• Οικονομία

    Μικρότερο έλλειμμα το 2022 δείχνει ο προϋπολογισμός – Όλες οι παρεμβάσεις και τα σενάρια για νέα μέτρα στήριξης το 2023

    Χρήστος Σταϊκούρας, Υπ. Οικονομικών


    Στη Βουλή κατατίθεται στις 12 το μεσημέρι της Δευτέρας η Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού για 2023, με το Υπουργείο Οικονομικών να ανεβάζει τον πήχη της φετινής ανάπτυξης στην περιοχή του 5,5%, έναντι του 5,3% που προβλεπόταν στο προσχέδιο του προϋπολογισμού στις αρχές Οκτωβρίου.

    Πληροφορίες αναφέρουν ότι το 2023 το ποσοστό της ανάπτυξης θα είναι λίγο χαμηλότερο σε σχέση με το 2,1% του προσχεδίου, ενώ η Εισηγητική Έκθεση θα περιλαμβάνει και δυσμενές σενάριο.

    Πληθωρισμός 10% το 2022

    “Αγκάθι” θα αποτελέσει ο πληθωρισμός, ο οποίος θα κινηθεί εφέτος στην περιοχή του 10%, για να υποχωρήσει το επόμενο έτος, με την πρόβλεψη να κινείται κοντά στο 4,5% – 5%, που θεωρείται μια πολύ μεγάλη αύξηση των πληθωριστικών πιέσεων.

    Με βάση τα σημερινά δεδομένα η αποκλιμάκωσή του θα ξεκινήσει στο δεύτερο τρίμηνο του 2023, ενδέχεται όμως και να καθυστερήσει με πολύ σοβαρές συνέπειες και στη δημοσιονομική εικόνα.

    Πρωτογενές πλεόνασμα

    Παράλληλα, φέτος αναμένεται να καταγραφεί πρωτογενές έλλειμμα κοντά στο 1,7% του ΑΕΠ, ενώ το 2023 θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα στην περιοχή του 0,7% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του οικονομικού επιτελείου, από το συγκεκριμένο ποσοστό δεν δημιουργείται νέος δημοσιονομικός χώρος. Γι’ αυτό το λόγο το Υπουργείο Οικονομικών θα φέρει νέα μέτρα στήριξης το ερχόμενο έτος που θα χρηματοδοτηθούν από το περίσσευμα του φετινού προϋπολογισμού, αλλά και τα έσοδα που θα εισπραχθούν από τη φορολόγηση των υπερκερδών από τους παρόχους ενέργειας και των διυλιστηρίων.

    Μέτρα 4,5 δις ευρώ

    Μάλιστα, το Υπουργείο Οικονομικών έχει προβλέψει την ένταξη στον προϋπολογισμό ένα κονδύλι, ως αποθεματικό, ύψους 1 δις ευρώ, για έκτακτα μέτρα στήριξης.

    Η Εισηγητική Έκθεση περιλαμβάνει μέτρα ελάφρυνσης ύψους 3,5 δισ. ευρώ για το 2023, ενώ αν προστεθεί και το έκτακτο κονδύλι του 1 δις, το συνολικό ποσό ανεβαίνει στα 4,5 δισ. ευρώ.

    Συγκεκριμένα, τα μέτρα είναι:

    Η μόνιμη κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στους υπαλλήλους του Δημοσίου, στους συνταξιούχους και στον ιδιωτικό τομέα, που οδηγεί στην αύξηση του πραγματικού εισοδήματος (δημοσιονομικό κόστος 1,24 δισ.).

    Η διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε υπηρεσίες μεταφοράς προσώπων, σε υπηρεσίες διάθεσης μη αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων, στα εισιτήρια κινηματογράφων, θεατρικών παραστάσεων και συναυλιών, στα γυμναστήρια και στις σχολές χορού και στο τουριστικό πακέτο (συνολικό δημοσιονομικό κόστος 246 εκατ.) καθώς και η αναστολή του ΦΠΑ για νέες οικοδομές (δημοσιονομικό κόστος 18 εκατ.).

    Η διατήρηση της μείωσης κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα (δημοσιονομικό κόστος 871 εκατ.).

    Τα έκτακτα μέτρα

    Πέραν των κονδυλίων που θα απαιτηθούν για τυχόν νέες παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης σε ρεύμα και φυσικό αέριο, καθώς οι τιμές υποχωρούν μεν, αλλά παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, στο φάκελο “νέα μέτρα” βρίσκονται μια σειρά από σκέψεις που θα ελαφρύνουν τα ευάλωτα νοικοκυριά.

    Αυτό άλλωστε αποτελεί και την… οδηγία της Κομισιόν προς τα κράτη, δηλαδή να βάλουν τέλος στα οριζόντια μέτρα στήριξης και να φέρουν στοχευμένες παρεμβάσεις με επίκεντρο μόνο τους ευάλωτους.

    Εφόσον βρεθούν τα απαραίτητα κονδύλια, να ανακοινωθεί μια νέα επιταγή ακρίβειας, η οποία θα έχει στόχο τις τιμές των τροφίμων. Στις σκέψεις βρίσκεται ένα voucher “Food Pass”, που θα προσομοιάζει με το “Fuel Pass”. Όσοι το χρησιμοποιήσουν για την αγορά τροφίμων, θα έχουν ένα επιπλέον κίνητρο σε σχέση με όσους επιλέξουν να εισπράξουν το ποσό στον τραπεζικό τους λογαριασμό.

    Επίσης, στο τραπέζι βρίσκεται η επέκταση της επιδότησης στο πετρέλαιο θέρμανσης των 0,25 ευρώ το λίτρο απευθείας στην αντλία και για το πρώτο τρίμηνο ή τετράμηνο του 2023, ώστε η τιμή του να διατηρηθεί σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλά επίπεδα. Πέραν αυτού, εξετάζεται και η επαναφορά της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης και πάλι απευθείας στην αντλία, ώστε η τιμή του diesel να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο.

     



    ΣΧΟΛΙΑ