• Οικονομία

    Τι προτείνουν οι επιστημονικοί φορείς για την αύξηση του κατώτατου μισθού – Αναλυτικά οι εκθέσεις στο mononews

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Κωστής Χατζηδάκης, Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών

    Κωστής Χατζηδάκης, Υπ. Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων


    Έως τις 15 Μαρτίου θα πρέπει να στείλουν τις τελικές προτάσεις τους για το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού από την 1η Μαΐου οι κοινωνικοί εταίροι, προκειμένου να οριστεί συνάντηση για την πραγματοποίηση συνάντησης δια ζώσης έως τις 30 Μαρτίου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

    Το mononews.gr έχει στη διάθεση του όλες τις μελέτες που έστειλαν επιστημονικοί φορείς και τα ινστιτούτα των κοινωνικών εταίρων, οι οποίες περιλαμβάνουν αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου από 2,7% έως και 7% και την ΓΣΕΕ να ζητάει αύξηση κατά 18%, ώστε να επανέλθει στα 751 ευρώ.

    Στις εκθέσεις εκφράζεται έντονα ο προβληματισμός για την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία γι’ αυτό και η πλειοψηφία των μελετών των εργοδοτικών φορέων κάνει λόγο για αύξηση στα επίπεδα του πληθωρισμού. Η εκτόξευση του κόστους ενέργειας σε συνδυασμό με την νέα αύξηση του μισθολογικού κόστους προβληματίζουν ιδιαίτερα τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες που αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα επιβίωσης.

    Η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων καθώς και της έκθεσης των φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 31η Μαρτίου 2022. Το σχέδιο του πορίσματος διαβούλευσης ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 15η Απριλίου 2022. Η εισήγηση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή μου προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα λάβει χώρα εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του Απριλίου 2022.

    Τράπεζα της Ελλάδος (Δείτε ΕΔΩ)

    «Σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένων των σημαντικών πληθωριστικών πιέσεων που προβλέπονται για το 2022, κρίνεται ότι υπάρχει περιθώριο για μια λελογισμένη αύξηση των κατώτατων μισθών και ημερομισθίων μέσα σε ένα εύρος μεταξύ 2,7% και 3,4% από την 1η Μαΐου 2022, που, σε συνδυασμό με την αύξηση κατά 2% από την 1η Ιανουαρίου 2022, θα οδηγήσει σε μια μέση αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 3,8-4,3% το 2022 και κατά 0,9-1,1% το 2023.

    Σε αυτό το σενάριο, θα δοθεί σημαντική στήριξη στα πιο χαμηλόμισθα κοινωνικά στρώματα και η αύξηση του κατώτατου μισθού θα λειτουργήσει ως μέτρο άσκησης αναδιανεμητικής πολιτικής σε καταστάσεις δημοσιονομικής στενότητας όπως η τωρινή».

    ΙΟΒΕ (Δείτε ΕΔΩ)

    «Κρίνεται σκόπιμο οποιαδήποτε αύξηση στο επίπεδο του κατώτατου μισθού βραχυχρόνια να είναι συνετή και προσεκτικά μελετημένη ως προς τη διαχείριση των προσδοκιών, ώστε να μην αποτελέσει παράγοντα ενίσχυσης επίμονων πληθωριστικών πιέσεων εγχωρίως που θα μείωναν τα πραγματικά εισοδήματα και την ευημερία του πληθυσμού. Ο ορισμός ενός κατάλληλου επιπέδου κατώτατου μισθού δεν είναι φυσικά μέτρο οικονομικής πολιτικής που επιδρά στην οικονομία ανεξάρτητα από άλλα μέτρα, αντίθετα πρέπει να λειτουργεί συνδυαστικά με αυτά».

    ΚΕΠΕ (Δείτε ΕΔΩ)

    «Οι  όποιες αποφάσεις αναφορικά με τη μεταβολή του κατώτατου μισθού εκτός από το ότι θα πρέπει να είναι συμβατές με τις εξελίξεις της παραγωγικότητας, προκειμένου το όποιο αρνητικό τους αποτέλεσμα στην απασχόληση να είναι χαμηλής έντασης, θα πρέπει επίσης να λαμβάνουν υπόψη και το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον και να αποφεύγονται σε περιόδους ύφεσης.

    Μία αύξηση του κατώτατου μισθού δεν αναμένεται να προκαλέσει άμεση δημοσιονομική επιβάρυνση, καθώς εκτιμάται ότι θα αυξήσει τα έσοδα από φορολογία εισοδήματος, ασφαλιστικές εισφορές και ΦΠΑ σε μεγαλύτερο βαθμό από την επιπλέον επιβάρυνση που θα υπάρξει λόγω αύξησης των επιδομάτων ανεργίας και λοιπών επιδομάτων που καθορίζονται ως ποσοστό του κατώτατου μισθού (Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, επίδομα παιδιού, κτλ.). Εντούτοις, χρειάζεται προσοχή καθώς αυτή τη στιγμή ο κατώτατος μισθός σε δωδεκάμηνη βάση (773,5€) σχεδόν ταυτίζεται με τον «κατώτατο» μισθό του Δημοσίου (ΜΚ1 για ΥΕ 780€) και ενδέχεται περαιτέρω αύξησή του να προκαλέσει αξιώσεις για αλυσιδωτές μισθολογικές αυξήσεις στο Δημόσιο τομέα επιβαρύνοντας τα δημόσια οικονομικά».

