• Πολιτισμός

    Τατιάνα Αβέρωφ: Η Πινακοθήκη Αβέρωφ με τα τελευταία έργα της Συλλογής

    Τατιάνα Αβέρωφ: Η Πινακοθήκη Αβέρωφ με τα τελευταία έργα της Συλλογής

    Τατιάνα Αβέρωφ


    Η πολυμήχανη Τατιάνα Αβέρωφ παρουσίασε στη θαυμάσια Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ τα τελευταία αποκτήματα της Συλλογής. Πρόκειται για έργα που αποκτήθηκαν την περίοδο 2008-2021 είτε από δωρεές ιδιωτών είτε από τους ίδιους τους δημιουργούς τους.

    Η Πινακοθήκη (έτος ίδρυσης 1987) διευθύνεται από το κοινωφελές Ίδρυμα Ε. Αβέρωφ που ίδρυσε ο Ευάγγελος Αβέρωφ Τοσίτσας στο εντυπωσιακό Μέτσοβο αποκλειστικά και μόνο για το συγκεκριμένο σκοπό.

    Οι ειδικοί την εντάσσουν στα υψίπεδα του ελληνικού πολιτισμού: Ανεκτίμητο το κληροδότημα της μόνιμης συλλογής της για την ημέτερη τέχνη.

    Η έκθεση τιτλοφορείται Νέα αποκτήματα 2008-2021 και εγκαινιάστηκε από τον πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα το Σάββατο 23 Οκτωβρίου.

    Η αξιοσημείωτη Τατιάνα Αβέρωφ

    Αλλά έχει νόημα να αναφερθεί κανείς με συντομία στην πρόεδρο του κοινωφελούς Ιδρύματος Ε. Αβέρωφ (από το 1988) και διευθύντρια της Πινακοθήκης (από το 1995) Τατιάνα Αβέρωφ Ιωάννου.

    Σπούδασε την παιδική της λατρεία και κλίση, κλασικό μπαλέτο και σύγχρονο χορό σε φημισμένη σχολή στο Λονδίνο. Ύστερα απέκτησε δίπλωμα διδασκαλίας χορού στην Ελλάδα (επαγγελματική σχολή Γρηγοριάδου). Παράλληλα σπούδασε Φιλοσοφία και Ψυχολογία στο Κολέγιο Deree όπου εν αγνοία της την είχε γράψει η μητέρα της (κατά την απουσία της). Και σαν μην αρκούσε αυτό, συνέχισε τις σπουδές στην Κοινωνική Ψυχολογία στο περίφημο LSE του Λονδίνου. Εργάστηκε στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης πάνω από είκοσι χρόνια, ως σχολική ψυχολόγος.

    Διακρίθηκε όμως και στον ιδιαιτέρως απαιτητικό στίβο της ελληνικής πεζογραφίας. Έχει γράψει έξι μυθιστορήματα (όλα υποψήφια έγκριτων βραβείων) ενώ παραμένει μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και της Εταιρείας Λογοτεχνών και Συγγραφέων Ηπείρου. Κατ’ αρχήν θεωρεί τον εαυτό της συγγραφέα.

    Τον πατέρα της Ευάγγελο Αβέρωφ-Τοσίτσα τον χαρακτηρίζει ευθύβολα ο τίτλος της μυθιστορηματικής βιογραφίας Δέκα άνθρωποι σ’ έναν (εκδ. Μεταίχμιο 2014). Από εκείνος ίσως κληρονόμησε την πολυσχιδή προσωπικότητα. Να τα καταφέρνει όμως όλα με επιτυχία.

    Από τους πολλαπλούς ρόλους του σπουδαίου ευπατρίδη πολιτικού και πάλαι ποτέ αρχηγού της ΝΔ, ξεζωρίζει και η ίδια την ανιδιοτελή αφοσίωσή του στα κοινά του τόπου.

    Το επώνυμο Τοσίτσα προέρχεται επειδή ο άκληρος βαρώνος Μιχαήλ Τοσίτας της Ελβετίας (με καταγωγή από το Μέτσοβο), τον υιοθέτησε σε μεγάλη ηλικία.

    Η Τατιάνα Αβέρωφ – Ιωάννου παραμένει αντιπρόεδρος στο ΔΣ στο Ίδρυμα Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα με σημαντικό οικονομικό πολιτισμικό έργο στην περιοχή.

    Συμμετέχει στην οινοπαραγωγική δραστηριότητα και στη λειτουργία του εντυπωσιακού ξενοδοχείου Katogi Averoff Hotel and Winery.

    Στα εγκαίνια της έκθεσης Νέα αποκτήματα 2008-2021 τη συνόδευσε ο σύζυγός της Σωτήρης Ιωάννου καθώς και ο γιος τους, επιχειρηματίας Αλέξανδρος Ιωάννου.

    Εγκαίνια της έκθεσης από τον Κωνσταντίνο Τασούλα

    Με σύμμαχο την Όλγα Μεντζαφού

    Την έκθεση επιμελήθηκε η περίφημη Όλγα Μεντζαφού – Πολύζου. Εδώ και μια τριακονταετία περίπου παραμένει σύμβουλος της Συλλογής Αβέρωφ. Επιπλέον, παραμένει επίτιμη διευθύντρια Συλλογών και Μουσειολογικού Προγραμματισμού της Εθνικής Πινακοθήκης.

