• Πολιτική

    ΣτΕ: Συνταγματική και νόμιμη η διαδικασία απαλλαγής των μαθητών από το μάθημα των θρησκευτικών

    Συμβούλιο της Επικράτειας

    Συμβούλιο της Επικράτειας


    Η διαδικασία απαλλαγής των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το μάθημα των θρησκευτικών είναι συνταγματική και νόμιμη, όπως αποφάσισε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

    Γονείς μαθητών και η Ένωση Αθέων είχαν προσφύγει στο Ανώτατο Δικαστήριο, ζητώντας να ακυρωθεί η περσινή απόφαση του υπουργείου Παιδείας, στην οποία προβλέπεται πως για την απαλλαγή των Ορθόδοξων Χριστιανών μαθητών από το μάθημα των θρησκευτικών υποβάλλεται αίτηση στον διευθυντή του σχολείου, με την εξής αιτιολογία:  ”Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των θρησκευτικών”.

    Με 2 αποφάσεις, η Ολομέλεια του ΣτΕ  έκρινε ότι “η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση δεν αντίκειται στις διατάξεις του Συντάγματος και της ΕΣΔΑ για τη θρησκευτική ελευθερία, δεδομένου ότι η εν λόγω αίτηση γίνεται χάριν απαλλαγής από την επιβαλλόμενη από το Σύνταγμα και το νόμο υποχρέωση παρακολούθησης του μαθήματος των θρησκευτικών”.

    Το ΣτΕ αποφάσισε επίσης ότι   η συλλογή και φύλαξη των αιτήσεων απαλλαγής από την παρακολούθηση  του μαθήματος των θρησκευτικών από τον διευθυντή του σχολείου και η καταστροφή τους 3 μήνες μετά τη λήξη του σχολικού έτους, συνιστά μεν μη αυτοματοποιημένη επεξεργασία “ειδικών” δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σχετικών με θρησκευτικές πεποιθήσεις, η οποία εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ΓΚΠΔ, αλλά  η επεξεργασία όμως αυτή, «δεν παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας/ελαχιστοποίησης των δεδομένων, διότι διασφαλίζει την απαλλαγή για λόγους θρησκευτικής συνείδησης σε εκείνους που προβάλλουν τη σχετική αξίωση (άρθρο 13 παρ. 1 Συντ., άρθρο 9 ΕΣΔΑ), στα πλαίσια της υποχρέωσης του κράτους για παροχή θρησκευτικής εκπαίδευσης (16 παρ. 2 Συντ.) με σεβασμό στις θρησκευτικές και φιλοσοφικές πεποιθήσεις των γονέων (άρθρο 2 ΠΠΠ ΕΣΔΑ), περιορίζεται δε σε κατάλληλα, συναφή και αναγκαία για τους σκοπούς της επεξεργασίας δεδομένα, απαραίτητα για την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της σχολικής ζωής».



    ΣΧΟΛΙΑ