• Άρθρα

    Μήπως το happy hour της αγοράς των τάνκερ φτάνει στο τέλος του;

    tanker ναυτιλία δεξαμενόπλοια ναυλαγορά


    Προβληματισμός επικρατεί για την περαιτέρω πορεία του κλάδου των τάνκερ, του μεγάλου κερδισμένου της ναυτιλίας κατά την περίοδο της πανδημίας.

    Αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι επόμενοι μήνες θα είναι απρόβλεπτοι για τον συγκεκριμένο τομέα, ενώ καθοριστικό παράγοντα για τη διαμόρφωση των ναύλων θα παίξει ο ρυθμός ανάκαμψης της ζήτησης πετρελαίου, που αρχίζει να διαφαίνεται.

    Κατά το μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου τριμήνου πάντως, τα ναύλα στα VLCC και στα τάνκερ μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου εκτινάχθηκαν λόγω της ζήτησης-ρεκόρ που εκδηλώθηκε για εν πλω αποθήκευση πετρελαίου.

    Ωστόσο, αρκετοί αναλυτές πιστεύουν ότι το σκηνικό θα αρχίσει να αλλάζει, μετά την άρση των lockdown στις περισσότερες χώρες και την αύξηση της τιμή του εμπορεύματος.

    Στο μηνιαίο της report για τον κλάδο η Clarksons Research επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι “οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές στην αγορά των δεξαμενόπλοιων είναι αβέβαιες”.

    «Με το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου να υφίσταται σημαντική πίεση και τα επίπεδα αποθήκευσης να αρχίζουν να υποχωρούν, η δυσκολία στις συνθήκες της αγοράς φαίνεται πιθανό να αρχίσει να εντείνεται τους επόμενος μήνες”.

    Πρόσφατα το bloomberg ανέφερε ότι ουρές δεξαμενόπλοιων σχηματίστηκαν έξω από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια πετρελαίου της Κίνας, καθώς τα πλοία περίμεναν να εκφορτώσουν αργό πετρέλαιο για τα διυλιστήρια που αυξάνουν την παραγωγή λόγω της ταχείας ανάκαμψης της ζήτησης καυσίμων. Στο άρθρο επισημαίνεται ότι η μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας αποτυπώνει πρώτη την ανάκαμψη της κατανάλωσης πετρελαίου, με τη ζήτηση τον Μάιο να διαμορφώνεται και πάλι σχεδόν στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν η πανδημία οδηγήσει στα περιοριστικά μέτρα.

    Την εκτίμηση ότι τα ναύλα στα μεγάλα τάνκερ θα κινηθούν πτωτικά και ότι οι ημέρες του Μαρτίου και του Απριλίου με τις υπέρογκες τιμές που έφταναν τα 200.000 δολάρια ημερησίως έχουν παρέλθει, εκφράζει σε σημείωμα του προς τους πελάτες του ο αναλυτής της  Evercore ISI, Jonathan Chappell.

    “Η καμπύλη contango έχει περιοριστεί σε ένα επίπεδο κατά το οποίο η ιδανική τιμή των ναύλων στα VLCC προκειμένου να θεωρείται κερδοφόρα η εν πλω αποθήκευση πετρελαίου για έναν έμπορο, έχει υποχωρήσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα”, σύμφωνα με τον αναλυτή.

    Και εξηγεί ότι η καμπύλη τριών μηνών του Brent κυμαίνεται περίπου σε ένα δολάριο ανά βαρέλι contago, το οποίο συνεπάγεται περίπου 13.000 δολάρια ημερησίως για ένα VLCC με βάση τις τρέχουσες τιμές πετρελαίου και καυσίμων. Πρόκειται ξεκάθαρα για μία τιμή που δεν θα δεχόταν κανένας πλοιοκτήτης, τονίζει ο αναλυτής.

    Στην δική της ανάλυση της για την αγορά των τάνκερ η Bimco ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι είναι ξεκάθαρο πως η εν πλω αποθήκευση έχει φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο και θα αρχίσει να μειώνεται. Αυτό σημαίνει ότι σταδιακά τα πλοία που ήταν δεσμευμένα για αυτό το σκοπό θα αρχίσουν να είναι και πάλι διαθέσιμα στην αγορά, αυξάνοντας κατά συνέπεια τις πιέσεις στις τιμές των ναύλων.

    Οι παράμετροι που θα καθορίσουν την περαιτέρω πορεία της αγοράς των τάνκερ είναι πολλοί, αλλά σίγουρα η ζήτηση για πετρέλαιο και η τιμή του εμπορεύματος είναι οι πιο καθοριστικές. Καθώς λοιπόν εκτιμάται ότι θα σημειώσουν αρκετές διακυμάνσεις, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, και στους υπόλοιπους μήνες του 2020, η συνέχεια για τα δεξαμενόπλοια είναι απρόβλεπτη.



    ΣΧΟΛΙΑ