• Πολιτισμός

    Είκοσι μέρες ελληνικό me too στο χώρο του θεάματος: Μόνον η αρχή;

    Δημήτρης Λιγνάδης


    Η ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα. Είκοσι μέρες με το ελληνικό me too και τα θύματα εν πολλοίς κατασπάραξαν τους θύτες τους. Το κίνημα σάρωσε το χώρο του θεάματος περισσότερο απ´ ό,τι τον αθλητισμό. Και οι άλλοι επαγγελματικοί χώροι δεν έχουν ανοίξει ακόμη τα στόματά τους.

    Οι διαδοχικές, συγκλονιστικές μαρτυρίες αποκαλύπτουν ένα πρόσωπο ασυδωσίας που σίγουρα δεν χαρακτηρίζει το σύνολο της θεατρικής σκηνής στην Ελλάδα.

    Ας σημειωθεί ότι μεσολάβησε ο βιασμός και η δολοφονία της Ελένης Τοπαλούδη το 2018.

    Λίγες μέρες μετά τη Μπεκατώρου, τη σκυτάλη πήραν οι ηθοποιοί. Η αρχή πραγματοποιήθηκε με τη Ζέτα Δούκα και το λεκτικό μπούλινγκ του Γιώργου Κιμούλη. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε την αμέριστη στήριξή του.

    Τα ίδια περίπου αφηγήθηκε και η Κατερίνα Παπουτσάκη.

    Ύστερα από αυτό άνοιξε ο ασκός του Αιόλου. Οι τρεις ηθοποιοί Τζένη Μπότση, Αγγελική Λάμπρη και Λουκία Μιχαλά με κοινή ανάρτησή τους στο Instagram δήλωσαν ότι υπήρξαν θύματα σεξουαλικής παρενόχλησης από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Κώστα Σπυρόπουλο.

    Η Μαριάννα Τουμασάτου υπογράμμισε ότι τα γνώριζε όλα. Ότι η Τζένη έτρεμε όταν της μιλούσε ο Σπυρόπουλος. Και σχετικά με τον Κιμούλη, εκείνη δεν είχε πρόβλημα (δεν είναι η πρώτη που το επισημαίνει) αλλά ότι «δεν είναι μουρλές» εκείνες που τον κατηγορούν για ψυχολογική βία. Προς επίρρωσιν των κατηγοριών εναντίον του, εκφράστηκαν και οι εμπειρίες της Αιμιλίας Υψηλάντη για λεκτική υποτίμηση στο πρόσωπό της.

    Η Βίκυ Πρωτογεράκη επίσης μοιράστηκε την εμπειρία της χωρίς να κατονομάζει τους «πασίγνωστους» σκηνοθέτες… Ο ένας εξ αυτών τις είχε δείξει τα γεννητικά του όργανα και ισχυρίστηκε εν ολίγοις πως θα προχωρήσει ως ηθοποιός μόνο αν του κάτσει. Τελικά, δεν πήρε το ρόλο. Κατά τη γνώμη της σώθηκε από το σωσίβιο της δικηγορίας. Δηλαδή αν δεν υπάρχει αυτό, υποκύπτει κανείς;

    Ακολούθησε στις 27 Ιανουαρίου η μακροσκελής μαρτυρία στο facebook από τον Ερρίκο Μηλιάρη που δεν κατονόμασε τον σκηνοθέτη που του ζητούσε να αυνανίζεται μπροστά του κατά τη διάρκεια της ακρόασης για συγκεκριμένο ρόλο.

    Εκείνος αρνιόταν και παρότι 19χρονος φοιτητής ακόμη, κατάφερνε να αντιπαρέρχεται τα αδιανόητα επιχειρήματα του διασαλευμένου σκηνοθέτη με την απλή λογική -όχι, δεν το απαιτεί ο ρόλος, φεύγω. Και όχι μόνο: Πήρε χωρίς καθυστέρηση όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης μιλώντας με ανθρώπους κλειδιά στο χώρο του και στη σχολή του που τον στήριξαν όσο και όπως έπρεπε.

    Τα λεγόμενά του όμως συμπληρώθηκαν από τις συναφείς μαρτυρίες του Χάρη Τζωρτζάκη και του Γιάννη Νιάρρου, που προσωποποίησαν τις καταγγελίες τους δείχνοντας τον σκηνοθέτη Κώστα Ζάπα. Η εξωφρενική απάντηση του οποίου δικαιολογεί από εκεί και πέρα το μέγεθος και το πάθος του ξεσηκωμού στο ελληνικό metoo.

