• Πολιτισμός

    #metoo παιδικής ηλικίας: Η Ένωση Μαζί για το παιδί προλαβαίνει τη βία


    Ενδοσχολική βία, Μορφές, ενδείξεις, καταπολέμηση, αποτελεί τη νέα πρωτοβουλία της Ένωσης Μαζί για το παιδί που με την επιστημονική ομάδα της Γραμμής 115 25 ηγείται της ψυχολογικής προαστίας του ευάλωτου πληθυσμού (και όχι μόνο).

    Φαινόμενα ενδοσχολικής βίας στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί κατακόρυφα. Δεκάδες τηλεφωνικές κλήσεις δέχεται η Συμβουλευτική Γραμμή 115 25 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» για το συγκεκριμένο θέμα. Οι (απολύτως απόρρητες) κλήσεις που απαντούν οι επιστημονικοί συνεργάτες της Γραμμής αποτελούν κοινωνικό αποτύπωμα για τις συνήθειες αλλά και τους προβληματισμούς των οικογενειών εδώ και δώδεκα χρόνια.

    Οι κλήσεις προέρχονται κυρίως από γονείς παιδιών που έχουν υπάρξει θύματα σχολικού εκφοβισμού αλλά και από γονείς παιδιών που τα ίδια ασκούν μπούλινγκ (bullying). Οι ειδικοί της Γραμμής καλούν ακόμη και κηδεμόνες παιδιών, τα οποία έχουν υπάρξει απλοί παρατηρητές βίαιων περιστατικών να μιλήσουν ως μάρτυρες.

    Ιδού πώς κατατάσσουν οι ψυχολόγοι τα φαινόμενο ψυχολογικής βίας:

    Λεκτική: Η συστηματική χρήση υβριστικών σχολίων, φράσεων, πειράγματα κατ’ επανάληψη, κοροϊδία, εκβιασμός για απόσπαση υλικών αγαθών μεταξύ άλλων.

    Σωματική: Μέσα από την σκόπιμα σπρωξίματα, χτυπήματα, κλωτσιές κ.ά. που οδηγούν σε τραυματισμούς.

    Ηλεκτρονική: με υλικό που διαμοιράζεται στο διαδίκτυο υβριστικού ή ταπεινωτικού περιεχομένου, φωτογραφίες παραποιημένες ή μη, που εκτίθενται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η αποστολή ανήθικων μηνυμάτων, ο αποκλεισμός χρηστών από εφαρμογές, η διάδοση φημών…

    Κοινωνική: Η απομόνωση και ο αποκλεισμός ατόμου από ομάδες, δράσεις, η διάδοση ενοχλητικών φημών, σχόλια που αφορούν την καταγωγή, σεξουαλικό προσανατολισμό και κάθε είδους διαφορετικότητα που μπορεί να εκπροσωπεί κάποιος…

    Σεξουαλική: Σεξουαλικά υπονοούμενα, ανήθικες χειρονομίες ή πράξεις κυρίως στα γεννητικά όργανα, πειράγματα και εικόνες με σεξουαλικό περιεχόμενο…

    Η προσωπικότητα ενός παιδιού διαμορφώνεται τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι (στην οικογένειά του πρωτίστως). Παθολογικές συμπεριφορές στο στενό, καθημερινό του περιβάλλον επηρεάζουν αρνητικά τη συμπεριφορά τους.

    Παιδιά χωρίς όρια δεν μαθαίνουν να διεκδικούν. Άρα δεν μαθαίνουν και να σέβονται τα όρια των άλλων. Οι πράξεις του δεν έχουν συνέπειες. Άρα το παιδί δεν μαθαίνει να προσαρμόζεται στο κοινωνικό του σύνολο. Άλλωστε τα παιδιά συχνά καθρεπτίζουν συμπεριφορές και συνήθειες των σημαντικών προσώπων στη ζωή τους.

