ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Όλο και περισσότερα σκάφη αναψυχής πλέουν κάθε χρόνο στα ελληνικά πελάγη, κάτι που παρατήρησαν όλοι όσοι επισκέφτηκαν φέτος τα νησιά της χώρας μας. Αυτό που δεν γνώριζαν όμως, είναι ότι πολλά απ’ αυτά αποκτήθηκαν με… επιδότηση, μέσω του προηγούμενου προγράμματος ΕΣΠΑ, καλύπτοντας τη μισή αξία της αγοράς τους. Το πρόγραμμα κάλυπτε το 50% της αξίας ενός σκάφους έως 7 μέτρα με ανώτατη τιμή αγοράς τα 400.000 ευρώ.
Ανάλογη σκέψη υπήρχε και στο νέο ΕΣΠΑ 2021-27, ωστόσο όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το mononews.gr, η συγκεκριμένη δράση για την επιδότηση σκαφών αναψυχής… αποσύρεται.
Μάλιστα, αυτή την απόφαση επιβεβαίωσε και ανώτατο στέλεχος του Υπουργείου Οικονομικών, σε επικοινωνία που είχε το mononews.gr μαζί του.
Δεν θα δοθούν, λοιπόν, κίνητρα για την αγορά σκαφών αναψυχής και καταμαράν τα οποία – υποτίθεται- χρησιμοποιούνται για επαγγελματική χρήση, αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που τα χρησιμοποίησαν για την… προσωπική τους αναψυχή.
Υπενθυμίζεται πως πριν από ελάχιστα 24ωρα υπήρξε προδημοσίευση της δράσης για το νέο ΕΣΠΑ που αφορά την “Ενίσχυση της Ίδρυσης και Λειτουργίας νέων Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων”.
Σφοδρές αντιδράσεις
Το τελευταίο χρονικό διάστημα υπήρξαν σημαντικές αντιδράσεις από παράγοντες της αγοράς σκαφών αναψυχής, που παρότι ευνοούνται – θεωρητικά – από το εν λόγω πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, αφού θα μπορούσαν να αποκτήσουν σκάφη αναψυχής έως 7 μέτρα, με επιδότηση έως 50%, έχουν εκφράζει ενστάσεις για τον τεράστιο αριθμό σκαφών που πλέουν στις ελληνικές θάλασσες.
Αυτό, διότι “επενδυτές” άσχετοι με το συγκεκριμένο επάγγελμα, απέκτησαν σκάφη… μισοτιμής, με αποτέλεσμα να έχουν και περιθώριο για χαμηλότερα ναύλα, αφού η περίοδος της απόσβεσης θα ήταν αντίστοιχα μικρότερη, προκαλώντας σημαντική στρέβλωση στην αγορά.
Επίσης, η αγορά σκαφών αναψυχής μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ είναι αφορολόγητη είτε η εταιρεία είναι ΙΚΕ είτε και οποιαδήποτε άλλη εταιρική μορφή. Έτσι, στη χώρα μας υπολογίζεται πως το 15% των σκαφών που ναυλώνονται για τουριστικούς – επαγγελματικούς σκοπούς, έχουν λάβει επιδότηση από το ΕΣΠΑ και κυκλοφορούν στις ελληνικές θάλασσας ατελώς, κάτι που εγείρει και θέμα έμμεσης φορο-αποφυγής.
Μάλιστα, εκτιμάται πως με το προηγούμενο ΕΣΠΑ, το οποίο είχε σχεδιαστεί επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είχαν επιδοτήσει πάνω από 500 σκάφη αναψυχής. Η επιδότηση αφορούσε από… φουσκωτά και πλαστικά σκάφη έως ιστιοπλοϊκά, μικρά κότερα και καταμαράν, αρκεί να ήταν έως 7 μέτρα και η τιμή να μην ξεπερνούσε τα 400.000 ευρώ.
Στοχευμένα προγράμματα χωρίς ελέγχους
Στο διάστημα μεταξύ του προηγούμενου ΕΣΠΑ και του νέου, μεσολάβησαν στοχευμένες δράσεις του προγράμματος, κυρίως σε περιοχές που είχαν πληγεί από τις φυσικές καταστροφές, όπως στην Εύβοια.
Ωστόσο, ακόμα και αν κάποιος που διέθετε το 50% της αγοράς ενός σκάφους και ίδρυε μια εταιρεία στην περιοχή της Εύβοιας, δεν είχε κανέναν απολύτως περιορισμό να δραστηριοποιείται στην υπόλοιπη χώρα, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο τον “στόλο” των σκαφών αναψυχής που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.
