• Πολιτική

    Γιατί ο Μητσοτάκης “άνοιξε” τώρα το θέμα με τα F-35 και ποιοι είναι οι άνθρωποι της Lockheed Martin

    Ντένης Πλέσσας. Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής και εκπρόσωπος της Lockheed Martin

    Ντένης Πλέσσας. Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Αναπτυξιακών Πρωτοβουλιών Ευρώπης, Μέσης Ανατολής και Αφρικής και εκπρόσωπος της Lockheed Martin


    Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο η Ελλάδα να προχωρήσει στην αγορά F35 της Lockheed Martin, εφόσον τα οικονομικά της χώρας το επιτρέψουν, όπως είπε ο πρωθυπουργός.

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εξήγησε μιλώντας σε δημοσιογράφους, ότι τα πέμπτης γενιάς F35 είναι τα πιο έτοιμα και σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη που υπάρχουν στην αγορά, βάζοντας επισήμως στο τραπέζι την εξαγορά για την ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας.

    Όπως φαίνεται από όσα είπε ο κ. Μητσοτάκης, το θέμα θα μπει και στην ατζέντα της συνάντησης με τον Αμερικανό πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ, στον Λευκό Οίκο, στις 7 Ιανουαρίου.

    Η ελληνική «σφήνα» στην αγορά των F35 της εταιρείας Lockheed Martin αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, την στιγμή που στις ΗΠΑ υπάρχουν ισχυρά λόμπι που πιέζουν στην κατεύθυνση να μην προμηθευτεί η Τουρκία τα υπερσύγχρονα μαχητικά, ως αντίποινα για την αγορά των συστημάτων S-400 από την Ρωσία.

    Μεγάλο κόστος 

    Σύμφωνα με τους ειδικούς  το κόστος για την απόκτηση του υπερσύγχρονου μαχητικού ανέρχεται σε 100 εκατ. δολάρια ανά αεροπλάνο, ενώ την επόμενη πενταετία εκτιμάται ότι θα πέσει στα 80 εκατ. δολάρια ανά αεροπλάνο.

    Το μείζον όμως , είναι το κόστος της ώρας πτήσης που φθάνει περίπου τα 44 χιλιάδες δολάρια, έναντι 15 χιλιάδων ευρώ (14.000 δολάρια) του F-16.  Λέγεται μάλιστα οτι το αμερικανικό Πεντάγωνο έχει ζητήσει από την κατασκευάστρια εταιρεία να μειώσει το κόστος στα 25.000 δολάρια.

    «Πρόβλημα» – εκτός του μεγάλου κόστους αγοράς, χρήσης και συντήρησης – των F-35 είναι και το θέμα των υποδομών της Πολεμικής Αεροπορίας. Αν δηλαδή αγοραστούν άμεσα, τότε η Πολεμική Αεροπορία θα πρέπει να κάνει τεράστια άλματα εκσυγχρονισμού στις υποδομές της για να υποδεχθεί και να συντηρεί τα μαχητικά 5ης γενιάς.

    Και δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι μόλις τώρα ξεκινάει η αναβάθμιση των 84 αεροσκαφών F-16, στην έκδοση Viper, πρόγραμμα που θα αποτελέσει «γέφυρα» για να ενταχθούν μελλοντικά στην Πολεμική Αεροπορία και μαχητικά 5ης γενιάς.

    Σημειώνεται πάντως ότι για το ελληνικό υπουργείο Αμυνας, τους επιτελείς του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΑ, το θέμα της απόκτησης των F-35 με τις stealth δυνατότητες (να είναι αόρατα από τα ραντάρ) δεν μπαίνει τώρα ξαφνικά στο τραπέζι της συζήτησης.

    Τον περασμένο Απρίλιο ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ πτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου είχε διατυπώσει την άποψη ότι τα F-35 αποτελούν ίσως μονόδρομο για την Πολεμική Αεροπορία, καθώς δεν υπάρχει στην αγορά κάτι καλύτερο.

    Και είχε συμπληρώσει επίσης πως η ελληνική πλευρά έχει ζητήσει από τις ΗΠΑ και περιμένει μέσα στην επόμενη διετία σχετική μελέτη που θα περιέχει τα πάντα γύρω από τα F-35, όπως το κόστος.

