Πολιτισμός

Τα ελληνικά μουσεία έχουν λάβει τα αυστηρότερα μέτρα, αλλά ψάχνουν επισκέπτες

Η Πρόεδρος τη Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου στην επαναλειτουργία του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, συνοδευόμενη από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και την διευθύντρια του μουσείου Μαρία Λαγογιάννη


Διστακτικότητα, προβληματισμός, φόβος.

Έτσι άνοιξαν τις τελευταίες μέρες μεγάλα μουσεία του εξωτερικού, μετά από το lockdown, που τα κράτησε κλειστά για μήνες.

Οι ειδήσεις από το Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης και το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney στην Νέα Υόρκη μιλούν για μέτρα, που δεν εμπνέουν πάντα εμπιστοσύνη, τόσο σε επισκέπτες, όσο και σε εργαζόμενους. Κι όσο για το Βρετανικό Μουσείο, αρνητική εντύπωση έχει προκαλέσει το γεγονός ότι, μόλις τις τελευταίες 25 ημέρες πριν ανοίξει -στις 27 Αυγούστου- επιστρατεύθηκε η ομάδα φροντιστών για την απομάκρυνση της σκόνης από τα εκθέματα!

Το ξεσκόνισμα μιας Αφροδίτης στο Βρετανικό Μουσείο

Κι αυτά σε πλήρη αντίθεση με την επαναλειτουργία των ελληνικών μουσείων, που ήταν τα πρώτα, τα οποία άνοιξαν παγκοσμίως, με τέλειο προγραμματισμό και απόλυτη οργάνωση, εμπνέοντας ασφάλεια και αξιοπιστία.

«Τα μέτρα σας είναι πιο αυστηρά και από αυτά στο αεροδρόμιο», έχει γράψει χαρακτηριστικά στο βιβλίο επισκεπτών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου ένας τουρίστας. Αλήθεια ή όχι, το βέβαιο είναι ότι ο άνθρωπος αυτός δεν ένιωσε ούτε στιγμή ότι μπορεί να κινδυνεύσει η ζωή του, επειδή επισκέφθηκε ένα μουσείο.

Γιατί δυόμιση μήνες τώρα, τα ελληνικά μουσεία, επιστρέφοντας στην κανονικότητα από τις 15 Ιουνίου, έχουν αποτελέσει παράδειγμα, που παρόμοια ιδρύματα του εξωτερικού αδυνατούν, έστω και καθυστερημένα, να μιμηθούν.

Μητροπολιτικό Μουσείο Νέας Υόρκης, καθαρισμοί πριν την επαναλειτουργία του

Μέτρηση της θερμοκρασίας, τήρηση αποστάσεων, πλέξιγκλας στα εκδοτήρια των εισιτηρίων, απολυμαντικά στην είσοδο και, φυσικά, μάσκες είναι τα βασικά μέτρα που έχουν ληφθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, ενώ σχεδιάστηκαν διαφορετικές διαδρομές των επισκεπτών, ώστε να μην διασταυρώνονται στις αίθουσές του.

Κάποιοι χώροι και εκθέματα πάντως δεν είναι πλέον επισκέψιμα, όπως για παράδειγμα ο αιγυπτιακός ναός της Ντεντούρ από το Ασουάν.

Ο κλειστός ναός της Ντεντούρ στο Μητροπολιτικό Μουσείο

Ωστόσο, ρεπόρτερ του «Artnet News» παρατήρησε, όπως αναφέρει, τουλάχιστον τρία ζεύγη φρουρών ασφαλείας του Met να κάνουν τις περιπολίες τους στις γκαλερί του μουσείου, χωρίς να φορούν μάσκες. Και γενικότερα, εξάλλου, το προσωπικό εμφανίζεται διστακτικό, προκειμένου να εφαρμόσει τα επιβαλλόμενα μέτρα κοινωνικής απόστασης στους επισκέπτες.

Από την άλλη μεριά, κάποιοι υπάλληλοι φοβούνται ότι τα πρωτόκολλα ασφαλείας που εφαρμόζονται ίσως να μην είναι αρκετά. Πιο κατηγορηματικοί εμφανίζονται ορισμένοι υπάλληλοι του Μουσείου Αμερικανικής Τέχνης Whitney, αφού θεωρούν ότι τα μουσεία δεν έπρεπε να ανοίξουν, γιατί η πανδημία συνεχίζεται με σφοδρότητα και δεν έχει περάσει σαν ένα κακό όνειρο, όπως προσπαθούν να τους πείσουν. Ένας από αυτούς, μάλιστα, λέει ότι ανησυχεί για το γεγονός ότι οι επισκέπτες, που ήταν πάντα επιθετικοί απέναντι στο προσωπικό του μουσείου, θα γίνουν τώρα έως και επικίνδυνοι!

Σε άλλα μουσεία, πάλι, αμφισβητούνται τα πρωτόκολλα ασφαλείας, σε περίπτωση ασθένειας υπαλλήλων ή επισκεπτών και μάταια οι επικεφαλής προσπαθούν να τους πείσουν για την επάρκειά τους. Το θετικό, από την άλλη μεριά, είναι η επισκεψιμότητα που προδιαγράφεται ήδη γι΄αυτά τα μεγάλα μουσεία. Για παράδειγμα, τα εισιτήρια για την πρώτη μέρα της επαναλειτουργίας του Βρετανικού Μουσείου ήταν όλα προπωλημένα.

Κάτι που δεν μπορεί να πει κανείς για τα ελληνικά μουσεία, που, παρά τα άρτια μέτρα ασφαλείας που έχουν ληφθεί, η απουσία επισκεπτών είναι τεράστια. Κατανοητό ως ένα βαθμό, αφού το καλοκαίρι ιδίως στηρίζονται κατά κύριο λόγο στον τουρισμό, χωρίς να παύει να είναι απογοητευτικό.


ΣΧΟΛΙΑ