• Πολιτισμός

    Φιόνα Σημίτη Μουζακίτη: Μέσα από τα έργα της ανοίγει διάλογο

    Φιόνα Σημίτη Μουζακίτη: Μέσα από τα έργα της ανοίγει διάλογο

    Φιόνα (Σημίτη) Μουζακίτη


    Η Φιόνα Μουζακίτη θυμίζει ως καλλιτέχνης την πολιτική φυσιογνωμία του πατέρα της Κώστα Σημίτη. Κάθε έργο και έκθεσή της συνοδεύεται από βάθος, πλαστικότητα, ψυχικές διακυμάνσεις, ουσία. Η ίδια όμως διατηρεί χαμηλό προφίλ. Τόσο που θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι ζημιώνει το έργο της. Διότι ως γνωστόν, το καλλιτεχνικό προϊόν απεχθάνεται την αφάνεια.

    Ευτυχώς, η εξωστρέφεια της γκαλερί Evripides στο κέντρο του Κολωνακίου, θα υπερκεράσει την ταπεινοφροσύνη της Φιόνας Μουζακίτη. Παρουσιάζει εκεί την εικαστική της εγκατάσταση της με τίτλο «Ο κήπος της Κίρκης».

    Η δική της Οδύσσεια

    «Ο κήπος της Κίρκης» αποτελείται από σειρά κινουμένων ψηφιακών κολάζ με έμπνευση από την «Οδύσσεια» του Ομήρου.

    Έτσι, η Φιόνα Μουζακίτη προσπαθεί να κατανοήσει, να συλλάβει και να απομυθοποιήσει διαχρονικά, ανθρωπιστικά ζητήματα. Τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον, τη σχέση χρόνου και μνήμης, τη συγκίνηση και τα υψηλότερα συναισθήματα που μπορεί να νιώσει η ανθρώπινη ψυχή, τη, αρχέγονη πάλη ανάμεσα στο δίδυμο άνδρας – γυναίκα, θηλυκό – αρσενικό.

    Μέσα από το μύθο της Κίρκης που εξετάζει μέσα από το δικό της προσωπικό πρίσμα, θέτει θεμελιώδη ερωτήματα στο θεατή. Δημιουργείται ένας εικαστικός διάλογος με καμβάδες, μονοτυπίες, χαρακτικά και εγκαταστάσεις, μέσα από τους οποίους και η ίδια εκθέτη στον θεατή τα  ανθρώπινα ερωτήματά της, με τρόπο υποβλητικό και έμμεσο.

    Η μάγισσα σήμερα

    Η μάγισσα Κίρκη ζει στο απόμακρο νησί της, έναν μικρό παράδεισο. Όταν ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του φτάνουν στο νησί, η Κίρκη χρησιμοποιώντας μαγιά τους μετατρέπει σε χοίρους. Με τη βοήθεια του Ερμή, ο Οδυσσέας απελευθερώνει από τα μαγιά τους συντρόφους του και ενδίδοντας στον έρωτα της Κίρκης κερδίζει την εύνοια και την συγκατάθεση της να φύγει από το νησί με τους συντρόφους του.

    «Ο κήπος της Κίρκης» με έντονους συμβολισμούς αναφέρεται στην ομορφιά και στη μαγεία της φύσης. Που γεμάτη μυστικά και δύναμη μπορεί ανά πάσα στιγμή να προκαλέσει την ανατροπή. Η Κίρκη συμβολίζει την φύση, όποιος παρακούσει ή αγνοήσει τους κανόνες της τιμωρείται αυστηρά.

    Η συνολική εγκατάσταση εν τέλει υπογραμμίζει την ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος προτού αυτό μεταμορφωθεί εκδικητικά σε κάτι άλλο. Η Κίρκη παρουσιάζεται σαν να κρύβεται η να κοιμάται, όπως οι δυνάμεις της φύσης που βρίσκονται εν υπνώσει πριν ξυπνήσουν.

