ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εταιρείες βιτρίνες, εικονικά τιμολόγια, συναλλαγές που κινούνται στο όριο της νομοθεσίας, κόλπα για να “εξαφανιστεί” ο ΦΠΑ και τη μέθοδο “καρουζέλ”. Είναι το μεγάλο κόλπο που είχε στηθεί από ελληνικές εταιρείες ώστε να γλιτώνουν τεράστιους φόρους και να αποκομίζουν υπέρογκα κέρδη.
Οι έλεγχοι του πρώτου Τελωνείου Θεσσαλονίκης έβγαλαν “λαβράκια” ανακαλύπτοντας μεγάλη τριγωνική απάτη με ελληνικές εταιρείες μεταχειρισμένων οχημάτων να συνεργάζεται με εταιρεία – βιτρίνα στη Βουλγαρία, η οποία αγόραζε οχήματα από τη Γερμανία. Αυτή η διαδρομή επιλέχθηκε για να “χάνεται” ο ΦΠΑ κατά τον εκτελωνισμό των πολυτελών αυτοκινήτων που έφερναν στη χώρα μας, με τη ζημιά για το ελληνικό δημόσιο μόνο από αυτή την υπόθεση με τα 19 supercars να ξεπερνά τα 212.000 ευρώ.
Το “κόλπο” με το περιθώριο κέρδους
Το ευρωπαϊκό πλαίσιο είναι ξεκάθαρο για τον τρόπο φορολόγησης των οχημάτων που αγοράζονται και πωλούνται εντός της ΕΕ.
Στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές δεν επιβάλλεται ΦΠΑ, ενώ για την περαιτέρω διευκόλυνση των εταιρειών που εμπορεύονται μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχει θεσμοθετηθεί το καθεστώς περιθωρίου κέρδους, το λεγόμενο “margin scheme”, ένα ειδικό καθεστώς ΦΠΑ δηλαδή, με τον οποίο ο φόρος δεν υπολογίζεται πάνω στο συνολικό ποσό της πώλησης, αλλά μόνο με βάση το περιθώριο κέρδους του εμπόρου.
Αυτός ο ευρωπαϊκός νόμος θεσμοθετήθηκε ώστε να αποφεύγεται η διπλή φορολόγηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας σε συναλλαγές εντός ΕΕ, όταν έχει επιβαρυνθεί με ΦΠΑ στην αρχική του πώληση.
Η διαδρομή της απάτης
Η τριγωνική απάτη που ανακάλυψαν οι Τελωνειακοί της ΑΑΔΕ, είναι μια από τις πολλές που πραγματοποιούνται σε όλη την Ευρώπη. Οι εμπλεκόμενοι της υπόθεσης με τις ελληνικές εταιρείες χρησιμοποίησαν το “margin scheme” με τέτοιο τρόπο, ώστε όλο το κέρδος να καταλήγει στην τσέπη τους.
Η βουλγάρικη εταιρεία – βιτρίνα αγόραζε αυτοκίνητα από γερμανικές εταιρείες. Επειδή πρόκειται για ενδοκοινοτική συναλλαγή, δεν επιβάλλεται ΦΠΑ και μάλιστα όταν ο αγοραστής είναι σε κράτος μέλος με ενεργό και έγκυρο VAT number. Αυτόν τον αριθμό διέθετε η βουλγάρικη εταιρεία ώστε να φαίνονται όλα νομότυπα.
Στη συνέχεια η ίδια βουλγάρικη εταιρεία – βιτρίνα δηλώνει πως κατέβαλε στον Γερμανό πωλητή ΦΠΑ, κάτι όμως που δεν συνέβη ποτέ και με τα κατάλληλα «τιμολόγια» δημιουργεί μια διαφορετική αξία συναλλαγής και κέρδους.
Όταν πουλά τα οχήματα στις ελληνικές εταιρείες μεταχειρισμένων οχημάτων, το τιμολόγιο αναφέρει πως εφαρμόζεται το καθεστώς περιθωρίου κέρδους και αναγράφει την ένδειξη «παράδοση με το καθεστώς του άρθρου 45 Φ.Π.Α. μη εκπιπτόμενος». Με αυτό τον τρόπο σε περίπτωση ελέγχου από τις ελληνικές τελωνειακές αρχές, θα εμφανιζόταν ένα όχημα με τιμολόγιο που είχε ενεργοποιηθεί το “margin scheme”. Φυσικά, οι επιτήδειοι «πόνταραν» στο γεγονός ότι κανείς δεν θα αναζητήσει όλη τη διαδρομή αγοραπωλησίας των οχημάτων μέσω των βουλγαρικών και έπειτα των γερμανικών αρχών, καθώς τα πάντα εμφανίζονταν «νόμιμα».
Πως χάνονται τεράστια ποσά από τα κρατικά ταμεία
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το αυτοκίνητο πωλήθηκε με “κανονικό” ΦΠΑ στη Γερμανία και όχι με το καθεστώς περιθωρίου κέρδους, τότε ο Έλληνας έμπορος θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι οφείλει ολόκληρο τον ΦΠΑ στην Ελλάδα και για όλη την αξία του οχήματος. Με αυτή τη διαδρομή της απάτης, όμως το όχημα φτάνει στην Ελλάδα σχεδόν αφορολόγητο, ζημιώνοντας σημαντικά το ελληνικό δημόσιο.
