• Οικονομία

    Σούπερ μάρκετ: Τι κέρδη τους αφήνει ο πληθωρισμός

    • Άννα Διανά
    O Γενικός Διευθυντής της 'Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς

    O Γενικός Διευθυντής της ‘Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς


    Σημαντικό είναι το αποτύπωμα στην καθαρή κερδοφορία των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που αφήνει ο πληθωρισμός. Με τον όγκο πωλήσεων να κινείται σε πτωτική τροχιά, οι επιχειρήσεις του κλάδου βρίσκονται αντιμέτωπες με συρρίκνωση της κερδοφορίας τους. 

    Η φθίνουσα πορεία καταγράφεται στα στοιχεία που παρουσίασε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας τα στοιχεία της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, κ. Απόστολος Πεταλάς κατά την πρώτη επίσημη εκδήλωση της νεοϊδρυθείσας Ένωσης. 

    Στο 1,5% το καθαρό περιθώριο κέρδους

    Με βάση τις εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα των δέκα μεγαλύτερων εγχώριων αλυσίδων σούπερ μάρκετ το 2022 ο τζίρος τους ήταν στα 10,5 δισ. ευρώ, ενώ το καθαρό περιθώριο κέρδους μειώθηκε στο 1,5% έναντι 2,2% το 2021.  

    Και αυτό όταν διεθνή στάνταρτ για την κερδοφορία είναι στο 4% – 5%.

    Ωστόσο το φαινόμενο ο πληθωρισμός να ροκανίζει την κερδοφορία στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων προφανώς δεν είναι ελληνικό μόνο φαινόμενο.  

    Ψαλίδι στα κέρδη και στη διεθνή αγορά

    Όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία ο αμερικανικός κολοσσός Walmart με τζίρο 561 δισεκ. ευρώ, έπεσε από το 3,3% του 2021 στο 2,8% το 2022 και μάλιστα όταν το καθαρό περιθώριο κέρδους το 2020 ήταν στο 4%.

    Συμπιεσμένα είναι και τα κέρδη της Tesco, της βρετανικής αλυσίδας που πέτυχε πωλήσεις 76,5 δισεκ. ευρώ το 2022.

    Τα κέρδη προ φόρων ως ποσοστό επί των πωλήσεων έπεσαν από το 3,7% στο 3,2% το 2022. 

    Μείωση κατανάλωσης

    Οι εκτιμήσεις και για τη φετινή χρονιά κινούνται στην ίδια κατεύθυνση με τη μείωση της κατανάλωσης σε όγκο παραμένει ένας από τους βασικούς προβληματισμούς του κλάδου.

    Οι όγκοι πωλήσεων βαίνουν μειούμενοι στο πρώτο εξάμηνο του έτους.

    Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της NielsenIQ οι πωλήσεις σε όγκο για το σύνολο των FMCGs (τα στοιχεία αφορούν έως τις 18 Ιουνίου), εμφάνισαν αρνητική τάση, στο -2,5% γεγονός που καταδεικνύει ότι η ανάπτυξη της αγοράς σε τζίρο κατά 8,7% στην ίδια περίοδο είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων. 

    Στα 15 δισ. ευρώ ο συνολικός τζίρος

    Σε κάθε περίπτωση ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα αποτελεί ένας από τους κλάδους με τη μεγαλύτερη συμβολή στην ελληνική οικονομία.

    Ο συνολικός τζίρος ανέρχεται τα 15 δισεκ. ευρώ και παράγεται από τις περίπου 60 επιχειρήσεις με 3.800 καταστήματα πανελλαδικά.

    Το οργανωμένο λιανεμπόριο και οι επιχειρήσεις που το εκπροσωπούν αποδίδει σε ΦΠΑ 2,4 δισεκ. ευρώ και απασχολεί άμεσα 100.000 άτομα.

    Οι αμοιβές των εργαζομένων είναι 1,4 δισεκ. ευρώ και οι εργοδοτικές εισφορές ανέρχονται στα 0,6 δισεκατομμύρια ευρώ.

    Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας από το ποσό των 15 δισεκ. ευρώ τα 10 δισεκ. παράγονται από τις 10 μεγαλύτερες αλυσίδες στη χώρα. 

    Τα αποτελέσματα

    Ο leader της αγοράς, Σκλαβενίτης με τζίρο 4,47 δισεκ. ευρώ το 2022 κατέχει σε επίπεδο συνολικών πωλήσεων σχεδόν το ένα τρίτο της αγοράς ενώ με βάση τις πωλήσεις του top 10 σχεδόν το 50% παράγεται στα καταστήματά του.

    Από τους πέντε μεγαλύτερους «παίκτες» της αγοράς έχουν δημοσιεύσει τα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του 2022, εκτός από τον όμιλο Σκλαβενίτη, ο όμιλος Metro της οικογένειας Παντελιάδη, καταγράφοντας αυξημένες πωλήσεις οριακά πάνω από το φράγμα του 1,5 δισεκ. ευρώ αλλά και αυξημένη κερδοφορία και η Γαλαξίας (Πέντε ΑΕ) που έκλεισε τη χρήση  με αύξηση τζίρου 2%. 

    Διαβάστε επίσης: 

    Μητσοτάκης για Market Pass: Ποιοι θα λάβουν διπλάσιο μηνιαίο ποσό

    ΟΟΣΑ: Προειδοποιεί για νέα «σοκ» στις διεθνείς αγορές τροφίμων και ενέργειας

    Σταμενίτης (ΥπΑΑΤ): Ποια εργαλεία θα δώσουν ώθηση στον αγροτοκτηνοτροφικό τομέα



    ΣΧΟΛΙΑ