    Τα αρχέτυπα

    Το έργο επίσης παρουσιάζει την αρχετυπική αντίθεση μεταξύ αρσενικού και θηλυκού. Επικρατεί μια συνεχής αντιπαράθεση μεταξύ τους ή τουλάχιστον μια ευαίσθητη ισορροπία. Η Κίρκη ως μάγισσα αντιβαίνει στις κοινωνικές συμβάσεις για τις γυναίκες, αποτελεί σύμβολο θηλυκής δύναμης και σεξουαλικότητας.

    Οι φωτογραφίες των τοπίων δημιουργήθηκαν από την καλλιτέχνιδα στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας στην Πελοπόννησο. Όλα τα αντικείμενα που απεικονίζονται σε αυτή την σειρά των ψηφιακών κολλάζ έχουν κατασκευαστεί και φωτογραφηθεί από την καλλιτέχνιδα καθώς και τα μοντέλα που προβάλλονται.

    Τα περισσότερα από τα μικρά γλυπτά που είναι ενσωματωμένα στα ψηφιακά κολλάζ, έχουν δημιουργηθεί από πλαστελίνη ή μεταλλικό χαρτί.

    Τέχνη του διαδικτύου

    Η Φιόνα Σημίτη παντρεύτηκε τον Παύλο Μουζακίτη το 1996. Είχε πρωτοποριακά ιδρύσει την γκαλερί Arteshop διακινώντας ταυτόχρονα έργα τέχνης μέσω του ίντερνετ από το 1997. «Είναι ένα πείραμα, ειδικά για την Ελλάδα όπου ο περισσότερος κόσμος δεν έχει εξοικειωθεί με την ιδέα του να αγοράζει τέχνη από το ίντερνετ» είχε δηλώσει η Φιόνα Σημίτη Μουζακίτη στον τύπο.

    Φτηνή Τέχνη, όχι ευτελής

    Το 1995 συμμετέχει ως «εταίρος» στην γκαλερί Cheap Art που ίδρυσαν οι Γιώργος και Δημήτρης Γεωργακόπουλου, Ragna Juergensen (Ράνια Γιούργκενσεν), Jens Lange (Τζεν Λανζ), στα Εξάρχεια, στη συμβολή Θεμιστοκλέους και Μεταξά. Ο χαρακτηρισμός cheap art, φθηνή τέχνη δεν προσδιορίζει την ποιότητα των έργων, αλλά μόνο την τιμή τους. Αισθητική καλλιέπεια σε συμφέρουσα τιμή. Κάτι που κέρδισε υποστηρικτές στην Ελλάδα μετά την οικονομική κρίση.

    Τα μικρού μεγέθους έργα πουλιούνταν σε χαμηλή τιμή. Αντίστοιχες γκαλερί υπάρχουν ακόμη στο εξωτερικό, στη Βιέννη και στο Παρίσι.

    Επρόκειτο για καινοτόμο προσέγγιση, η cheap art πλαγιοκοπούσε τον εικαστικό χώρο. Φιλοδοξούσε να διευρύνει τον τομέα της καλλιτεχνικής έρευνας και του πειραματισμού ολόκληρου του εικαστικού χώρου. «Εκεί που οι οικονομικές δεσμεύσεις και πιέσεις τείνουν να συνθλίψουν, όλες αυτές τις δυνάμεις που αποτελούν την πηγή της εικαστικής έκφρασης».

    Ζωγράφοι, γλύπτες, χαράκτες και φωτογράφοι συγκέντρωναν τα καλλιτεχνικά τους προϊόντα και συνέθεταν ένα μεγάλο εικαστικό παζλ σε κάθε έκθεση της γκαλερί. Η προσφορά και η ποσότητα εξασφάλιζε και την οικονομία, με τις τιμές να καθίστανται πιο «συμφέρουσες», όπως και σε ένα μεγάλο παζάρι.

