• Πολιτισμός

    Αύγουστος Κορτώ: Πώς μοιάζει το σεξ για τη μέση γυναίκα;

    Αύγουστος Κορτώ

    Αύγουστος Κορτώ


    Στο νέο του βιβλίο Το σεξ και πως να το αποφύγετε (εκδ. Πατάκη, 2024), ο Αύγουστος Κορτώ γράφει ακατάπαυστα για την ερωτική πράξη. Ίσως δεν συναγωνίζεται την πυκνότητα του Γούντι Άλεν, που έχει πολλάκις ψυχαναλυτικά συλλάβει την πεμπτουσία του σεξ («-Είναι το σεξ βρώμικο; -Μόνο όταν γίνεται σωστά»). Ωστόσο, ο Αύγουστο Κορτώ στο νέο του μυθιστόρημα, καταφέρνει να γράψει για το σεξ χωρίς να αναμασήσει κοινοτοπίες. Αυτές που οι προχειρολόγοι συνάδελφοί του καλύπτουν τεχνιέντως με περισπούδαστες γιρλάντες.

    Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι ο Αύγουστος Κορτώ δουλεύει το κείμενό του με τη μεθοδικότητα ενός επιστήμονα εντομολόγου. Πολυγραφότατος, γράφει το ένα (ευπώλητο) μυθιστόρημα μετά το άλλο. Θα μπορούσε μάλιστα να κατηγορηθεί (κακόπιστα και άδικα) για μανιέρα. Και όμως…

    Ο μικροαστικός καθρέπτης

    Τον αποζημιώνει το πούρο ταλέντο του, η χειμαρρώδης έμπνευσή του, η σπιρτάδα των διαλόγων του, η αιχμηρή ατάκα που μοιάζει καθαρή και ξάστερη σαν τον κρότο μιας πιστολιάς.

    Εξάλλου, και ο ίδιος δεν αξιώνεται ότι γράφει το απόλυτο ουμανιστικό σύγγραμμα με στοχαστική και στιλιστική ανωτερότητα. Ο Αύγουστος Κορτώ παραμένει λαοφιλής διότι αποκρυσταλλώνει τη λαϊκή ψυχή, το κοινό αίσθημα και την κοινή λογική. Πρόκειται για δύσκολη υπόθεση, να συλλάβει κανείς το αυτονόητο και να το διατυπώσει πρωτότυπα αλλά και εύληπτα. Ή απατηλά απλά, όπως θα μπορούσε κανείς να προσθέσει.

    Προς επίρρωση των παραπάνω, στο τελευταίο του μυθιστόρημα εντρυφεί στο περιβάλλον μιας μικροαστικής οικογένειας. Της Αγγελικής και του Κώστα με τα δίδυμα νήπια αγόρια τους.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πως περιγράφει το επάγγελμα του δημοσιογράφου, που εκτελεί η Αγγελική.

    «Όταν πετσοκόβεις κάποιον»

    «Πολλοί θεωρούν το επάγγελμά μου προνομιούχο, κι άλλοι τόσοι πιστεύουν ότι, ως δημοσιογράφος, είμαι εξ ορισμού πουλημένη και ρουφιάνα, μα όλα αυτά είναι ψιλά γράμματα – φαντασιώσεις και συνωμοσίες. Μια τυπική μισθωτή είμαι, μόνο που το αντικείμενο της δουλειάς μου έχει περισσότερο στρες απ’ όσο είναι υγιές.

    Κάθε φορά που ένας παράφρων δήμαρχος απασφαλίζει, ή ο αλλοπρόσαλλος αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης προβαίνει σε μία ακόμα σιβυλλική (ασυνάρτητη) δήλωση, κάθε φορά που μια ευρωβουλευτίνα μπλέκει σ’ ένα σκάνδαλο ή ο πρωθυπουργός αναγγέλλει περιχαρής ότι η οικονομία της χώρας είναι τόσο ισχυρή, που θα μπορούσαμε να προσλάβουμε τον Ίλον Μασκ να μας βαράει τους φρέντο, όλοι στο γραφείο τρέχουμε να μαζέψουμε τα ασυμμάζευτα, να προλάβουμε την πρωτιά στο ψηφιακό, να στήσουμε το επόμενο φύλλο, να γεμίσουμε με ειδησάρια και παραπολιτικά τις τρύπες.