    Το Διοικητικό Συμβούλιο του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, με πρόεδρο τον Σπύρο Μπιμπίλα και γενικό γραμματέα τον Άρη Λάσκο στις 29 Ιανουαρίου με ευρεία πλειοψηφία, δήλωσε τα εξής:

    «Την άμεση σύσταση σε σώμα του Πειθαρχικού Συμβουλίου, μετά και την ολοκλήρωση εκλογής του αντεπιστέλλοντος μέλους ΔΣ στο Πειθαρχικό Συμβούλιο».

    Ακολουθώντας τον εσωτερικό κανονισμό του Πειθαρχικού Συμβουλίου (κεφ. Α’, άρθρο 1, περ. ε / κεφ. Γ’ άρθρ. 12), αμέσως μετά την συγκρότηση του Πειθαρχικού, το ΔΣ του ΣΕΗ «θα καταθέσει γραπτή καταγγελία των μελών του Σωματείου Γιώργου Κιμούλη και Κώστα Σπυρόπουλου για πειθαρχικά παραπτώματα που έγκεινται σε “ενέργειες στους χώρους εργασίας που εμποδίζουν την ομαλή άσκηση του επαγγέλματος” και “βαρύνουσες αντισωματειακές ενέργειες και πράξεις που αντιβαίνουν στο κοινό αίσθημα δικαίου και ανθρωπισμού”».

    Ταυτόχρονα, το ΔΣ αποφάσισε την επίσης άμεση σύσταση ομάδας εργασίας για στήριξη, συνδρομή και παροχή βοήθειας σε περιστατικά κάθε είδους βίας και προσβολής της αξιοπρέπειας.

    Τέλος, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΗ «καταδικάζει απερίφραστα και με τον πιο έντονο τρόπο τις σεξιστικές και προσβλητικές αναρτήσεις του κ. Δημήτρη Μουζακίτη σχετικά με τις καταγγελίες αυτής της εβδομάδας. Για τον λόγο αυτό το ΔΣ στο εξής δεν αναγνωρίζει τα “Κορφιάτικα Βραβεία” ως θεσμό που τιμά το Ελληνικό θέατρο και καλεί όλα τα μέλη του να απέχουν έμπρακτα από την συγκεκριμένη διοργάνωση».

    Το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) συγκροτείται από τους: Πασχάλη Τσαρούχα (πρόεδρος), Ντίνα Αβαγιαννού (αντιπρόεδρος), Μαρία Μοσχούρη (γραμματέας), Τρύφωνα Ζάχαρη (οργανωτικός γραμματέας), Γιάννη Παναγόπουλο (αντεπιστέλλον μέλος του ΔΣ του ΣΕΗ), Λίλα Καφαντάρη, Ειρήνη Λιγάτου (μέλη).

    Ο Γιώργος Κιμούλης τέθηκε εκτός Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

    Πέτρος Φιλιππίδης

    Ως προς τον Πέτρο Φιλιππίδη υπάρχουν τρεις βασικές καταγγελλίες εις βάρος του (αλλά όχι μόνον) για πράξεις κατά της «γενετήσιας αξιοπρέπειας» που έχουν κατατεθεί στο Σώμα Ελλήνων Ηθοποιών. Πρόκειται για τις ηθοποιούς Παπαχαραλάμπους, Αναστασοπούλου και Δροσάκη, που αν μη τι άλλο απαιτούν τη διαγραφή του ηθοποιού από το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Στο άκουσμα των καταγγελιών, το έβαλε στα πόδια γελοιωδώς ισχυριζόμενος ελαφρύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Ηθοποιός γαρ…

    Η συνεργασία της Αννας-Μαρίας Παπαχαραλάμπους με τον Φιλιππίδη ξεκίνησε το 2000 στο πλαίσιο της παράστασης Οι ηλίθιοι του Νιλ Σάιμον στο Θέατρο Βρετάνια. Το κλειδί του καμαρινιού της το κρατούσε εκείνος «μπαινοβγαίνοντας χωρίς να χτυπά την πόρτα και ορισμένες φορές κλειδώνοντας την πόρτα πίσω όπως έμπαινε. Προέβη επανειλημμένα σε σοβαρές πράξεις προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειάς μου και όχι μόνο, εκμεταλλευόμενος το νεαρό της ηλικίας μου, την ανάγκη μου να εργαστώ και τον φόβο που μου είχε εμφυσήσει». Πολλές φορές ουρούσε επιδεικτικά στον νιπτήρα του καμαρινιού της. Εν συνόλω της προκαλούσε «συνεχή ανησυχία που έφτανε πολλές φορές στα όρια του τρόμου».

