• Οικονομία

    «Μπουρλότο» Τσίπρα στην ελληνική οικονομία-Με ρουσφέτια και προεκλογικές παροχές αφήνουν πίσω άδεια ταμεία


    Κίτρινες κάρτες με αυστηρά μηνύματα τόσο προς την κυβέρνηση, όσο και στην επόμενη που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 7ης Ιουλίου, βγάζουν οι δανειστές ένα μήνα πριν ανοίξουν οι εθνικές κάλπες, με την έκθεση της Κομισιόν και τις δηλώσεις των Ευρωπαίων αξιωματούχων να εκφράζουν ανησυχία κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για το κόστος των προεκλογικών παροχών Τσίπρα.

    Η έκθεση προειδοποιεί ότι ενδεχομένως δεν θα επιτευχθούν οι στόχοι του 2019, σε πείσμα των δηλώσεων του Αλέξη Τσίπρα και του Ευκλείδη Τσακαλώτου, ότι υπάρχει δημοσιονομικό περιθώριο και ότι όλα είναι περίπου αποδεκτά -αν όχι και συμφωνημένα – με τους δανειστές. Η Κομισιόν διέψευσε τους ισχυρισμούς τους προειδοποιώντας ότι πακέτο Τσίπρα κινείται σε λάθος κατεύθυνση και κοστίζει πολλά. Ακόμα και ο φίλα προσκείμενος προς το Μαξίμου επίτροπος Πιέρ Μοσκοβισί εξέφρασε την ανησυχία του για το γεγονός ότι παγώνουν οι μεταρρυθμίσεις.

    Υπερβάσεις στις προσλήψεις, απογοητευτικές επιδόσεις στη μείωση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου, ελάχιστη πρόοδο στην προσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές, καθυστερήσεις στις αποκρατικοποιήσεις, την αγορά ενέργειας και τη μείωση των «κόκκινων» δανείων είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία που οδηγούν σε αδιέξοδο την ελληνική οικονομία με κίνδυνο να μείνουν άδεια τα ταμεία. Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν το πακέτο παροχών που το Μαξίμου ανακοίνωσε σε μια προσπάθεια να γλιτώσει την εκλογική συντριβή αλλά και τα «ρουσφέτια» του ΣΥΡΙΖΑ λίγο πριν το κλείσιμο της Βουλής και της επίσημης προκήρυξης εκλογών, με δεκάδες μετατάξεις και όργιο προσλήψεων.

    Με βάση τα παραπάνω ο ΣΥΡΙΖΑ  ετοιμάζεται να αποχωρήσει από την κυβέρνηση, αφήνοντας πίσω του μια δημοσιονομική «τρύπα», της τάξεως του 5,5 δισ. ευρώ τη διετία 2019-2020. H κυβέρνηση βέβαια υποστηρίζει ότι το συνολικό κόστος των μέτρων στη διετία θα είναι μόλις 2,3 δισ..

    Aναλυτικός πίνακας όμως της Κομισιόν ανεβάζει τον λογαριασμό στα 4,4-5,5 δισ. σε επίπεδο διετίας, καθώς βλέπει:

    – Δημοσιονομικό κόστος 1,1%-1,4% του ΑΕΠ φέτος (2,1-2,6 δισ.)

    – Δημοσιονομικό κόστος 1,2%-1,5% του ΑΕΠ το 2020 (2,3 – 2,9 δισ.).

    Οι θεσμοί αμφισβητούν ότι θα υπάρχει ο δημοσιονομικός χώρος που προβλέπει η κυβέρνηση, δηλαδή το 0,6% του ΑΕΠ.

    Οι κίτρινες κάρτες της Κομισιόν:

    1. Το δημοσιονομικό κόστος από τις παροχές του Αλέξη Τσίπρα πριν τις ευρωεκλογές (13η σύνταξη, 120 δόσεις, μείωση ΦΠΑ σε τρόφιμα, εστίαση, ενέργεια) φθάνει τα 4,4 – 5,5 δισ. ευρώ στη διετία 2019-202.

    2. Για τις ρυθμίσεις οφειλών εκτιμάται από τους θεσμούς ότι θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,3%-0,6% του ΑΕΠ (570 εκατ. ευρώ – 1,14 δισ. ευρώ) φέτος και το 2020.

    3.Οι μειώσεις ΦΠΑ θα κοστίσουν στον προϋπολογισμό 0,3% του ΑΕΠ (570 εκατ. ευρώ) φέτος και 0,4% του ΑΕΠ (760 εκατ. ευρώ) το 2020.«Οι χαμηλότεροι συντελεστές ΦΠΑ για τρόφιμα, εστίαση, ηλεκτρισμό και φυσικό αέριο έρχονται σε αντίθεση με ένα σημαντικό μέτρο που υιοθετήθηκε τον Ιούλιο του 2015, ενώ αφήνουν αμετάβλητο τον πολύ υψηλό βασικό συντελεστή 24% και αυξάνουν περαιτέρω το χάσμα στον ΦΠΑ, που είναι ήδη το δεύτερο υψηλότερο στην Ε.Ε.».

    4. Η 13η σύνταξη και οι αλλαγές στις συντάξεις χηρείας θα έχουν δημοσιονομικό κόστος 0,5% του ΑΕΠ (950 εκατ. ευρώ) ετησίως.

    5. Το κόστος των παροχών του 2020, σύμφωνα με την εκτίμηση της ελληνικής πλευράς θα ανέλθει σε 1,2 δισ. ευρώ ή 0,6% του ΑΕΠ, αλλά δεν έχει γίνει οριστική αποτίμηση των μέτρων αυτών, καθώς δεν έχουν νομοθετηθεί.