    Χώρια η εξωτερική επικαιρότητα. Που σημαίνει ότι, μόλις ανοίγω το μάτι, πρέπει να μπω επί τόπου στο τρελοκομείο του Twitter (συγγνώμη, Χ, μετά την ολέθρια μετάλλαξή του) και να σκανάρω τις τελευταίες ειδήσεις, έπειτα να ρίξω μια ματιά στο σάιτ μας, να μιλήσω με τον Κύριλλο, τον αρχισυντάκτη, που ευτυχώς είναι χρυσό παιδί, και πολλές φορές να ξεπετάξω ένα επείγον πεντακοσάρι απ’ το κινητό μου. Και μέχρι να φτάσω στο γραφείο, μπουχτισμένη απ’ την κίνηση (η διαδρομή Χαλάνδρι-Μοσχάτο κάθε μέρα δεν είναι αστείο), μπορεί να ’χουν σκάσει κι άλλα clickbait, που οφείλω να διαχειριστώ, κι ας μην έχουν καμία σχέση με την πολιτική, και θα ’πρεπε να τα φορτώνονται οι συντάκτες αυτού που παλιά λέγαμε κοσμικά.

    «Θα σάπιζε στη φυλακή»

    Για κάποιον λόγο, ο επικείμενος γάμος του Πλεύρη –που με ενδιαφέρει όσο το ακριβές βάρος του σαπιοκοιλιά Γκέρινγκ στα τελευταία του– θεωρείται γεγονός με πολιτικές αποχρώσεις, οπότε τρέχα, Αγγελική, να ξεπετάξεις δίστηλο για τον γηραλέο νυμφίο, που σε άλλη χώρα θα σάπιζε στη φυλακή για άρνηση του Ολοκαυτώματος και διασπορά αντισημιτικής ρητορικής.

    Και το τσίτωμα δεν τελειώνει με την κάλυψη της επείγουσας είδησης και τον ανταγωνισμό με τα άλλα ενημερωτικά σάιτ. Όταν πετσοκόβεις κάποιον, πρέπει να είσαι τρομερά προσεκτικός, για να μην είναι το κείμενο μηνύσιμο, και να μη γίνει αφορμή για πόλεμο κατά της εφημερίδας. Κι αν τύχει και την πέσεις χοντρά σε μια απαράδεκτη κυβερνητική δήλωση ή γραμμή, αρχίζουν τα άνωθεν τηλέφωνα, κι οι πιέσεις για συμμόρφωση, κι όλα τα παρασκηνιακά διπλωματικά παιχνίδια».

    Public figure

    Ο Αύγουστος Κορτώ γνωρίζει τα κακώς κείμενα της σύγχρονης δημοσιογραφίας διότι ως δημόσια περσόνα μέσω του FB (πέραν των βιβλίων του), περνάει ξυστά από τον κόσμο της δημοσιότητας. Χώρια που η δημοφιλία του τον έχει πολλάκις φέρει ενώπιον κακόβουλων σχολίων. Τόσο σε σόσιαλ μίντια και τα παραδοσιακά μέσα. Ειδικά ύστερα από τις περιπέτειες της ψυχολογικής του υγείας. Αλλά ο Αύγουστος Κορτώ προσπαθεί να φοράει παρωπίδες.

    Το βιβλίο του ξεκινάει βέβαια από το κρεβάτι. Η Αγγελική και ο Κώστας φασώνονται ή τουλάχιστον ο Κώστας «διαπραγματεύεται» το ενδεχόμενο να φασωθεί:

    Οι ευφυείς ατάκες

    «Δεν είναι αστείο, Αγγελική. Έχω ανάγκες».

    «Εγώ να δεις».

