• Οικονομία

    Κατοχυρωμένες οι τριετίες έως το 2012 – «Ξεπάγωμα» μόνο εφόσον η ανεργία υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό ή με κυβερνητική παρέμβαση

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Το Συμβούλιο της Επικρατείας

    Το Συμβούλιο της Επικρατείας


    Κανένα περιθώριο αμφισβήτησης των κατοχυρωμένων επιδομάτων προϋπηρεσίας – τριετιών έως το 2012 δεν αφήνει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, τόσο για όσους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο, όσο και για τους υπόλοιπους με υψηλότερες απολαβές μέσω συλλογικών συμβάσεων.

    Ωστόσο όπως προβλέπει ο μνημονιακός νόμος που εφαρμόστηκε το 2012, το σύνολο των εργαζομένων δεν μπορεί να λάβει προσαύξηση στις απολαβές του έως ότου η ανεργία στη χώρα δεν υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό. Κάτι που μπορεί να αλλάξει μόνο η κυβέρνηση με νομοθετική παρέμβαση, προκειμένου να επανέλθουν οι τριετίες και να αυξηθούν οι μισθοί.

    Το ΣτΕ είπε όχι στην κατάργηση των τριετιών μετά από 31 μήνες, χωρίς όμως να αλλάζει η σημερινή κατάσταση. Η προσαύξηση των μισθών λόγω προϋπηρεσίας χορηγείται μόνο σε όσους είχαν συμπληρώσει τα έτη έως τον Φεβρουάριο του 2012, ενώ για το σύνολο των εργαζομένων που συμπληρώνουν τριετία απασχόλησης μετά το 2012, δεν καταβάλλεται προσαύξηση στους μισθούς τους. Το επίδομα προϋπηρεσίας ή τριετίες ισούται με 10% επί του κατώτατου μισθού, για κάθε τριετία που συμπληρώνει ο εργαζόμενος και μέχρι τρεις τριετίες κατ’ ανώτατο όριο.

    Υπενθυμίζεται ότι το 2012 στην 6η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου υπήρχε όρος που προβλέπει ότι για μεταβολή μισθών απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ανεργία να υποχωρήσει κάτω του 10%. Η καταγεγραμμένη ανεργία το Νοέμβριο του 2021 ήταν 13,3%. Ο Νόμος 4093/12 ορίζει «Έως ότου η ανεργία διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10% αναστέλλεται η προσαύξηση του νομοθετικώς καθορισμένου νόμιμου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για προϋπηρεσία, που συμπληρώνεται μετά την 14.2.2012».

    Η νομική προσπάθεια του ΣΕΒ και άλλων εργοδοτικών οργανώσεων ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά μίας εγκυκλίου που εκδόθηκε το 2019 και προέβλεπε την επανενεργοποίηση των τριετιών, δεν ευοδώθηκε επί της ουσίας και απορρίφθηκε για τυπικούς λόγους.

    Το Δικαστήριο, με απόφαση του Δ’ Τμήματος του, έκρινε ότι η εν λόγω εγκύκλιος δεν μπορεί δικαστικά να κριθεί. Και τούτο, διότι σύμφωνα με την απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου, η εγκύκλιος του 2019 αποτελεί ερμηνευτική νόμου εγκύκλιο, δηλαδή «πράξη μη εκτελεστή» σύμφωνα με τα νομικά, και ως εκ τούτου δεν μπορεί δικαστικά να κριθεί και να αξιολογηθεί. Οι εργοδοτικές οργανώσεις υποστήριζαν, ότι οι τριετίες έχουν καταργηθεί και δεν ισχύουν, ενώ οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εργαζομένων (Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας και άλλες) υποστήριζαν το αντίθετο.

    ΓΣΕΕ: Οι εργοδότες ζήτησαν «γυμνό» μισθό

    Ο εκπρόσωπος Τύπου της ΓΣΕΕ Δημήτρης Καραγεωργόπουλος επισημαίνει στο «Mononews» το ΣτΕ έκρινε ότι δεκάδες χιλιάδες μισθωτοί που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα για επιδόματα προϋπηρεσίας έως το Φεβρουάριο του 2012 τα δικαιούνται ακόμη.

    Όπως μας εξηγεί οι βιομήχανοι με την προσφυγή στο ΣτΕ ζητούσαν «γυμνό» μισθό για όλους χωρίς 3ετίες, έστω και «παγωμένες», από το 2012 και μετά ανεξαρτήτως χρόνου υπηρεσίας. «Εφόσον, η απόφαση των δικαστών κάνει αποδεκτούς τους ισχυρισμούς των συνδικαλιστικών οργανώσεων και διατηρεί σε ισχύ την ερμηνευτική εγκύκλιο (σήμερα θα αποκτήσουμε πλήρη γνώση που θα λάβουμε την απόφαση) τότε οι μισθοί θα πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται στα σημερινά επίπεδα, δηλαδή στο ύψος στο οποίο διαμορφώθηκαν από τον Ιανουάριο του 2022 και μετά, με τις προσαυξήσεις προϋπηρεσίας για όσους είχαν πάνω από 3 χρόνια εργασίας έως τον Φεβρουάριο του 2012».