    Η Πηνελόπη Αναστασοπούλου συναναστράφηκε τον Φιλιππίδη το 2005 όταν την κάλεσε σε ηλικία 28 ετών να περάσει από οντισιόν στο Θέατρο Μουσούρη όπου ήταν θιασάρχης. Ιδού τι δήλωσε η ηθοποιός ότι συνέβη κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής συνέντευξης: «Προς μεγάλη μου έκπληξη διαπίστωσα ότι είχε ανοίξει διάπλατα τα πόδια του, είχε βάλει και τα δυο του χέρια μέσα στο παντελόνι, ακριβώς στη γενετήσια περιοχή και κάνοντας παλινδρομικές κινήσεις χάιδευε τα γεννητικά του όργανα».

    Η Λένα Δροσάκη μοιράστηκε επίσης την εμπειρία της. Οι δυο τους γνωρίστηκαν στο πλαίσιο επισκέψεων που διοργάνωσε η δραματική σχολή στα γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς «Λάκης ο γλυκούλης». «;Eφτασε στο σημείο να με παίρνει τηλέφωνο και να αυτοϊκανοποιείται ενώ ταυτόχρονα μου απηύθυνε χυδαίες εκφράσεις και με ρωτούσε πιεστικά πότε θα του κάτσω. Κάποια στιγμή άρχισε να με απειλεί ανοιχτά ότι αν δεν του κάτσω θα φροντίσει να μην περάσω ως φοιτήτρια στις εξετάσεις του υπουργείου».

    Την ημέρα των εξετάσεων, σύμφωνα με την καταγγελία της ίδιας, ο Φιλιππίδης πράγματι εμφανίστηκε. Το αποτέλεσμα ήταν να κοπεί η Δροσάκη: «Οταν ετοιμαζόμουν να τους πω τα κομμάτια που είχα ετοιμάσει, ο καταγγελλόμενος έφερε τον δείκτη του στο πλάι του κεφαλιού του και έκανε τη χαρακτηριστική κίνηση που σημαίνει “είδες που σου τα ‘λεγα;”».

    Θέση για τις καταγγελίες πήρε και η Κάτια Δανδουλάκη, η οποία το 2019 είχε απολύσει τον Φιλιππίδη από την παράσταση «Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές» όταν της γνωστοποιήθηκε σχετικό περιστατικό από μέρος του.

    Σε δημόσιά δήλωσή της υπογράμμισε «την εκτίμηση και τη συμπαράστασή μου στα θύματα που στην ουσία είναι οι ήρωες μιας επιβεβλημένης κάθαρσης. Ο χώρος του θεάτρου είναι ο καθρέφτης της ζωής και η ζωή είναι ΙΕΡΗ». Δεν μπορεί να αισθανθεί κανείς εξίσου περήφανος για όλες τις δηλώσεις από Ελληνίδες ηθοποιούς, για τον τρόπο που σχολιάζουν τις εξελίξεις.

    Η Σμαράγδα Καρύδη σημείωσε ότι παρότι στηρίζει τους ανθρώπους που επιτέλους μίλησαν, «δεν μπορώ να χαρώ για τον αφανισμό των άλλων». Βεβαίως, μετά από την αυστηρή απάντηση της Ζέτας Δούκα προσπάθησε (εις μάτην;) να επανορθώσει.