Ακόμα και σε περίπτωση ελέγχου δεν θα προέκυπτε κάτι μεμπτό, αφού ένα σκάφος θα μπορούσε να ταξιδέψει από την περιοχή της Εύβοιας προς κάθε λιμάνι της χώρας πχ για τουριστικούς λόγους.
Ελληνικό ΕΣΠΑ, αλλά ναυπήγηση σε… ξένα ναυπηγεία
Έμποροι και παράγοντες της αγοράς διευκρίνισε μάλιστα από την επιδότηση σκαφών αναψυχής μέσω του ΕΣΠΑ, πρόκειται ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα: υπάρχει περιορισμένος αριθμός ελληνικών ναυπηγείων μπορεί να κατασκευάσει ιστιοπλοϊκά ή καταμαράν, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι – που έχουν λάβει την επιδότηση – να απευθύνονται σε ναυπηγεία του εξωτερικού.
Στην πράξη, τα κονδύλια της επιδότησης προέρχονταν από το ελληνικό ΕΣΠΑ, ωστόσο αναγκαστικά διαχέονταν στα ναυπηγεία του εξωτερικού (κυρίως γαλλικά) και δεν ενίσχυσαν τις ελληνικές επιχειρήσεις, κάτι που αποτελεί και έναν ακόμα στόχο των προγραμμάτων, πέραν από τη δημιουργία και την επέκταση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητα.
«Ναυαγούσαν» τα κριτήρια της επιδότησης
Οι δικαιούχοι της επιδότησης μάλιστα θα μπορούσαν να αδιαφορήσουν ακόμα και για τα κριτήρια συμμετοχής στο ΕΣΠΑ.
Οι όροι τους προγράμματος δεν προέβλεπαν την υποχρεωτική απασχόληση προσωπικού ή κάποια άλλη παροχή, αλλά την υποχρέωση τήρησης τους σκάφους έως επαγγελματικό για ένα χρονικό διάστημα πέντε ετών. Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς ήταν πολύ συχνό το φαινόμενο να μεταβιβάζεται το σκάφος σε τρίτους ακόμα και τον πρώτο χρόνο, κατά παρέκκλιση των όρων του προγράμματος.
Οι δικαιούχοι της επιδότησης φαίνεται το αδιαφορούσαν για τυχόν ελέγχους, παίρνοντας το ρίσκο της αθέτησης των κανονισμών με στόχο να αποκομίσουν τεράστια κέρδη, αφού τα σκάφη θα είχαν αποκτήσει στο 50% της αξίας τους.
Αγόραζαν σκάφη με «απροσδιόριστα» κεφάλαια
Η επιδότηση μέσω ΕΣΠΑ αποτελούσε μόνο το 50% της επένδυσης. Το υπόλοιπο 50% θα έπρεπε να καταβληθεί από τον υποψήφιο δικαιούχο του προγράμματος. Και εδώ όμως, θα μπορούσε (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία των δικαιούχων ακολούθησε τη συγκεκριμένη τακτική) τα ίδια κεφάλαια για την αγορά των σκαφών αναψυχής, να προέρχονταν από άγνωστους πόρους.
Τα χρήματα θα αποκτούσαν “Πόθεν έσχες” μόνο όταν γινόταν η μεταβίβαση της επιχείρησης ή των σκαφών σε τρίτο πρόσωπο στο μέλλον.
Διαβάστε επίσης
Μύκονος και Σαντορίνη εκτός επιδότησης ΕΣΠΑ
Παπαθανάσης: Πρώτη η Ελλάδα στην απορρόφηση πόρων ΕΣΠΑ 2021-2027
Νίκος Παπαθανάσης: Πρόσθετοι πόροι 686 εκατ. ευρώ για τις φυσικές καταστροφές
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Mononews Law 20
- Ένα σκάφος ιστιοπλοΐας αξίας 1 εκατομμυρίου βρίσκεται στη λίστα των πλειστηριασμών
- Χρηματιστήριο: Tι σηματοδοτεί η επιστροφή πάνω από τις τιμές των placements για ΕΤΕ, Κύπρου, Cener, Jumbo, ΕΛΠΕ
- Metlen: 2,7 GW ΑΠΕ στην Ελλάδα ως το 2030- Μπαίνει στην αγορά της Γερμανίας- Ιερό δισκοπότηρο η αποθήκευση