• Πολιτική

    Στάνλεϋ Γκρίνμπεργκ: Τι γυρεύει ο «γκουρού» της πολιτικής επικοινωνίας στο προεκλογικό «war room» του Κυριάκου Μητσοτάκη;

    • Του Γαβριήλ Σερέτη
    Κυριάκος Μητσοτάκης, Στάνλεϋ Γκρίνμπεργκ

    Κυριάκος Μητσοτάκης, Στάνλεϋ Γκρίνμπεργκ


    Μπορεί ο Πρωθυπουργός να ταυτιστεί με τον «πατέρα» του «negative campaigning» και του «it’s the middle class, stupid!»;

    Στο δρόμο προς τις κάλπες ολοένα και συχνότερα φαίνεται πως θα είναι τα τετ α τετ του Κυριάκου Μητσοτάκη με έναν «παλιό γνώριμο» και «τακτικό συνομιλητή» του, τον πασίγνωστο «θεό» των δημοσκοπήσεων και της πολιτικής επικοινωνίας Αμερικανό Στάνλεϋ Γκρίνμπεργκ.

    Ο οποίος, μετά από τον Μπιλ Κλίντον, τον Τόνυ Μπλαίρ, τον Νέλσον Μαντέλα, τον Εχ. Μπάρακ και εκατοντάδες άλλους ηγέτες σε Ηνωμένες Πολιτείες, Λατινική Αμερική και Ευρώπη (και άλλους τόσους διευθύνοντες συμβούλους κολοσσών όπως η BP, η Boeing, η General Motors, η Microsoft κ.α) ύστερα από την επιτυχημένη συνεργασία με τον Πρόεδρο της ΝΔ το 2019 -όπως απέδειξαν τα αποτελέσματα των εκλογών- θα συνεχίσει να βρίσκεται στο πλευρό του Έλληνα Πρωθυπουργού, κάνοντας την …μετα- ανάλυση κυρίως των ποιοτικών ευρημάτων των κυλιόμενων δημοσκοπήσεων. Και μεταφράζοντας τα, βεβαίως, σε στρατηγικές επιλογές και πρακτικές συμβουλές πολιτικού λόγου και ευρύτερης επικοινωνίας, με απώτερο στόχο την αποφυγή της «χαλαρής» ψήφου την πρώτη Κυριακή των εκλογών και την κυβερνητική αυτοδυναμία μετά τη δεύτερη.

    Ο Κ. Μητσοτάκης ανάμεσα στους πολίτες

    Στην κατεύθυνση αυτή και με δεδομένη την είσοδο της χώρας σε προεκλογική χρονιά -ακόμα κι αν οι κάλπες στηθούν «στο τέλος της τετραετίας», όπως δεσμεύεται κατ’ επανάληψη ο Πρωθυπουργός- μετά από σχετικές αναλύσεις και προτάσεις του «Ρόμπερτ Ντε Νίρο των συμβούλων» Σ. Γκρίνμπεργκ, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενισχύει την επιλογή του για απευθείας- αδιαμεσολάβητη επαφή του με τους πολίτες, κατά τη διάρκεια των περιοδειών του ανά τη χώρα. Με στόχο, από τη μια την ανάδειξη του κυβερνητικού έργου, και από την άλλη, την βελτίωση της απήχησης σε προνομιακά για τον ίδιο ακροατήρια, όπως οι κεντρώοι ψηφοφόροι και η μεσαία τάξη.

    Με παράλληλο στόχο την ανάσχεση φυγόκεντρων τάσεων σε μερίδα των νέων και των αγροτών, κυρίως σε περιοχές της Μακεδονίας της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Ελλάδας.

    Πέρα από το πολιτικό αισθητήριο και την αυτονόητη πολιτική βούληση Μητσοτάκη, «κατόπιν οδηγιών» του επικοινωνιολόγου, που καταφέρνει με …ενδοφλέβιες να πιάσει τον παλμό των ψηφοφόρων, όπως παραδέχονται οι ρεπουμπλικανοί αντίπαλοί του, ο Πρωθυπουργός εμφανίζεται όλο και συχνότερα, ανάμεσα στον κόσμο.