    Στα Νέα αποκτήματα 2008-2021 παρουσιάζονται πενήντα έλληνες καλλιτέχνες καλύπτοντας ευρύ χρονικό φάσμα. Για την ακρίβεια, από τον 19ο αιώνα (με Ν. Λύτρα, Κ. Βολανάκη, Ν. Ξυδιά, Π. Πανταζή, Π. Προσαλέντη μεταξύ άλλων) μέχρι σήμερα.

    Έργα που εκφράζουν διαφορετικά που όμως διατρέχουν τις κορυφογραμμές της νεοελληνικής ζωγραφικής.

    Από τον ιδιοφυή Αλέξανδρο Ψυχούλη (Ο κύκλος, 2019, δωρεά του καλλιτέχνη), ως τον Βασίλη Γερόδημο (Δραγασιά, 2019, δωρεά του καλλιτέχνη), τον Κώστα Τσώλη (Αμπελώνες Γινιέτς, 2019, δωρεά του καλλιτέχνη), Βιβέττα Χριστούλη (Χωρίς τίτλο, δωρεά της).

    Αποκτήθηκαν ύστερα από την ολοκλήρωση του κύριου κορμού της Συλλογής, όπως αυτή παρουσιάζεται στον κατάλογο Πινακοθήκη Ε. Αβέρωφ -Μέτσοβο, 2008. Επεκτείνουν τη ραχοκοκκαλιά της ως τη σύγχρονη εποχή ούτως ώστε να διακρίνονται οι πρόσφατες αναζητήσεις των ελλήνων δημιουργών.

    Ανακαίνηση της Πινακοθήκης

    Η Πινακοθήκη (έτος ιδρύσεως 1988), συνιστά μουσείο νεοελληνικής τέχνης.

    Το κτίριό της ανακαινίστηκε προσφάτως με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, πανταχού παρών και τα πάντα πληρών… Αποτελεί πλέον κτίριο πλήρως προσβάσιμο για άτομα με κινητικές δυσκολίες.

    Η μόνιμη έκθεση παρουσιάζει περί τα διακόσια έργα ελληνικής ζωγραφικής, χαρακτικής και γλυπτικής, ανεκτίμητης αξίας. Ξεκινάει από τους κλασικούς βιρτουόζους Ιωακωβίδη, Παρθένη, Μαλέα, Γαλάνη, Χατζηκυριάκου-Γκίκα... Και φτάνει στο σήμερα με Μόραλη, Τέτση, Μπότσογλου…

    Εκτός από τη Συλλογή, την Πινακοθήκη και το Ίδρυμα, υπάρχει και το Μουσείο Αβέρωφ, που συμπληρώνουν την τετραλογία Πολιτισμού υψηλής στάθμης στο Νομό Ιωαννίνων.

    Ίδρυμα Τοσίτσα και η σύγχρονη Τέχνη

    Για να μην αναφερθεί κανείς στο αδελφό Ίδρυμα Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα όπου φέτος (παράλληλα με την έκθεση) οργανώθηκε στρογγυλή τράπεζα με βασικούς εκπροσώπους του εικαστικού τομέα.

    Η διευθύντρια του MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Συραγώ Τσιάρα, ο επιμελητής φωτογραφίας και νέων μέσων του ΕΜΣΤ Σταμάτης Σχιζάκης, η πρωτοποριακή εικαστικός και συνιδρύτρια της πλατφόρμας 3 137 Πάκυ Βλασοπούλου, η συνιδρύτρια του προγράμματος ARTWORKS Δήμητρα Νικολού, ο διακεκριμένος εικαστικός Μανώλης Χάρος, ο ζωγράφος και καθηγητής ΑΣΚΤ Μάριος Σπηλιόπουλος. Η ιστορικός τέχνης Ειρήνη Οράτη τέθηκε υπεύθυνη συντονισμού.

    Όλες οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν με τη στήριξη του Ιδρύματος Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα – Κατώγι Αβέρωφ καθώς και του ΥΠΠΟΑ.

    Συζητήθηκαν καίρια θέματα που χρονίζουν στο χώρο της σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα: Η ετεροαπασχόληση των καλλιτεχνών και η ασφάλισή τους (πράγμα που πλήττει ιδιαιτέρως και τους χορευτές -της ΕΛΣ και έξω από αυτήν), το ζήτημα της μόνιμης θεσμοθέτησης των 80.000 ευρώ που δόθηκαν ως έκτακτη επιχορήγηση κατά την υγειονομική κρίση.

    Η αλλαγή έρχεται, (φευ) με βήματα χελώνας (;).

    Διαβάστε επίσης

     Άννα Καφέτση: Στον κήπο του Μεγάρου με τη Marginalia 

    Δάκης Ιωάννου: Εμπιστεύεται το έργο του Ανδρέα Μελά στο ΔΕΣΤΕ Αθήνας

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