• Πολιτισμός

    Με δύναμη από την Επίδαυρο: Άγνωστες πτυχές των πρωταγωνιστών του ελληνικού θεάτρου σ΄ένα λεύκωμα


    Όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Κωνσταντίνος Τσάτσος είχαν καθίσει σε καρέκλες μπροστά στη σκηνή της Επιδαύρου γιατί τα έδρανα ήταν γεμάτα. Όταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη, που όλοι νόμιζαν ότι κάνει διαρκώς δίαιτα έτρωγε τα υπέροχα μαγειρευτά της κυρία Κάκιας. Όταν ο Φρανσουά Μιτεράν δοκίμαζε τα τοπικά γλυκά στην ταβέρνα του «Λεωνίδα». Όταν Αλέξης Μινωτής μάλωνε τον νεαρό μαθητή του Δημήτρη Λιγνάδη, σημερινό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Κι όταν η Αμαλία Μουτούση ξάπλωνε για λίγο μπροστά στους θεατές διακόπτοντας τον κομμό της Αντιγόνης στην πρεμιέρα της παράστασης του Λευτέρη Βογιατζή…

     

    Ιστορίες μικρές και μεγάλες που έζησαν και διηγήθηκαν στον έγκριτο δημοσιογράφο Φώτη Απέργη 26 καταξιωμένοι άνθρωποι του θεάτρου περιλαμβάνονται στο λεύκωμα «Η Κάλλας, ο Μινωτής, ο Κουν και τα μαγειρευτά της Κάκιας», που εκδόθηκε από την Ελληνογερμανική Αγωγή. Μερικές μόνον από τις άγνωστες πτυχές που έρχονται στο φως για πρώτη φορά μέσα από τις απολαυστικές αφηγήσεις τους, ιστορίες γεμάτες συγκίνηση αλλά και χιούμορ, που τις έζησαν οι ίδιοι στη διάρκεια έξι δεκαετιών συμμετέχοντας στις παραστάσεις αρχαίου δράματος στην Επίδαυρο.

    Ιδού τα ονόματα για να πάρει ο αναγνώστης μία γεύση: Γιώργος Αρμένης, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Αντιγόνη Γλυκοφρύδη, Στεφανία Γουλιώτη, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Νίκος Καραθάνος, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Γιώργος Κιμούλης, Λένα Κιτσοπούλου, Λυδία Κονιόρδου, Στάθης Λιβαθινός, Δημήτρης Λιγνάδης, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Αμαλία Μουτούση, Γιάννης Μπέζος, Μανουέλλα Παυλίδου, Εύα Νάθενα, Μαρία Ναυπλιώτου, Λευτέρης Παυλόπουλος, Δημήτρης Πιατάς, Κώστας Τσιάνος, Πέτρος Φιλιππίδης, Διονύσης Φωτόπουλος, Αιμίλιος Χειλάκης.

    Όπως σημειώνει άλλωστε και η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρία Λίνα Μενδώνη προλογίζοντας το λεύκωμα: «Αυτή η πρωτότυπη μελέτη, στην οποία καταγράφεται ένα σημαντικό μέρος της σύγχρονης ιστορίας του ελληνικού θεάτρου, ανοίγει ένα τεράστιο παράθυρο μπροστά στα μάτια μας για να δούμε το καθημερινό πρόσωπο εκείνων που στο θέατρο της Επιδαύρου ποιούν ήθος».

    Γιατί πράγματι ο Φώτης Απέργης, διευθυντής πλέον και της Ελληνικής Ραδιοφωνίας έχει κάνει μία πραγματικά εξαιρετική δουλειά καταγραφής της σύγχρονης θεατρικής και κοινωνικής ιστορίας, μέσα από ένα άλλο μάτι. Αυτό των ανθρώπων, που η ζωή και η πορεία τους στο θέατρο σφραγίστηκε από την παρουσία τους στα ιερά χώματα της Επιδαύρου πλουτίζοντάς τους με μνήμες αλησμόνητες και εμπειρίες μοναδικές.

    Μερικές από αυτές εν είδει κουίζ:

    Πότε και για χάρη ποιας διασημότητας ηλεκτροδοτήθηκε το Λυγουριό. Ποιο φαγητό άρεσε στην Κατίνα Παξινού να σερβίρει η ίδια στους άλλους ηθοποιούς. Ποιοι τραγωδοί μετά τις πρόβες ξενυχτούσαν παίζοντας σκάκι ή παντομίμα.
    Πώς βρέθηκε ο νεαρός Διονύσης Φωτόπουλος να κατασκευάζει ένα ξίφος για να το χρησιμοποιήσει η Μαρία Κάλλας στην παράσταση της «Νόρμα». Ποια περίοδο υπήρξε «άβατο» η ταβέρνα «Λεωνίδας» και για ποιους. Τι είχαν ζητήσει ο Σπύρος Ευαγγελάτος και ο Κώστας Τσιάνος από τους ηθοποιούς τους, σε περίπτωση που κάποιοι συντηρητικοί θεατές αποφάσιζαν να αντιδράσουν στις τολμηρές για την εποχή, θεατρικές προτάσεις τους.
    Ποια σπουδαία τραγωδός δέχτηκε ν’ αρχίσει η πρόβα πιο αργά, για να παρακολουθήσουν οι νέοι του χορού το Ευρωμπάσκετ.
    Ποια απρόοπτα έζησαν στου «Λεωνίδα» ο Πίτερ Χολ, ο Τζόρτζιο Αρμάνι και ο Ίβο Βαν Χόβε.

    Αν όμως ο θεσμός της Επιδαύρου με την μοναδικότητά του και την ανοχή του μέσα στο χρόνο από τους ελάχιστους που διατηρούνται στη χώρα σε υψηλό επίπεδο είναι το ένα σκέλος αυτής της καταγραφής, το άλλο δεν μπορεί παρά να είναι το Λυγουριό και η περίφημη ταβέρνα του «Λεωνίδα». Οι περισσότερες άλλωστε από τις ιστορίες του βιβλίου έχουν ως επίκεντρο την αυλή της ταβέρνας με την οικοδέσποινα Κάκια Λιακοπούλου, που την κρατάει μαζί με τους δύο γιούς της Νίκο και Γιώργο να ιστορεί τους σταθμούς ζωής αυτών των 60 χρόνων μαζί με την ευρύτερη οικογένεια των καλλιτεχνών τιμώντας τη μνήμη του Λεωνίδα Λιακόπουλου.

    apergis 2

    Η έκδοση μάλιστα που έχει εξώφυλλο του Αλέκου Φασιανού είναι εμπλουτισμένη με δεκάδες από τις ιστορικές φωτογραφίες, με τα αυτόγραφα και τις αφιερώσεις των πρωταγωνιστών στους τοίχους του εστιατορίου, τις οποίες η «Ελληνογερμανική Αγωγή» ψηφιοποίησε αποκλειστικά για την έκδοση. Να σημειωθεί ότι το λεύκωμα θα είναι διαθέσιμο διαδικτυακά στη διεύθυνση www.ea.gr.

     

     

     

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