• Οικονομία

    Νέο ισχυρό μήνυμα στις αγορές με υπερπλεόνασμα 1,9% το 2023 – Η δημοσιονομική πειθαρχία μονόδρομος παρά την υπεραπόδοση

    Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης

    Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης


    Την εικόνα της σταθερής υπεραπόδοσης στα δημοσιονομικά, πέραν της ανάπτυξης σε σχέση με την ευρωζώνη, υποστηρίζουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επισφράγισαν το δημοσιονομικό «κλείσιμο» του 2023 με πρωτογενές πλεόνασμα τελικά 1,9% του ΑΕΠ, σχεδόν μια ποσοστιαία μονάδα υψηλότερο από το 1,1% που αρχικά προέβλεπε ο προϋπολογισμός.

    Τα στοιχεία αυτά έρχονται λίγα 24ωρα μετά την, απρόσμενη για πολλούς στην αγορά, βελτίωση της προοπτικής της ελληνικής αξιολόγησης σε θετική από σταθερή, δίνοντας σήμα για αναβάθμιση μέσα στους επόμενους 12 – 24 μήνες εφόσον η οικονομία αποδείξει πως επιτυγχάνει τους στόχους που έχει οριοθετήσει ο οίκος.

    Μεταξύ αυτών είναι η δημοσιονομική πειθαρχία με τη σταθερή παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων, που θα διατηρήσουν τον ακόμη υψηλό λόγο του δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ σε σταθερά πτωτική τροχιά.

    Το ερώτημα είναι κατά πόσο τα νέα στοιχεία που ήλθαν στο προσκήνιο μπορούν να ανοίξουν το δρόμο για ένα, έστω μίνι πακέτο νέων παροχών με στοχευμένες κινήσεις που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως «ασπίδα» στις πιέσεις που δέχεται το μέσο νοικοκυριό, πρωτίστως από το μεγάλο μέτωπο της ακρίβειας. Κάτι τέτοιο είναι ωστόσο αρκετά δύσκολο για πολλούς λόγους.

    Διεθνής μεταβλητότητα: Πρώτον, η συγκυρία είναι δύσκολη διεθνώς και ουδείς ξέρει πως θα εξελιχθούν τα πράγματα, κυρίως ως προς το εάν θα υπάρξει κλιμάκωση της γεωπολιτικής κρίσης μεταξύ Ιράν – Ισραήλ, πλήττοντας περαιτέρω το κόστος στην ενέργεια.

    Με τα σημερινά δεδομένα οι επόμενοι μήνες είναι υπό στενή παρακολούθηση καθώς κανείς δεν μπορεί αν προδικάσει τι μας ξημερώνει στο μέτωπο της ενεργειακής κρίσης, που θα μπορούσε να ενταθεί με μια γενικευμένη σύρραξη, δημιουργώντας ίσως αναπόδραστα την ανάγκη για έκτακτα μέτρα στήριξης τους επόμενους μήνες.

    Υπό αυτό το πρίσμα θα πρέπει να συντηρηθούν δυνάμεις υπό το φόβο για ακόμη πιο δύσκολες μέρες μέχρι το τέλος του 2024.

    Λάθος μήνυμα: Δεύτερον, εν αναμονή 8 ακόμη εκθέσεων αξιολόγησης από τους διεθνείς οίκους μέχρι το τέλος του έτους, το μεγάλο ζητούμενο για την οικονομία είναι να κερδίσει αναβαθμίσεις και προς αυτή την κατεύθυνση δεν θα βοηθήσει το οποιοδήποτε μήνυμα δημοσιονομικής χαλάρωσης.

    Η υπεραπόδοση όπως άλλωστε επισημαίνει στην ανακοίνωση του και το υπουργείο Οικονομικών δημιουργεί μια καλύτερη αφετηρία για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2024 παρά τις διεθνείς αναταράξεις και την επιβράδυνση των διεθνών και ευρωπαϊκών ρυθμών ανάπτυξης.

    Θα πρέπει να σημειωθεί πως σύντομα θα πρέπει να αναμένεται και η αναθεώρηση της πρόβλεψης για τον ελληνικό ρυθμό ανάπτυξης φέτος, σύμφωνα με πληροφορίες στο 2,4% – 2,5% από 3% που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση, με την ελληνική πρόβλεψη να ευθυγραμμίζεται με τη μέση εκτίμηση των περισσότερων οίκων και οργανισμών για τη χώρα μας.

    H ίδια ωστόσο η αναθεώρηση της πρόβλεψης του ρυθμού ανάπτυξης λειτουργεί αποτρεπτικά για οποιοδήποτε μήνυμα δημοσιονομικής χαλάρωσης, καθώς όταν περιορίζεται ο παρονομαστής στο λόγο του χρέους προς ΑΕΠ, πρέπει να υπάρχει αντίβαρο, που στηρίζεται κυρίως στην εκτέλεση του προϋπολογισμού.

    Να σημειωθεί πως η καλύτερη επίδοση του 2023 στο πρωτογενές ισοζύγιο βελτιώνει την διαδικασία αποκλιμάκωσης του ελληνικού χρέους το οποίο υποχώρησε σχεδόν στο 163% του ΑΕΠ στο τέλος του 2023, μειωμένο κατά σχεδόν δέκα ποσοστιαίες μονάδες σε έναν μόλις χρόνο.

    Αυτό σημαίνει πως δίνεται ένα σαφές μήνυμα στις αγορές πως η υπεραπόδοση βελτιώνει στοχευμένα το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας.

    Δημοσιονομικοί κανόνες: Η χώρα έχει να αντιμετωπίσει μια μακρά και απαιτητική διαβούλευση με τους Ευρωπαίους για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες σταθερότητας.

    Το Σύμφωνο βαίνει προς ψήφιση και στα τέλη Ιουνίου οι χώρες θα λάβουν τις κατευθύνσεις πάνω στις οποίες θα οικοδομηθούν τα νέα 4ετή δημοσιονομικά πλάνα, ανάλογα με την δημοσιονομική εικόνα του κάθε μέλους με συγκεκριμένα όρια αύξησης των πρωτογενών δαπανών.

    Σύμφωνα με τη φιλοσοφία των νέων κανόνων δεν θα μπορεί η χώρα να προβαίνει σε νέες παροχές εάν για παράδειγμα υπεραποδίδουν τα έσοδα καθώς θα πρέπει να υπάρχει αντιστάθμισμα και στις δαπάνες. Δεν θα αρκεί δηλαδή το ισοζύγιο να είναι εντός των στόχων.

    Διαβάστε επίσης:

    Πρωτογενές πλεόνασμα έκπληξη για το 2023 – Τι σημαίνει για την ελληνική οικονομία

    Καρποδίνη: Aρωγός ο ΕΟΠΥΥ στους πάσχοντες από θαλασσαιμία

    Το Ισραήλ ετοιμάζεται για την επιχείρηση στη Ράφα



    ΣΧΟΛΙΑ