    Όπως συνέβη στις Σέρρες, όπου μίλησε χρησιμοποιώντας μικρόφωνο αλλά χωρίς πόντιουμ σε κεντρικό σημείο της πόλης όπου συχνάζει η νεολαία.

    Στον Πειραιά, κατά τα εγκαίνια του νέου σταθμού του Μετρό. Την Έδεσσα, όπου επίσης ο κ. Μητσοτάκης, δίπλα στους πολίτες, αγρότες, νεολαία και εργαζόμενους σε παραγωγικές μονάδες, πέρασε το μήνυμα της υλοποίησης των υποσχέσεων, των έργων και των μεταρρυθμίσεων, υπό τις λέξεις σηματωρούς: «συνέχεια» και «σταθερότητα». Μη διστάζοντας, ταυτόχρονα, να βγάζει τις…καθιερωμένες «selfies» με ψηφοφόρους.

    Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και αύριο κατά την τελετή των επίσημων εγκαινίων του εμβληματικού έργου στο Ελληνικό. ¨Η στην Καρδίτσα, την Ήπειρο, την Ιθάκη που αποτελούν τους επόμενους σταθμούς των περιοδειών του.

    Τα νεανικά κοινά

    Ο Στ. Γκρίνμπεργκ, ο απόφοιτος του Harvard και επί χρόνια καθηγητής του Yale, αυτός που το περιοδικό Esquire, χωρίς φειδώ, χαρακτήρισε ως έναν από τους «σημαντικότερους ανθρώπους του 21ου αιώνα», φαίνεται ότι βρίσκεται πίσω και από τις στοχευμένες εμφανίσεις του Κ. Μητσοτάκη και σε νεανικές εκπομπές του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης, καθώς αυτού του τύπου οι παρουσίες αποτελούν κορωνίδες της προσέγγισης ειδικών εκλογικών ακροατηρίων (focus groups) επί των οποίων έχτισε την παγκόσμια φήμη του ο κάτοχος μόνιμης θέσης στο «Hall of Fame» των πολιτικών συμβούλων.

    Σε αυτό το πλαίσιο, ακούσαμε τον Πρωθυπουργό, σε «απολιτίκ» ύφος να δηλώνει σε παρεϊστικη εκπομπή με ακροαματικότητα γνωστού ερτζιανού, «είμαι χαλαρός τύπος», «δεν ξέρω από μαστορέματα, φτάνω μέχρι το άλλαγμα της λάμπας». Στο ίδιο μήκος κύματος αντίστοιχης συνέντευξης στην προεκλογική εκστρατεία του ΄19, όπου «αποκάλυψε» πως ως ringtone στο κινητό του έχει το «Paradise city» των Guns Ν’ Roses.

    Αρνητικές στρατηγικές

    Ωστόσο, το ζητούμενο είναι πως ο Πρωθυπουργός θα κρατήσει αποστάσεις από πιθανές συμβουλές του Γκρίνμπεργκ αναφορικά με την «αρνητική προεκλογική εκστρατεία» (negative campaigning), που αποτελεί και το σήμα κατατεθέν του, όπως αναφέρεται ακόμα και στο επίσημο βιογραφικό του. Με τους αντιπολιτευόμενους στον Κ. Μητσοτάκη να εκτιμούν ότι οι όποιες «επιθέσεις» του εναντίον του Αλ. Τσίπρα το 2019 αλλά και προσφάτως, είχαν την επικοινωνιακή τους ρίζα στον 77χρονο «μέντορα».

    Κι αυτό διότι, ο ίδιος ο Πρόεδρος της ΝΔ, έχει κατ’ επανάληψη αποστεί από την τοξικότητα, αντιπαραβάλλοντας την μετριοπάθεια, τον προγραμματικό λόγο και τα έργα, και υπογραμμίζοντας το πόσο κακό προκαλεί η πόλωση στη χώρα, πολλώ δε μάλλον στη συγκεκριμένη συγκυρία.

