Πολιτισμός

Χρύσανθος Πανάς: Ο επίμονος συλλέκτης με την Άννα Χατζηνάσιου


Αιέν καινομείν. Ο Χρύσανθος Πανάς συνεργάστηκε με την επιμελήτρια σύγχρονης τέχνης Άννα Χατζηνάσιου για την οργάνωση της συλλογής στην πλατφόρμα Related Art.

Η σχέση του με τη σύγχρονη τέχνη συμβάδιζε ανέκαθεν με την εξέλιξή του ως δεινού επιχειρηματία.

Οι επαγγελματικές δραστηριότητες της Panas Group Χρύσανθου και Σπύρου Πανά, εξαπλώνονταν εξ αρχής άρρηκτα δεμένες με την τέχνη και την αισθητική. Κάθε νέα τους δραστηριότητα ενσωμάτωνε πρόδηλα πολιτιστικά χαρακτηριστικά.

Κάλβιν Μάρκους, Platter with Trout (2015)

Από το 1996 ως σήμερα, το επιχειρηματικό δίδυμο αδιάλειπτα παρουσίαζει στους επαγγελματικούς χώρους του εκθέσεις τέχνης σε συνεργασία με γνωστές ελληνικές γκαλερί.

Ο Χρύσανθος Πανάς απέκτησε το πρώτο του έργο τέχνης το 1990. Η ανάγκη να το αποκτήσει προέκυψε από μία ζωτική ανάγκη για εξωστρεφή επικοινωνία συναισθημάτων.

Η σχέση, η ενασχόληση και η επικοινωνία αυτή με τα έργα τέχνης οδήγησε τελικά σε αυτή την δυναμική συλλογή που εξακολουθεί να εξελίσσεται.

Με την Άννα Χατζηνάσιου (Ach Art Advisory) έχει συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν στο πλαίσιο ανάπτυξης αυτής της συλλογής. Ο Χρύσανθος συνήθιζε να την ακολουθεί στη φουάρ Frieze του Λονδίνου, όπου η Άννα εξασφάλιζε για τους συλλέκτες της προνομική πρόσβαση σε έργα διεθνών καλλιτεχνών.

Φιόνα, Μαρίνα Βερνίκου

Πιο επίσημα συνεργάστηκαν στο πλαίσιο της αμίμητης για τα ελληνικά δεδομένα ιδιωτικής λέσχης Salon de Bricolage όπου η Άννα έδρασε ως καλλιτεχνική διευθύντρια.

Μαζί οργάνωσαν απαράμμιλες εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με καλεσμένους καλλιτέχνες. Η αστική Αθήνα απόλαυσε το ευγενές κοκτέιλ του μέσα σε ένα περιβάλλον φινέτσας και πνεύματος. Όπως συμβαίνει και στα εγκαίνια των γκαλερί, μόνο που εδώ βρισκόταν σε χώρο κοινωνικό.

Συνεπείς με την ψηφιοποίηση της τέχνης που έχει σαρώσει την υφήλιο, ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι δύο φίλοι και συνεργάτες αποφάσισαν να επικοινωνήσουν τη συλλογή αυτή με το ευρύτερο φιλότεχνο κοινό.

Όπως είχε σημειώσει και ο Ροΐδης σε ένα δοκίμιό του, το «καλό» κρίνεται από το αν συγκινεί στους πολλούς αλλά και τους λίγους, δηλαδή τους ειδήμονες.

Η Related Art παρουσιάζει το πιο σημαντικό μέρος των έργων τέχνης του συλλέκτη σε ψηφιακή μορφή.

Έτσι ο Χρύσανθος εδραιώνει την επικοινωνική διάσταση της τέχνης: Τη διάθεση του καλλιτέχνη να επικοινωνήσει συναισθήματα, πνεύμα, ψυχισμό, την ανάγκη του Χρύσανθου να κοινωνήσει αυτές τις αισθήσεις. Το ευρύ κοινό έχει λοιπόν τη δυνατότητα να συσχετιστεί με τα έργα της συλλογής με αμφίδρομο και διαδραστικό τρόπο.

Αλέξανδρος Γεωργίου, Χωρίς Δικό μου Όχημα, 2008, στο ΕΜΣΤ

«Αξιόλογα έργα τέχνης ποικίλων εικαστικών μέσων νέων και καταξιωμένων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο, συνθέτουν ένα μονοπάτι που επιτρέπει στον επισκέπτη της ιστοσελίδας να περιηγηθεί σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συλλογή», γράφει η επιμελήτρια.