    Ο ερωτευμένος Χαϊκάλης

    Στις 11 Φεβρουαρίου η κύπρια ηθοποιός Ηλιάνα Αραβή κατήγγειλε στο ΣΕΗ τον Παύλο Χαϊκάλη, που αρχικά με ιταμό τρόπο δικαιολόγησε τη συμπεριφορά του λέγοντας ότι «ήταν ερωτευμένος». Ευτυχώς που δεν μπήκε και αυτός στο νοσοκομείο…

    Δεύτερη κατηγορία εναντίον του ήρθε μέσω απρόσωπης …φωνής στην εκπομπή της Κατερίνας Καινούργιου στην ΕΡΤ. Αναφέρεται σε περιστατικό που φαίνεται να διενεργήθηκε πριν τριάντα ένα χρόνια, όταν η καταγγέλλουσα ήταν είκοσι πέντε ετών:

    «Μου έφτιαξε καφέ, ήπια δυο τρεις γουλιές και με βούτηξε και με φίλησε. Είδα έναν άλλον άνθρωπο ξαφνικά, δεν ήταν ο φίλος που τα λέγαμε, το αγόρι της φίλης μου. Σαν να είχε σαλτάρει εκείνη τη στιγμή. Στην πάλη μας με έπιασε από το λαιμό και με έσφιγγε. Τα χέρια του ήταν σαν ζωγραφιά στον λαιμό μου για πολλές μέρες. Με χτύπησε με τον αγκώνα του πάνω στην τομή κι εγώ λιποθύμησα και αυτός τρόμαξε, τρομοκρατήθηκε, συνειδητοποίησε προφανώς ότι είναι εκτός και έφερε νερό.

    Δεν ξέρω πώς σηκώθηκα και έφυγα, δεν ξέρω πώς μπήκα στο ταξί. Αυτό που θυμάμαι είναι ότι ο δικός μου άνθρωπος με βρήκε στις σκάλες λιπόθυμη. Αυτός έκλαιγε στα πόδια μου, ο πατέρας μου πήγε να τον πιάσει να τον σκοτώσει».

    Σύμφωνα με την ίδια, οι συγγενείς της την πήγαν στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής όπου οδηγήθηκε από τους αστυνομικούς και ο ηθοποιός. «Αυτός έκλαιγε στα πόδια μου. Ο πατέρας μου πήγε να τον πιάσει να τον σκοτώσει. (…) Έκλαιγε στα πόδια μου και του είπα ότι δεν έχω πειράξει ούτε μυρμήγκι στη ζωή μου αλλά αυτός που θα τον τιμωρήσει είναι ο Θεός. Μετάνιωσα πάρα πολλές φορές από εκείνη τη στιγμή που δεν το προχώρησα…Με όλη μου την ψυχή αν χρειαστεί, θα στηρίξω και άλλες καταγγελίες γυναικών αν προχωρήσουν σε δίκη γιατί πίστευα ότι οι άνθρωποι αλλάζουν, αλλά τελικά δεν αλλάζουν και μετάνιωσα για την τότε απόφασή μου, που δεν μίλησα (…) Πρέπει να καταλάβουν κάποια καθάρματα ότι το όχι οποιασδήποτε γυναίκας είναι όχι», τόνισε η καταγγέλλουσα ηθοποιός. Έχει εγκαταλείψει το χώρο της τέχνης.

    Η καταγγελία κατατέθηκε στο ΣΕΗ.

    Ελληνοαμερικανίδα ηθοποιός και σεναριογράφος Sky Maddas κατήγγειλε τη δική της ιστορία παρενόχλησης από τον Παύλο Χαϊκάλη. Μέσα από μία ανάρτηση στον προσωπικό της λογαριασμό στο Twitter, έφερε στην επιφάνεια μηνύματα που της έστελνε το 2011, όταν εκείνη ήταν ακόμη ανήλικη.

    «Είδα το βίντεο με τον κ. Χαϊκάλη και τον κ. Φιλιππίδη να κοροϊδεύουν αισχρά τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης/βιασμού στο Twitter. Τότε θυμήθηκα αυτά τα μηνύματα. Θυμήθηκα πόσο άσχημα είχα νιώσει, πόσο ντράπηκα, πόσο δεν ήθελα να προσβάλω τον ηθοποιό», έγραψε. Και ανάρτησε μερικά ντροπιαστικά για τον ίδιο screenshots.