    Δεν θα πρέπει επίσης να θεωρείται τυχαίο ότι πέρυσι (δηλαδή επι ΣΥΡΙΖΑ) στη διεθνή αεροπορική άσκηση «Ηνίοχος» η Ελλάδα είχε προσκαλέσει για πρώτη φορά μαχητικά αεροσκάφη 5ης γενιάς, έξι F-35 της ιταλικής αεροπορίας.

    Οι άνθρωποι της Lockheed Martin

    Η αμερικανική Lockheed Martin διαθέτει στην Ελλάδα δύο ανθρώπους της, τον Ντένη Πλέσσα και τον Κρίστιαν Χατζημηνά.

    Ο πρώτος, ο Ντένης Πλέσσας, θεωρείται από πολλούς ο άνθρωπος ο οποίος με τις ενέργειές του έχει κρατήσει την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) σε ανταγωνιστικό επίπεδο, μέσω της στρατηγικής συνεργασίας με τη Lockheed Martin, τόσο για την κατασκευή τμημάτων του μεταγωγικού αεροσκάφους C-130 όσο και δομικών στοιχείων της ατράκτου του μαχητικού αεροσκάφους F-16 που τοποθετούνται σε όλα τα αμερικανικά μαχητικά παγκοσμίως, για όποια χώρα και αν κατασκευάζονται.

    Λέγεται ότι έχει άριστες σχέσεις με ανώτατους αξιωματικούς του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, τις οποίες διατηρεί αποφεύγοντας κάθε είδους… στραβοπάτημα, που μπορεί να τον συνδέσει με μαύρο χρήμα ή δωροδοκία.

    Από το 2000 μέχρι σήμερα ο Ντένης Πλέσσας έχει εξασφαλίσει στη Lockheed Martin εξοπλιστικά προγράμματα άνω των 7,2 δισ. ευρώ, μόνο από την Πολεμική Αεροπορία.

    Ο δεύτερος άνθρωπος, ο Κρίστιαν Χατζημηνάς, ίδρυσε  την εταιρεία THEON SENSORS  (μέλος της EFA Group) η οποία στο παρελθόν ανέλαβε μέρος του προγράμματος αναβάθμισης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B.

    Ο επικεφαλής της  βρίσκεται εµπλεκόµενος εδώ και τρεις δεκαετίες στις αγορές αµερικανικών όπλων (ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα F-16), αφού διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις τόσο µε την κατασκευάστρια Lockheed όσο και µε τις εταιρείες που παράγουν κρίσιµα εξαρτήµατα και οπλικά συστήµατα του µαχητικού (Raytheon, Pratt & Whitney, General Electric κ.λπ.).

    Ο Κρίστιαν Χατζημηνάς χαίρει εκτίμησης στην πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα και είναι απόφοιτος του Wharton School of the University of Pennsylvania.

    Θεωρείται από τους πλέον εξωστρεφείς στον τομέα των αμυντικών εξοπλισμών.

    Υπενθυμίζεται οτι στις 10 Οκτωβρίου του 2019  ο κ. Χατζημηνάς είχε ανακοινώσει τη στρατηγική συνεργασία της εταιρίας του THEON SENSORS με την αμερικανική εταιρεία ESA (Elbit Systems of America) και την από κοινού ανάληψη συμβολαίου για το Σώμα των Πεζοναυτών των ΗΠΑ.

    Συγκεκριμένα, το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ ανέθεσε στις αρχές Σεπτεμβρίου στην ESA και την THEON SENSORS πενταετές συμβόλαιο ύψους 249 εκατ. δολαρίων που προβλέπει την παραγωγή περισσοτέρων από 14.000 δικυάλων νυχτερινής όρασης.

    Οι παραδόσεις αναμένεται να ξεκινήσουν την άνοιξη του 2020 και να ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβριο του 2024.

    Κρίστιαν Χατζημηνάς (δεξιά)- Φρανσουά Ολλάντ Πρώην Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας



    ΣΧΟΛΙΑ