    Το «σκληρό ροκ», εξάλλου, όπως όλοι αναγνωρίζουν, ουδέποτε είχε και φυσικά ούτε τώρα έχει πέραση στους κεντρώους ψηφοφόρους, οι οποίοι, και σε αυτές τις εκλογές, διαφαίνεται πως θα κρίνουν το αποτέλεσμα, πηγαίνοντας στην κάλπη με κριτήρια την ασφάλεια και τις οικονομικές επιπτώσεις στην προσωπική ζωή τους.

    «Ιt’s the middle class, stupid!»

    Όπως όλα δείχνουν, ενόψει της προσεχούς εκλογικής αναμέτρησης, καταλυτικός παράγοντας θα είναι η οικονομία, εντός του απολύτως ρευστού τοπίου της ενεργειακής κρίσης. Και στο πλαίσιο αυτό, επανέρχεται στο προσκήνιο ο τίτλος του best seller που συνέγραψε ο Γκρίνμπεργκ με τον Τσέστερ Τζέιμς Κάρβιλ «Ιt’s the middle class, stupid! » (Είναι η μεσαία τάξη, ηλίθιε!), με το αυτονόητο περιεχόμενο.

    Μάλιστα, σε πρόσφατη ανάλυσή του για την πολιτική Μπάιντεν στις ΗΠΑ, ο Γκρίνμπεργκ, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι: «Η μάχη για την οικονομία, τώρα, δεν είναι για τον αριθμό των θέσεων εργασίας, αλλά για το τι κάνει η κυβέρνηση για να πληρώσει την εργασία, να υπερασπιστεί τους εργαζόμενους και να επιτεθεί στους δισεκατομμυριούχους, που ευημερούν εις βάρος όλων των άλλων. Αυτό είναι το βασικό μήνυμα που θα επιτρέψει στους Δημοκρατικούς να νικήσουν και να συνεχίσουν να κερδίζουν».

    Ο Κ. Μητσοτάκης, όπως απέδειξε και η πρόσφατη ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής με αφορμή την Ερώτηση Τσίπρα για την ακρίβεια, έχει τη δική του απάντηση απέναντι στον… σύμβουλό του, κυρίως δε απέναντι στην αντιπολίτευση: Δεν ζούμε σε κανένα «ροζ συννεφάκι», ούτε ισχυριζόμαστε ότι όλα είναι καλά. Αλλά εδώ συγκρίνονται πολιτικές επιλογές.

    Η κυβέρνηση αυτή έχει μιλήσει με πράξεις, έχει δρομολογήσει ένα πρόγραμμα στήριξης το οποίο -και εσείς χαίρομαι που το αναγνωρίσατε- είναι πολύ σημαντικό, από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

    Θα επαναλάβω ακόμα μία φορά, ότι μπορεί να δρομολογηθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα ακριβώς επειδή δημιούργησε ανάπτυξη, η οποία προκάλεσε δημοσιονομικό πλεόνασμα, το οποίο μπορούμε να αξιοποιήσουμε στη συνέχεια για τη στήριξη της κοινωνίας.

    Και αυτή η ανάπτυξη, δεν ήρθε από την παραδοσιακή κατανάλωση με δανεικά. Είναι μία ανάπτυξη η οποία ήρθε από επενδύσεις και από εξωστρέφεια.

    Και αυτή η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας θεωρώ ότι είναι μία επιτυχία μακροπρόθεσμη για την Ελλάδα. Δεν έχει δείξει ακόμα την πλήρη της δυναμική.

    Διαβάστε επίσης:

    Κώστας Μπακογιάννης: Κάνουμε τις εξαγγελίες πράξη, δημιουργούμε μια Αθήνα γύρω από τον άνθρωπο



    ΣΧΟΛΙΑ