    una faca una raca

    Μέσω το συνηγόρου του Μανώλη Τρούλη, ο Χαϊκάλης χθες δήλωσε: «Σε συνέχεια των αναφορών στο πρόσωπό μου που το τελευταίο διάστημα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο ότι το περιεχόμενό τους παρουσιάζεται εντελώς διαστρεβλωμένο και απέχει από την πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση τέτοιου τύπου μαρτυρίες, οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια, υπονομεύουν τη δυναμική που δημιουργείται στο χώρο του θεάτρου και την κοινωνία για κάθαρση μέσω αποκάλυψης πράξεων βίας και κακοποίησης που, ούτως ή άλλως, με βρίσκουν απέναντι. Τέλος, σέβομαι όποιον ή όποια επιθυμεί να προβεί σε καταγγελίες παραβλέποντας τις διαδικασίες που έχει θεσπίσει η Πολιτεία, όμως θα απαντήσω σκληρά σε όσους χρησιμοποιούν ψεύδη για να πλήξουν την προσωπικότητά μου και την πολυετή πορεία μου στο δημόσιο βίο. Έχω ήδη αιτηθεί αντίγραφο των αναφορών από το ΣΕΗ προκειμένου να πληροφορηθώ το ακριβές περιεχόμενο και να απαντήσω με στοιχεία στο αρμόδιο πειθαρχικό όργανο».

    Τα τρομερά που βαραίνουν τον Δημήτρη Λιγνάδη

    Στη δίνη των καταγγελιών σε βάρος του Πέτρου Φιλιππίδη και του Παύλο Χαϊκάλη (την πρώτη), λίγες ώρες πριν γίνει γνωστή η παραίτηση του Δημήτρη Λιγνάδη (στις 6 Φεβρουαρίου) από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό θέατρο, σοκαριστική καταγγελία εις βάρος του έκανε τον γύρο του διαδικτύου.

    Ο Νίκος Σ. αποκάλυψε στο 2020mag.gr πως υπέστη σεξουαλική κακοποίηση από γνωστό και κοινωνικά διακεκριμένο σκηνοθέτη, το 2005 σε ηλικία 19 ετών, όταν φιλοδοξούσε να ασχοληθεί με τον κόσμο του θεάτρου.

    Στην καταγγελία του δεν διευκρινίζει ότι ούτε τα στοιχεία του ούτε και αυτά του θύτη. Θα το κάνει ο ίδιος στην Δικαιοσύνη στην οποία θα καταφύγει άμεσα, όπως ανέφερε.

    Η περιγραφή του προκάλεσε σοκ, οργή και λύπη: «Πήγα στο σπίτι του και χτύπησα το κουδούνι, περιμένοντας να μου ανοίξει ο ίδιος. Μου άνοιξε, όμως, ένα νέο παιδί σε ηλικία, λίγο μεγαλύτερος από εμένα. Ξαφνιάστηκα και μ’ έπιασε μεγαλύτερο άγχος απ’ ό,τι ήδη είχα, γνωρίζοντας ότι δεν θα έλεγα το μονόλογο μόνο μπροστά σ’ ένα σπουδαίο σκηνοθέτη. Τώρα θα είχα και κοινό… “Που είναι ο τάδε;” ρωτάω με συστολή. Μου λέει “είναι στο μπάνιο, θα έρθει. Πέρασε”. Μπήκα, καθίσαμε στον καναπέ, μιλήσαμε κανά πεντάλεπτο και περιμέναμε το σκηνοθέτη. Και ξαφνικά εμφανίζεται μπροστά μας ημίγυμνος, φορώντας μόνο μία πετσέτα. Ξαφνιάστηκα.

    Εκείνος ξεκίνησε να χαϊδεύει τα γεννητικά του όργανα πάνω από την πετσέτα και να μου κάνει κι έναν πρόλογο ότι ένας ηθοποιός καλείται να παίξει δύσκολους ρόλους».

    Δηλώνει επίσης με τον ίδιο ψύχραιμο και εύγλωττο τρόπο: «Με ρώτησε τι εμπειρίες έχω, αν έχω κάνει σεξ, αν έχω κάνει στοματικό έρωτα. Εγώ ήμουν τότε 19 ετών και μου ήταν πολύ δύσκολο να μιλήσω για τη σεξουαλική μου ζωή. Δεν είχα άλλωστε και αυτές τις εμπειρίες που μου ζητούσε να του πω. Ούτε μπορούσα να απαντήσω σε όλες αυτές τις ερωτήσεις, που έρχονταν η μία μετά την άλλη καταιγιστικές.

    Μετά ζήτησε αυταρχικά να κάνω στοματικό έρωτα στο νεαρό που καθόταν δίπλα μου. Το έκανα κι ένιωθα, κοιτάζοντας το παιδί, ότι κι αυτός δεν αισθανόταν άνετα, είχε μία εξίσου τεράστια αμηχανία με μένα. Το παιδί αυτό ήταν ευγενικό μαζί μου, ενώ ο άλλος, ο σκηνοθέτης, ήταν “αυτοκρατορικός”, σαδιστικά αυταρχικός. Μετά μου ζήτησε να κάνω στοματικό έρωτα και στον ίδιο’».