Έτσι ο θεατής αποκτά συνολική εντύπωση για την πορεία της συλλογής μέσα στο χρόνο αλλά και την κατεύθυνση ή τον χαρακτήρα που ακολούθησε όσο ο Χρύσανθος παρακολουθούσε τα σύγχρονα μέσα καλλιτεχνικής έκφρασης.

Ορισμένοι από τους έλληνες και ξένους καλλιτέχνες που διακρίνει κανείς (με παραπάνω από ένα έργο): Τακις, Μαρίνα Αμπράμοβιτς, Στήβεν Αντωνάκος (Stephen Antonakos), Γιάννης Μόραλης, Γιάννης Μπουζιάνης, Χρύσα (Chryssa), Γιάννης Βαρελάς, Κωστής Βελώνης, Γιάννης Αδαμάκης, Διαμαντής Αϊδίνης, Αλέξης Ακριθάκης, Νίκος Αλεξίου, Αντωνάκης, Μίνως Αργυράκης, Νάνος Βαλαωρίτης, Μαρίνα Βερνίκου, Τάσος Βρεττός, Εδουάρδος Σακαγιάν, Φερνάντο Μποτέρο, Τομ Έλις (Tom Ellis), Γιώργης Γερόλυμπος, Απόστολος Γεωργίου, Κάλβιν Μάρκους (Calvin Marcus), Λίλι Λούντλοου (Ludlow Lily), Ντιάνα Μαγκανιάς (Maganias Deanna), Διονύσης Καβαλιεράτος, Κωνσταντίνος Κακανιάς, Πάνος Κοκκινιάς, Γιώργος Κορδάκης, Όλγα Μηλιαρέση-Φωκά, Δανάη Στράτου, Αλέξανδρος Τζανής, Αλέκος Φασιανός, Βασίλης Φωτόπουλος, Αλέξανδρος Ψυχούλης, Μανταλένα Ψωμά, Άννα Φαφαλιού, Παύλος (Διονυσόπουλος), Χριστιάννα Οικονόμου, Ηλία Παπαηλιάκη, Άγγελος Πλέσσας, Μαρκ Χατζηπατέρας (Hatzipateras Mark), Γεωργία Σαγρή, Τεό Ρόζενμπλουμ (Rosenblum Theo), Γρέγος Ψυχογιός.

Εξάλλου, ο Χρύσανθος είχε γιαγιά του την αυτοδίδακτη Μαριάνθη Πανά που ζωγράφιζε με το παράδειγμα των μεγάλων δασκάλων.

Ο σκοπός για τη δημιουργία της Related Art σχετίζεται και πάλι με την έννοια της συμμετοχικότητας σε κάτι υψιπετές, με τη διάχυση του πολιτισμού και της κουλτούρας, με την έννοια του διαμοιρασμού που υιοθετεί πλήρως η νέα γενιά.

Καλλιτέχνες, επιμελητές, ιδρύματα, μουσεία και χώροι τέχνης μπορούν να χρησιμοποιούν την Related Art ως αντιπροσωπευτικό κατάλογο των έργων τέχνης της συλλογής.

Σε περίπτωση που κάτι κεντρίζει το ενδιαφέρον τους, έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν έργα της για μελλοντικές εκθέσεις.

Κωστής Βελώνης, Promise of Happiness, 2011

Έργα που βρίσκονται ήδη σε δανεισμό:

Το «Χωρίς δικό μου όχημα» (2008), μερική ανάπτυξη του πρότζεκτ του Αλέξαδρου Γεωργίου βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Η τόσο επίκαιρη υπόσχεση ευτυχίας «The promise of happiness» (2011) σε πέτρα, ξύλο, ακρυλικό, σπρέι του Κωστή Βελόνη

Το Μαύρο Κουτί (2012) της πρωτοπόρου των μνημειακών εγκαταστάσεων Δανάης Στράτου, στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη.

Οι πούροι φιλότεχνοι μπορούν να χρησιμοποιούν την Related Art ως πλατφόρμα ανταλλαγής σκέψεων και απόψεων γύρω από την τέχνη.

Υπάρχει ακόμη και η δυνατότητα να «κατεβάσουν» συγκεκριμένα έργα της συλλογής ώστε να δημιουργήσουν την προσωπική τους «ηλεκτρονική συλλογή».

Πρόκειται για την αδιαμεσολάβητη απόλαυση και εμπειρία της τέχνης, μακριά από κριτικούς, μουσεία, εμπορικούς χώρους.

Μόνο ο τεχνόφιλος και ο καλλιτέχνης πίσω από το έργο, σε αγαστή σχέση.


ΣΧΟΛΙΑ