F

Πολιτισμός

Πώς η ναυτική τραγιάσκα έγινε αξεσουάρ του Dior – Συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη

Πώς η ναυτική τραγιάσκα έγινε αξεσουάρ του Ντιορ. Συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη

Από την επίδειξη του οίκου Ντιορ στο Παναθηναϊκό Στάδιο


Τα θαυμάσαμε στη συλλογή Cruise 2022 του οίκου Dior, όπως τα παρουσίασε στο Παναθηναϊκό Στάδιο τον Ιούνιο. Αλλά έχει ένα άλλο ενδιαφέρον να παρακολουθεί κανείς την κατασκευή τους και πώς μεταμορφώνονται από ένα παραδοσιακό αξεσουάρ σε αντικείμενο σύγχρονης μόδας.

Για τα ελληνικά ναυτικά καπέλα ο λόγος και κυρίως για την παραγωγή του στριφτού χειροποίητου κορδονιού, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στο γείσο τους. Μια συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη και του παραρτήματός του, δηλαδή της Νηματουργίας Μέντης– Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.) με τον οίκο Dior.

Στιγμιότυπο από τη διαδικασία παραγωγής καπέλων για τον Ντιορ με στριφτό χειροποίητο κορδόνι

Το όνειρο της καλλιτεχνικής διευθύντριας του γαλλικού οίκου Μαρία Γκράτσια Κιούρι ήταν, όπως είναι γνωστό, να στήσει στην Αθήνα μια παγκόσμια γιορτή της δημιουργικότητας, του savoir-faire και του διαλόγου ανάμεσα στους πολιτισμούς. Και επιθυμία του οίκου ήταν να αναδείξει, μέσα από μια σειρά καλλιτεχνικών ανταλλαγών, το σύνολο της δημιουργικής σκηνής στην Ελλάδα σήμερα – καλλιτέχνες, εικαστικούς, παραδοσιακούς τεχνίτες και τεχνογνωσίες. Η «συνάντηση» του οίκου με τη νηματουργία ΝΗ.Μ.Α. που από το 2012 λειτουργεί ως παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη με σκοπό τη διάσωση, προβολή και αξιοποίηση των παραδοσιακών τεχνικών της μεταξουργίας, θα μπορούσε κανείς να πει, πως ήταν αναπόφευκτη.

Το τελικό προϊόν. Η τραγιάσκα για τον Ντιορ

Μια επίσκεψη και ξενάγηση της Μαρία Γκράτσια Κιούρι στην παραδοσιακή υφαντουργία της οδού Πολυφήμου στα Πετράλωνα, είχε οδηγήσει λοιπόν, στην ανάθεση από τον διάσημο οίκο μόδας των διακοσμητικών στοιχείων για τα καπέλα της επίδειξης. Την κατασκευή τους ανέλαβε το Εργαστήριο Τσαλαβούτας, μια οικογενειακή επιχείρηση που ειδικεύεται στην κατασκευή ναυτικών καπέλων ενώ το ΝΗ.Μ.Α. ανέλαβε την παραγωγή του στριφτού χειροποίητου κορδονιού για το γείσο της παραδοσιακής ναυτικής τραγιάσκας της συλλογής Cruise 2022.

Η υπεύθυνη της νηματουργίας ΝΗ.Μ.Α. Βιργινίας Ματσέλη στην Νηματουργία

Με την καθοδήγηση της υπεύθυνης της νηματουργίας ΝΗ.Μ.Α., εθνολόγου κυρίας Βιργινίας Ματσέλη, μια σειρά αξεσουάρ δημιουργήθηκαν για τα καπέλα υπό την επίβλεψη του Βρετανού Stephen Jones που ως καλλιτεχνικός διευθυντής καπέλων έχει ταυτιστεί με τον οίκο Dior για παραπάνω από 25 χρόνια. Ο θρυλικός πιλοποιός, συγκινημένος μετά τη ξενάγησή του στους χώρους παραγωγής εξέφρασε την επιθυμία του για περαιτέρω συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη / ΝΗ.Μ.Α.

Ο Oίκος Dior εξάλλου κινηματογράφησε όλη τη διαδικασία παραγωγής όπως και τις συνεντεύξεις από τους μεταξουργούς στο ΝΗ.Μ.Α. Τη σκηνοθεσία ανέλαβε η Μαριάννα Οικονόμου και την φωτογράφηση η Μυρτώ Παπαδοπούλου. Το σχετικό βίντεο που είναι πραγματικά πολύ ενδιαφέρον μπορεί να το δείτε εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=0g6HCJ3-YhI

Η Μαρία Γκράτσια Κιούρι κατά την επίσκεψή της στην Νηματουργία Μέντης– Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.)

 

Ο υπεύθυνος του Ντιορ για τα καπέλα με μία ελληνική τραγιάσκα

 


ΣΧΟΛΙΑ