• Πολιτισμός

    Ο Γιώργος Ξένος και η ιερότητα των χώρων – Διπλή έκθεση στην Αίγινα

    Γιώργος Ξένος «Απόλλωνας», Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας


    Εβληματικές ανθρώπινες μορφές από σίδηρο, σε αμφίσημο ρόλο «ξένου» και «Ξένιου» μαζί, υποδέχονται τον επισκέπτη στην είσοδο και το αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κολώνας στην Αίγινα. Ενώ στο Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές της Αίγινας η σύγχρονη τέχνη συνδιαλέγεται με την ιστορία του βαριά φορτισμένου χώρου.

    Άποψη της έκθεσης του Γιώργου Ξένου στο Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές

    Οι δύο μεγάλες θεματικές εκθέσεις του σπουδαίου εικαστικού Γιώργου Ξένου με τίτλο «Πορευόμενοι στην Ιερότητα» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας και «Η Ελευθερία του Εγκλεισμού» στις Φυλακές εγκαινιάζονται την Πέμπτη 27 Ιουλίου από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

    Άποψη της έκθεσης του Γιώργου Ξένου στο Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές

    Αναδεικνύοντας, όπως αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης δρ Βιβή Βασιλοπούλου την «έκφραση, αυτόματη και πηγαία» του δημιουργού, που «εδράζεται στα ίχνη της γραφής ενός συλλογικού, όσο και προσωπικού αρχείου, συνθέτοντας μια επική προσωπογραφία εκείνων που δια-δηλώνουν σε πολλαπλά επίπεδα και ζητούν απαντήσεις διερωτώμενοι».

    Άποψη της έκθεσης του Γιώργου Ξένου στο Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές

    Ο Χάρτης του Αργοσαρωνικού

     Στο Αρχαιολογικό  Μουσείο της Κολώνας, εκτός από τις ανθρώπινες μορφές, στην πρώτη αίθουσα παρουσιάζεται σε ζωγραφική απόδοση, ο «Χάρτης του Αργοσαρωνικού», έργο που δηλώνει τον γεωγραφικό τόπο. Ο Απόλλωνας και ο Θρόνος του Απόλλωνα στις τελευταίες αίθουσες, νοηματοδοτούν την ιερότητα του χώρου. Ενώ απέναντι από τον Απόλλωνα, μια επιτοίχια πολυπρόσωπη σύνθεση δημιουργεί διαδραστική σχέση έργου και επισκεπτών, στην οποία ο θεατής θα μπορούσε να αναγνωρίσει και τον εαυτό του στο εικαστικό πλήθος.

    Αρχαία αγγεία και ειδώλια τοποθετημένα ενδιάμεσα, συναντούν τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία, ενώ ένα σύνολο πήλινων φιδιών στο δάπεδο στέλνει το δικό του μήνυμα στο χθόνιο αρχετυπικό σύμβολο, κοινό στους αρχαίους πολιτισμούς.

    Άποψη της έκθεσης του Γιώργου Ξένου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας

    Ο εγκλεισμός και η ελευθερία

    Στον χώρο του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου – πρώην Φυλακών, η σύγχρονη τέχνη έχει τον αποκλειστικό λόγο. Έναν εικαστικό λόγο, έντονο και εύγλωττο, για έγκλειστους πάσης φύσεως. Οι «Φωνασκούντες», τα υψωμένα «Χέρια», τα  αγωνιώδη βλέμματα, τα «Μάτια» – μάρτυρες, βαριά φορτισμένα, προβληματίζουν με τα μηνύματά τους και σε παρασύρουν σε μια στοχαστική περισυλλογή δημιουργώντας έναν ιερό τρόμο, καθώς αναζητούν το αόρατο πίσω από το ορατό. Άλλωστε, το εννοιολογικό και το εικαστικό στοιχείο συνδέονται άρρηκτα στο έργο του Γιώργου Ξένου.

    «Μέσα από τα σημειολογικά έργα που περιέχει αυτή η θεματική», σημειώνει η κυρία Βασιλοπούλου, «ο Γιώργος Ξένος επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με τον εγκλεισμό σε κάθε φυλακή και μας καλεί να ενώσουμε τη φωνή μας ενάντια στη βία, στο φόβο, σε οτιδήποτε μας στερεί την ελευθερία της σκέψης, της έκφρασης, της επιλογής».

    Έχει ενδιαφέρον εξάλλου, ότι μικρά προσωπικά αντικείμενα των τότε κρατουμένων εκτίθενται σε ειδικές προθήκες.

    Οι εκθέσεις διοργανώνονται από το υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, την Περιφέρεια Αττικής, τον Δήμο Αίγινας και την Κοινωφελή Επιχείρηση Δήμου Αίγινας.

    Άποψη της έκθεσης του Γιώργου Ξένου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας

     Info

     Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας: Γιώργος Ξένος «Πορευόμενοι στην Ιερότητα»

     Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές Αίγινας:  «Η Ελευθερία του Εγκλεισμού»

     Διάρκεια: 27/7/2023 – 30/09/2023

     Πληροφορίες: 22970 22248 & 2297022067

    Διαβάστε επίσης

    Το Μπούρτζι ανοίγει – Η ιστορία από τους Ενετούς στον Εμπειρίκο κι από τους Τούρκους στη Συνοδινού

     



    ΣΧΟΛΙΑ