    Όταν γίνονται παρατηρητές ή αποδέκτες αρνητικών συμπεριφορών των γονιών τους, όπως για παράδειγμα στο δρόμο, σε ποδοσφαιρικούς αγώνες ή απέναντι στη διαφορετικότητα, τα παιδιά μπορεί να αναπαράγουν τα πρότυπα αυτά στο δικό τους περιβάλλον. Ήδη από την προσχολική ηλικία υιοθετούν συμπεριφορές, πράξεις, αντιδράσεις.

    Τα πρότυπα

    Τα παιδιά αναζητούν πρότυπα. Όταν αυτά απουσιάζουν στο οικογενειακό περιβάλλον, θα τα αναζητήσουν σε ξένα πρόσωπα, χωρίς εγγυημένο θετικό πρόσημο. Ενίοτε πρόκειται για άτομα που παρουσιάζουν γενικότερη παραβατική συμπεριφορά. Ουσιαστικά η συμπεριφορά τους αποτελεί εξωλεκτική κραυγή βοήθειας.

    Τα παιδιά αναζητούν προσοχή που δεν τους έχει αποδοθεί. Την διεκδικούν με ανάρμοστη συμπεριφορά.

    Αν το ίδιο το παιδί έχει υποστεί εκφοβισμό, θα αντιγράψει αργότερα την αντίστοιχη συμπεριφορά σε άλλα περιβάλλοντα. «Θα σε πονέσω για να καταλάβεις πώς νιώθω κι εγώ» συνιστά το συνειρμό τους. Παιδιά που έχουν υποστεί βίαιη συμπεριφορά γίνονται εκείνοι θύτες στο σχολείο.

    Τέλος ας μην αποκλειστεί και η διάσταση του εντυπωσιασμού, ότι αποτελεί “μόδα” στο σχολείο να είναι κανείς ο “δυνατός” που εκφοβίζει.

    Ενδείξεις bullying

    Οι ειδική συμβουλευτική ομάδα της Ένωσης, εκθέτουν τα σημάδια που συγκεντρωμένα στη συμπεριφορά ενός παιδιού αρκούν για να υποψιάσουν έναν γονέα γύρω από το ζήτημα:

    Τα παιδιά που έχουν βιώσει την ενδοσχολική βία (είτε ως θύματα είτε ως θύτες) έχει παρατηρηθεί ότι συνήθως έχουν άρνηση για το σχολείο και δικαιολογίες για να μην πάνε, συνοδευόμενες από κλάμα. Παρατηρούνται ξαφνικές αλλαγές στη συμπεριφορά τους (απόσυρση – επιθετικότητα).

    Κάποια παιδιά παρουσιάζουν ψυχοσωματικά συμπτώματα (πόνος στη κοιλιακή χώρα – έμετο – πονοκέφαλος).

    Υπάρχουν και οι περιπτώσεις που τα παιδιά εκδηλώνουν επιθετικότητας προς τους γονείς ή τα αδέρφια τους. Αποσύρονται από δραστηριότητες, οικογενειακό και κοινωνικό περίγυρο. Ακόμη κάποια παιδιά έχουν αλλαγή στις διατροφικές του συνήθειες. Συνήθως τα θύματα έχουν ενοχοποίηση και αυτοκαταστροφική συμπεριφορά

    Καταπολέμηση

    Ένα πρόβλημα το αντιμετωπίζεις πριν την γέννηση του. Στόχος για όλους πρέπει να είναι η εξάλειψη του, με βασικό όπλο την πρόληψη.

    Σε αυτό το πλαίσιο η συνεργασία σχολείου και οικογένειας παραμένει καταλυτική καθώς μπορεί να λειτουργήσει καθοριστικά στην έγκαιρη αντιμετώπιση (ή και πρόληψη) του φαινομένου του εκφοβισμού. Το κλειδί σε κάθε περίπτωση έγκειται στην ενημέρωση και τη συζήτηση με τα παιδιά σε σταθερή βάση τόσο σε οικογενειακό όσο στο εκπαιδευτικό επίπεδο. Η συζήτηση σε όλα τα επίπεδα ανοίγει ορίζοντες.