Για παράδειγμα, ένα supercar αγοράζεται από τον Γερμανό έμπορο έναντι 70.000 ευρώ (καθαρή τιμή χωρίς ΦΠΑ). Λόγω της ενδοκοινοτικής συναλλαγής το ποσό που καταβάλει η εταιρεία – βιτρίνα στη Βουλγαρία είναι 70.000 ευρώ. Ωστόσο, στη συνέχεια δηλώνει πως έχει πληρώσει 83.300 ευρώ, καθώς παρουσιάζει τιμολόγια με ΦΠΑ 19%, δηλαδή ότι αγόρασε το όχημα στη Γερμανία με ΦΠΑ.
Για τη μεταπώλησή του στην Ελλάδα, η βουλγάρικη εταιρεία δηλώνει ένταξη στο “margin scheme” δηλώνοντας συνήθως πολύ μικρό περιθώριο κέρδους. Αν πχ δηλώσει ότι το κέρδος του είναι 4.000 ευρώ, στην Ελλάδα θα πληρώσει φόρο μόνο πάνω σε αυτό το ποσό. Δηλαδή, 4.000 ευρώ (περιθώριο κέρδους) χ 24% (ΦΠΑ στην Ελλάδα). Με 960 δηλαδή, το όχημα μπαίνει νόμιμα στη χώρα και όποιος βρίσκεται στο κόλπο, έχει κερδίσει συνολικά πάνω από 12.000 ευρώ (τα 13.300 ευρώ διαφορά του ανύπαρκτου ΦΠΑ από τη Γερμανία μείον το περιθώριο κέρδους στην Ελλάδα ύψους 960 ευρώ).
Από την άλλη, το ελληνικό δημόσιο αντί να εισπράξει ΦΠΑ 16.800 ευρώ που αντιστοιχεί στην αξία του αυτοκινήτου, τελικά χάνει 15.840 ευρώ και βάζει στα ταμεία μόλις 960 ευρώ.
Μεγάλη πανευρωπαϊκή έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
Πριν από μερικούς μήνες οι διωκτικές αρχές της Ευρώπης ξεσκέπασαν τεράστια δίκτυα που εκμεταλλεύονταν το ειδικό καθεστώς, για να μειώσουν τεχνητά την επιβάρυνση με ΦΠΑ. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) έχει ονομάσει μία από τις υποθέσεις «Vortex», μια επιχείρηση μεγάλης κλίμακας που στόχευε σε δίκτυα που φέρονται να εμπλέκονται σε μεγάλο «carousel VAT fraud» με πωλήσεις αυτοκινήτων.
Τον περασμένο Ιούλιο, στο πλαίσιο της «Vortex», πραγματοποιήθηκαν περίπου 80 έρευνες σε Βουλγαρία, Κροατία, Γερμανία, Ιταλία, Λετονία, Λουξεμβούργο και Πολωνία, με τη συμμετοχή 500 στελεχών των διωκτικών αρχών (φορολογικών και αστυνομικών υπηρεσιών). Δεσμεύτηκαν περιουσιακά στοιχεία άνω των 20 εκατ. ευρώ, ενώ μόνο στην Ιταλία, δεσμεύτηκαν 50 τραπεζικοί λογαριασμοί, 14 ακίνητα, δύο οικόπεδα και 25 οχήματα, εκ των οποίων 19 πολυτελή. Στη Γερμανία κατασχέθηκαν επίσης αυτοκίνητα, μετρητά και πολυτελή αντικείμενα, ενώ δεσμεύθηκαν τραπεζικοί λογαριασμοί.
Η μεθοδολογία ακριβώς ίδια: εταιρείες – βιτρίνα αγόραζαν οχήματα από τη Γερμανία, δήλωναν εικονικές αγορές με ΦΠΑ και στη συνέχεια μεταπωλούσαν τα αυτοκίνητα σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα πληρώνοντας ελάχιστο έως και μηδαμινό φόρο.
Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις τα οχήματα εμφανίζονταν να είχαν «πωληθεί» σε εταιρείες στο Λιχτενστάιν και το Σαν Μαρίνο, όπου ποτέ δεν καταχωρήθηκαν, πριν διατεθούν τελικά σε εμπόρους και πελάτες στην Ιταλία και άλλα κράτη μέλη, ενώ σε άλλες περιπτώσεις οι επιτήδειοι ζητούσαν ακόμα και επιστροφή ΦΠΑ!
Σύμφωνα με την μεγάλη έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, η ζημιά που έχει προκληθεί συνολικά στις ευρωπαϊκές χώρες ξεπερνούν τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
Διαβάστε επίσης:
Δώρο Χριστουγέννων: Νωρίτερα φέτος η καταβολή του – Τι πρέπει να γνωρίζουν εργοδότες και εργαζόμενοι
Buy, hold or sell: Άμεση ανάλυση για Ελλάκτωρ, Eurobank, Intracom, OTE
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σκάνδαλο διαφθοράς στην Ουκρανία: Η κυβέρνηση απομάκρυνε τον υπουργό Δικαιοσύνης
- Μορφωμένη αλλά επισφαλής η Generation Z – Τα ευρήματα της νέας έρευνας του ΙΝΕ ΓΣΕΕ
- Μιχαηλίδου: Ανακλήθηκαν 3.000 αιτήσεις από το «Ανακαινίζω Νοικιάζω» – Κλήρωση για 1.000 ευρώ σε 8.500 άτομα
- Πιερρακάκης: Στις Βρυξέλλες για το Eurogroup και το ECOFIN