο και ρευστό σύμπαν σε μικρογραφία. Υποκρύπτουν τον ενθουσιασμό του γλύπτη όσον αφορά τον πειραματισμό του με τον τρισδιάστο χώρο αλλά και τον σταθερό προβληματισμό του με τον σουρεαλισμό της ανθρώπινης ύπαρξης.

    Ας σημειωθεί ότι ο Γιώργος Λάππας (1950 – 2016) σπούδασε και κλινική ψυχολογία στην Αμερική (πέρα από την ΑΣΚΤ). Ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο για να εμπλουτίσει την τεχνική του.

    Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 αρχίζει να παράγει τα χαρακτηριστικά κόκκινα ανθρωπόμορφα γλυπτά του, σε φυσικό μέγεθος και σε ομάδες ή μόνα.

    Η CITRONNE Gallery παρουσίασε ξανά το έργο στην Αθήνα το 2018. Η εγκατάσταση έλαβε παραλλήλως τον υπότιτλο «Εγκιβωτισμός», εφόσον «εγκιβωτίστηκε» σε ένα αστικό διαμέρισμα, τον αθηναϊκό εκθεσιακό χώρο της γκαλερί.

    Γιώργος Λάππας, Μάτι

    Βάνα Ξένου: Η φιλοσοφία της γλυπτικής

    Η Βάνα Ξένου αποτυπώνει κάτι από την ύπαρξή της στα έργα της.

    Παράλληλα τα εμβαπτίζει στο ποτάμι της Ιστορίας ανασύροντας από τα βάθη της σύμβολα και επιρροές που εντυπώθηκαν στο συλλογικό υποσυνείδητο. Έτσι, μορφοποιείται στο γλωσσικό της ιδίωμα η αρχετυπική γυναίκα. Ως άλλη αρχέγονη Γαία, μητέρα και θεά από τη χριστιανική συνείδηση. Η φαντασία τής έχει προσδώσει πολλαπλά προσωπεία, από την αρχαία «περιπέτεια» και την τραγωδιακή «καταστροφή» μέχρι τη σημερινή μορφή της.

    Μέγαλο μέρος του καλλιτεχνικού σύμπαντος της Βάνας Ξένου στηρίζεται στα Ελευσίνια Μυστήρια και ξεδιπλώθηκε σε ενότητες.

    Σπούδασε στο Παρίσι, διδάσκει στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του ΕΜΠ.

    Πάνος Χαραλάμπους: Η αντοχή στο Χρόνο

    Ο Πάνος Χαραλάμπους εκπροσώπησε την Ελλάδα το 2019 στην 58th Biennale της Βενετίας.

    Στην Art Athina 2022, παρουσιάζει έργα από την ενότητα «Αρχείο καπνού».

    Χρησιμοποιεί γράμματα, λέξεις, ονόματα, αριθμούς, πράξεις, χρονολόγια πάνω σε στρώματα φύλλων καπνού και τοποθετεί το υλικό του μεταξύ  αναπαράστασης και αφηρημένης τέχνης. Σε αυτή την καλλιτεχνική πρακτική εμπλέκει και συσχετίζει χρονικότητες, συμπεριφορές, μοτίβα.

    Ο καπνός αποτελεί το τοτέμ του αφού ο Χαραλάμπους γεννήθηκε σε καμπνοχώρι της Αιτωλοακαρνανίας το 1965, που έσβησε τη δεκαετία του 1990 ακολουθώντας το πεπρωμένο της αγροτικής Ελλάδας.

    Έτσι, στο έργο του «αισθητοποιεί» την κλίμακα του χώρου και του χρόνου, από τις αγροτικές καλλιέργειες και το εμπόριο έως τους ακραιφνείς καπνιστές.

    «O καλλιτέχνης υπενθυμίζει και την συνέχεια, την αντοχή στον χρόνο: παραπέμπει συνειδητά στην παραδοσιακή καλλιέργεια και στα προϊόντα του καπνού, ένα βίωμα το οποίο σηματοδότησε πολιτισμικά την καθημερινότητα, την ελληνική και όχι μόνον», γράφουν οι διοργανωτές της έκθεσης.

    Τα έργα του λοιπόν συνιστούν φαντασιακά, διανοητικά τοπία ή «στεγνούς κήπους», (καλλιτεχνικά) πρωτόκολλα μιας παραγωγικής εμπειρίας.

    Με διεθνείς καταβολές

    Οι τέσσερεις αυτοί καλλιτέχνες έχουν παρουσιαστεί από την CITRONNE Gallery στον Πόρο και στην Αθήνα. Ως συνομιλητές της πρωτοπορίας έχουν ξεχωρίσει σε διεθνές επίπεδο.

    Η Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη εξ αρχής επιδίωξε να αναζητήσει (και να προωθήσει) ό,τι πιο οικουμενικό και εξωστρεφές στην ελληνική σύγχρονη τέχνη.

    «Κατά την πάγια τακτική της CITRONNE Gallery, η τοπική local κλίμακα συναντάται εικαστικά με την παγκόσμια global κλίμακα», όπως εξηγεί.

    Η Τατιάνα Σπινάρη Πολλάλη εξάλλου σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Μουσειολογία στην Αμερική (Διδακτορικό, Boston University, Μασαχουσέτη).

    Εργάστηκε στην πανεπιστημιακή γκαλερί του Boston University ενώ δίδαξε στο Boston College Ιστορία της Ευρωπαϊκής και Αμερικανικής Τέχνης του 19ου και 20ού αιώνα αλλά και Ιστορία της Φωτογραφίας. Το 2006 ξεκίνησε την γκαλερί Citronne στον Πόρο. Το 2018 εγκαινίασε δεύτερη αίθουσα στην Πατριάρχου Ιωακείμ, στο Κολωνάκι.

    Παντρεύτηκε τον καθηγητή αρχιτεκτονικής στο Χάρβαντ Σπύρο Πολλάλη, που κατάγεται από τον Πόρο του Σαρωνικού, απόγονος μεγάλης οικογένειας ναυτικών, με πατέρα Ναύαρχο.

    Έχει το μάτι για την καλλιτεχνική έκφραση που σηματοδοτεί το καίριο, το παγκόσμιο, το ανανεωτικό.

    Addendum

    Παραλλήλως, κατά την διάρκεια της Art Athina 2022, η CITRONNE Gallery παρουσιάζει στον χώρο της στο Κολωνάκι την έκθεση «Εγγύτητες και Αποστάσεις».  Δώδεκα καλλιτέχνες από την Αμερική, την Αφρική και την Ευρώπη, φωτίζουν με τα έργα τους νέες πτυχές καλλιτεχνικών αναζητήσεων.

    Συμμετέχουν Αντώνης Βολανάκης, Chiderah Bosah, Λελλέ Δεμερτζή, Courage Hunke, Cédric Kouamé, Αλέκος Κυραρίνης, Ebenezer Nana Bruce, Νικόλ Οικονομίδου, Dessislava Terzieva, Πάνος Φαμέλης, Πάνος Χαραλάμπους, Kwaku Yaro.

    Πληροφορίες

     Gallery Citronne στην Art Athina 2022
    Booth J3
    Διάρκεια: 16 – 19 Σεπτεμβρίου 2022 | 12:00 – 21:00



    ΣΧΟΛΙΑ