• Οικονομία

    Ανατροπή στα τέλη κυκλοφορίας – Τι σκέφτεται να αλλάξει η κυβέρνηση

    Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης

    Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης


    Όλο και πιο σύγχρονα αυτοκίνητα επιλέγουν οι έλληνες φορολογούμενοι τα οποία έχουν χαμηλούς ή ακόμα και μηδενικούς ρύπους και δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι φαίνεται πως προτιμούν τα αυτοκίνητα πόλης τα οποία μαζί με τις πολύ χαμηλές καταναλώσεις λόγω των τιμών στα καύσιμα, έχουν πολύ χαμηλούς ρύπους.

    Αυτή η εξέλιξη αν και είναι ιδιαίτερα θετική για το περιβάλλον αλλά και για το μέσο όρο ηλικία στον οχημάτων που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, φαίνεται πως έχει προβληματίσει ιδιαίτερα το οικονομικό επιτελείο. Τα οχήματα με χαμηλούς ρύπους σημαίνει και λιγότερα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας. Όσα αυξάνεται ο στόλος αυτόν τον οχημάτων τόσα λιγότερα χρήματα θα μπαίνουν στα κρατικά ταμεία τα επόμενα χρόνια. Υπενθυμίζεται πως κάθε χρόνο το ελληνικό δημόσιο εισπράττει από τα τέλη κυκλοφορίας σχεδόν 1,1 δις ευρώ.

    Τα καινούργια αυτοκίνητα και τα… μηδενικά τέλη

    Για τα καινούργια αυτοκίνητα, ο υπολογισμός γίνεται με βάση τις τιμές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο), σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure/WLTP), όπως αναγράφονται στην άδεια του οχήματος.

    Για αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μετά το 2021, οι τιμές διαμορφώνονται ως εξής:

    Εκπομπές C02 : Ευρώ ανά γραμμάριο CO2

    • 0-122 g/km : 0 ευρώ
    • 123-139 g/km : 0,64 €
    • 140-166 g/km : 0,70 €
    • 167-208 g/km : 0,85 €
    • 209-224 g/km : 1,87 €
    • 225-240 g/km : 2,20 €
    • 241-260 g/km : 2,50 €
    • 261-280 g/km : 2,70 €
    • Πάνω από 281 g/km : 2,85 €

    Για παράδειγμα, κάποια από τα πιο “μοσχοπουλημένα” ΙΧ, αυτοκίνητα πόλης στην συντριπτική τους πλειοψηφία, εκπέμπουν 85 – 90 ρύπους. Δηλαδή, δεν πληρώνουν καν τέλη κυκλοφορίας, καθώς έως τους 122 ρύπους τα τέλη είναι μηδενικά. Ακόμα και μεγαλύτερα καινούργια οχήματα καταβάλουν τέλη που κυμαίνονται κοντά στα 100 ευρώ – 120 ευρώ.

    Σημειώνεται πως ο υπολογισμός για τα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί από το 2010 έως το 2020 τα ίδια οχήματα ξεκινούν να πληρώνουν τέλη όταν έχουν πάνω από 91 ρύπους.

    Μείωση στα κρατικά έσοδα

    Με τα παλαιότερα οχήματα να αποσύρονται σταδιακά από τους δρόμους, τα αμέσως επόμενα χρόνια θα αντικατασταθεί η γηραιός στόλος των οχημάτων, με αποτέλεσμα να μειώνονται και τα συνολικά έσοδα του κράτους.

    Ο προβληματισμός έγκειται ακριβώς σε αυτό τον υπολογισμό για τα δημοσιονομικά της χώρας. Φυσικά, τα σενάρια που εξετάζονται αφορούν τα τέλη του 2025, καθώς για το 2024 έχουν εκδοθεί ήδη στα εκκαθαριστικά και θα πρέπει να καταβληθούν από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων έως τις 31 Δεκεμβρίου.

    Η ενδεχόμενη λύση…

    Μια λύση στον προβληματισμό του οικονομικού επιτελείου θα μπορούσε να είναι η σκέψη που έχει πέσει στο τραπέζι για μείωση του φόρου πολυτελείας, με αποτέλεσμα να ξαναβγούν στους δρόμους τα δίλιτρα αυτοκίνητα, τα οποία πληρώνουν και υψηλότερα τέλη.

    Αν αυτό συνδυαστεί και με την μείωση στο τεκμήριο των αυτοκινήτων κατά 30%, για το οποίο είχε δεσμευτεί προεκλογικά ο πρωθυπουργός (μαζί με τα υπόλοιπα τεκμήρια διαβίωσης) ίσως τότε να μπορούν να βγουν οι “αριθμοί” και οι στόχοι. Φυσικά, με το δημοσιονομικό κόστος της μείωσης των τεκμηρίων, το οποίο ούτως ή άλλως φαίνεται πως έχει συνυπολογίσει για τα επόμενα χρόνια η κυβέρνηση.

    Διαβάστε επίσης:

    Η ΑΑΔΕ έστειλε σε 16 χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων στοιχεία και άλλων… οφειλετών – Ποιοι φορολογούμενοι έλαβαν κατά λάθος το mail
    Τέλη κυκλοφορίας 2024: Μέχρι πότε μπορεί να γίνει η πληρωμή
    Τέλη κυκλοφορίας: Αναρτήθηκαν τα ειδοποιητήρια για το 2024 – Τα πρόστιμα αν δεν πληρώσετε
     



    ΣΧΟΛΙΑ