    «Και τότε γιατί κάθε φορά που κάνω κίνηση τρώω πόρτα;»

    «Γιατί έχω να ξυρίσω τις μασχάλες μου δέκα μέρες, Κώστα. Γιατί το βράδυ δεν έχω κουράγιο να βάλω τις κρέμες μου. Άσε τα πόδια μου –ντρέπομαι να πάω για πεντικιούρ. Αν δεν αισθάνομαι ερωτεύσιμη, δεν μπορώ να καυλώσω».

    «Τι σημασία έχουν όλα αυτά; Ο καλλωπισμός είναι κοινωνική κατασκευή της πατριαρχίας. Όλα τα
    σώματα είναι ωραία».

    «Επίσης, η αλληλεγγύη είναι το όπλο των λαών».

    «Τώρα γιατί κοροϊδεύεις;»

    «Δεν κοροϊδεύω, μανάρι μου, σόρι. Θα τη βρούμε την άκρη, σ’ το υπόσχομαι. Απλά όχι τώρα».

    Σουρεαλισμός

    Σαν τον Αλμοδόβαρ στον κινηματογράφο, ο συγγραφέας αποδίδει το μπανάλ με τον σουρεαλισμό που του αξίζει. Έτσι λειτουργεί ο ιδιοφυής υπερρεαλισμός, δίνοντας στην καθημερινότητα διαστάσεις μυθικές ή παραμορφωτικές. Επιτρέποντας έτσι στον μέσο άνθρωπο να διακρίνει τα μεγέθη της ύπαρξής του.

    Ειρήσθω εν παρόδω, ο Αύγουστος Κορτώ ακολουθεί πρωτοπρόσωπη αφήγηση. Η Αγγελική λειτουργεί ως κεντρική αφηγήτρια. Επανέρχεται ύστερα από αρκετά χρόνια με αυτό το (φανταχτερά, εκπληκτικά) κωμικό μυθιστόρημα.

    Καλοδεχούμενη η αλλαγή σελίδας.

    Η γυναικεία ψυχή

    Ιδιαίτερα ύστερα από το σπαρακτικό Η μικρή λέξη αγάπη (εκδ. Πατάκη, 2022), γροθιά στο στομάχι με θέμα τις γυναικοκτονίες. Αφηγήτρια και πάλι μια νεαρή γυναίκα και το λεπτομερές χρονικό της καταδίκης της από έναν άνδρα κτήνος.

    Λόγω των τραυματικών του βιωμάτων με την ίδια τη μητέρα του, ο Αύγουστος Κορτώ παραμένει ιδιαίτερα εύγλωττος απέναντι στη γυναικεία μοίρα, διακρίνει τα κρυφά ελατήρια της γυναικείας ψυχής. Μία δεξιότητα αξιοσημείωτα σημαντική στο σημερινό ζοφερό τοπίο με τα διαδοχικά κρούσματα. Ξεκίνησε με το διάσημο πλέον Βιβλίο της Κατερίνας (Πατάκης, 2013) και φτάνει έως το σημερινό. Με την Αγγελική, μητέρα, εργαζόμενη, σύζυγος, γυναίκα. Πάρα πολλοί ρόλοι, και ο Αύγουστος Κορτώ (καθαρτικά) τους χορεύει στις σελίδες του.

    Πρόκειται για πλάσμα ιδιαίτερα ευαίσθητο, που τούς χαρίζει αθάνατη φωνή.

    Πληροφορίες

    Το σεξ και πώς να το αποφύγετε

    Αύγουστος Κορτώ 

    Εκδόσεις Πατάκη

    Σελίδες 256

    Ημερομηνία έκδοσης: Απρίλιος 2024

    Διαβάστε επίσης:

    Ναταλί Βερντέιγ: H Tiffany «Céleste» 2024 για big spenders

    Όμιλος Kering: Ο Gucci παρασύρει το κάστρο του -μια εξαίρεση

    Κόμης Μανφρέντι: Σεξ, ντραγκς, ροκ δημοπρασία με Μικ Τζάγκερ



    ΣΧΟΛΙΑ