F

Οικονομία

Αναζητείται δημοσιονομικός χώρος για νέες φοροελαφρύνσεις

Τέλος χρόνου για τις φορολογικές δηλώσεις

Χρήστος Σταϊκούρας


Μια δύσκολη εξίσωση φαίνεται πως έχει να λύσει ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, προκειμένου να υλοποιηθεί το κυβερνητικό σχέδιο που προβλέπει νέες μειώσεις φόρων τη διετία 2022-23.

Βασικό συστατικό στο σχέδιο αποτελεί ο δημοσιονομικός χώρος που θα προκύψει τα επόμενα χρόνια, σε συνδυασμό με την ευελιξία στα οικονομικά της χώρας που έχει δώσει η ίδια η Κομισιόν, λόγω της πανδημίας και για το 2022. Ωστόσο, οι δημοσιονομικοί ελιγμοί της επόμενης χρονιάς δεν επιτρέπουν την εφαρμογή μόνιμων φοροελαφρύνσεων, κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί όμως, από το 2023, εφόσον βρεθούν το σχετικό «παράθυρο» στον προϋπολογισμό.

«Χτίζεται» το πακέτο της ΔΕΘ

Έως και σήμερα το οικονομικό επιτελείο έχει πάρει χαρτί και μολύβι για να καταρτίσουν την τελική εισήγηση προς τον πρωθυπουργό για το «καλάθι» των μειώσεων φόρου την επόμενη διετία, ένα «πακέτο» που εκτιμάται ότι θα ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης.

Το Υπουργείο Οικονομικών δεν θα αποκλίνει από τα όσα αναγράφονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-25, το οποίο περιλαμβάνει:

• νέα αναστολή πληρωμής της εισφοράς αλληλεγγύης για το 2022 στον ιδιωτικό τομέα,

• μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες και

• «ψαλίδι» του φορολογικού συντελεστή των επιχειρήσεων από το 24% στο 22%.

Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, το κόστος για την επέκταση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών ανέρχεται το 2022 σε 816 εκατ. ευρώ και για την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα το κόστος του δημοσίου αγγίζει τα 767 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, ο φάκελος που θα έχει μαζί του ο πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη, αναμένεται να περιέχει και επιπλέον μέτρα, όπως:

• Τη νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά επιπλέον 8%,

• Την κατάργηση ή μείωση του συμπληρωματικού φόρου που επιβάλλεται σε ιδιοκτήτες ακινήτων άνω των 250.000 ευρώ,

• Κίνητρα για αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με έκπτωση 30% από το φορολογητέο εισόδημα για όσους κάνουν e- δαπάνες σε επαγγέλματα που έχουν τάσεις υψηλής φοροδιαφυγής,

• Τη θέσπιση κινήτρων για συγχωνεύσεις, με νομοσχέδιο που θα έρθει το φθινόπωρο, με τους φορολογικούς συντελεστές να μειώνονται ακόμα και κατά 50%,

• Τη μείωση κατά 50% ή ακόμα και την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος,

• Επέκταση της μείωσης του ΦΠΑ στις μεταφορές, στον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά, στους κινηματογράφους και τις θεατρικές παραστάσεις και

• Επέκταση της μείωσης του ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο.

Μόνιμες φοροελαφρύνσεις

Με βάση το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο, μετά τα ελλείμματα του 2021 και του 2022 που θα ξεπεράσουν τα 13 δις ευρώ, από το 2023 η χώρα αναμένεται να επιστρέψει σε υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα:

• 3,91 δις ευρώ το 2023 (2% του ΑΕΠ)

• 5,73 δις ευρώ το 2024 (2,8% του ΑΕΠ) και

• 7,95 δις ευρώ το 2025 (3,7% του ΑΕΠ).

Ο προβληματισμός που επικρατεί στο Υπουργείο Οικονομικών όμως, έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Κομισιόν δεν έχει ορίσει ακόμα τους στόχους που θα πρέπει να επιτύχει η Ελλάδα μετά το 2023, καθώς η συμφωνία του Eurogroup το 2018 έκανε λόγο για πλεονάσματα 2,2% κατά μέσο όρο μετά το 2023.

Αυτή η παράμετρος θεωρείται «κλειδί» για τον δημοσιονομικό χώρο των επόμενων ετών, η οποία θα επιτρέψει την υλοποίηση ενός νέου πακέτου φοροελαφρύνσεων, με τη μορφή μόνιμων μειώσεων.

Ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης για το 2023 είναι:

• η πλήρης κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης σε όλο το φάσμα της εργασίας, δηλαδή πέραν του ιδιωτικού τομέα, στο δημόσιο και τους συνταξιούχους, την περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για εργαζομένους και εργοδότες,

• η περαιτέρω μείωση του συντελεστή φορολογίας για τις επιχειρήσεις στο 20%, αλλά και

• μειώσεις στους συντελεστές ΦΠΑ. Σημειώνεται ότι προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης είναι δύο συντελεστές ΦΠΑ στο 22% και στο 11% σε βάθος τετραετίας.

Επισημαίνεται πως, σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο, οι μόνες παρεμβάσεις που θα συνεχιστούν μετά το 2023, αφορούν τις νέες προσλήψεις στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα leasing των επιπλέον λεωφορείων και συμβάσεις με ΚΤΕΛ ύψους 39 εκατ. ευρώ το 2023 και 36 εκατ. ευρώ το 2024.

Διαβάστε επίσης

Χρήστος Σταϊκούρας: «Παράθυρο» για νέες φοροελαφρύνσεις το 2022 – Όχι σε νέο lockdown


ΣΧΟΛΙΑ