    Πληροφορίες για το Σεμινάριο και τη Γραμμή 115

    Δωρεάν ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια από το Συμβουλευτικό Κέντρο του «Μαζί για το Παιδί» για τον σχολικό εκφοβισμό

    Για Γονείς Εφήβων |«Σχολικός Εκφοβισμός», την Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021 και ώρα 11:00 – 12:30, μέσω Zoom 

    Σκοπός του σεμιναρίου είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση, η κατανόηση όλων των πτυχών του σχολικού εκφοβισμού και η βοήθεια στη διασαφήνιση του ρόλου του γονέα.

    Για Εφήβους (14-17 ετών) | «Σχολικός Εκφοβισμός», την Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021 και ώρα 17:30 – 19:00, μέσω Zoom

    Σκοπός αυτής της συζήτησης με τους εφήβους, είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση τους, γύρω από περιστατικά εκφοβισμού, η κατανόηση των επιπτώσεων που έχει στις σχέσεις με τους γονείς και τους συνομηλίκους τους, όπως επίσης η ενδυνάμωση και η πρόληψη.

    Πέρα από τις τηλεφωνικές συνεδρίες, η Γραμμή 115 25 συμπληρώνεται από το Συμβουλευτικό Κέντρο, όπου προσφέρονται διαδικτυακά ή με φυσική παρουσία:
    • Ολοκληρωμένος κύκλος συμβουλευτικών συνεδριών
    • Ομάδες στήριξης γονέων
    • Ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια συγκεκριμένης θεματολογίας σε γονείς/ εκπαιδευτικούς /εφήβους

    Το σύνολο των υπηρεσιών της Συμβουλευτικής Γραμμής και του Συμβουλευτικού Κέντρου πλαισιώνουν ολοκληρωμένα, σε επίπεδο πρόληψης και πρώιμης παρέμβασης, την κάθε οικογένεια.Οι δια ζώσης υπηρεσίες λαμβάνουν χώρα στις εγκαταστάσεις της Ένωσης και τα ψυχοεκπαιδευτικά σεμινάρια πραγματοποιούνται σε σχολεία και οργανωμένα σύνολα πανελλαδικά.

    Όλες οι ανωτέρω υπηρεσίες προσφέρονται ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ.

    Συμβουλευτική Γραμμή 115 25 της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί» βρίσκεται από το 2009 δίπλα σε γονείς, εκπαιδευτικούς και εφήβους. Παρέχει δωρεάν συμβουλευτική υποστήριξη και δέχεται επώνυμες ή ανώνυμες καταγγελίες.

    Το όραμα πίσω από τη λειτουργία της Γραμμής είναι η ψυχολογική στήριξη και η ενδυνάμωση γονέων, εκπαιδευτικών και εφήβων σχετικά με προβληματισμούς και δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους και η ενίσχυση των ευρύτερων οικογενειακών και υποστηρικτικών πλαισίων των παιδιών και των εφήβων.

    Η Γραμμή 115 25 είναι στελεχωμένη από έμπειρη επιστημονική ομάδα και εκπαιδευμένους εθελοντές με συνεχή κλινική εποπτεία.

    Στις κλήσεις τηρείται απόρρητο και όλες οι κλήσεις είναι εμπιστευτικές και δεν ηχογραφούνται.

    Ωράριο λειτουργίας και επικοινωνία
    Δευτέρα έως Παρασκευή 9:00-21:00.
    Στεγάζεται στην Αγίου Θωμά 14 στους Αμπελοκήπους.
    Τηλέφωνο επικοινωνίας: 11525, email: [email protected]



    ΣΧΟΛΙΑ