    Η συνέχεια σοκάρει ακόμη περισσότερο: «Κάποια στιγμή σηκώθηκε και πήγε στο υπνοδωμάτιο. [..] Ο σκηνοθέτης μού ζήτησε να κατεβάσω ξανά το παντελόνι μου, μ’ έσπρωξε με βία στο κρεβάτι, με ακινητοποίησε με τα χέρια του στην πλάτη μου και με μία μεταλλική ράβδο, σαν μπάρα από σπιτικό μονόζυγο, επιχείρησε να διεισδύσει στο σώμα μου. Το άλλο παιδί καθόταν στο κρεβάτι και κοιτούσε. Ένιωσα τρόμο και παρέλυσα παρά το δυνατό πόνο που ένιωθα. Τελικά εκείνος κατάφερε να παραβιάσει με το μεταλλικό αντικείμενο το σώμα μου. Εγώ του έλεγα “πονάω, σταμάτα” κι εκείνος μου έλεγε επιτακτικά “χαλάρωσε, ηρέμησε”. Μου ανέβηκαν δάκρυα στα μάτια, ήθελα να πεθάνω. Ένιωσα να λιποθυμάω».

    Όμως ο διεκεκριμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης, γιος του περίφημου κριτικού θεάτρου και συγγραφέα Τάσου Λιγνάδη, έχει και στο παρελθόν σπιλώσει το όνομά του.

    «Ας μου τύχει η καψούρα και ας πάει στον διάολο η αξιοπρέπεια. Για ποια αξιοπρέπεια μιλάμε όμως, όταν ο Σοφοκλής έχει γράψει στην Αντιγόνη ότι “αυτός που παθαίνει έρωτα, τρελαίνεται”. Καψουρεύτηκα και θα κοιτάξω την αξιοπρέπεια; Τι λέτε ρε; Δεν με ενδιαφέρει η αξιοπρέπεια. Με ενδιαφέρει να είμαι ερωτευμένος», δήλωνε λίγα χρόνια πριν αναλάβει το θεσμικό του ρόλο.

    Οι πιο σοβαρές και φρικιαστικές υπόνοιες στο τσουνάμι του ελληνικού me too βαραίνουν τελικά τον Λιγνάδη. Πρόσφατες δηλώσεις αφορούν τον ιερό χώρο των ανηλίκων.

    Μετά την παραίτησή του, δημοσιεύτηκε η ακόλουθη μαρτυρία:

    «Τη σχολική χρονιά 1990-91 ήμουν μαθήτρια της Β’ Λυκείου στο Αρσάκειο Ψυχικού. Στο πλαίσιο του ανεβάσματος μιας σχολικής θεατρικής παράστασης (“Η Τύχη της Μαρούλας” του Δημήτρη Κορομηλά), γνώρισα τον Δημήτρη Λιγνάδη, στον οποίο είχε ανατεθεί από τη Διεύθυνση του σχολείου μας να επιμεληθεί την παράσταση. Συμμετείχα στην παράσταση και από τις πρόβες άρχισα να διαπιστώνω έναν πολύ έντονο εστιασμό του Δημήτρη Λιγνάδη σε μένα. Ήμουν 16 χρόνων, και σε αντίθεση με άλλα κορίτσια της ηλικίας μου και συμμαθήτριές μου, δεν ήμουν αυτό που λέμε «σχηματισμένη γυναίκα» σωματικά, αλλά παιδί. Μια φορά, στο τέλος της σχολικής μέρας, μου ζήτησε να πάμε να μιλήσουμε σε ένα κοντινό πάρκο. Εκεί, κάτσαμε σε ένα παγκάκι, όπου άρχισε να μου λέει πράγματα που με μπέρδεψαν πάρα πολύ συναισθηματικά: μου απήγγειλε ποιήματα, μου μιλούσε για τα παιδικά του χρόνια και τη σχέση του με την οικογένειά του, μου έλεγε ότι με βλέπει σαν τη Λάουρα στον Γυάλινο Κόσμο και τον εαυτό του σαν τον Τομ, μου έλεγε ότι είμαι ξεχωριστή, μου έλεγε ότι δεν ήμουν σαν τις άλλες (αυτό το έλεγε περιφρονητικά για τα άλλα κορίτσια). Μου έλεγε ότι εγώ κι αυτός ήμασταν ίδιοι. Μου έλεγε ότι μ’ αγαπούσε. Στο τέλος μου έδωσε και τη διεύθυνση του σπιτιού του και μου είπε ότι θα ήθελε να πηγαίναμε κι εκείνη την ώρα σπίτι του, αλλά είχε παράσταση. Μετά με χαιρέτησε παίρνοντάς με αγκαλιά. Τους επόμενους λίγους μήνες επανέλαβε πολλές φορές την πρότασή του να πάω στο σπίτι του, γιατί «με αγαπούσε». Τον ενοχλούσε που αρνιόμουν να το κάνω, αλλά επέμενε φορτικά. Ήμουν εξαιρετικά συνεσταλμένη, γεγονός που εκ των υστέρων θεωρώ ότι ήταν καθοριστικό στην επικέντρωση στο πρόσωπό μου, στον έλεγχο που προσπάθησε να μου ασκήσει, στην πίεσή του να πάω μόνη μου σπίτι του. Σε ένα σχολικό πάρτι, με πήρε στο πίσω μέρος της ταράτσας για να μη μας δουν οι άλλοι μαθητές, με αγκάλιασε πολύ σφιχτά, με φίλησε στο λαιμό, μου είπε ότι θα με αγαπάει για πάντα και να πάω να τον βρω. Προσπαθούσε να μπει στο μυαλό μου, με είχε μπερδέψει πάρα πολύ. Με είχε ξεμοναχιάσει, προσπαθούσε να με κάνει να νιώσω μοναδική, μου έλεγε απίστευτα πράγματα για να με πείσει, με σκοπό να πάω σπίτι του. Νιώθω τυχερή που αρνήθηκα τελικά να πάω, αλλά ακόμα κι έτσι, όσα κατά καιρούς πληροφορούμουν υπό τη μορφή φημών και όσα τώρα έρχονται στο φως της δημοσιότητας, με κάνουν να αναρωτιέμαι για το πόσα άλλα παιδιά και νέοι άνθρωποι μπορεί να βρέθηκαν στη δική μου θέση και δυστυχώς και σε πάρα πολύ χειρότερη από τη δική μου θέση. Η αρχική μου σκέψη ήταν να μιλήσω επώνυμα για όλα αυτά, αλλά τελικά νιώθω ότι δεν έχω καμία ψυχική δύναμη να έρθω αντιμέτωπή του. Φοβάμαι ότι ούτε σε αυτό είμαι η εξαίρεση».

    Τα μαχαιρώματα από τον εραστή που τον έκαναν να τρέχει αιμόφυρτος στους δρόμους, καλύφθηκαν όμως στη λήθη. Θα ξεχαστούν και πάλι οι σκιές πάνω στο όνομά του;

    Δεν έχει κατηγορηθεί επισήμως αλλά θίγεται ξεκάθαρα ο ίδιος. Το παραδέχεται εμμέσως και ο ίδιος με την παραίτησή του. Αν μη τι άλλο από θεσμικές θέσεις πρέπει να αποκλειστεί δια παντός όπως και αν εξελιχθεί η υπόθεσή του στην δικαιοσύνη.

    Τι μέλλει γεναίσθαι;

    Είκοσι μέρες me too και θα υπάρξει συνέχεια…

    Αυτή τη στιγμή η ελληνική κοινωνία απαιτεί να οργανωθεί αμελλητί η ελληνική δικαιοσύνη. Ει δυνατόν να υπάρξουν έγκαιρες και παραδειγματικές καταδίκες.

    Ώστε να μην επιβιώνουν τέτοια φαινόμενα με τη βοήθεια της ατιμωρησίας. Να μην αποκαλύπτονται μόνο έξω από το θερμικό δρόμο της δικαιοσύνης και μέσα από τον αδιάκριτο χυλό των σόσιαλ μίντια (που απέδειξαν την υπερδύναμή τους). Να μην μένουν στο σκοτάδι τόσα χρόνια με κίνδυνο να παραγραφούν. Με αυτά τα χρόνια σιωπής, αγαπητή δικαιοσύνη, τιμωρήθηκαν τα θύματα όχι οι θύτες.



    ΣΧΟΛΙΑ