    ΟΑΕΔ

    «Η πιθανή αύξηση των κατώτατων ορίων μισθού και ημερομισθίου κατά 1% θα επιφέρει αύξηση των δαπανών του ΟΑΕΔ για τις αναφερόμενες παροχές κατά 14.761.960,45 € (στις δαπάνες δεν συμπεριλαμβάνονται έκτακτες δαπάνες λόγω COVID 19), για την οποία θα πρέπει να συνεκτιμηθεί και η θεσμοθετημένη μείωση των εισφορών υπέρ ΟΑΕΔ κατά 3% από 01.01.2021, που επεκτάθηκε και στο έτος 2022.

    Σε κάθε περίπτωση η οποιασδήποτε τάξης μεγέθους αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού θα πρέπει να συνδυαστεί με τις μεταβολές του ΑΕΠ και του δείκτη τιμών του καταναλωτή».

    Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας και Ανθρώπινου Δυναμικού (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ)

    «Το άθροισμα της ενδεδειγμένης προσαρμογής του κατώτατου μισθού για το  2022 είναι, λόγω πληθωρισμού (6,2%) και λόγω μεριδίου του ΑΕΠ (2,8%), 9%. Με δεδομένο ότι ο κατώτατος μισθός έχει ήδη αυξηθεί κατά 2% από την 1.1.2022, προτείνεται  να αυξηθεί (περαιτέρω) κατά 7% ή κατά 46,4 ευρώ, φθάνοντας στα 709,4 ευρώ».

    ΙΝΕ-ΓΣΕΕ (Δείτε ΕΔΩ)

    Την άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ το μήνα προτείνει το Ινστιτούτο της ΓΣΕΕ. «Στη συνέχεια αύξηση του κατώτατου μισθού έως ότου καταστεί ίσος με το 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης. Η προσαρμογή του κατώτατου μισθού στο επίπεδο της αξιοπρεπούς διαβίωσης θα μπορούσε να γίνει και βάσει μιας συνδυαστικής μεταβολής με το 50% του μέσου μισθού πλήρους απασχόλησης, ως αποτέλεσμα ενός συμφωνημένου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων χρονοδιαγράμματος».

    ΙΝΕΜΥ ΕΣΕΕ (Δείτε ΕΔΩ)

    Σημαντική αύξηση του κατώτατου μισθού ώστε ο πληθωρισμός να αποτελέσει βασικό προσδιοριστικό παράγοντα στη διαμόρφωση του, προτείνει το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών. Στην έκθεση επισημαίνεται ότι τα δεδομένα στο επιχειρηματικό περιβάλλον παραμένουν ρευστά με υψηλή αβεβαιότητα, ζητώντας η αύξηση του κατώτατου μισθού να συνδεθεί με επιδότησης των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών. «Η επιβάρυνση για μια επιχείρηση είναι συγκριτικά πιο μεγάλη, από την όποια ονομαστική αύξηση του μισθού», επισημαίνεται. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για καθαρές αποδοχές μισθωτού στα 664,3 ευρώ, οι μικτές αποδοχές του είναι αυξημένες κατά 109,2 ευρώ, λόγω εισφοράς εργαζόμενου στο ΙΚΑ και φτάνουν στα 773,5 ευρώ. Όμως η τελική επιβάρυνση ανά μήνα για την επιχείρηση είναι πολλαπλάσια, ακριβέστερα κατά 174,3 ευρώ αυξημένη, ποσό που αντιστοιχεί στις εργοδοτικές εισφορές. Έτσι, το τελικό ποσό που στοιχίζει ένας εργαζόμενος του συγκεκριμένου παραδείγματος, είναι 947,8 ευρώ το μήνα. Αντίστοιχα, σε ετήσια βάση, για καθαρές αποδοχές μισθωτού 7.971,6 ευρώ, προκύπτει επιβάρυνση της επιχείρησης αισθητά υψηλότερα, στα 11.373,6 ευρώ.

    Ινστιτούτο ΣΕΤΕ

    «Οι  πολύ καλές προοπτικές ανάπτυξης της οικονομίας και το 2022, μετά την σημαντική ανάκαμψή της το 2021, δικαιολογούν μια επιπρόσθετη αύξηση του Κατώτατου Μισθού κατά 3,0% έως 4,0% το 2022 (συνολικά 5,0% έως 6,0%).  Υπό την προϋπόθεση ότι ή αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά το τρέχον έτος θα κυμανθεί μεταξύ 4,9% και 5,7%, η αύξηση του κατώτατου μισθού συνολικά κατά 5% ως 6% θα επιφέρει ενδεχομένως μια μικρή επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας κατά 0,5% – 0,6%, αλλά η διεθνής ανταγωνιστικότητα της χώρας το 2022 θα είναι βελτιωμένη κατά 2,33% ως 2,42% έναντι του 2018».

    ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ (Δείτε ΕΔΩ)

    «Δεδομένου ότι η ελληνική οικονομία είναι μία μικρή και σχετικά κλειστή αγορά, θεωρούν ότι μία αύξηση του κατώτατου μισθού εντός των δυνατοτήτων των ελληνικών επιχειρήσεων θα είχε μάλλον θετικά πολλαπλασιαστικά οφέλη στην εγχώρια ζήτηση και κατ’ επέκταση στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν.

    Ως εκ τούτου μια αύξηση του κατώτατου μισθού στα επίπεδα του πληθωρισμού είναι αναγκαία ως μέτρο καταπολέμησης της φτώχειας. Κάτι που δεν συνιστά πραγματική αύξηση του κατώτατου μισθού».

    Διαβάστε επίσης

    Στις 15 Απριλίου ολοκληρώνεται η διαβούλευση για αύξηση κατώτατου μισθού 



    ΣΧΟΛΙΑ