    Η ΓΣΕΕ και οι οργανώσεις – μέλη που έδωσαν σκληρή μάχη στο ΣτΕ, εξακολουθούν να διεκδικούν νομοθετικό “ξεπάγωμα” όλων των αντεργατικών και μνημονιακών ρυθμίσεων, με απελευθέρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων για ρύθμιση του κατώτατου μισθού μέσω της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. «Σε μια περίοδο που το κύμα ακρίβειας σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά του, η Κυβέρνηση οφείλει να επαναφέρει τον κατώτατο μισθό στα 751 ευρώ και στη συνέχεια ο μισθός προσαρμοστεί στο 60% του διαμέσου ακαθάριστου μισθού πλήρους απασχόλησης, δηλαδή στα 809 ευρώ, με την υπογραφή Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μεταξύ των κοινωνικών εταίρων», αναφέρει ο κ. Καραγεωργόπουλος.

    Γ. Καρούζος- Απαιτείται παρέμβαση του υπουργείου Εργασίας

    Ο δικηγόρος – εργατολόγος Γιάννης Καρούζος επισημαίνει ότι το Δικαστήριο έκρινε ότι η εγκύκλιος Αχτιόγλου δεν θεσπίζει νομική υποχρέωση για αναγνώριση τριετιών, καθώς δεν αποτελεί νόμο που εισάγει τέτοια ρύθμιση. «Είχα υποστηρίξει από την αρχή την άποψη ότι απαιτούνταν η θέσπιση διάταξης νόμου που να ρυθμίζει ρητά το θέμα. Παρόλα αυτά δεν τίθεται κανένα πεδίο αμφισβήτησης του συνυπολογισμού των τριετιών στον κατώτατο μισθό παρά τη σχετική ασάφεια του νόμου του 2013», επιμένοντας ότι το υπουργείο Εργασίας θα πρέπει να αποσαφηνίσει αν θα πρέπει να συνεχίζεται η υποχρεωτική καταβολή τους. «Δεν τίθεται θέμα εξέλιξης όσον αφορά το “ξεπάγωμα” των τριετιών λόγω μνημονιακής δέσμευσης της χώρας μέχρις ότου ο δείκτης της ανεργίας πέσει κάτω του 10%», αναφέρει ο κ. Καρούζος.

    Δ. Περπατάρης – ποιοι εργοδότες κινδυνεύουν με έντοκη καταβολή αυξήσεων

    «Κατ’ αρχήν θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η Απόφαση δεν φορά το πάγωμα των τριετιών (δηλαδή την εξέλιξη των τακτικών αποδοχών που δινόταν σε κάθε εργαζόμενο του ιδιωτικού τομέα ανάλογα με την πάροδο του χρόνου προϋπηρεσίας του στον ίδιο εργοδότη, εξέλιξη που πάγωσε με τους μνημονιακούς νόμους και ιδίως την ΠΥΣ 6/2012 και μέχρι το ποσοστό της ανεργίας να γίνει μονοψήφιο), αλλά για την αύξηση του βασικού μισθού μέσω προσαύξησης της προϋπηρεσίας μέσω της Εγκυκλίου του Υπουργείου Εργασίας επί Υπουργίας Έφης Αχτσιόγλου, δηλαδή για την εγκύκλιο με τις οδηγίες για την εφαρμογή της αύξησης του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας που αμείβονταν με τον κατώτατο βασικό μισθό (της ΕΓΣΣΕ).

    Συγκεκριμένα με την Εγκύκλιο αυτή, ο μεν κατώτατος μισθός είχε αυξηθεί στα 650 ευρώ και το κατώτατο ημερομίσθιο στα 29,04 ευρώ χωρίς ηλικιακή διάκριση, ο δε κατώτατος μισθός προσαυξάνεται κατά 10% για κάθε διαμορφωμένη τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις τριετίες και το κατώτατο ημερομίσθιο προσαυξανόταν κατά 5% για κάθε διαμορφωμένη τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι τριετίες. Έτσι, για τους έχοντες 3-6 έτη προϋπηρεσία ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε από τα 650 ευρώ στα 715 ευρώ, για τους έχοντες 6-9 έτη προϋπηρεσίας αυξήθηκε στα 780 ευρώ και για τους έχοντες άνω των 9 ετών προϋπηρεσία, ο μισθός αυξήθηκε στα 845 ευρώ.

    Το ΣτΕ με την εύστοχα διατυπωμένη απόφαση του ουσιαστικά καθοδηγεί στην αποκατάσταση της νομιμότητας σε όσους εργοδότες κατά προτροπή του ΣΕΒ δεν είχαν εφαρμόσει άμεσα την εγκύκλιο μη καταβάλλοντας την προσαύξηση μισθού σε όσους είχαν κατοχυρωμένες τριετίες. Τώρα πολλοί εργοδότες κινδυνεύουν να υποστούν τις κυρώσεις του Νόμου σημαντικότερη των οποίων είναι η έντοκη δικαστική διεκδίκηση από τους παθόντες εργαζόμενους των σχετικών κονδυλίων και μάλιστα εντόκως». Σύμφωνα με τον κ. Περπατάρη πρόκειται για μεγάλο αριθμό ενδιαφερομένων «δοθέντος ότι τα δίσεκτα οικονομικά έτη πλήθος εργαζομένων αμείβονταν με τον κατώτατο βασικό μισθό ακριβώς προκειμένου να συμπιεστεί το μισθολογικό τους κόστος και λόγω της ανυπαρξίας ή αναστολής ισχύος των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας που μέχρι το 2012 λειτουργούν αδιατάρακτα από τις νομοθετικές παρεμβάσεις της Κυβερνητικής εξουσίας».

    Διαβάστε επίσης

    ΣτΕ: Απέρριψε την προσφυγή του ΣΕΒ, ανοίγει ο δρόμος για επαναφορά των τριετιών



    ΣΧΟΛΙΑ