    «Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα χώρο πιο εύφορο ώστε η τέχνη να γίνει περισσότερο προσιτή στο ευρύ κοινό. Η Cheap Art απευθύνεται στους πάντες» είχε δηλώσει η Φιόνα Μουζακίτη.

    Η Cheapart γνώρισε αμέσως επιτυχία, καθώς οι φιλότεχνοι μπορούσαν να αγοράζουν έργα και κάτω από εκατό ευρώ. Ενώ υπήρχαν χρονιές που στην έκθεση του Δεκεμβρίου τουλάχιστον 2.500 έργα άλλαζαν χέρια.

    Το 2020 η Cheapart έκλεισε είκοσι πέντε χρόνια ζωής και συνέχισε ψηφιακά. Υπήρξε πάντως πρωτοποριακή. Το Διαδίκτυο, προσφέρει δυνατότητες αυτοδιάθεσης σε κάθε καλλιτέχνη. Ωστόσο επιστρέφοντας στην πρώτη υπόθεση: Το παραδοσιακό σύστημα των γκαλερί αποτελεί αναγκαιότητα για τον καλλιτέχνη. Εξίσου και για τον φιλότεχνο. Μια πυξίδα μακριά από το αδιευκρίνιστο χάος του διαδικτύου. Και η τέχνη χρειάζεται τη ζωντανή επαφή. Πάντα…

    Η Φιόνα Μουζακίτη

    Η Φιόνα Μουζακίτη σπούδασε ιστορία της τέχνης και της αρχιτεκτονικής, και ύστερα ζωγραφική, γλυπτική και χαρακτική -όλα στην Αγγλία.

    Τα τελευταία χρόνια επικεντρώνεται στις ατομικές εκθέσεις -πιο πρόσφατα το 2019 στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας με τίτλο «Το Μυστήριο της Φύσης» και το  2022 Γκαλερί Manifactura με τίτλο «Gardens».

    Με την παλιά της συνεργάτη στη διαδικτυακή τέχνη Δέσποινα Σταύρου έχουν επιμεληθεί ενδιαφέρουσες εκθέσεις στην ΑΣΚΤ, στο THE EUROPEAN CENTRE/Contemporary Space Athens, και αλλού. Ίδρυσαν το PROJECT 2, μια ανοιχτή πλατφόρμα συμμέτοχης καλλιτεχνών για την συγκρότηση καλλιτεχνικών δράσεων, προέκταση της παλιότερης συνεργασίας τους στην online γκαλερί Arteshop.

    Έχει επιμεληθεί μόνη της και με άλλους συνεργάτες πλήθος ομαδικών εκθέσεων.

    Το 2022 οργάνωσε την έκθεση CHEAPART 2022, Αφιέρωμα σε 10 CHEAPART προσωπικότητες από το 1995 έως σήμερα στην Αθήνα.

    Έχει αποκτήσει μία κόρη.

    Πληροφορίες

    Φιόνα Μουζακίτη

    «Ο κήπος της Κίρκης»

    Διάρκεια έκθεσης: 22/6/2023 -1/7/2023
    Εγκαίνια έκθεσης Πέμπτη 22/6/2023
    Ώρες 18.00 -22.00

    Evripides Art Gallery

    Ηρακλείτου 10 & Σκουφά Κολωνάκι, Αθήνα, 106 73
    Τηλ: 2103615249, 2103615909, www.evripides-art.gr, [email protected]

    Ημέρες & Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11.00 – 20.30.
    Τετάρτη: 11.00 -17.00 & Σάββατο: 11.00 – 16.00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

    Ο χώρος πληροί τις προϋποθέσεις για την πρόσβαση ΑΜΕΑ.

    Στον πρώτο όροφο της γκαλερί Ευριπίδη, συνεχίζεται μέχρι τις 30 Ιουνίου η έκθεση της Έλενας Κυρκιλή με τίτλο «Συλλογές του βλέμματος».



    ΣΧΟΛΙΑ