    6. Οι παροχές ενδέχεται να προκαλέσουν παρενέργειες και στη μείωση του δημοσίου χρέους. «Δεν είναι ακόμα εφικτό να ενσωματωθούν πλήρως τα πρόσφατα δημοσιονομικά μέτρα στην ανάλυση βιωσιμότητας χρέους, καθώς απαιτείται περαιτέρω ανάλυση σχετικά με την επίδρασή τους στην ανάπτυξη και χρειάζεται μεγαλύτερη σαφήνεια σχετικά με την κατεύθυνση των πολιτικών σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Ωστόσο, πολιτικές που επηρεάζουν αρνητικά το πρωτογενές πλεόνασμα και την αναπτυξιακή δυναμική θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην πορεία του χρέους».

    7. Το ελληνικό χρέος παραμένει σε πτωτική τροχιά στο βασικό σενάριο, αλλά εξακολουθεί να ξεπερνά το 100% του ΑΕΠ έως το 2048. Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας θα κινούνται περί το 10% του ΑΕΠ έως το 2032.

    8. Η ελληνική πρόταση για τα πλεονάσματα που προβλέπει μείωση του στόχου από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2,5% του ΑΕΠ για την τριετία 2020-2022 και δέσμευση 5,5 δισ. ευρώ από το «μαξιλάρι» διαθεσίμων σε ειδικό λογαριασμό σαν εγγύηση για την κάλυψη της διαφοράς, θα πρέπει να περάσει από Eurogroup. «Οποιαδήποτε πρόταση τροποποιεί τη συμφωνία που επετεύχθη με τους Ευρωπαίους εταίρους τον Ιούνιο του 2018 θα πρέπει να συζητηθεί στο Eurogroup στο πλαίσιο μιας επικαιροποιημένες ανάλυσης βιωσιμότητας του χρέους».

    9. Ο δημοσιονομικός κίνδυνος από τις δικαστικές αποφάσεις δεν έχει εξαλειφθεί. «Εάν υπάρξουν δικαστικές αποφάσεις που ανατρέπουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις-κλειδιά, οι οποίες είχαν συμφωνηθεί στη διάρκεια του προγράμματος, οι δημοσιονομικές επιπτώσεις τέτοιων αποφάσεων θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε μεγάλο βαθμό με δράσεις στον ίδιο τομέα πολιτικής».

    10. Μηδενική πρόοδο παρουσιάζει το θέμα της εκκαθάρισης του στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου (στο τέλος Μαρτίου ήταν μειωμένα κατά 300 εκατ. ευρώ σε σχέση με το τέλος του 3ου Μνημονίου τον Αύγουστο, αλλά παρέμεναν στα 1,4 δισ. ευρώ, δηλαδή στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2018, υποδεικνύοντας συσσώρευση νέων υποχρεώσεων).

    11. Δεν έχει προχωρήσει το ενδιάμεσο βήμα αναθεώρησης αντικειμενικών – εμπορικών αξιών μέχρι την πλήρη εξομοίωση το 2020.

    12. Η στελέχωση της ΑΑΔΕ με επιπλέον προσωπικό προχωρά με αργούς ρυθμούς.

    13. Η συλλογή των φορολογικών εσόδων είναι «ασθενέστερη» από τους στόχους.

    14. Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας καθυστερούν.

    15. Καταγράφεται υπέρβαση των προσλήψεων συμβασιούχων κατά 1.550 άτομα και ζητείται ισάριθμη μείωση προσωπικού.

    16. Τα «κόκκινα» δάνεια παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα και ζητείται από την κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειες προώθησης και έγκρισης των σχεδίων που επεξεργάστηκαν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ).

    17. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της α’ κατοικίας προβλέπεται να ενεργοποιηθεί έως το τέλος Ιουλίου (αντί για το τέλος Ιουνίου) και προειδοποιεί ότι η καθυστέρηση δεν πρέπει να οδηγήσει σε παράταση της ισχύος του νέου πλαισίου, που λήγει στο τέλος του έτους.

    18. Οι θεσμοί αφήνουν επίσης αιχμές για «δημιουργική λογιστική» από την πλευρά της Ελλάδας, κάνοντας λόγο για φαινόμενα συστηματικής υπερεκτίμησης των ανώτατων ορίων δαπανών τα οποία ήταν αδύνατο στη συνέχεια να υλοποιηθούν αλλά και για υποεκτέλεση των δημοσίων επενδύσεων.

    Παρά την κόκκινη κάρτα από την Κομισιόν, το υπουργείο Οικονομικών εμμένει στην πρόβλεψή του ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2019 θα διαμορφωθεί στο 4,1% του ΑΕΠ, υπερβαίνοντας έτσι τον στόχο κατά 0,6 μονάδες και δημιουργώντας αντίστοιχο δημοσιονομικό χώρο.

    Με δεδομένο ότι τα ψηφισθέντα μέτρα έχουν κοστολογηθεί στο 0,6 % του ΑΕΠ, το υπουργείο Οικονομικών είναι βέβαιο ότι ο στόχος του 2019 θα επιτευχθεί.

    Αυτό ανέφεραν πηγές του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την τρίτη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που δημοσιοποίησε, το μεσημέρι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

    Οι ίδιοι παράγοντες επισήμαναν ακόμη ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διατυπώνει επιφυλάξεις για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, όπως έχει κάνει πολλές φορές στο παρελθόν, χωρίς ωστόσο να επαληθευθεί. Αναγνωρίζει, μάλιστα, προσέθεσαν οι συγκεκριμένοι παράγοντες του υπουργείου, ότι θα πρέπει να επανεκτιμήσει τα δεδομένα το φθινόπωρο.

     



    ΣΧΟΛΙΑ